چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسكی، استان چهارمحال وبختیاری


  اسكى، استان چهارمحال وبختيارى
اسکى در استان چهارمحال و بختيارى فراتر از يک رشتهٔ‌ ورزشى است و با مقتضيات زندگى چادرنشينان کوهپايه‌هاى زاگرس پيوندى ديرپا دارد. در اين منطقه به دليل کوهستانى بودن و ارتفاع زياد از سطح دريا، ميزان ريزش برف و باران بسيار زياد است. ريزش برف به حدى است که در فصل زمستان، غالباً راه‌هاى ارتباطى بين روستاهاى متعدد دامنه‌هاى زاگرس قطع مى‌شود. در چنين مواقعى مردم با استفاده از تخته چوب‌هايى که شبيه تخته‌هاى اسکى است، براى رفع نيازهاى ضرورى با يکديگر ارتباط مى‌گيرند.
برف فراوان، يخچال‌هاى طبيعى و شيب‌هايى که مى‌‌توان در آن پيست‌هايى با استانداردهاى بين‌المللى و قابل استفاده براى قريب ۹ ماه از سال احداث کرد، امکاناتى است براى توسعهٔ ورزش ‌اسکى و جذب علاقمندان اين ورزش زمستانى به استان چهارمحال و بختياري.
امکانات موجود اسکى منطقه منحصر به يک تله اسکى در چلگرد، تله اسکى باباحيدر، و يک تل سى‌يژ در سورشجان (کردنه خک) است. شيب پيست چلگرد از سورشجان بيشتر و جهت آن نيز مناسب‌تر است؛ در چلگرد بعضى از سال‌ها به مدت ۵ ماه از همين پيست فعلى براى اسکى استفاده شده است؛ اين مدت براى پيست سورشجان تا ۲ ماه است.
عواملى همچون وجود انواع جاذبه‌هاى طبيعى از قبيل دماى مناسب هوا و شرايط محيطى دلپذير به ويژه در فصل تابستان، ايجاد کانون‌هاى تفريحى و استراحت‌گاه‌هاى ييلاقى را در اين محدوده ميسر ساخته است.
در زمينه گسترش ورزش‌هاى زمستانى به ويژه توسعهٔ ورزش اسکى در محدودهٔ موردنظر شرايط اقليمى مناسبى مهيا گرديده است. ۲۵۰ روز يعنى بالغ بر ۷۰ درصد روزهاى سال، آسمان اين منطقه آفتابى است. اين ويژگى به خصوص از اوائل ارديبهشت ماه تا پايان شهريور ماه بيشتر و در اين زمان بالغ بر ۹۰ درصد ساعات آفتابى گزارش شده است.
سرعت بادهاى غالب در اين پيست‌ها بين ۶ تا ۹ گره (۹ تا ۱۱ کيلومتر در ساعت) و ماه‌هاى آرام سال بين ۷۰ تا ۸۰ درصد در نوسان است. به علاوه در پيست‌هايى که براى احداث تأسيسات اسکى انتخاب شده است به علت موقعيت جغرافيايى و وضع توپوگرافى ناحيه‌اى، جريان هوا از آرامش بيشترى برخوردار است و اين نقاط بادگير نيستند. نتايج مطالعات اقليم‌شناسى منطقه نيز اين گفته را تأييد مى‌کند. براساس اين مطالعات فصل زمستان کم بارش‌ترين فصل سال توصيف شده است و درصد آرامى هوا در ماهاى دى و بهمن (دسامبر و ژانويه) رقمى حدود ۹۰ درصد گزارش شده که درصد آرامش نسبتاً بالايى است.
ريزش برف غالباً از آذرماه و استثنائاً‌ از اواسط آبان‌ماه آغاز و تا اسفند و گاهى حتى تا ارديبهشت سال بعد ادامه مى‌يابد. حجم زياد ريزش برف در اين ما‌ه‌ها، همه ساله وجود برف را در ارتفاعات ۲۶۰۰ مترى تا ارديبهشت ماه و در ارتفاعات ۳۰۰۰ مترى تا خرداد و تير و مرداد و در ارتفاعات ۳۰۰۰ مترى به بالا براى ماه‌هاى شهريور و مهر ممکن مى‌سازد. براى ساير ماه‌هاى سال، منطقه کلاً در زير پوشش يک دست برف قرار دارد.
ارتفاع انباشت برف برحسب افزايش ارتفاع از سطح دريا متغير است. به طورى که ميانگين سالانهٔ ارتفاع برف در حد فاصل منحنى تراز ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر، حدود ۵ متر است و در ارتفاعات بالاى ۳۰۰۰ متر به ۱۰ متر نيز مى‌رسد. ارتفاع بالاى ۳۵۰۰ متر تا قله در تمامى ماه‌هاى سال پوشيده از برف‌هاى دائمى است. سطح پوشش برف‌هاى دائمى در کل منطقه حدود ۱۹۰ کيلومترمربع است که از اين مساحت، پهنه‌اى در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کيلومترمربع در رزدکوه و قلمرو پيرامون آن است.
  پياده‌روى و سنگ‌نوردى، استان چهارمحال وبختيارى
پياده‌روى، سنگ‌نوردى و صخره‌نوردى و انواع ديگرى از کوه‌‌نوردى و تپه‌نوردى ورزش‌هايى هستند که به نوعى با طبيعت منطقه سازگارند و امکان تحقق آن‌ها وجود دارد. تمامى راه‌هاى فرعى روستايى، جنگل‌ها و تپه‌ماهورها جملگى براى پياد‌ه‌روى مناسب هستند. کوه‌هاى سنگى و صخره‌هاى اطراف جونقان و تنگه‌هايى مانند درکش ورکش امکان عمليات سنگ‌نوردى و صخره‌نوردى را ميسر مى‌سازند و مى‌توانند همراه با کوه‌نوردى و فتح قلل مورد استفاده قرار گيرند.
  پيست آب‌على، تهران
اين پيست در جادهٔ هراز به فاصلهٔ ۵۰ کيلومترى تهران قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دريا ۲۸۰۰ متر است. امکانات آموزشى، اين پيست را مناسب‌ترين مکان براى يادگيرى اسکى تبديل کرده است. اين پيست هم چنين داراى يک لژ خانوادگى به نام محمدى و شامل دستگاهى است که مى‌‌تواند ۱۵-۱۴ نفر را به قله ببرد. اين دستگاه در ابتداى پيست‌ها قرار دارد. پيست آب‌على داراى امکاناتى مانند زمين تنيس، سوارکارى، پرش با کايت، هتل و سه رستوران و تيم پزشکى است. زمان مناسب براى اسکى در اين ناحيه اوايل دى تا اواخر اسفندماه است.
برخى از پيست‌هاى اين منطقه خصوصى‌اند اما براى استفادهٔ همگان آزاد هستند. مهم‌ترين اين پيست‌ها چنين‌اند:
- پيست فدراسيون اسکى با دو تله اسکى بشقابي.
- پيست خصوصى افشار با دو تله اسکى بشقابي.
- پيست خصوصى خليل با يک تله اسکى بشقابى وى يک بالابر کلنگي.
- پيست خصوصى شرکت نفت با يک تله کابين و دو تله اسکى بشقابي.
  پيست اسكى روى چمن ديزين، تهران
طول اين پيست ۶۵۰ متر است و داراى امکانات آموزشى و دفتر اجارهٔ لوازم اسکى براى اسکى‌بازان است. زمان مناسب براى استفاده از پيست، از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهريور است و در صورتى که تا ۱۵ مهر برف نبارد، هم‌چنان مى‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد. از اين پيست در روزهاى پنج‌شنبه و جمعه استفاده مى‌شود.
  پيست توچال، تهران
اين پيست در ايستگاه پنج تله کابين توچال، در ارتفاع ۳۵۰۰ مترى از سطح دريا قرار دارد.
تله‌کابين توچال که تا نزديکى قله مى‌رسد، سه روز در هفته داير است. در انتهاى ايستگاه پنج، که مجهز به دو پيست اسکى براى ورزش‌کاران تازه‌‌کار و حرفه‌اى است، چندين رستوران و محل استراحت وجود دارد. در سال ۱۳۷۳، نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از اين امکانات استفاده کردند. اين مجموعه داراى دو تله اسکى بشقابى و تله سى‌يژ است و زير نظر بنياد مستضعفان اداره مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید