سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خرانق، روستای خرانق، اردكان


   حمزقان، قم
از روستاهاى بخش خجلستان است که در ۶۵ کيلومترى شمال غرب قم در يک منطقه دره‌اى واقع شده است. رودخانه فصلى «وزوا» از جنوب آن مى‌گذرد و کوه «گر» در ۳ کيلومترى شمال شرقى، ‌ کوه «شيروارو» در جنوب غربى و کوه «قزلاربگي» در ۳ کيلومترى جنوب شرقى روستا قرار دارد. گردنهٔ قاهان نيز در يک کيلومترى شمال روستا واقع شده است. وجود رودخانه، کوهها، گردنه، چشمه و پوشش گياهى مناسب و آب و هواى معتدل و خشک از خصوصيات جالب توجه اين روستا مى‌باشد.
   خرانق، روستاى خرانق، اردكان
اين روستا در ۸۵ کيلومترى شرق اردکان قرار دارد و از روستاهاى تاريخى منطقهٔ يزد محسوب مى‌شود. ديدنى‌هاى اين روستا عبارتند از:
- بناى مشهدک که نزديک گورستان روستاست و مردم آبادى آن را نمازگاه حضرت رضا (ع) مى‌دانند. در اين بنا سنگ نبشته‌اى بر ديوار است که تاريخ آن ۵۹۵ هجرى مى‌باشد و حکايت از عبور حضرت رضا (ع) از اين روستا دارد.
- مزار بابا خادم که بنايى گنبدوار و ساده است و در ميان کشتزارهاى خرانق قرار دارد.
- کاروانسراى شاهزاده که به فرمان محمد ولى ميرزا فرزند فتحعلى شاه بر جاى يک کاروان‌سراى قديمى ساخته شده است.
- مسجد جامع روستا که داراى سنگ قبرى به تاريخ ۴۹۹ هجرى قمرى است.
روستاى خرانق در يک منطقهٔ کوهپايه‌اى قرار گرفته است و رودخانهٔ فصلى خرانق در شرق و قلعه کوه در شمال غرب آن است. خرانق داراى آب و هواى معتدل خشک مى‌باشد.
   خربس (خربز)، قشم
اين روستاى قديمى در جزيرهٔ قشم و بر سر راه قشم - درگهان واقع شده است. مهم‌ترين ويژگى آن، ‌ که تعجب و شگفتى هر بيننده را برمى‌‌انگيزد، معمارى صخره‌اى موجود در آن است. در دل ارتفاعات روستاى خربس، آثار باشکوهى از معمارى صخره‌اى ديده مى‌شود که به عقيدهٔ برخى، نيايشگاه پيروان ميترائيسم و يا پرستشگاه آناهيتا (خداى آب) بوده است.
   خرگرد (خرجرد)، روستاى خرگرد، خواف
روستاى خرگرد، از توابع خواف، در يک منطقهٔ دشتى واقع شده و رودخانهٔ خواجه‌يار در غرب آن روان است. کوه شکسته‌کلاته در شمال غربى روستاست و در اعتدال هواى آن مؤثر است. در اين روستا يک مسجد بسيار قديمى به نام «غياثيه شاهرخ» موجود است که در سال ۸۴۸ هـ.ق در زمان شاهرخ پسر تيمورلنگ بنا شده است. هم‌چنين مسجد ديگرى نيز به نام مسجد خواجه نظام‌الملک در روستا واقع است که در سالهاى اخير مسجد جديدى بر روى بناى اوليه آن ساخته شده است که به صورت نيمه‌مخروبه مى‌باشد.
   خور، خور، نائين
اين روستا از توابع شهرستان نائين است. زيارتگاه سيد کمال‌الدين داوود پسر موسى بن جعفر و مقبرهٔ يغماى جَندَقى (شاعر) در اين روستا واقع شده‌‌اند.
   خورگو، بندرعباس
اين روستا در ۶۰ کيلومترى شمال شرق بندرعباس، در يک منطقهٔ پايکوهى واقع شده است و آب و هواى معتدل مطلوب دارد. وجود رودخانه، چشمهٔ آب گرم، ارتفاعات، پوشش گياهى مناسب و حيات‌وحش درآن، ‌ جلوه‌هاى طبيعى زيبا و جالبى به اين منطقه بخشيده است. يک زيارتگاه، يک قدمگاه و يک مسجد قديمى از جاذبه‌هاى زيارتى روستا است.
   خورهه، روستاى خورهه، محلات
روستاى خورهه به خاطر وجود معبدى از دورهٔ‌ سلوکيان که ستون‌هاى آن هنوز هم پا برجاست شهرت ملى دارد. اين ستون‌ها و بقاياى معبد، جزو قديمى‌‌ترين آثار تاريخى سرزمين ايران و تنها اثر باقى‌مانده از دوره سلوکيان مى‌باشند.
   دربيد، روستاى دربيد، يزد
اين روستا در ۳۹ کيلومترى شمال‌شرقى يزد قرار دارد. مقبرهٔ پيرشاه حسين از مهمترين جاذبه‌هاى زيارتى آن مى‌باشد. همچنين در اين روستا چهار درخت سرو قديمى و زيبا وجود دارد که بسيار ديدنى و زيبا هستند.
روستاى دربيد در يک منطقهٔ‌ ميانکوهى واقع گرديده است. کوه دربيد در شمال شرقى و شرق، کوه کلاته در شمال‌غرب و کوه کالمن در جنوب آبادى قرار دارد. آب و هواى روستا معتدل خشک است.
   دژگان، بندرعباس
اين روستا، از توابع بخش مرکزى شهرستان بندر لنگه است و در يک منطقهٔ کويرى، در ۷۵ کيلومترى شمال شرقى بندر لنگه واقع شده است. اين روستا آب و هواى گرم و خشک دارد. وجود رودخانه، کوه، پوشش گياهى نسبتاً مناسب و جانورانى از قبيل آهو‌، گوزن، قوچ، ميش، گراز، ‌ قرقاول و کبک از عناصر زيست محيطى و جاذبه‌هاى طبيعى آن مى‌باشند.
در زمينهٔ آثار تاريخى و مذهبى، اين روستا داراى مسجدى قديمى و زيارتگاهى به نام سيد محمد على گلبارانى است. مسجد معروف به مسجد قريه از لحاظ شيوهٔ ساخت، معمارى داخلى و خارجى بنا، گنبد و گلدسته، گچ‌برى و سنگ‌تراشى قوس‌ها و ... درخور توجه ويژه است و با سبک معمارى بناى مسجد على بندر لنگه مطابقت دارد.
   دودهك، دليجان
در اين روستا دو اثر تاريخى جالب توجه به نام‌هاى پل شاه‌‌عباسى و کاروانسراى شاه‌عباسى بر جاى مانده است.
   ركن‌آباد، روستاى ركن‌آباد، اردكان
اين روستا در ۱۸ کيلومترى جنوب شرقى اردکان و کنار جادهٔ اردکان - يزد قرار دارد. داراى آثار تاريخى و مذهبى جالب توجهى است که اهم آنها به شرح زير است:
- آب‌‌انبار قديمى روستا که تاريخ بناى آن ۱۰۳۹ هـ.ق است.
- بقعهٔ حافظ جمال که به نام چهل دختران مشهور است و مورد احترام مردم آبادى است.
- خانه‌اى قديمى با معمارى ويژه، داراى بادگير بلند و منسوب به دورهٔ قاجاريه.
- قلعه‌اى گِلى که شن‌‌هاى روان آن را در بر گرفته‌‌اند.
- مسجد جامع محلهٔ‌ بالا که داراى گنبد است و سنگ محراب آن تاريخ ۹۲۷ هـ.ق را دارد.
روستاى رکن‌آباد در يک منطقهٔ دشتى واقع شده و تپه‌هاى شنى در شمال غربى و غرب آبادى قرار گرفته است. اين روستا آب و هواى گرم و خشک دارد.
   روانسر، جوانرود
بخش روانسر از توابع شهرستان جوانرود با سه دهستان بدر، حسن‌آباد و دولت‌آباد در ۲۲ کيلومترى جنوب شرقى جوانرود و در مسير جاده کرمانشاه - پاوه واقع شده است. اين روستاهاى پايکوهى آب و هواى نسبتاً سرد و نيمه مرطوب دارند. رودخانه‌هاى روانسر و گراب از جنوب و جنوب غربى اين ناحيه عبور مى‌‌کنند. کوه‌هاى هول‌آور در شمال و ماه زرد (شاهکوه) در ۳ کيلومترى جنوب شرقى روانسر قرار دارند.
وجود رودخانه‌ها، سراب، کوه‌ها، پوشش گياهى درختان بادام کوهى، پسته کوهى، انجير کوهى، گلابى جنگلى، زالزالک، بلوط، کيکم و زبان گنجشک که کاربرد دارويى و صنعتى دارند، همچنين گونه‌هاى مختلف شيرين بيان، ريواس، پونه، گل ختمى، گل‌گاوزبان و کتيرا که در نواحى مختلف آن مى‌رويد، همچنين حيات‌وحش متنوع، از جمله عناصر طبيعى جالب توجه اين ناحيه هستند.
اين ناحيه از اهميت زيارتگاهى قابل توجهى نيز برخوردار است. وجود دو مسجد، زيارتگاهى به نام اويس قرنى که بنا به روايتى يکى از ياران پيامبر بوده است، همچنين زيارتگاه‌هاى شيخ رسول، شيخ نسرا و بابا جيران از جمله عواملى هستند که ويژگى ناحيهٔ‌ روانسر را دو چندان ساخته است. اين ناحيه آثار تاريخى جالب توجهى نيز دارد که مهم‌ترين آن نقوش برجسته و دخمه‌اى منسوب به دورهٔ ساسانى است که به ابعاد ۳×۳ متر با ارتفاع حدود ۱/۶۵ متر، ‌ در ارتفاع ۳۵ مترى از سطح گورستان قديمى در داخل کوه ايجاد و به طور جالب توجهى در ابعاد مستطيل شکل حجارى شده است.
  روستاى باغ دشت، بم
اين روستا در جنوب غربى شهر بم، در مجاورت جادهٔ کمربندى کرمان به زاهدان واقع شده و با قنات‌هاى متعدد و سرسبزى درختان مسير نهرهايش به تفريح‌گاه و استراحت‌گاه عمومى مردم و مسافرين تبديل شده است. در حال حاضر يک هتل چهار ستاره کنار آن ساخته مى‌شود.
  روستاى بروات، بم
بروات يکى از آبادى‌هاى حومهٔ شهرستان بم است که در ۵ کيلومترى آن قرار دارد و مرکز بخش مرکزى شهرستان مذکور است. بروات از قسمت‌هاى (علياء سفلى و وسطى) تشکيل شده و داراى باغ‌هاى زيبا و سرسبز (خرما و مرکبات) و نيز مزارع مهم کشت حنا است که نظر هر مسافر و تازه‌واردى را به خود جلب مى‌کند. بهترين خرما (مضافتى) و مرکبات شهرستان بم در اين روستا توليد مى‌شود.
  روستاى خسرو و شيرين، اقليد
اين روستا که از توابع شهرستان اقليد است، منطقهٔ‌ ييلاقى ايل قشقايى است و از چشمه، ‌ پوشش جنگلى و آب و هواى دلپذير برخوردار است. از اين روستا و ناحيهٔ ييلاقى آن به عنوان گردشگاه نيز استفاده مى‌شود.
  روستاى دركى، مريوان
روستاى درکى در فاصله ۴۲ کيلومترى جنوب شرقى مريوان واقع شده و در يک منطقهٔ پايکوهى استقرار يافته است. کوه «تخت اورمان» در جنوب و جنوب شرقى، کوه «مهدي» در شمال و کوه «دالاني» در شمال غربى آن قرار دارند. درهٔ «کليم» در شمال شرق و درهٔ «ورزه» در غرب آن جاى گرفته‌اند. آب و هواى آن سرد و نيمه مرطوب است. زبان مردم آن کردى و مردم آن نيز مسلمان و سنى مذهب‌اند. کوه‌ها، ‌ دره‌ها، پوشش گياهى و حيات وحش متنوع‌، از جاذبه‌ها و عناصر طبيعى آن محسوب مى‌شوند.
  روستاى دزدكر، اقليد
در حدفاصل ميان روستاهاى سده و کاکان، ‌ روستايى به نام دزدکر قرار دارد که از چشم‌انداز طبيعى زيبا برخوردار است. اين محل در طول سال مورد بازديد خانواده‌هايى از شهرستان‌هاى اقليد، سپيدان و ياسوج قرار مى‌گيرد.
براى رسيدن به روستاى دزدکر، از جاده‌اى که از دهستان سده مى‌‌گذرد بايد گذشت. اين روستا در فاصلهٔ ۱۰ کيلومترى تنگ براق قرار دارد. فراوانى آب‌هاى سطحى، ‌ کيفيت مناسب پوشش گياهى درختان جنگلى و آب و هواى مطبوع کوهستانى از ويژگى‌هاى ارزشمندى است که اين منطقه را در شمار يکى از جاذبه‌هاى طبيعى استان قرار داده است.
   روستاى دوسارى، جيرفت
در فاصله ۵ کيلومترى ضلع شرقى جادهٔ جيرفت به کهنوج روستاى زيبا دوسارى واقع شده است. اين روستا در زاويهٔ کوه‌هاى آهکى نسبتاً صورتى رنگ به فاصلهٔ ۲ کيلومترى از جادهٔ اصلى قرار گرفته است. باغات مرکبات و نخل‌هاى خرما زيبايى خاصى به اين روستا داده است. در ايام اسفند و فروردين عطر رايحهٔ بهارنارنج و پرتقال از گوشه و کنارش به مشام مى‌رسد. در شمال اين روستا جريان آب طبيعى گوارايى است به نام بندرى که از لابه‌لاى صخره‌ها مى‌جوشد و به اين منطقه زندگى و طراوت مى‌بخشد.
   روستاى سه‌ كنج، دهستان سه‌كنج، كرمان
سه‌ کنج يکى از آبادى‌هاى بزرگ و مرکز دهستان سه کنج است که در شرق ماهان و شمال جادهٔ بم - کرمان (۶ کيلومترى راه فرعى بعد از پليس راه) قرار دارد. سه کنج تا شهر کرمان ۵۰ و تا ماهان ۱۵ کيلومتر فاصله دارد. اين نقطه از معروف‌ترين گردشگاه‌هاى کرمان است. منطقه‌اى است کوهستانى و خوش آب و هوا که دو آبشار زيبا دارد. کوه‌هاى مجاور آن مناسب ورزش‌هاى کوهنوردى است. مزار شيخ على‌بابا از مريدان معروف شاه نعمت‌اللّه ولى نيز در سه کنج است. در اين آبادى، در امتداد نهرى بزرگ به طول چند کيلومتر چنارهايى سر به فلک کشيده وجود دارد که پاره‌اى از آن‌ها آنچنان تنومندند که بيننده را مبهوت عظمت و قدمت خود مى‌سازند.


همچنین مشاهده کنید