شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

كتابخانه‌ها و سالن‌های نمایش، استان قم


  كتابخانه‌ها، سالن‌هاى نمايش و مراكز فرهنگى، استان خوزستان
کتابخانه‌ها و سالن‌هاى سينما يکى از شاخص‌هاى سرگرمى مردم بومى و توريسم است. استان خوزستان در سال ۱۳۷۵، تعداد ۶ کتابخانه عمومى با ۲۹۹‚۴۶۷ جلد کتاب و ۱۷۰‚۵۸ نفر عضو بوده است. از کل کتابخانه‌هاى موجود، ‌‌ آبادان ۴، انديمشک ۴، اهواز ۱۱، ايذه ۳، باغملک ۲، بندر ماهشهر ۶، بهبهان ۵، خرمشهر ۳، دزفول ۶، دشت آزادگان ۵، رامهرمز ۳، شادگان ۱، شوش ۲، شوشتر ۵ و مسجد سليمان ۴ کتابخانهٔ عمومى داشته‌اند. طبق همين آمار، استان خوزستان در سال ۱۳۷۵، تعداد ۲۶ مرکز کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان با ۲۵۱‚۱۸۱ جلد کتاب و ۸۵۹‚۴۳ نفر عضو داشته است. طبق همين آمار، استان خوزستان در سال ۱۳۷۵، ۲۳ سينماى غيرفعال و ۱۳ سينماى فعال دولتى و ۷ سينماى فعال خصوصى با ظرفيت ۵۶۸‚۱۱ نفر داشته است.
از کل سينماهاى موجود، آبادان داراى ۱۰ سينماى غيرفعال و يک سينماى فعال دولتى، انديمشک داراى يک سينماى غيرفعال و يک سينماى فعال دولتى، اهواز داراى ۳ سينماى غيرفعال و ۵ سينماى فعال دولتى، بهبهان داراى يک سينماى غيرفعال و يک سينماى فعال دولتى، ‌ خرمشهر داراى ۵ سينماى غيرفعال و يک سينماى فعال دولتى، دزفول داراى يک سينماى فعال دولتى و يک سينماى غيرفعال و مسجد سليمان داراى يک سينماى غيرفعال و ۲ سينماى فعال دولتى، بندر ماهشهر داراى ۲ سينماى فعال خصوصى و شهرهاى رامهرمز و شوش هر کدام داراى يک سينماى فعال دولتى مى‌باشند و بقيه شهرستان‌ها فاقد سينما هستند.
  كتابخانه‌ها، سالن‌هاى نمايشى و موزه‌ها، استان زنجان
تعداد کتابخانه‌ها و سالن‌هاى سينما و تئاتر همواره يکى از شاخص‌هاى سرگرمى مردم بومى و گردشگران به شمار مى‌رود. استان زنجان در سال ۱۳۷۳، تعداد ۱۱ کتابخانهٔ عمومى داشته است و کتاب‌هاى موجود در اين کتابخانه‌ها، در کل استان ۲۶۹‚۸۷ جلد بوده و کل اعضاءِ آن ۹۴۳‚۱۹ نفر بوده‌‌اند.
بر طبقه همين آمار، شهر زنجان با داشتن ۳ کتابخانهٔ عمومى و ۴۱۲‚۳۸ جلد کتاب با ۹۴۸‚۱۳ نفر عضو؛ شهرستان ابهر با داشتن ۵ کتابخانهٔ عمومى و ۴۸۸‚۳۹ جلد کتاب با ۷۵۷‚۴ نفر عضو؛ و شهرستان خدابنده شامل ۳ کتابخانهٔ عمومى و ۹۳۶۹ جلد کتاب با ۱۲۳۸ نفر عضو، مجموع امکانات کتابخانه‌اى استان را در خود جاى داده‌اند.
بنا به داده‌‌هاى آمارى سال ۱۳۷۳، ‌ استان زنجان تنها در شهرستان زنجان داراى کتابخانهٔ کودک و نوجوان است که اين کتابخانه تعداد ۲۴۷‚۱۰ جلد کتاب و ۱۱۰۹ نفر عضو داشته است و از مساحتى در حدود ۶۰۰ مترمربع زمين برخوردار بوده است. هم‌چنين در شهرستان زنجان کتابخانه‌اى سيار براى کودکان و نوجوانان وجود دارد.
در همين سال، استان زنجان داراى ۵ سينما با ۷۵۰‚۷۲۳ تماشاگر و ۳ سالن تئاتر با ۸۰۰۵ تماشاگر بوده است که از اين تعداد، شهرستان زنجان داراى ۳ سينما با ۸۲۶‚۵۹۰ تماشاگر و ۳ سالن تئاتر با ۲۶۰۵ تماشاگر؛ شهرستان ابهر داراى ۱ سينما با ۱۵۲‚۶۱ تماشاگر و ۱ سالن تئاتر با ۱۲۰۰ تماشاگر؛ و شهرستان خدابنده داراى ۱ سينما ۷۷۲‚۷۱ تماشاگر و ۱ سالن تئاتر با ۶۲۰۰ تماشاگر بوده است.
بنابراين، شهرستان زنجان با داشتن ۳ سينما و ۳ سالن تئاتر، بالاترنى رقم را در سطح کل استان به خود اختصاص داده است.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان سمنان
بنا به اطلاعات مندرج در آمارنامهٔ سال ۱۳۷۲ استان، مجموع کتابخانه‌هاى سمنان به ۱۷ واحد مى‌رسد. از اين تعداد، هشت واحد در شاهرود، چهار واحد در سمنان، ‌ سه واحد در گرمسار و دو واحد ديگر در شهرستان دامغان فعاليت دارند. تعداد کتاب‌هاى موجود در کتابخانه‌هاى استان، ۸۰۲‚۱۷۶ جلد است که بيشترين تعداد آن با ۰۰۷‚۵۸ جلد مربوط به شهرستان شاهرود و کم‌ترين تعداد با ۳۳۴‚۲۸ جلد به کتابخانه‌هاى شهرستان گرمسار اختصاص دارد. اعضاى کتابخانه‌هاى موجود استان در سال موردنظر ۶۲۶‚۲۵ نفر بود که از اين تعداد ۸۰۸۹ نفر عضو کتابخانه‌هاى شهرستان سمنان بودند که بيشترين تعداد اعضا را تشکيل مى‌دادند. کمترين تعداد اعضا نيز در سطح استان با ۲۴۷۷ نفر اختصاص به کتابخانه‌هاى شهرستان گرمسار دارد.
علاوه بر کتابخانه‌هاى عمومى ياد شده که وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان هستند، اين استان همچنين داراى هفت واحد کتابخانه مربوط به کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان نيز هست که شش واحد آن به شکل ثابت و يک واحد ديگر سيار است. از اين تعداد کتابخانه، سه واحد در شهرستان سمنان قرار دارد، و بقيهٔ شهرستان‌هاى استان هر کدام يک واحد را در خود جاى داده‌اند. تعداد کتاب‌هاى اين کتابخانه‌ها ۵۱۷‚۵۷ جلد است که بيشترين تعداد آن با ۶۳۹‚۲۶ جلد مربوط به شهرستان سمنان و کمترين تعداد با ۵۹۳۸ جلد به شهرستان گرمسار اختصاص دارد. تعداد اعضاى کل کتابخانه‌هاى کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان استان نيز ۸۴۲۸ نفر است که از اين تعداد، ۳۷۲۱ نفر عضو کتابخانه‌هاى شهرستان سمنان و بقيه عضو کتابخانه‌هاى ساير شهرستان‌هاى استان هستند.
در سال ۱۳۷۲ در کل استان پنج واحد سالن سينما با گنجايش ۲۰۰۰ نفر سرگرم فعاليت بوده است که از اين تعداد دو واحد در سمنان، دو واحد در شاهرود و يک واحد ديگر در شهرستان دامغان فعاليت داشته‌اند. به استناد همين اطلاعات، ‌ شهرستان گرمسار در سال ۱۳۷۲ فاقد سالن سينما بوده است.
علاوه بر سالن‌هاى سينماى موجود، تعداد هشت سالن تئاتر نيز با گنجايش ۲۴۰۰ نفر در سطح استان فعال بوده است. از اين تعداد سه سالن مربوط به سمنان، دو سالن مربوط به شاهرود، دو سالن مربوط به دامغان و يک سالن ديگر اختصاص به شهرستان گرمسار دارد. گنجايش سالن‌هاى تئاتر شهرستان سمنان ۱۰۵ نفر است که نزديک به نصف ظرفيت سالن‌هاى تئاتر استان را تشکيل مى‌دهد.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان سيستان وبلوچستان
براساس نتايج آمارگيرى سال ۱۳۷۳، سيستان و بلوچستان جمعاً ۱۰ کتابخانه عمومى با ۷۶۴‚۸۹ جلد کتاب و ۷۳۶‚۱۰ نفر عضو داشت. از اين تعداد شهرستان ايرانشهر داراى يک کتابخانهٔ عمومى با ۹۵۰‚۱۰ جلد کتاب و ۱۴۴۲ نفر عضو، شهرستان چابهار داراى يک کتابخانهٔ عمومى با ۶۹۰۱ جلد کتاب و ۳۳۹ نفر عضو، شهرستان خاش داراى يک کتابخانهٔ عمومى با ۶۹۸۵ جلد کتاب و ۱۱۰۴ نفر عضو، شهرستان زابل داراى دو کتابخانهٔ عمومى با ۸۶۳‚۱۵ جلد کتاب و ۱۳۶۶ نفر عضو، شهرستان زاهدان داراى سه کتابخانهٔ عمومى با ۳۸۱‚۴۰ جلد کتاب و ۵۰۴۹ نفر عضو، شهرستان سراوان داراى يک کتابخانه عمومى با ۵۲۵۰ جلد کتاب و ۱۲۵۴ نفر عضو و شهرستان ميرجاوه داراى يک کتابخانهٔ عمومى با ۳۴۳۴ جلد کتاب و ۱۹۲ نفر عضو گزارش شده است.
طبق همين آمار، استان سيستان و بلوچستان در سال ۱۳۷۳ داراى ۵ سينما بوده است. شهرستان ايرانشهر داراى يک سينما، شهرستان چابهار داراى يک سينما، شهرستان زابل داراى يک سينما، و شهرستان زاهدان دو سينما داشته است.
  كتابخانه‌ها و سالن نمايش، استان‌ فارس
استان فارس در سال ۱۳۷۱ داراى ۳۳ کتابخانهٔ‌ عمومى بود که به طور عمده در شهرهاى بزرگ متمرکز بودند. شهر شيراز با شش کتابخانه بزرگ عمومى داراى بالاترين مقام در سطح استان است.
براساس داده‌هاى آمارى مرکز آمار ايران، در همين سال در کل کتابخانه‌هاى عمومى استان ۷۹۵‚۲۹۴ جلد کتاب با ۳۳۶‚۲۰ نفر عضو وجود داشت.
علاوه بر کتابخانه‌هاى عمومى، در همين سال در سطح استان، ۱۸ کتابخانهٔ کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و ۱۸ کتابخانهٔ دانشگاهى نيز وجود داشت که بيشتر آن‌ها در شهر شيراز واقع شده‌‌اند.
در همين سال، در کل استان، ۱۶ سينما با گنجايش ۶۹۲‚۱۰ نفر و دو سالن تئاتر با گنجايش ۲۶۵ نفر وجود داشت. از اين تعداد، هشت سينما در شهر شيراز و هر دو سالن تئاتر در شيراز قرار داشتند.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان قم
استان قم يکى از مراکز و شهرهاى مهم آموزشى و پژوهشى حوزوى و دانشگاهى کشور محسوب مى‌شود و مدارس علميه و دانشکده‌هاى مختلف آن به کتابخانه‌هاى بزرگ و تخصصى به ويژه در حوزهٔ دينى تجهيز شده‌اند. از جملهٔ اين کتابخانه‌ها مى‌توان به کتابخانه آيت‌الله خامنه‌اى با ۵۰ هزار جلد کتاب و ۳۵۰۰ نفر عضو، کتابخانه آيت‌الله مرعشى نجفى با ۵۰۰ هزار جلد کتاب چاپى، ۳۰ هزار جلد کتاب لاتين، ۴ هزار قطعه عکس و ۱۱ هزار ميکرو فيلم و ۸۵۰۰ عضو، ‌ کتابخانه دفتر تبليغات اسلامى با ۹۸ هزار جلد کتاب و ۲۳۴۵ نفر عضو، ‌ کتابخانه نوبهار با ۵۵۵۰ جلد کتاب و ۲ هزار نفر عضو و ... اشاره کرد.
همچنين در استان قم تعدادى سالن‌هاى نمايش و سينما وجود دارد که مورد استفادهٔ مردم قرار مى‌گيرد. از جمله اين اماکن فرهنگى مى‌توان به موارد زير اشاره کرد:
سينما شقايق با ۴۲۰ نفر ظرفيت، سينما استقلال با ۳۰۰ نفر ظرفيت، مجتمع فرهنگى نور با ۴۲۰ نفر ظرفيت و سينما تربيت با ۳۸۰ نفر ظرفيت.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان قزوين
براساس آمار سال ۱۳۷۲، استان قزوين داراى ۱۳ کتابخانهٔ عمومى با ۷۴۴‚۱۱۱ جلد کتاب و ۱۳۶‚۱۵ نفر عضو بوده است.
از آن ميان، شهرستان قزوين با ۱۰ کتابخانهٔ عمومى و ۰۲۵‚۹۶ کتاب و ۵۵۶‚۱۴ نفر عضو، و شهرستان تاکستان با ۳ کتابخانهٔ عمومى و ۷۱۹‚۱۵ جلد کتاب و ۵۸۰ نفر عضو، امکانات کتابخانه‌اى استان را به خود اختصاص داده‌اند.
براساس آمار فوق، استان قزوين داراى ۳ سينما و ۳ سالن تئاتر بوده است که از اين تعداد ۲ سينما و ۲ سالن تئاتر در شهرستان قزوين، و ۱ سينما و ۱ سالن تئاتر در شهرستان تاکستان گزارش شده است.


همچنین مشاهده کنید