ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ / Friday, 29 August, 2014 /

موسیقی بومی و رقص‌های محلی، استان هرمزگان

   موسيقى بومى و رقص‌هاى محلى، استان هرمزگان
اقوام و تيره‌هاى مختلف ايرانى (به ويژه در روستاها و شهرهاى کوچک) موسيقى را به عنوان هنر نمايشى تلقى نمى‌کنند؛ اما در مناطق جنوبى کشور، به ويژه در بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان، با تلفيق موسيقى با هنرهاى نمايشى از جمله رقص، به آن جنبهٔ نمايشى نيز داده‌اند. مراسم زار که پيش‌تر در مورد آن سخن گفتيم، ‌ از جمله مراسمى است که در آن از موسيقى بهره مى‌گيرند. در جشن‌ها، عروسى‌ها، سوگوارى‌ها و مويه‌ کردن‌ها، نيز موسيقى جزءِ لاينفک مراسم است.
آن‌چه بيش از همه براى مطالعهٔ موسيقى هرمزگان حائز اهميت به نظر مى‌رسد، ترکيب جمعيتى اين منطقه است. در اين منطقه به جز ساکنان محلى، اقوام ديگرى از جمله مهاجرين بسيار قديمى آفريقايى نيز زندگى مى‌کنند. موسيقى سواحل جنوب ايران، به عقيدهٔ بعضى از شناسندگان آن، با موسيقى بوميان آفريقايى پيوندى عميق و ريشه‌دار يافته است.
يکى از فرم‌هاى معمول در موسيقى محلى «سبالو» ناميده مى‌شود و آن آوازى است که با دايره همراهى مى‌شود و به وسيلهٔ خوانندگانى که دايره‌وار کنار هم مى‌نشينند، اجرا مى‌گردد. خوانندگان هم‌زمان با اجراى سبالو، شانه‌هاى خود را به طرف راست و چپ منظماً حرکت مى‌دهند. رقص و موسيقى سبالو متأثر از موسيقى آفريقايى است.
يکى ديگر از فرم‌هاى رايج موسيقى محلى «يزله» است. يزله به وسيلهٔ گروهى از خوانندگان غيرحرفه‌اى اجرا مى‌شود و فقط با دست زدن همراه است. در اين موسيقى، ملودى بيش از همه حائز اهميت است و به متن چندان اهميتى داده نمى‌شود. علاوه بر موسيقى محلى (سازى وآوازى)، موسيقى مذهبى نيز در استان بسيار رايج است. از نظر ساکنان اين منطقه، موسيقى مذهبى و به خصوص آن نوع موسيقى که در ماه محرم نواخته مى‌شود، اهميت بيش‌ترى نسبت به ساير اشکال موسيقى محلى دارد.
رقص‌هاى محلى استان هرمزگان نيز هم‌چون موسيقيِ بومى، ريشه در فرهنگ عامهٔ مردم اين منطقه دارد. رقص‌ها، به مناسبت‌هاى مختلف، از جمله اعياد مذهبى و ملى و عروسى‌ها اجرا مى‌شوند و در بين آن‌ها، «رقص اوزا» به لحاظ شيوهٔ اجرا، مضمون و نقش‌هاى اجراکنندگان آن، درخور توجه ويژه است. اين رقص که عمدتاً توسط صيادان انجام مى‌شود، از مراسم ديدنى مردم استان است و در آن، رقصندگان دايره‌وار مى‌چرخند و همراه حرکات موزون خود، شعرهايى را مى‌‌خوانند.
   موسيقى سنتى، استان خوزستان
آهنگ شوشترى گوشه‌اى از همايون است. شوشتر بر روى تمام دستگاه‌هاى موسيقى ايران آهنگ‌هاى محلى دارد و براى هر کدام از دستگاه‌هاى موسيقى ايران يک رديف محلى در شوشتر اجرا و خوانده مى‌شود. اغلب باغبان‌ها، بافنده‌‌ها و بيشتر مردم، موسيقى را خوب مى‌دانند و آواز محلى را خوب مى‌خوانند. آلات موسيقى خوزستان عبارتند از : نى جفته، سرنا، تار، تنبک، دايره، ‌ دهل و نى هفت‌بند.
موسيقى عرب وامدار انواع شعر همانند «ابوزيه»، «عتاب»، «ابوطلگه» يا «بسته» و نظاير آن است. گروه‌هاى آواز‌خوان که در محل آنان را «الخاشبه» مى‌گويند با ادوات و آلات موسيقى عربى کار مى‌کنند. موسيقى و آواز بسيار غمناک عربى محلى وجود دارد که به نام مبدع آن علوان، «علوانيه» ناميده مى‌شود و نظير آواز «اميري» مردم مازندران است. در «عتاب» نيز نوعى غم و اندوه احساس مى‌شود ولى «ابوطلگه» يا «بسته» که هم به شکل فردى و اغلب به شکل جمعى خوانده مى‌شود با شادى و گاه با رقص يا «طلگت اصبع» همراه است. ابزارهاى موسيقى محلى عربى عبارتند از: مطبگ، ماصول، الناى، العذابه، الطبله، الدف، الزنجارى، سچابيق، ‌ رباب، سنتور و دَمام.
   موسيقى محلى، استان گلستان
موسيقى مردم ترکمن در سيماى «اوزان»‌ها که «بخشي» و «باغشي» هم گفته مى‌شوند، ‌ متجلى است. اوزان‌ها زبان‌ گويا و روايتگر رنج‌هاى مردم خود هستند و کارشان ريشه عميقى در آيين شادمانى و پرخوانى (جادو پزشکى - موسيقى درمانى) دارد. مى‌توان اوزان‌ها را پايه‌گذار و آفريننده همه آثار بنيادى موسيقى ترک‌ زبانان دانست. به عبارت ديگر اوزان‌ها سوگ، شادى و رزم و بزم اقوام ترک زبان را با واژگانى ساده و آهنگ‌هايى موزون و دلنشين بيان مى‌دارند. نامدارترين «اوزان» در فرهنگ ترکى روزگار پس از اسلام، شخصيتى به نام «قورقودآتا» يا «دده‌قورقود» است. امروزه نسل بعدى اوزان‌ها را در ترکمن صحرا «باغشي» يا «بخشي» مى‌‌نامند. بخشى به کسى اطلاق مى‌شده است که خط اويغورى را مى‌توانسته به خوبى بخواند و گمان مى‌رود واژه «بخشي» قدمتى بيش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال نداشته باشد.
قوم ترکمن به خاطر سرکوب‌هاى مکرر از سوى خان‌ها، ‌ زمينداران منطقه و دولت مرکزى که در مورد آنها اعمال مى‌شد، هيچ‌وقت نمى‌توانستند خواسته‌هايشان را صريح بيان کنند، براى همين با موسيقى خواست خود را بازگو مى‌کردند و شايد به همين دليل است که موسيقى ترکمنى يکى از تجريدى‌ترين و در نوع خود پيچيده‌ترين انواع موسيقى در نواحى مختلف ايران است.
بخشى ترکمن در همه جا که باشد، با دو تار و آواز، ‌ از تاريخ قوم خويش مى‌‌گويد. بخشى‌ها حرف‌هاى زيادى براى گفتن دارند و شايد به همين دليل است که «رقص» برخلاف ساير اقوام، در ميان ترکمن‌ها جاى چندان ويژه‌اى ندارد.
بخشى ترکمن حتى در عروسى‌ها و مجلس‌هاى شادى نيز سخن از زندگى و تاريخ حماسه بار خود مى‌گويد، حرف مردم خود را، اما شاد نمى‌گويد، با غرور و استوار مى‌گويد. تداوم اين موسيقى از طريق مجلس عروسى با وجود تضاد و تفاوت ظاهرى ميان محتواى آن و مراسم عروسى، خود نشان‌دهنده ويژگى و پيچيدگى خاصى است که در فرهنگ و سنت‌هاى ترکمن موجود است.
موسيقى ترکمنى (که تعداد نغمه‌هاى آن بالغ بر ۵۰۰ آهنگ است) براساس چهار مقام اصلى، ‌ يعنى «مخمس»، «تشنيد»، «غئريق لار» و «نوايي» است. اين مقام‌ها در چهار شيوه يا سبک مختلف و در نواحى يا تيره‌هاى خاص قابل اجرايند. اين چهار سبک را مى‌توان به صورت «گرگان يولي» که نسبت به ساير شيوه‌ها ساده‌تر است، ‌ «دامانايولي» که بيشتر به شيوه اجراى ترکمن‌ها‌ى خراسان نيز معطوف است و از شيوه گرگان يولى بيشتر است، «مارى يولي» و «خيوه يولي» نام برد.
متون آوازهاى ترکمنى نيز به دو دسته تقسيم مى‌شود : دسته اول شامل داستانهاى منثور و منظوم از قبيل «زهره و طاهر»، «غريب و شاه صنم»، «زين‌العرب»، «صياد و همراه»، ‌ «يوسف و احمد»، «کوراوغلي» و ... که متن اين داستان‌ها به زبان ترکى و با داستان‌هاى اجرا شده توسط عاشيق‌هاى آذربايجان يکسان است. دسته دوم شعرهاى برگرفته از شاعران کلاسيک ترکمن چون «مختوم قلى فراغي»، «قرباندردى ذليلي»، «آنه قليچ مأتابي»، «ملانفس»، «مسکين قليچ» و ... است. شعرهاى ديگرى هم در آوازها خوانده مى‌شوند که سروده شاعران گمنام ترکمن است.
در موسيقى ترکمنى دو تار مهم‌ترين ساز است. اين ساز را چون از قديم از چوب درخت توت مى‌ساختند «توت تار» و به خاطر خشک کردن چوب در تنور «تامديده» و به علت استفاده از دو سيم روى آن «دو تار» مى‌‌ناميدند. البته در قديم وترهاى دو تار از جنس ابريشم تابيده شده بود، ‌ اما امروزه از سيم فولادى استفاده مى‌شود.
   موسيقى و ادبيات بومى، استان سيستان وبلوچستان
موسيقى بومى و ترانه‌هاى فولک مردم سيستان و بلوچستان ظرافت و لطافت ويژه‌اى دارند. اين لطافت شايد به دليل طبيعت خشن و شيوهٔ سخت گذران انسان در اين خطه، اندکى غيرعادى به نظر برسد، ولى موسيقى بومى و ترانه‌هاى عاميانه مردم اين سرزمين، نمودار کاملى از هنر مردم آن است. اين ترانه‌ها، ساده و بى‌تکلف خلق شده‌اند و بهترين شيوهٔ بيان احساسات و عواطف مردمى است که درگير رنج و مبارزه طولانى با طبيعت خسيس و خشن هستند.
ترانه‌هاى محلى بلوچ بيشتر در مراسم جشن عروسى و مخصوصاً عيد فطر خوانده مى‌شود. مشهورترين اين ترانه‌ها عبارتند از : ترانه ميرعلم، بلبل، چاکرتا، آرمان‌گل‌آره، بلبل، وشتوارنا و زهيرک. ترانه بلبل را دو خواننده به وسيله قيچک و سه تار اجرا مى‌کنند. زهيرک هنگام اندوه و جدايى خوانده مى‌شود.
ترانه‌هاى محلى سيستان نيز همانند آيينه‌اى پاک و شفاف نمايانگر زندگى مادى و معنوى مردم اين سرزمين است که چون با سازهاى محلى اجرا شود، شور و مستى مى‌‌آفريند. اکثر اين ترانه‌ها ارتباط مستقيمى با محيط طبيعى، شيوهٔ زندگى و باورهاى دينى و اعتقادى مردم منطقه دارند.
اشعار و داستان‌هاى شفاهى مردم سيستان و بلوچستان نيز ريشه در باورهاى فرهنگى و شيوه زيست و ارتباط انسان با محيط پيرامون دارد. بلوچ‌ها به داستان‌هاى محلى که اغلب از جن و پرى تشکيل مى‌شود پاى‌بند هستند و به داستان‌هاى عشقى کمتر دلبستگى دارند. با اين حال داستان‌هاى نادر عشقى آنها بسيار ظريف و پرمعنى است و در آنها روح شجاعت و دلاورى بلوچ با همهٔ مشکلات و سرسختى‌هاى طبيعت مشاهده مى‌شود که در آن‌ها سايه‌اى از مردانگى، عشق و دلبستگى حقيقى نقش بسته است. اين داستان‌ها غالباً از سکونت‌گاههاى ابتدايى يعنى چادرهاى بلوچى شروع شده و به کوه‌هاى سربلند و آسمان لايتناهى ختم مى‌شوند.
اشعار بلوچى اهميت و ارزش ملى دارد و از گنجينه‌هاى ادبى کشور به شمار مى‌رود. در ميان اشعار فولک منطقه سيماى مردم رشيد و دلاور در سايه‌اى از سختى و مشکلات طبيعى ديده مى‌شود. جوان بلوچ در راز و نياز عاشقانه خود التماس نمى‌کند و سينه به خاک نمى‌مالد و شب تا صبح گريه نمى‌کند، ولى با شجاعتى که آميخته به زيبايى، لطف و دلنشينى است به طرف دلدار خود مى‌رود و او را به عشق خود آگاه مى‌کند و آخر از همه پاى خداى بزرگ و توانا را به ميان مى‌کشد و او را به پاکى و صفا قسم مى‌دهد.
اشعار محلى بلوچ غالباً در مراسم اعياد و مخصوصاً عيد فطر خوانده مى‌شود و موزيک محلى که عبارت از سرنا، دهل و طبل است آن را همراهى مى‌کند. آلات اصلى موسيقى سيستان و بلوچستان «قيچک» و «دهل» است. ترکيب نواى اين دو ساز و هارمونى آنها، بيانگر احساسات و عواطف و منويات قلبى نوازندگان و شنوندگان بلوچ و سيستانى است. قيچک يکى از سازهاى اصيل و سنتى است که در نواحى بلوچستان، ترانه‌هاى محلى را با نواختن آن همراه مى‌سازند. اين ساز که در اصطلاح محلى «سوروز» نام دارد، از يک جعبه مجوّف چوبى و چهار تا شش سيم ساخته شده و همانند کمانچه با کمان نواخته مى‌شود. دهل نيز يکى از سازهاى ضربى موسيقى مردم بلوچستان و سيستان است که شکل استوانه‌اى دارد و همراه «سُرنا» نواخته مى‌شود. در جشن‌هاى عروسى و رقص‌هاى محلى از آن استفاده مى‌کنند.
در زير تعدادى از دو بيتى‌هاى محلى سيستان به منظور آشنايى خوانندگان با اشعار فولک استان آورده مى‌شود:
ســرم در ملــک نيمــروزه خدايـــا دلـم ور يــار مى‌ســوزه، خدايـا
اگــه ميـــرو و اى شهــر غريبـــى کفن ورمــه کـه ميدوزه خدايـــا
لبانــم بــا لبانــت خنــده جانـــا جگــر بندم به تو پيونـده جانـــا
درو خونــه کــه آوازت بـر آيــــه درو خونــه دلــم خرسنده جانــا
الا دخـتـــر وَ قــربــون وفايــــت و قـربــون کمربنــد طلايــــــت
اگر دانوم که حرفت حرف باشــه نشينــوم تـا قيمـت از برايـــت
صـدا کــردى و قربــون صدايــت بچينـو گـل، بيايـو در سرايــت
بچينـو گــل بيايــو تــو نباشــى نشونو گل و جـاى خاک پايــت
عرقچين ور سرت گيوه وَ پايــت و هـر جـا مى‌روى جانم فدايـت
و هـر جا مـى‌روى زودى بيايــى سيـا چشمـى نشسته از برايـت
صـدا کـردى و قربـون صدايـــت ببّر و چادرى تـا سـاق پايــــت
بــبــّر و چــادرى از پــــردهٔ‌ دل که نامحرم نبينه سـاق پايــــت
چه سازم که آوازم جرس نيست دراى دنيا رفيق همنفس نيست
رفـيــق همنــفــس روز قيامــت رفيق روز آخر هيچکس نيســت
دو چـشــم خـيــر داره آدمـيــزاد که دور افتاده را کى مى‌کند يـاد
کـه دور افتـاده خاک مـرده دارد که خاک مرده را کى مى‌بره بـاد
خـدايـا عاشقـى پيــدا نـمـى‌شـه درخـت غنچــهٔ گــل وا نمى‌شــه
اگـــه ليلــى رَميـدادِ و مجنـــون کسـى در عاشقـى رسوا نمى‌شـه
دلــم ديوونـه‌بـو، ديـونه‌تـر شــد طبيـب آمد بـه بالينـم بتـر شــد
کســى کـه او ندونـه درد عاشق کـه اى دردم ازو دردم بتــر شــد


همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
کشاورزی جنگلداری و شیلات    ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی    ترویج    تکنولوژی آموزشی در ترویج کشاورزی    تکنولوژی آموزشی    روش های آموزش    روش های گروهی    جلسات گروهی - Group meetings    فهرست بازبینی و رهنمودهائی برای بهبود کارآئی جلسات   
شعر و ادب    عراقی    عشاق نامه    فصل پنجم   
سبک شناسی    نثر در دوره های مختلف    دوره اول    طبقه بندی نثر دری    مقامه نویسی    مقامات حمیدی   
بازار و بازاریابی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران    مناطق ویژه اقتصادی ایران   
بانک و بیمه    بیمه    قراردادهای بیمه    اصول حاکم بر قراردادهای بیمه    اصل حسن نیت    اصل حسن نیت در مورد بیمه گذار    پرداخت حق بیمه   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های چاپی ـ کتاب    شیوه های مطالعه و یادگیری    روش های مطالعه    روش ها    خواندن تجسسی    روش خواندن تجسسی    سؤال کردن   
روانشناسی    تاریخ علم روانشناسی    تحولات بعدی در دوران شناسی جدید    رفتارگرائی ها    روانشناسی حیوانی   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
راهنمای بهداشت و سلامت    کمک های اولیه و اقدامات فوریتی پزشکی   
آموزش    روشها و فنون تدریس   


کلمات در حال جستجو
وزیر بهداشت    هاشمی    جراحی    آتش بس    غزه    جزییات    آمریکا    داعش    طالبان    القاعده    فولی    عافیه صدیقی    صلحبان    اسیر    اسرائیل    سوریه    نصرت    اردوغان    ترکیه    رییس جمهور    اذربلایجان    پهپاد    ایران    قیمت    طلا    سکه    بازار    اخوان ثالث    رهبر انقلاب    دست نوشته    اژه ای    قوه قضائیه    سخنگو   




سازمان غذا و دارو قادر به مراقبت از مردم نیست
اینکه استفاده از روغن پالم در مواد غذایی بخصوص لبنیات با مجوز بوده یا نه و یا سالیان سال تخلف صورت گرفته و اینکه درصد آن قابل قبول بوده یا نه بماند اما آقایان باید بابت عدم درج این اطلاعات و میزان استفاده از این مواد بر روی محصولات در چند سال گذشته محاکمه شوند این یک کلاهبرداری گسترده است که متاسفانه جناب مدعی العموم نیز سکوت اختیار کرده اند. فکر کنید سالیان سال به فرزند عزیزتان شیر یا لبنیات کافی از انواع آن داده اید که او سالمتر بزرگ شود و حالا میفهمید که با دست خود و پول خود به سلامتی او آسیب زده اید. ماجرای آلودگی مواد غذایی سردراز دارد که نشان میدهد این سازمان قادر به مراقبت از مردم نیست.
ماجرا را اینجا بخوانید.

چرا مایکروسافت 1500 App را از Store پاک کرد؟ - حتما شما نیز شنیده اید که مایکروسافت در هفته ای که گذشت اقدام به پاکسازی 1500 نرم افزار از روی بازار نرم افزارهای ویندوز و ویندوز فون کرد. این حرکت برای یک بازار نرم افزاری که در ابتدای راه خود است و حجم اندکی از نرم افزار را بر روی خود دارد، یک ریسک بزرگ است. اما چرا مایکروسافت به این ریسک بزرگ تن داد؟
غفلت از بودجه 300 میلیاردی گردشگری/ اختصاص 50 درصد عوارض خروج مسافر به گردشگری - رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: امسال از محل 50 درصد عوارض خروج مسافر از کشور، صنعت گردشگری حدود 300 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت به شرط آنکه دولت این بودجه را به ...
تقویت و توسعه اورژانس اجتماعی/ تشکیل شورای ارائه خدمات و فوریتهای اجتماعی - مدیرکل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی از تقویت و توسعه اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: شورای ارائه خدمات و فوریتهای اجتماعی طی دو ماه آینده تشکیل می شود.
اقدامات شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا/ تعویض کاتالیست 30 هزار تاکسی - مدبرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خودورهای فرسوده نقش به سزایی در آلودگی هوای شهر دارند گفت: نصب و تعویض کاتالیست 30 هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.
تصویب طرح تفکیک حوزه جوانان از ورزش/ احتمال احیاء سازمان ملی جوانان - عضو شورای راهبردی امور جوانان از تصویب انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش در این شورا خبر داد و گفت: بنده پیشنهاد دادم یک معاونت اجتماعی زیر نظر رئیس جمهور ایجاد شود که در ...
پرسپولیس در اندیشه فرار از روزهای سیاه/ جدال مشهد با جذابیت‌های ویژه - بازی سرنوشت ساز پرسپولیس در قم و رویارویی دایی با صمد مرفاوی که یک مربی استقلالی است، دیدار حساس پدیده با راه‌آهن در مشهد و تلاش دو تیم ملوان و صنعتی در انزلی برای جدایی ...
تیم بسکتبال جوانان ایران نایب قهرمان آسیا شد - تیم بسکتبال جوانان ایران عنوان نایب قهرمانی بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی زیر 18 سال آسیا را به خود اختصاص داد.
جشنواره یاس استعدادهای جوان را به سینما معرفی می‌کند - دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» معتقد است برگزاری این جشنواره می‌تواند استعدادهای جوان را به سینمای ایران معرفی کند.
تمرکززدایی جشنواره ها موجب رونق استان های کشور می شود - ربیع فلاح استاندار مازندران در مراسم اختتامیه دومین جشنوراه بین‌المللی فیلم‌های ویدئویی «یاس» عنوان کرد تمرکززدایی و برگزاری چنین جشنواره هایی در استانها، موجب رونق در ...
«بی‌مدالی» که با «بی‌تفاوتی» مدیریت می‌شود - در همه این سال‌ها «بی مدالی» این تنها واژه‌ای است که مقابل نام شنا در تاریخچه بازی‌های آسیایی نوشته شده و تکرار چندین باره این واژه نه تنها نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت این رشته بیشتر نکرده، بلکه هر قدر به حوالی امروز نزدیک می‌شویم، می‌بینیم که ناامیدی بیشتری اهالی این رشته و حتی مسوولان را در بر می‌گیرد.
مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است/مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن می‌گوییم - رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم «یاس» با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است، عنوان کرد ما همیشه سعی کرده ...
رژیم اسرائیل مدعی مقابله با حمله گسترده سایبری ایران شد - بدترین سناریوهای مورد نظر ارتش اسرائیل این است که مهاجمین بتوانند از طریق نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای، کنترل پهپادهای اسرائیلی را از راه دور به دست گرفته و از انها برای حمله به سرزمین‌های اشغالی استفاده کنند. هکرهای همچنین ممکن است به دنبال از کار انداختن بازار بورس و یا شبکه برق سرزمین‌های اشغالی باشند.
لزوم پایان اشغالگری و شهرک سازی/مقاومت بدون پشتوانه مردمی پیروز نمی شد - رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، مهمترین مطالبات ملت فلسطین را پایان اشغالگری و شهرک سازی و برخوردار شدن آنها از حق تعیین سرنوشت اعلام کرد.
مقاومت فن آوری ساخت موشک را داشت/ کشته شدن تعدای از فرماندهان ارشد اطلاعاتی صهیونیستی - معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: اسرائیل تصورش این بود که اگر دریاها و مرزها را کنترل کند می‌تواند از دسترسی مقاومت به موشک جلوگیری کند؛ اما غافل از این بود ...
آغاز روند بررسی شکایات انتخابات افغانستان/ اظهارات کامرون خطاب به عبدالله و احمدزی - آغاز روند بررسی شکایات دور دوم انتخابات و اظهارات کامرون خطاب به عبدالله و احمدزی از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.
محیط زیست ایران بسیار آسیب پذیر شده است/ بنزين آلوده توزيع نمي شود - اسلامشهر - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست ایران بسیار آسیب پذیر شده و اگر با روش گذشته ادامه دهیم نتیجه فاجعه بار خواهد بود.
دو شیوه انتخاب خبرنگاران برای سوال از رئیس جمهور/ اولویت با چه رسانه هایی است؟ - مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با اشاره به نحوه انتخاب رسانه‌ها برای سوال در نشست خبری رئیس جمهور که شنبه هشتم شهریور ماه برگزار می شود، گفت: خبرنگاران بر اساس نوبت ثبت‌نام ...
مهلت 15 روزه به بانکها برای ارائه لیست بنگاههای تحت مالکیت/ 575 پرونده بدهکار بانکی به قوه قضائیه رفت - خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس کل بانک مرکزی کشور گفت: بانک ها باید ظرف 15 روز آینده یک لیست از همه بنگاه هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مالکیت آن ها هستند را ...
از تصمیم رئیس جمهور بی‌خبرم/ اولویت کاریم در وزارت علوم شفاف‌سازی است - سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شفاف‌سازی از ویژگی‌های سرپرستی‌ام در وزارت علوم است گفت: از تصمیم رئیس جمهور در معرفی وزیر جدید وزارت علوم بی‌خبرم.
اصولگرايي يعني حمايت از رهبري/ تاريخ مصرف اصولگرايي تمام نمي شود - يزد - خبرگزاري مهر: رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور گفت: اصولگرايي يعني حمايت از امام و رهبري، فرمايشات و انديشه‌هاي آنها، اصولگرايان همه افرادي هستند كه معتقدند ...
فتوای آیت‌الله سیستانی شرایط عراق را تغییر داد - قم - خبرگزاری مهر: نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران حرکت داعش در عراق را به موریانه تشبیه کرد و افزود: فتوای آیت‌الله سیستانی شرایط را تغییر داد.
صالحی خبر داد: رشد ۱۵ درصدی کتاب نسبت به سال قبل - ادبیات - هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان و دویست و شصت و یکمین نمایشگاه کتاب استانی صبح امروز ۶ شهریور ۹۳ در زنجان افتتاح شد.
فیلم‌هایی که پنجشنبه و جعمه می‌توانید ببیند / از آلفرد هیچکاک و وربینسکی تا پوراحمد و میری - تلویزیون - شکبه‌های مختلف سیما برای دو روز پایانی هفته فیلم‌های مختلفی را برای پخش در نظر گرفته‌اند.
کاهش محسوس دما در سواحل شمال کشور از ابتدای هفته آینده/ رگبار و رعد و برق در بیشتر نقاط کشور - مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش محسوس دما در سواحل شمال کشور از ابتدای هفته آینده و رگبار و رعد و برق در بیشتر نقاط کشور طی دو روز آینده خبر داد.
پیش از این ایران را با مسائل سیاسی می شناختیم/حضور در ایران نظرمان را تغییر داد - داوران بین المللی دومین جشنواره فیلم یاس با حضور در نشستی خبری تاکید کردند که پیش از سفر به ایران بیشتر اخبار سیاسی درباره ایران به گوششان می رسید ولی حضور در این کشور ...
گالری های تهران جمعه 7 شهریورماه تازه می شوند - گالری های تهران از روز جمعه 7 شهریورماه به استقبال نمایش آثار تازه ای می روند که شامل نمایشگاه های نقاشی، عکس، نقش برجسته، طراحی و ساخت جواهرات خواهد بود.
دومین شماره نشریه جشنواره فیلم «یاس» منتشر شد - هم زمان با آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم «یاس»، دومین شماره از نشریه جشنواره فیلم های ویدیویی منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
جشن بیستم کلید خورد: شرایط و نحوه ثبت نام در نمایشگاه مطبوعات - رسانه - بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاههای اطلاع رسانی از 18 تا 24 آبان ماه سال جاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات کشور برگزار می شود.
تله فیلم های ما شعار زده هستند/ نمایش «دستور آشپزی» درخانه هنرمندان - عصر امروز پنج شنبه 6 شهریور فیلم مستند «دستور آشپزی» به کارگردانی محمد شیروانی در محیط بیرون خانه هنرمندان اکران می‌‌شود و از سوی دیگر رسول صدر عاملی کارگردان سینمای ...
ایران، فرانسه را هم به اقرار به اشتباهش وادار کرد - طی سال های اخیر، یکی از جنبه های تلاش غرب برای تحت فشار قرار دادن ایران در موضوع هسته ای، نادیده گرفتن نقش ایران در تحولات منطقه ای و بین المللی و به زعم خود، ایجاد فاصله میان ایران و جامعه بین المللی بوده است. با این حال، به نظر می رسد تحولات جدید منطقه ای، غرب را وادار به اقرار به اشتباهاتش کرده که این امر، در موضع گیری جدید رئیس جمهور فرانسه قابل مشاهده است.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved