پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

كتابخانه‌ها و سالن‌های نمایش، استان مركزی


  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان مازندران
کتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش همواره يکى از شاخص‌هاى سرگرمى و ارتقاى سطح علمى مردم بومى و پژوهشگران محسوب مى‌شوند.
استان مازندران در سال ۱۳۷۳، تعداد ۴۴ کتابخانهٔ عمومى با ۹۵۹‚۳۹۷ جلد کتاب چاپى و تعداد ۵۱۰ جلد کتاب خطى با ۰۶۲‚۴۸ نفر عضو داشته است. برطبق اين آمار، شهرستان بهشهر با ۴ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان سارى با ۴ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان قائم‌شهر با ۳ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان سوادکوه با ۴ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان بابل با ۳ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان بابلسر با يک کتابخانهٔ عمومى، شهرستان آمل با ۲ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان نور با ۲ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان نوشهر با ۲ کتابخانهٔ عمومى، شهرستان تنکابن با ۳ کتابخانهٔ عمومى و شهرستان رامسر با ۲ کتابخانهٔ عمومى، مجموع امکانات فرهنگى استان را در عرصهٔ کتاب و کتاب‌خوانى تشکيل دادند. مطابق همين آمار، در مازندران ۱۵ سينماى خصوصى با ۹۷۸۰ نفر ظرفيت صندلى و ۱۹ سينماى دولتى با ۵۶۰‚۱۰ نفر ظرفيت صندلى فعاليت دارد. شهرستان بهشهر داراى ۲ سينماى خصوصى و ۲ سينماى عمومى شهرستان سارى داراى ۳ سينما در بخش خصوصى، شهرستان قائم‌شهر داراى يک سينما در بخش دولتى، شهرستان بابل داراى ۵ سينماى خصوصى، شهرستان آمل داراى يک سينماى خصوصى و ۲ سينماى دولتى، شهرستان نوشهر داراى ۲ سينماى خصوصى، ‌ شهرستان تنکابن داراى ۱ سينماى خصوصى و ۲ سينماى دولتى و شهرستان رامسر داراى ۲ سينماى خصوصى کل امکانات سالن‌هاى سينما را تشکيل مى‌دهند. شهرستان‌هاى بابلسر و نور فاقد سينما هستند. طبق آمار ۱۳۷۳، استان مازندران در کل داراى ۱۶ مرکز فرهنگى و هنرى کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان با تعداد ۰۶۹‚۱۵۰ جلد کتاب و ۸۱۰‚۲۵ نفر عضو بوده است.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان مركزى
طبق گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان مرکزي. اين استان در سال ۱۳۷۵ تعداد ۲۷ کتابخانه عمومى، ۷ کتابخانه کودکان و نوجوانان، ۷ کتابخانه دانشگاهى و يک کتابخانه سيار داشته است. در بين شهرستان‌هاى استان، اراک با ۷ کتابخانه عمومى، يک کتابخانه کودکان و نوجوانان و ۴ کتابخانه دانشگاهى بيشترين امکانات کتابخانه‌اى را در اختيار دارد. از اين نظر شهرستان‌هاى خمين، ساوه، سربند، محلات، تفرش و آشتيان در مراتب بعدى قرار دارند.
بر طبق آمار سال ۱۳۷۵، استان مرکزى ۷ سينما دارد. شهرستان اراک با داشتن ۴ سينما، بيشترين سالن‌هاى نمايش را به خود اختصاص داده است. شهرستان‌هاى خمين و ساوه هر کدام داراى يک سينما بوده‌اند و تنها سينماى شهرستان سربند در اين سال تعطيل بوده است.
بر طبق همين آمار استان مرکزى داراى ۳۸ سالن تئاتر بوده است. شهرستان‌هاى اراک با ۱۴ سالن تئاتر، تفرش با ۴ سالن تئاتر، خمين با ۳ سالن تئاتر، دليجان با ۲ سالن تئاتر، ساوه با ۱۳ سالن تئاتر و محلات با داشتن ۲ سالن تئاتر مجموعه امکانات استان را در زمينه سالن‌هاى نمايش تشکيل مى‌دهند.
  كتابخانه‌ها، سالن‌هاى نمايش و موزه‌ها، استان هرمزگان
براساس آمار سال ۱۳۷۳، در استان هرمزگان تعداد نُه کتابخانه عمومى وجود دارد که ۹۴۰‚۷۳ جلد کتاب و نيز ۵۹۴‚۱۶ نفر عضو دارند. از اين تعداد سه کتابخانه در شهرستان بندرعباس، يک کتابخانه در بندر لنگه، يک کتابخانه در جزيرهٔ قشم و يک کتابخانه در شهرستان ميناب، يک کتابخانه در ابوموسى، يک کتابخانه در حاجى‌آباد و يک کتابخانه در رودان فعاليت مى‌کنند.
در کل استان فقط شش سينما (سالن نمايش) وجود دارد که از آن ميان، سه سينما به شهرستان بندرعباس، دو سينما به شهرستان بندر لنگه و يک سينما به ميناب تعلق دارند.
ظرفيت سينماهاى شهرستان بندرعباس ۲۱۰۰ صندلى است و از اين تعداد، سينما شهرزاد ۸۰۰ صندلى، سينما انقلاب ۵۰۰ صندلى و سينما قدس ۸۰۰ صندلى دارد.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان همدان
بر پايهٔ‌ آمارها و اطلاعات رسمى استان همدان از نظر داشتن امکانات فرهنگى و هنرى در زمرهٔ مناطق محروم کشور است. حال آن‌ که وجود کتابخانه، سالن‌هاى نمايش و گروه‌هاى موسيقى در اين استان، همواره يکى از شاخص‌هاى مهم جذب جهانگرد به شمار مى‌روند. فقر امکانات فرهنگى و هنرى در سطح استان، سازمان نيافتگى گروه‌هاى هنرى و حتى در پاره‌اى موارد، ‌ فقدان امکانات هنرى مانند رقص و موسيقى از جمله مواردى است که فعاليت‌هاى فرهنگى و هنرى استان را به سطحى بسيار نازل کشانده است. به طورى که براى استانى با ۸ شهرستان، ۱۴ شهر، ۱۶ بخش، ۶۸ دهستان با جمعيتى بيش از ۱/۶ ميليون نفر، تنها ۱۹ کتابخانه، ۵ سينما و ۱ سالن تئاتر وجود دارد.
براساس داده‌هاى ادارهٔ‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامى همدان، در سال ۱۳۷۲ در حدود ۳۶۷ هزار نفر به کتابخانه‌هاى استان رفته‌اند که از اين تعداد ۷۹۸۲ نفر به صورت فعال از امکانات کتابخانه‌ها استفاده کرده‌اند. از ۱۹ کتابخانهٔ موجود در سطح استان ۹ کتابخانه در همدان، ۳ کتابخانه در تويسرکان، ۲ کتابخانه در ملاير، ۲ کتابخانه در نهاوند، ۲ کتابخانه در کبودرآهنگ و ۱ کتابخانه در اسدآباد است که اين نشانگر تمرکز کتابخانه‌ها در مرکز استان است.
سالن‌هاى نمايش استان به پنج سينما و يک سالن تئاتر محدود مى‌شود و تنها سالن تئاتر استان در شهر همدان واقع شده و شهرهاى ديگر از اين امکان محروم‌اند. شهر همدان داراى ۲ سالن سينما و ملاير و نهاوند و تويسرکان هر کدام يک سالن سينما دارند و در شهرهاى ديگر استان سينما وجود ندارد.
در سال ۱۳۷۲ از يک سالن تئاتر استان که در همدان واقع است، بيش از ۴۳ هزار نفر ديدن کرده‌اند و شمار تماشاگران سالن‌هاى سينمايى در کل استان ۴۲۰‚۰۰۰‚۱ نفر بوده است.
علاوه بر اين واحد سيار سمعى و بصرى ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامى نيز به نمايش فيلم مى‌پردازد که بيشتر اين فيلم‌ها در مرکز استان به روى پرده مى‌روند.
سال ۶۷، واحد سيار ادارهٔ کل و فرهنگ ارشاد اسلامى در شهرستان همدان ۳۵ فيلم نقاشى متحرک و ۱۱ فيلم مستند نمايش داده بود. از ۲۶۷ فيلم داستانى نمايش داده شدهٔ اين واحد سهم شهرهاى نهاوند و تويسرکان به ترتيب ۱۰ و ۹۱ فيلم بوده و بقيه در شهرستان همدان به نمايش در‌آمده‌اند.
در زمينه تئاتر، برخى گروه‌هاى سازمان نيافته هنرنمايى کرده‌اند که بيشتر از امکانات ادارات و دبيرستان‌ها و اين گونه مؤسسه‌ها استفاده کرده‌اند. متأسفانه در مورد موسيقى و رقص هيچ‌گونه گزارش يا اطلاعاتى در مورد فعاليت‌هايى که در اين استان انجام گرفته در دست نيست و مراجع ذيصلاحيت نيز هيچ‌گونه آمار و اطلاعاتى در اين زمينه ارائه نداده‌اند.
  كتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان يزد
استان يزد در سال ۱۳۷۳ تعداد ۳۰ کتابخانهٔ عمومى وابسته به ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامى داشته است. تعداد کل کتاب‌هاى موجود در اين کتابخانه‌ها در حدود ۷۶۷‚۲۳۵ جلد بوده است که ۶۰۲‚۲۵ نفر عضو ا‌ز آن‌ها استفاده کرده‌اند. در بين شهرستان‌هاى استان، شهرستان يزد و مهريز به ترتيب با ۱۰ و ۷ واحد، بالاترين تعداد کتابخانه را دارند. شهرستان‌هاى ابرکوه و ميبد با يک کتابخانه در ردهٔ آخر قرار دارند. شهرستان‌هاى بافق و تفت هر يک چهار واحد و شهرستان اردکان سه واحد کتابخانه دارند.
به استناد گزارش ادارهٔ‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامى در همين سال، در يزد تنها دو سينما و هفت سالن تئاتر وجود داشته است. سينماها در دو شهر اردکان و يزد قرار دارند و کلاً ۶۴۲‚۳۷۶ نفر تماشاگر داشته‌اند. در هر يک از شهرستان‌هاى استان يک سالن تئاتر وجود داشته است که در حدود ۲۷ هزار نفر تماشاگر داشته‌اند.
   کتابخانه‌ها و سالن‌هاى نمايش، استان لرستان
استان لرستان در سال ۱۳۷۳ در مجموع ۱۵ کتابخانهٔ عمومى داشته که تعداد کتاب‌هاى آن‌ها ۱۸۶‚۱۲۳ جلد و کل اعضاى آن‌ها نيز ۹۷۰۶ نفر بوده است. طبق همين آمار ، شهرستان خرم‌آباد با ۴ کتابخانهٔ‌ عمومى و ۷۷۰‚۳۸ جلد کتاب و ۲۹۲۴ نفر عضو ، بيش‌ترين امکانات کتابخانه‌اى را به خود اختصاص داده است. امکانات کتابخانه‌اى ديگر شهرستان‌هاى استان عبارت‌اند از : شهرستان بروجرد ۳ کتابخانهٔ عمومى با ۸۳۷‚۳۳ جلد کتاب و ۲۸۸۳ نفر عضو ، ‌ شهرستان اليگودرز ۲ کتابخانهٔ عمومى با ۸۷۴‚۱۴ جلد کتاب و ۱۴۰۶ نفر عضو ، ‌ شهرستان دورود يک کتابخانهٔ‌ عمومى با ۹۹۸۳ جلد کتاب و ۴۳۲ نفر عضو ، شهرستان کوهدشت يک کتابخانهٔ عمومى با ۳۵۶۳ جلد کتاب و ۳۲۵ نفر عضو ، شهرستان دلفان يک کتابخانهٔ عمومى با ۴۸۸۷ جلد کتاب و ۵۳۳ نفر عضو ، شهرستان ازنا يک کتابخانهٔ عمومى با ۵۲۶۹ جلد کتاب و ۴۲۶ نفر عضو ، شهرستان سلسله يک کتابخانهٔ‌ عمومى با ۴۰۰‚۱۰ جلد کتاب و ۵۷۷ نفر عضو ، و شهرستان پل دختر يک کتابخانهٔ عمومى با ۱۶۰۳ جلد کتاب و ۲۰۰ نفر عضو داشته‌اند. استان لرستان تا سال ۱۳۷۲ فاقد کتابخانه‌هاى سيار و کتابخانه‌هاى کودکان بوده است. بر پايهٔ داده‌هاى آمارى ، در سال ۱۳۷۳ ، حدود ۴۹۴‚۱۸۱‚۱ تماشاگر از فيلم‌هاى شش سينماى سراسر استان لرستان ديدن کرده‌اند. براساس همين آمارها ، شهرستان خرم‌آباد با يک سينما و ۸۴۰‚۴۸۲ تماشاگر ، شهرستان بروجرد با دو سينما و ۹۶۶‚۲۵۶ تماشاگر ، ‌ شهرستان اليگودرز با يک سينما و ۹۷۰‚۱۹۳ تماشاگر ، شهرستان دورود با يک سينما و ۶۱۷‚۱۹۲ نفر تماشاگر ، شهرستان دلفان با يک سينما و ۱۰۱‚۵۵ نفر تماشاگر و شهرستان‌‌هاى کوهدشت ، ‌ ازنا ، سلسله و پل دختر که فاقد سينما بوده‌اند ، به ترتيب در جدول مربوطه قرار داشته‌اند. بر پايهٔ داده‌هاى آمارى سال ۱۳۷۳ ، استان لرستان در مجموع داراى ۲۵ سالن نمايش (تئاتر) با ۰۹۰‚۲۸ نفر تماشاگر بوده است. شهرستان خرم‌آباد ۱۳ سالن تئاتر و ۸۱۹۰ تماشاگر ، شهرستان بروجرد داراى ۳ سالن تئاتر و ۳۱۰۰ نفر تماشاگر ، شهرستان دورود ۱ سالن تئاتر و ۵۰۰ تماشاگر ، شهرستان اليگودرز ۶ سالن تئاتر و ۱۰۰‚۱۵ تماشاگر ، شهرستان دلفان ۲ سالن تئاتر و ۱۲۰۰ نفر تماشاگر داشته‌اند. شهرستان کوهدشت ، ازنا ، سلسه و پل دختر تا سال ۱۳۷۳ ، فاقد سالن تئاتر بوده‌اند. شهرستان خرم‌آباد بالاترين رقم را از لحاظ تعداد سالن تئاتر ، و اليگودرز بالاترين رقم را از لحاظ تماشاگر ، به خود اختصاص داده است.


همچنین مشاهده کنید