سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

كتابخانه‌ها و سالن‌های نمایش، استان ایلام


  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان آذربايجان غربى
بنا به گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان آذربايجان غربى، اين استان در سال ۱۳۷۲ داراى ۱۹ کتابخانهٔ ‌عمومى و ۴ کتابخانهٔ‌ مخصوص کودکان بوده است. بيشترين تعداد کتابخانه‌هاى عمومى با ۴ و ۳ کتابخانه به ترتيب در شهرهاى ماکو و اروميه مستقر بوده است. شهرستان‌هاى نقده و خوى هر کدام داراى ۲ کتابخانه مى‌باشند و بقيهٔ شهرستان‌هاى استان هر کدام يک کتابخانه عمومى را به خود اختصاص داده‌‌اند.
به استناد همين گزارش تعداد اعضاى کتابخانه‌هاى عمومى استان ۷۲۵‚۲۸ نفر بوده که از ۹۵۰‚۸۱۱‚۱ جلد کتاب اين مرکز استفاده کرده‌‌اند. از ۴ واحد کتابخانهٔ مخصوص کودکان نيز ۲ واحد در شهرستان اروميه و يک واحد در شهرستان‌هاى سلماس و مهاباد فعال بوده‌اند.
استان آذربايجان غربى داراى ۱۸ سينما و ۲۲ تئاتر است. از کل سينماهاى موجود استان بيشترين تعداد با ۵ سينما، اختصاص به شهرستان اروميه دارد و نقده با ۳ سينما در رديف دوم واقع شده است. به غير از شهرستان خوى که داراى ۲ سينماست، بقيهٔ شهرستان‌ها هر کدام يک سينما دارند. از سالن‌هاى تئاتر نيز ۱۱ مورد در اروميه، ۵ مورد در مهاباد، ۳ مورد در سردشت و در بقيهٔ شهرها هر کدام يک واحد مشغول فعاليت هستند. تعداد تماشاگران سينما در سال ۱۳۷۲ برابر ۵۵۷‚۰۱۰‚۲ نفر و تعداد تماشاگران تئاتر ۱۵۰‚۱۱ نفر بوده است.
استان آذربايجان غربى همچنين داراى ۴ موزه نيز است که در شهرهاى اروميه، خوى، ‌ ماکو و مياندوآب استقرار يافته‌‌اند.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان آذربايجان شرقى
کتابخانه‌ها و سالن‌هاى سينما، تئاتر و موسيقى، گذشته از نقشى که در اعتلاى فرهنگ دارند همواره يکى از شاخص‌هاى سرگرمى بومى و امکانات گسترش صنعت جهانگردى محسوب مى‌شود. استان آذربايجان شرقى در سال ۱۳۷۲ فقط ۳۳ کتابخانه عمومى داشته است که آن‌ها نيز عمدتاً در شهرهاى بزرگ اين استان متمرکز شده‌اند. به عبارت ديگر، ‌ بخش کثيرى از اهالى استان نيز امکان دسترسى به اين گونه خدمات را ندارند. از مجموع کتابخانه‌هاى عمومى استان در همين سال ۱۳ مورد در تبريز، ۴ مورد در شبستر، ۵ مورد در مرند، ۲ مورد در مراغه و يک مورد در بناب و بقيه در ساير شهرها فعاليت داشته‌اند. در واقع بيش از ۳۹/۴ درصد کتابخانه‌‌هاى عمومى استان در شهر تبريز متمرکز شده‌اند.
بنا به داده‌هاى آمارى مرکز آمار ايران در همين سال، ‌ در کل کتابخانه‌هاى عمومى استان ۵۰۶‚۳۸۸ جلد کتاب با ۵۷۴‚۳۲ نفر عضو وجود داشته است. علاوه بر کتابخانه‌هاى عمومى، در همين سال در سطح استان ۶ کتابخانه کودک و نوجوان و ۲۰ کتابخانهٔ دانشگاهى و يک کتابخانهٔ سيار وجود داشته است که اثر آنها در شهر تبريز واقع شده‌اند.
در سال ۱۳۶۷ در کل استان ۱۶ سينما با گنجايش ۹۱۹۵ نفر، ۷ سالن نمايش و سخنرانى با گنجايش ۱۵۲۰ نفر وجود داشته است. از اين تعداد ۶ سينما و ۱ سالن نمايش در شهر تبريز و بقيه در ساير شهرهاى استان قرار داشته‌اند.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان اردبيل
در سال ۱۳۷۰ استان اردبيل تنها هفت کتابخانه عمومى داشت که بيشترين آن‌ها نيز در شهر اردبيل بودند. از مجموع کتابخانه‌هاى عمومى استان در همين سال، سه مورد در اردبيل، دو واحد در خلخال، و در هر يک از شهرهاى گرمى و مشگين‌شهر يک کتابخانه وجود دارد. شهرستان‌هاى پارس‌آباد و بيله‌سوار نيز فاقد کتابخانه عمومى بوده‌اند.
داده‌هاى آمارى مرکز آمار ايران در همين سال نشان مى‌دهند، در کل کتابخانه‌هاى عمومى استان ۶۷۲‚۶۷۱ جلد کتاب بوده که از اين تعداد، ۲۵۷‚۶۷ جلد چاپى و ۲۲ جلد خطى بوده است. متوسط مراجعه‌کنندگان سالانه به کتابخانه‌هاى عمومى استان در سال ۱۳۷۰ در حدود ۷۷۶‚۸۰ نفر بوده است. علاوه بر کتابخانه‌هاى عمومى، ‌ در همين سال در سطح استان دو واحد کتابخانه کودکان و نوجوانان و سه مورد کتابخانه دانشگاهى وجود داشته است که آن‌ها در شهر اردبيل بوده‌اند.
در سال ۱۳۷۰ در کل استان چهار سينما با گنجايش ۱۸۸۷ صندلى و چهار سالن سخنرانى و نمايش با گنجايش ۵۴۷۴ نفر بوده است. از اين تعداد پنج سينما و سالن سخنرانى در خود اردبيل و بقيه در ديگر شهرستان‌هاى استان بوده‌اند. در همين سال شهرستان بيله‌سوار، خلخال و گرمى فاقد هر گونه امکانات فيزيکى فعاليت‌هاى هنرى بوده‌اند.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان اصفهان
براساس اطلاعات و آمار موجود در سال ۱۳۷۳، استان اصفهان، ‌ داراى ۵۹ کتابخانهٔ عمومى با ۶۹۱‚۵۲۹ جلد کتاب بوده است. تعداد اعضاى کتابخانه‌هاى استان در همين سال حدود ۹۳۴‚۳۶ نفر بوده که بيش‌ترين تعداد آن به شهرستان اصفهان مربوط است. از کل کتابخانه‌هاى موجود، شهرستان اصفهان ۱۵، شهرستان برخوار و ميمه ۸، شهرستان کاشان ۵ و شهرستان‌هاى لنجان و نايين هر کدام ۴ کتابخانه داشته‌اند. بقيهٔ شهرستان‌هاى استان اکثراً يک کتابخانه عمومى دارند. بدين ترتيب ملاحظه مى‌شود که شهرستان اصفهان با ۱۵ کتابخانهٔ عمومى شامل ۳۰۹‚۱۳۹ جلد کتاب و ۸۱۳۳ نفر عضو، بيش‌ترين امکانات کتابخانه‌هاى استان را به خود اختصاص داده است.
طبق همين آمارنامه، در سال ۱۳۷۳ استان اصفهان فاقد سالن‌هاى تئاتر بوده است، ولى در سطح استان ۱۱ سالن سينما با گنجايش ۷۱۶۰ نفر وجود داشته است. در اين سال ۶۰۱‚۱۴۲‚۳ نفر از فيلم‌هاى به نمايش درآمده در سينماهاى استان ديدن کرده‌اند. از کل سالن‌هاى سينمايى استان بيش‌ترين تعداد با ۶ واحد و ۴۷۴۰ نفر گنجايش، در شهر اصفهان قرار دارند. شهرستان خمينى‌شهر دو واحد سينما، و شهرستان‌هاى برخوار و ميمه، کاشان و مبارکه هر کدام يک سالن سينما داشته‌اند.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان ايلام
کتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش همواره يکى از شاخص‌هاى سرگرمى مردم بومى و توريسم محسوب مى‌شود. استان ايلام در سال ۱۳۷۵، تعداد ۳۱ کتابخانه عمومى داشته است که کتاب‌هاى موجود اين کتابخانه‌ها در کل استان ۰۷۶‚۱۱۲ جلد کتاب بوده و کل اعضاء آن ۴۲۳‚۲۶ نفر بوده‌اند.
طبق همين گزارش، شهرستان دهلران با ۵ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان ايلام با ۴ کتابخانه عمومى، شهرستان‌هاى ايوان، شيروان و چرداول و مهران هر کدام با ۳ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان دره شهر با کتابخانه عمومى و شهرستان آبدانان با يک کتابخانهٔ عمومى در مرتبه‌هاى بعدى قرار مى‌‌گيرند.
استان ايلام در سال ۱۳۷۵، تعداد ۵ مرکز فرهنگى ثابت کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان با ۸۱۶‚۲۶ جلد کتاب و ۷۷۹۸ نفر عضو داشته است. طبق همين گزارش، شهرستان ايلام با ۲ کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، شهرستان‌هاى آبدانان، ايوان و چرداول هر کدام با يک کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در مراتب بعدى قرار داشته‌اند.
بقيه شهرستان‌ها فاقد مرکز فرهنگى کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان بوده‌‌اند.
براساس گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى ايلام، اين استان در سال ۱۳۷۵ داراى ۲ واحد سينما بوده که در شهرهاى ايلام و آبدانان قرار داشته‌اند. گنجايش اين سينماها ۸۷۴ نفر است که ۴۰۰ ظرفيت اختصاص به شهر آبدانان و ۴۷۴ ظرفيت متعلق به سينماى شهر ايلام است. طبق همين گزارش، استان ايلام داراى يک سالن نمايش و سخنرانى به گنجايش ۲۶۰ نفر است که در شهر ايلام قرار دارد.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان چهارمحال وبختيارى
استان چهارمحال و بختيارى در سال ۱۳۷۲ تعداد ۱۶ کتابخانهٔ عمومى با ۸۵۵‚۱۲۴ جلد کتاب و ۴۹۳۶ نفر عضو داشت.
بر طبق همين آمار، شهر کرد با ۷ کتابخانهٔ عمومى و ۴۴۱‚۶۴ جلد کتاب و ۲۹۰۳ نفر عضو بالاترين رقم از نظر امکانات کتابخانه‌اى را به خود اختصاص داده است. اين استان همچنين داراى ۳ کتابخانهٔ کودکان با ۹۰۹‚۳۱ جلد کتاب و ۱۷۵۰ نفر عضو بوده است که از اين تعداد، شهر کرد داراى ۲ کتابخانهٔ کودکان با ۹۰۹‚۲۱ جلد کتاب و ۷۶۵ نفر عضو بوده و بقيه در شهر بروجن متمرکز است.
در استان چهارمحال و بختيارى، کتابخانه‌هاى عمومى عمدتاً در شهرهاى بزرگ متمرکز شده‌اند. شهرهاى لردگان و اردل هر کدام داراى يک کتابخانهٔ عمومى هستند که پائين‌ترين رقم را از نظر تعداد کتاب و اعضاء دارند.
استان چهارمحال و بختيارى در سال ۱۳۷۲ داراى ۲ سينما با ۴۹۳‚۱۴۷ نفر تماشاگر بوده است. اين دو سينما در شهرهاى بروجن و شهر کرد مستقر بوده است.
اين استان همچنين داراى ۲ سالن نمايش (تئاتر) است که در سال ۱۳۷۲ حدود ۲۰۰‚۱۲ نفر تماشاگر داشته است. اين سالن‌ها در شهر کرد و بروجن واقع بوده است.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان خراسان
يکى از شاخص‌هاى مهم سرگرمى در هر منطقه‌اى، تعداد کتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش مى‌باشد. در سال ۱۳۷۳، استان خراسان داراى ۶۳ کتابخانه بوده است که عمدتاً در سطح شهرهاى بزرگ استان پراکنده بوده‌اند. از اين تعداد ۷ کتابخانه در شهر مشهد مشغول به کار بوده‌اند که عمدتاً متعلق به آستان قدس رضوى‌اند.
بنا به داده‌‌هاى مرکز آمار ايران در سال ۱۳۷۳، تعداد کتب موجود در کتابخانه‌هاى استان ۹۴۲‚۶۳۵ جلد بوده که ۹۵۲‚۱۰۹ جلد آن در کتابخانه‌‌هاى شهر مشهد قرار داشته است. هم‌چنين بر طبق همين آمار در اين سال ۳۴ واحد مرکز فرهنگى هنرى کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در سطح استان به فعاليت مشغول بوده‌‌اند. در همين سال، در کل استان ۲۷ سينما و ۱۲۵ سالن تئاتر مشغول به کار بوده‌اند که بيش‌ترين تعداد آن‌ها در شهر مشهد بوده‌اند و بقيه در ساير شهرهاى استان قرار داشته‌اند.


همچنین مشاهده کنید