پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مورد توجّه بودن


   سفرهٔ رنگين
آزمايشات نشان داده است که غذاهاى رنگين، علائمى را به مغز مى‌فرستند که قوى‌تر از علائم قواى چشائى و بويائى است. متخصصان تغذيه مى‌گويند، خوردن غذاهاى رنگارنگ ما را بيشتر راضى مى‌کند.
آنها عقيده دارند که رنگ‌ها نشانگر مواد غذائى مختلف هستند و اگر ميوه‌ها و سبزيجاتى را که رنگ‌هاى گوناگونى دارند، بخوريم، ويتامين و موادمعدنى بيشترى به ما مى‌رسد.
در آشپزى سليقه و خلاقيت داشته باشيد. سبزيجات و ميوه‌هائى با رنگ‌هاى مختلف بخوريد تا غذاى شما علاوه بر سلامتي، به شما نشاط هم بدهد.
   حل بى‌خوابى
آيا تاکنون براى شما اتفاق افتاده که صبح، بعد از ساعت‌ها خواب خوش، باز هم بى‌حال و خسته باشيد؟ آيا در طول روز به کافئين و کربوهيدرات نياز پيدا مى‌کنيد؟ اگر جواب شما آرى است، ممکن است از کمبود خواب مزمن، در رنج باشيد. براى رهائى از اين مشکل، به اين چند نکته توجّه کنيد تا خواب راحتى داشته باشيد:
- در ساعت معينى به رختخواب برويد. اين کار ساعت بيولوژيکى (۱) بدن را تقويت مى‌کند.
- دوش آب گرم بگيريد و بعد به رختخواب برويد.
- چند ساعت قبل از خواب، چيزى ننوشيد (قهوه، چاي، نوشابه).
- رختخواب خود را تميز نگهداريد.
- يک فنجان چاى گياهى که خاصيت مسکن دارد، بنوشيد (از گل کوهى و بابونه استفاده کنيد).
(۱) . ساعت بيولوژيکى: بدن ما برحسب عادت‌هايمان طورى تنظيم مى‌شود که در ساعت معينى احساس گرسنگى يا خواب کنيم.
   بخشش خود
زمانى که خودباورى ما کم مى‌شود، بدترين دشمن خود مى‌شويم. خود را سرزنش مى‌کنيم، چون به اندازهٔ کافى باهوش و به اندازهٔ لازم خوش‌هيکل نيستيم تا کارى را انجام دهيم يا ارزشمند باشيم.
اين روحيهٔ منفى، روز به روز، احساسات ما را بد و بدتر مى‌کند. با بخشيدن خود، از اين کار دست بکشيد. بگوئيد: 'من خودم را بخشيدم.'
از اين جمله به‌صورت عبارت تأکيدى استفاده کنيد و تا حدّ امکان آن را در همه جا تکرار کنيد، مثلاً در حمام يا در ماشين.
چه‌کار کرده‌ايد که اين‌قدر بد بوده است؟ آيا به اندازه کافى خود را ملامت نکرده‌ايد؟ ديگر خود را سرزنش نکنيد تا به توانائى‌هاى واقعى خود دست يابيد.
   مورد توجّه بودن
اگر مى‌خواهيد فرد موفقى باشيد، بايد توجّه ديگران را به خود جلب کنيد. شما به حقوق زياد، عشق واقعى، موفقيت حيرت‌انگيز و هر چه که مى‌خواهيد دست نخواهيد يافت،مگر اينکه پا جلو بگذاريد و براى همهٔ چيزهائى که حق شما است، توجّه ديگران را به‌سوى خود جلب کنيد.
- در زمان مناسب، در محل مناسب‌ باشيد. بگذاريد مردمى که مى‌توانند به شما کمک کنند، شما را ببينند.
- ظاهر خود را ارزيابى کنيد. نظر شما دربارهٔ خودتان چيست؟
- تا وقتى به خواسته‌ خود نرسيده‌ايد، به خود القاء کنيد و وانمود کنيد که مى‌توانيد، هر چند چنين احساسى نداريد. فراموش نکنيد، گل پژمرده، چيز زيادى نصيبش نمى‌شود.
   فرياد کشيدن
فشار عصبى زياد، توانائى و اطمينان شما را در زندگى کاهش مى‌دهد. با فرياد کشيدن، فشار عصبى را از خود دور کنيد يک محل ساکت و آرام پيدا کنيد.
تا مى‌توانيد، دهان خود را باز کنيد و ماهيچه‌هاى سر و گردن و صورت خود را بکشيد. ساير اعضاء بدن شما نيز احساس کشش مى‌کنند. سپس مشت‌ها را گره کنيد، به آسمان مشت بزنيد و به آرامى فرياد بکشيد.
پس از آن، کاملاً آرام بگيريد و اين عمل را تکرار کنيد. آنقدر اين عمل را انجام دهيد تا حال شما بهتر شود. البته ممکن است خنده‌تان بگيرد.
   چشمهٔ شفابخش
چشمان خود را ببنديد، آهسته نفس بکشيد و آرام بمانيد. جاى زيبائى را در نظر بگيريد يا يک جادهٔ موزائيک شده که به ساختمانى سفيد و درخشان و گنبدى شکل منتهى مى‌شود.
شخصى با لباس سفيد به شما خوش‌آمد مى‌گويد و به داخل ساختمان راهنمائى مى‌کند، اينجا محل آرامش و شفاء شما است. وسط ساختمان، آبشارى از رنگين کمان غوطه‌ور شويد. سپس نيروئى را که رنگ‌ها به شما مى‌دهند، احساس کنيد.
شما به‌طرف رنگ‌هائى که احساس مى‌کنيد، کشيده مى‌شويد. آن رنگ‌ها را جذب کنيد. در حالى‌که احساس تازگى و طراوت مى‌کنيد، آرام آرام به حال خود بازگرديد.
   فقط گوش کنيد
يک روز را با شيوه‌‌اى جديد تجربه کنيد. يک روز، به‌جاى صحبت‌کردن، هر کسى را که ملاقات مى‌کنيد، فقط به حرف‌هاى او گوش دهيد. با اين روش، در آن روز تمرکز شما به کلى تغيير خواهد يافت و شما را از خود خارج خواهد کرد.
فراموش کردنِ گوش‌کردن کار آسانى است، چون گوش کردن چيزى نيست که ما به اهميت آن در جامعه به خوبى آگاه باشيم. درحقيقت گوش‌کردن به هنرى مرده تبديل شده است.
اگر به‌جاى آنکه وسط حرف ديگران بپريم و حرف خود را بزنيم، با دقت به حرف ديگران گوش کنيم، مردم احساس مى‌کنند که حرف آنها با ارزش، قابل تقدير و مفهوم است و ما از عکس‌العمل آنها احساس رضايت مى‌کنيم. به اين ترتيب، همه احساس مى‌کنند که برنده‌اند. گوش کنيد و بياموزيد.


همچنین مشاهده کنید