شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / Saturday, 7 May, 2016

موسیقی بومی و رقص‌های محلی، استان هرمزگان


   موسيقى بومى و رقص‌هاى محلى، استان هرمزگان
اقوام و تيره‌هاى مختلف ايرانى (به ويژه در روستاها و شهرهاى کوچک) موسيقى را به عنوان هنر نمايشى تلقى نمى‌کنند؛ اما در مناطق جنوبى کشور، به ويژه در بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان، با تلفيق موسيقى با هنرهاى نمايشى از جمله رقص، به آن جنبهٔ نمايشى نيز داده‌اند. مراسم زار که پيش‌تر در مورد آن سخن گفتيم، ‌ از جمله مراسمى است که در آن از موسيقى بهره مى‌گيرند. در جشن‌ها، عروسى‌ها، سوگوارى‌ها و مويه‌ کردن‌ها، نيز موسيقى جزءِ لاينفک مراسم است.
آن‌چه بيش از همه براى مطالعهٔ موسيقى هرمزگان حائز اهميت به نظر مى‌رسد، ترکيب جمعيتى اين منطقه است. در اين منطقه به جز ساکنان محلى، اقوام ديگرى از جمله مهاجرين بسيار قديمى آفريقايى نيز زندگى مى‌کنند. موسيقى سواحل جنوب ايران، به عقيدهٔ بعضى از شناسندگان آن، با موسيقى بوميان آفريقايى پيوندى عميق و ريشه‌دار يافته است.
يکى از فرم‌هاى معمول در موسيقى محلى «سبالو» ناميده مى‌شود و آن آوازى است که با دايره همراهى مى‌شود و به وسيلهٔ خوانندگانى که دايره‌وار کنار هم مى‌نشينند، اجرا مى‌گردد. خوانندگان هم‌زمان با اجراى سبالو، شانه‌هاى خود را به طرف راست و چپ منظماً حرکت مى‌دهند. رقص و موسيقى سبالو متأثر از موسيقى آفريقايى است.
يکى ديگر از فرم‌هاى رايج موسيقى محلى «يزله» است. يزله به وسيلهٔ گروهى از خوانندگان غيرحرفه‌اى اجرا مى‌شود و فقط با دست زدن همراه است. در اين موسيقى، ملودى بيش از همه حائز اهميت است و به متن چندان اهميتى داده نمى‌شود. علاوه بر موسيقى محلى (سازى وآوازى)، موسيقى مذهبى نيز در استان بسيار رايج است. از نظر ساکنان اين منطقه، موسيقى مذهبى و به خصوص آن نوع موسيقى که در ماه محرم نواخته مى‌شود، اهميت بيش‌ترى نسبت به ساير اشکال موسيقى محلى دارد.
رقص‌هاى محلى استان هرمزگان نيز هم‌چون موسيقيِ بومى، ريشه در فرهنگ عامهٔ مردم اين منطقه دارد. رقص‌ها، به مناسبت‌هاى مختلف، از جمله اعياد مذهبى و ملى و عروسى‌ها اجرا مى‌شوند و در بين آن‌ها، «رقص اوزا» به لحاظ شيوهٔ اجرا، مضمون و نقش‌هاى اجراکنندگان آن، درخور توجه ويژه است. اين رقص که عمدتاً توسط صيادان انجام مى‌شود، از مراسم ديدنى مردم استان است و در آن، رقصندگان دايره‌وار مى‌چرخند و همراه حرکات موزون خود، شعرهايى را مى‌‌خوانند.
   موسيقى سنتى، استان خوزستان
آهنگ شوشترى گوشه‌اى از همايون است. شوشتر بر روى تمام دستگاه‌هاى موسيقى ايران آهنگ‌هاى محلى دارد و براى هر کدام از دستگاه‌هاى موسيقى ايران يک رديف محلى در شوشتر اجرا و خوانده مى‌شود. اغلب باغبان‌ها، بافنده‌‌ها و بيشتر مردم، موسيقى را خوب مى‌دانند و آواز محلى را خوب مى‌خوانند. آلات موسيقى خوزستان عبارتند از : نى جفته، سرنا، تار، تنبک، دايره، ‌ دهل و نى هفت‌بند.
موسيقى عرب وامدار انواع شعر همانند «ابوزيه»، «عتاب»، «ابوطلگه» يا «بسته» و نظاير آن است. گروه‌هاى آواز‌خوان که در محل آنان را «الخاشبه» مى‌گويند با ادوات و آلات موسيقى عربى کار مى‌کنند. موسيقى و آواز بسيار غمناک عربى محلى وجود دارد که به نام مبدع آن علوان، «علوانيه» ناميده مى‌شود و نظير آواز «اميري» مردم مازندران است. در «عتاب» نيز نوعى غم و اندوه احساس مى‌شود ولى «ابوطلگه» يا «بسته» که هم به شکل فردى و اغلب به شکل جمعى خوانده مى‌شود با شادى و گاه با رقص يا «طلگت اصبع» همراه است. ابزارهاى موسيقى محلى عربى عبارتند از: مطبگ، ماصول، الناى، العذابه، الطبله، الدف، الزنجارى، سچابيق، ‌ رباب، سنتور و دَمام.
   موسيقى محلى، استان گلستان
موسيقى مردم ترکمن در سيماى «اوزان»‌ها که «بخشي» و «باغشي» هم گفته مى‌شوند، ‌ متجلى است. اوزان‌ها زبان‌ گويا و روايتگر رنج‌هاى مردم خود هستند و کارشان ريشه عميقى در آيين شادمانى و پرخوانى (جادو پزشکى - موسيقى درمانى) دارد. مى‌توان اوزان‌ها را پايه‌گذار و آفريننده همه آثار بنيادى موسيقى ترک‌ زبانان دانست. به عبارت ديگر اوزان‌ها سوگ، شادى و رزم و بزم اقوام ترک زبان را با واژگانى ساده و آهنگ‌هايى موزون و دلنشين بيان مى‌دارند. نامدارترين «اوزان» در فرهنگ ترکى روزگار پس از اسلام، شخصيتى به نام «قورقودآتا» يا «دده‌قورقود» است. امروزه نسل بعدى اوزان‌ها را در ترکمن صحرا «باغشي» يا «بخشي» مى‌‌نامند. بخشى به کسى اطلاق مى‌شده است که خط اويغورى را مى‌توانسته به خوبى بخواند و گمان مى‌رود واژه «بخشي» قدمتى بيش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال نداشته باشد.
قوم ترکمن به خاطر سرکوب‌هاى مکرر از سوى خان‌ها، ‌ زمينداران منطقه و دولت مرکزى که در مورد آنها اعمال مى‌شد، هيچ‌وقت نمى‌توانستند خواسته‌هايشان را صريح بيان کنند، براى همين با موسيقى خواست خود را بازگو مى‌کردند و شايد به همين دليل است که موسيقى ترکمنى يکى از تجريدى‌ترين و در نوع خود پيچيده‌ترين انواع موسيقى در نواحى مختلف ايران است.
بخشى ترکمن در همه جا که باشد، با دو تار و آواز، ‌ از تاريخ قوم خويش مى‌‌گويد. بخشى‌ها حرف‌هاى زيادى براى گفتن دارند و شايد به همين دليل است که «رقص» برخلاف ساير اقوام، در ميان ترکمن‌ها جاى چندان ويژه‌اى ندارد.
بخشى ترکمن حتى در عروسى‌ها و مجلس‌هاى شادى نيز سخن از زندگى و تاريخ حماسه بار خود مى‌گويد، حرف مردم خود را، اما شاد نمى‌گويد، با غرور و استوار مى‌گويد. تداوم اين موسيقى از طريق مجلس عروسى با وجود تضاد و تفاوت ظاهرى ميان محتواى آن و مراسم عروسى، خود نشان‌دهنده ويژگى و پيچيدگى خاصى است که در فرهنگ و سنت‌هاى ترکمن موجود است.
موسيقى ترکمنى (که تعداد نغمه‌هاى آن بالغ بر ۵۰۰ آهنگ است) براساس چهار مقام اصلى، ‌ يعنى «مخمس»، «تشنيد»، «غئريق لار» و «نوايي» است. اين مقام‌ها در چهار شيوه يا سبک مختلف و در نواحى يا تيره‌هاى خاص قابل اجرايند. اين چهار سبک را مى‌توان به صورت «گرگان يولي» که نسبت به ساير شيوه‌ها ساده‌تر است، ‌ «دامانايولي» که بيشتر به شيوه اجراى ترکمن‌ها‌ى خراسان نيز معطوف است و از شيوه گرگان يولى بيشتر است، «مارى يولي» و «خيوه يولي» نام برد.
متون آوازهاى ترکمنى نيز به دو دسته تقسيم مى‌شود : دسته اول شامل داستانهاى منثور و منظوم از قبيل «زهره و طاهر»، «غريب و شاه صنم»، «زين‌العرب»، «صياد و همراه»، ‌ «يوسف و احمد»، «کوراوغلي» و ... که متن اين داستان‌ها به زبان ترکى و با داستان‌هاى اجرا شده توسط عاشيق‌هاى آذربايجان يکسان است. دسته دوم شعرهاى برگرفته از شاعران کلاسيک ترکمن چون «مختوم قلى فراغي»، «قرباندردى ذليلي»، «آنه قليچ مأتابي»، «ملانفس»، «مسکين قليچ» و ... است. شعرهاى ديگرى هم در آوازها خوانده مى‌شوند که سروده شاعران گمنام ترکمن است.
در موسيقى ترکمنى دو تار مهم‌ترين ساز است. اين ساز را چون از قديم از چوب درخت توت مى‌ساختند «توت تار» و به خاطر خشک کردن چوب در تنور «تامديده» و به علت استفاده از دو سيم روى آن «دو تار» مى‌‌ناميدند. البته در قديم وترهاى دو تار از جنس ابريشم تابيده شده بود، ‌ اما امروزه از سيم فولادى استفاده مى‌شود.
   موسيقى و ادبيات بومى، استان سيستان وبلوچستان
موسيقى بومى و ترانه‌هاى فولک مردم سيستان و بلوچستان ظرافت و لطافت ويژه‌اى دارند. اين لطافت شايد به دليل طبيعت خشن و شيوهٔ سخت گذران انسان در اين خطه، اندکى غيرعادى به نظر برسد، ولى موسيقى بومى و ترانه‌هاى عاميانه مردم اين سرزمين، نمودار کاملى از هنر مردم آن است. اين ترانه‌ها، ساده و بى‌تکلف خلق شده‌اند و بهترين شيوهٔ بيان احساسات و عواطف مردمى است که درگير رنج و مبارزه طولانى با طبيعت خسيس و خشن هستند.
ترانه‌هاى محلى بلوچ بيشتر در مراسم جشن عروسى و مخصوصاً عيد فطر خوانده مى‌شود. مشهورترين اين ترانه‌ها عبارتند از : ترانه ميرعلم، بلبل، چاکرتا، آرمان‌گل‌آره، بلبل، وشتوارنا و زهيرک. ترانه بلبل را دو خواننده به وسيله قيچک و سه تار اجرا مى‌کنند. زهيرک هنگام اندوه و جدايى خوانده مى‌شود.
ترانه‌هاى محلى سيستان نيز همانند آيينه‌اى پاک و شفاف نمايانگر زندگى مادى و معنوى مردم اين سرزمين است که چون با سازهاى محلى اجرا شود، شور و مستى مى‌‌آفريند. اکثر اين ترانه‌ها ارتباط مستقيمى با محيط طبيعى، شيوهٔ زندگى و باورهاى دينى و اعتقادى مردم منطقه دارند.
اشعار و داستان‌هاى شفاهى مردم سيستان و بلوچستان نيز ريشه در باورهاى فرهنگى و شيوه زيست و ارتباط انسان با محيط پيرامون دارد. بلوچ‌ها به داستان‌هاى محلى که اغلب از جن و پرى تشکيل مى‌شود پاى‌بند هستند و به داستان‌هاى عشقى کمتر دلبستگى دارند. با اين حال داستان‌هاى نادر عشقى آنها بسيار ظريف و پرمعنى است و در آنها روح شجاعت و دلاورى بلوچ با همهٔ مشکلات و سرسختى‌هاى طبيعت مشاهده مى‌شود که در آن‌ها سايه‌اى از مردانگى، عشق و دلبستگى حقيقى نقش بسته است. اين داستان‌ها غالباً از سکونت‌گاههاى ابتدايى يعنى چادرهاى بلوچى شروع شده و به کوه‌هاى سربلند و آسمان لايتناهى ختم مى‌شوند.
اشعار بلوچى اهميت و ارزش ملى دارد و از گنجينه‌هاى ادبى کشور به شمار مى‌رود. در ميان اشعار فولک منطقه سيماى مردم رشيد و دلاور در سايه‌اى از سختى و مشکلات طبيعى ديده مى‌شود. جوان بلوچ در راز و نياز عاشقانه خود التماس نمى‌کند و سينه به خاک نمى‌مالد و شب تا صبح گريه نمى‌کند، ولى با شجاعتى که آميخته به زيبايى، لطف و دلنشينى است به طرف دلدار خود مى‌رود و او را به عشق خود آگاه مى‌کند و آخر از همه پاى خداى بزرگ و توانا را به ميان مى‌کشد و او را به پاکى و صفا قسم مى‌دهد.
اشعار محلى بلوچ غالباً در مراسم اعياد و مخصوصاً عيد فطر خوانده مى‌شود و موزيک محلى که عبارت از سرنا، دهل و طبل است آن را همراهى مى‌کند. آلات اصلى موسيقى سيستان و بلوچستان «قيچک» و «دهل» است. ترکيب نواى اين دو ساز و هارمونى آنها، بيانگر احساسات و عواطف و منويات قلبى نوازندگان و شنوندگان بلوچ و سيستانى است. قيچک يکى از سازهاى اصيل و سنتى است که در نواحى بلوچستان، ترانه‌هاى محلى را با نواختن آن همراه مى‌سازند. اين ساز که در اصطلاح محلى «سوروز» نام دارد، از يک جعبه مجوّف چوبى و چهار تا شش سيم ساخته شده و همانند کمانچه با کمان نواخته مى‌شود. دهل نيز يکى از سازهاى ضربى موسيقى مردم بلوچستان و سيستان است که شکل استوانه‌اى دارد و همراه «سُرنا» نواخته مى‌شود. در جشن‌هاى عروسى و رقص‌هاى محلى از آن استفاده مى‌کنند.
در زير تعدادى از دو بيتى‌هاى محلى سيستان به منظور آشنايى خوانندگان با اشعار فولک استان آورده مى‌شود:
ســرم در ملــک نيمــروزه خدايـــا دلـم ور يــار مى‌ســوزه، خدايـا
اگــه ميـــرو و اى شهــر غريبـــى کفن ورمــه کـه ميدوزه خدايـــا
لبانــم بــا لبانــت خنــده جانـــا جگــر بندم به تو پيونـده جانـــا
درو خونــه کــه آوازت بـر آيــــه درو خونــه دلــم خرسنده جانــا
الا دخـتـــر وَ قــربــون وفايــــت و قـربــون کمربنــد طلايــــــت
اگر دانوم که حرفت حرف باشــه نشينــوم تـا قيمـت از برايـــت
صـدا کــردى و قربــون صدايــت بچينـو گـل، بيايـو در سرايــت
بچينـو گــل بيايــو تــو نباشــى نشونو گل و جـاى خاک پايــت
عرقچين ور سرت گيوه وَ پايــت و هـر جـا مى‌روى جانم فدايـت
و هـر جا مـى‌روى زودى بيايــى سيـا چشمـى نشسته از برايـت
صـدا کـردى و قربـون صدايـــت ببّر و چادرى تـا سـاق پايــــت
بــبــّر و چــادرى از پــــردهٔ‌ دل که نامحرم نبينه سـاق پايــــت
چه سازم که آوازم جرس نيست دراى دنيا رفيق همنفس نيست
رفـيــق همنــفــس روز قيامــت رفيق روز آخر هيچکس نيســت
دو چـشــم خـيــر داره آدمـيــزاد که دور افتاده را کى مى‌کند يـاد
کـه دور افتـاده خاک مـرده دارد که خاک مرده را کى مى‌بره بـاد
خـدايـا عاشقـى پيــدا نـمـى‌شـه درخـت غنچــهٔ گــل وا نمى‌شــه
اگـــه ليلــى رَميـدادِ و مجنـــون کسـى در عاشقـى رسوا نمى‌شـه
دلــم ديوونـه‌بـو، ديـونه‌تـر شــد طبيـب آمد بـه بالينـم بتـر شــد
کســى کـه او ندونـه درد عاشق کـه اى دردم ازو دردم بتــر شــد
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
پایانه های استان , فیلم فیلسوفانه , شکنجه سیا , تیم مذاکره‌ , پیر امریک آئوبامیانگ , آینده علمی , تزکیه , مروک , پروتئین مالاریا , کارتل , کی استید , جشنواره عکس نورنگار , ویمبلی , پرفیض , ملأ عام , فهرست اخراجی , جایزه ملی , لیگ قهرمانان , کربکندی , شیرین صمدی , وزاری امور خارجه , نظامیان ارتش ترکیه , معدل پایین , فروش ارد , غیاب , ترک عادت , عکس بازیگران , احداث هاب , بی دلیل , سکرات مرگ , رشته پاراکلینیک , نازگل قلابی , خودروسازان راین , نقطه بحرانی , ملی پوشان معلول , سبزی مارچوبه , کرسی یونسکو , پیگیری ها , وزیر داخلی , جام باشگاه آسیا , مراکز درمانی , استیون وارن , کمیته‌های نظارتی , رنگ آبی , جلسه بررسی , سیستم شهرسازی , شبهای فوتبالی , اخلاق ترافیک , پدر بی مسئولیت , آب روان ,

مقالات پربیننده امروز
بانک اطلاعاتی کتاب / دیابت در سالمندان , بانک اطلاعاتی فیلم / خزان قبیله شاین - Cheyenne Autumn , علوم انسانی / مدیریت و خدمات اداری / نظام‌های اطلاعات و مدیریت ـ روابط‌ مشتری‌ / نحوه و اهمیت مدیریت شکایات مشترکان و راهکارها , کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات / فناوری اطلاعات / شهر الكترونیكی / از شهر سنتی تا شهر الکترونیکی , بانک اطلاعاتی کتاب / تعیین دامنه و برد توابع (به روش حل مساله) , بانک اطلاعاتی کتاب / سمند: راهنمای تعمیرات و سرویس ترمز ضد قفل (SBA) , موفقیت / کار / بر پرکاری و اشتغال خود تأکید نکنید , علمی و آموزشی / فنی و مهندسی / آب و فاضلاب / گسترش کاربرد اشعه فرابنفش UV در کشور چین , بانک اطلاعاتی کتاب / آرایش و زیبایی مهسا: زیبایی پوست , بانک اطلاعاتی کتاب / مجموعه‌ی طبقه‌بندی شده زبان انگلیسی پیش‌دانشگاهی , فرهنگی و هنری / ادبیات و شعر / ژرژ ساند و مکتب رمانتیسم , بانک اطلاعاتی کتاب / چهل حدیث قرآن , بانک اطلاعاتی کتاب / آشنایی مقدماتی با الکترونیک و کاربردهای آن , علم و زندگی / علوم انسانی / معرفی کتاب / سفر اندیشه من , فرهنگی و هنری / فستیوال‌ها و جشنواره‌ها / جشنواره بین المللی فیلم فجر / چهارشنبه سوری , بانک اطلاعاتی کتاب / قران کریم , بانک اطلاعاتی فیلم / زن‌ها و شوهرها , بانک اطلاعاتی کتاب / خودآموز آسان تمام رنگی Excel 2003 , بانک اطلاعاتی کتاب / معارف اسلامی در جهان معاصر , بانک اطلاعاتی کتاب / فاوست = Faust ,

برخی منابع مهم خبری
shabakeh-mag.com مجله شبکه , niniban.com نی نی بان , sibna.ir سیبنا , sharghdaily.ir روزنامه شرق , honarpress.com هنر پرس , noet.ir سازمان سنجش , shafaf.ir شفاف , eramnews.ir ارم , saat24.com ساعت 24 , namehnews.ir نامه نیوز , ساخت و ساز , talanews.com طلانیوز , pardad.ir پرداد , dana.ir دانا , yalasarat.com یالثارات , iranojahan.com ایران و جهان , qeshmdaily.com قشم , vaghayedaily.ir روزنامه وقایع اتفاقیه , aftaberey.com آفتاب ری , sport.shafaqna.com شفقنا ورزشی , funiha.com فانیها , ghasednews.ir قاصد , salamatnews.com سلامت نیوز , ictpress.ir آی سی تی , jamaran.ir جماران , footballiran.ir فوتبال ایران , aparat.com آپارات , pix2pix.org پیکس تو پیکس , sena.ir سنا , nay.ir نی ,



وبگردی
رونمایی از زیرپوش تیم ملی / تصاویر - فتوطنز رونمایی از زیرپوش تیم ملی
چرا سرنوشت سیاسی حداد عادل چنین شد؟ - کارنامه سیاسی حدادعادل اگرچه ۱۶سال مردِ پارلمان بودن را در خود ثبت کرده است، اما پازل‌های ناکامی ادیب سیاستمدار حکایت از فاصله زیاد او تا تبدیل شدن به یک سیاستمدار زبده و سیّاس دارد.
حسینی بای داماد شد / تصاویر - مراسم عقد سید محمد رضا حسینی بای خبرنگار سیما عصر پنجشنبه شانزدهم اردیبهشت همزمان با بعثت رسول اکرم (ص) با مهریه یک جلد کلام الله مجید و چهارده سکه بهار آزادی و با حضور غلامعلی حداد عادل و بستگان دو خانواده در آسایشگاه جانبازان ثارالله تهران برگزار شد.
وقوع حادثه برای یک پارکینگ طبقاتی در تهران / فیلم - بر اثر شکسته شدن میله‌های یک پارکینگ طبقاتی در باشگاه صدف تهران، چند دستگاه خودرو در معرض سقوط قرار گرفت.
فیلم / فوت ناگهانی مجری سیما در حال اجرا - احمد قائمی‌مقدم مجری سیمای خراسان رضوی حین برگزاری همایش تجلیل از کارگران نمونه شهرستان چناران، به دلیل حمله قلبی درگذشت.
فیلم / معلمی که با شوخی دانش آموزان آتش گرفت - معلمی که در روز معلم با شوخی دانش آموزان آتش گرفت
مردی در پل میرداماد خود را دار زد / تصاویر - وقتی مامور پارکبان از زنی که سراسیمه خودش را به وی رسانده بود، درباره نیت مرد حدود 40 ساله شنید، دیگر کار از کار گذشته و صحنه ای در نزدیکی پل میرداماد رقم خورده بود که توجه ها را به خود جلب کرده بود؛ صحنه دردناک مرگ مردی که با طناب خود را از میله های پل فلزی عابر پیاده حلق آویز کرده بود.
خودسوزی جوان مهاجر ایرانی / فیلم (+18) - یک پناهنده 23 ساله ایرانی به نام «امید» که به صورت غیرقانونی و از راه دریا خود را به استرالیا رسانده بود، در اعتراض به وضعیت بازداشتگاه نائورو خود را به آتش کشید.
یک ایرانی برنده جایزه عکاسی سونی / تصاویر - اصغر خمسه، عکاس ایرانی با مجموعه «آتش نفرت» جایزه معتبر مسابقه عکاسی جهانی سونی در سال ۲۰۱۶ را به دست آورد. عنوان «عکاس سال» و جایزه جهانی سونی به ارزش ۲۵ هزار دلار به خاطر عکس‌هایی از قربانیان اسیدپاشی در ۸ فریم به اصغر خمسه تعلق گرفت.
21 روز شکنجه زجرآور یک زن در مشهد / تصاویر - اعظم زنده است، اعظم بعد از 21 روز شکنجه توسط شوهرش، هنوز زنده است؛ او و دخترانش 21 روز آب و غذا نخوردند، اما هنوز زنده‌اند؛ هدیه و هانیه دختران پنج و هفت ساله او هنوز نفس می‌کشند، اما دیگر هیچوقت از صدای زنگ در خانه خوشحال نمی‌شوند.
مصاحبه با پدر و مادر متهم به قتل ستایش قریشی - فیلم/ پدر متهم به قتل ستایش: با دست خودم پسرم را تحویل پلیس دادم/ هر چه قانون حکم کند می‌پذیریم
بازی "کلش آف کلنز" در مجلس شورای اسلامی! / عکس - در زیر تصویر یکی از نمایندگان مجلس را در حال بازی کلش آف کلنز مشاهده می‌کنید.
ناگفته‌های خواهر «بابک زنجانی» - نوبهار زنجانی، یکی از خواهران بابک زنجانی در گفت‌وگویی به تشریح روند بازداشت برادرش تا صدور حکم پرونده پرداخت.
احمدی نژاد: کارشان تمومه! / فیلم - در این فیلم احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که عده‌ای عکس شهدا را می‌بینند و برعکس عمل می‌کنند این جمله را گفته است؛ فیلم را در زیر ببینید.
فیش حقوق جالب یک مدیر خودروساز ! - این رقم عجیب و سرسام آور در حالی به یکی از معاونین مهدی جمالی مدیرعامل سایپا پرداخت می شود که معلوم نیست محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت چنین رقم سرسام آوری به زیر مجموعه خود خبر دارد یا خیر؟
قوچان نژاد کنار عروس خانم و خواهر بازیگرش / تصاویر - رضا قوچان نژاد سرانجام پس از شایعات زیادی که درباره ازدواجش با خواهر ساره بیات،بازیگر سینما مطرح بود،این وصلت فرخنده را جشن گرفت.
شایعه یک طلاق سینمایی قوت گرفت - به نظر می‌رسد در زندگی شخصی و مشترک بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تغییراتی رخ داده و براساس شایعات از یکدیگر جدا شده‌اند.
ازدواج «محمد رضا گلزار» با «دیا میرزا» ؟! / فیلم - حضور بازیگر مشهور سینمای کشورمان در هندوستان با حاشیه هایی همراه بوده است.
بابک حمیدیان هم ازدواج کرد / تصاویر - خبرهایی مبنی بر ازدواج بابک حمیدیان با مینا ساداتی در فضای مجلازی منتشر شد که هنوز این دوبازیگر به این اخبار واکنشی نشان نداده اند و صحت و سقم این خبر هنوز مشخص نشده است.
مرگ ناگهانی خانم مجری در برنامه زنده / فیلم - کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار ویدیویی از این ماجرا تأکید کردند که مرگ ناگهانی این مجری اوکراینی همه بینندگان را غافلگیر کرد.
پربازدیدها