پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ایجاد هیجان با امکانات طبیعی


   قربانى نبودن
آيا تاکنون احساس کرده‌ايد که از وجود شما سوءاستفاده شده و کار شما به نفع ديگران تمام شده است؟ از شما قدردانى هم نکرده‌اند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، شايد دليل آن اين است که به خود اجازه داده‌ايد، شما را قربانى قلمداد کنند.
موقعيتى را در نظر بگيريد که در آن حس مى‌کنيد با شما بدرفتارى مى‌شود. در آن لحظه اين سؤالات را از خود بپرسيد:
- چه کسى با من بدرفتارى مى‌کند؟
- چرا به آنها اجازه مى‌دهم تا قربانى‌ام کنند؟
- چه‌کار مى‌توانم انجام دهم تا وضع را تغيير دهم؟
شايد لازم است، بايستيد و از خود دفاع کنيد. شايد لازم است در برابر اين شخص 'نه' بگوئيد. حتى ممکن است، لازم باشد که از کل قضيه صرف‌نظر کنيد. شما مى‌توانيد قربانى نباشيد.
   حباب خيالى
چشم خود را ببنديد و آهسته نفس بکشيد. حالا فکر کنيد، جلوى پنجره‌اى باز ايستاده‌ايد. حباب زيبائى را مى‌بينيد که از بيرون و از پنجره به داخل مى‌آيد.
به رنگ حباب دقت کنيد. در مقابل شما به زمين مى‌افتد. همان‌طور که به آن نگاه مى‌کنيد، بزرگ مى‌شود، حتى از جثّهٔ شما مهم بزرگ‌تر!
حالا توى حباب قدم بگذاريد. کاملاً احساس امنيت مى‌کنيد. مى‌دانيد! تا وقتى‌که در حباب زيباى خود هستيد، هيچ‌کس و هيچ‌‌چيز نمى‌تواند به شما آسيب برساند.
هر وقت احساس آسيب‌پذيرى کرديد و به ديگران حساس شديد، از اين روش خيالى استفاده کنيد.
   لبخندزدن
روزى از روزها،، من در يک قطار و غرق در افکار خود بودم. وقتى سرم را بالا گرفتم، يک نفر لبخند دلنشينى به من زد.
طبيعتاً، من هم با لبخندى به او پاسخ دادم. با اين کار، روز تيره و تار من به يک روز روشن و شفاف تبديل شد.
از تأثير لبخند او به قدرى تعجب کرده بودم که هر کسى را مى‌ديدم، به او لبخند او به قدرى تعجب کرده بودم که هر کسى را مى‌ديدم، به او لبخند مى‌زدم. راستى لبخند چه اثرى دارد؟!
توصيه مى‌کنم، حتى وقتى کمى احساس لبخند شما واقعى باشد (طورى که چشماهاى شما هم بخندند) و توجّه کنيد، چه جوابى مى‌گيريد. لبخند بزنيد، تا دنيا به شما لبخند بزند.
   ايجاد هيجان با امکانات طبيعى
با تحريک مواد شيميائى طبيعى بدن خود (۱) در زندگى خود هيجان ايجاد کنيد.
- پيش‌بينى کنيد: احساس عصبى شما در اثر آدرنالين حاصل از پيش‌بيني، ايجاد مى‌شود.
- حرکات موزون داشته باشيد. اين حرکات، آدرنالين را کاهش مى‌دهد و آمفتامين طبيعى PEA به شما انرژى مى‌دهد.
- رابطهٔ زناشوئى خوب داشته باشيد. اين فعاليت مقدار زيادى هورمون انرژى‌زاى آدرنالين آزاد مى‌کند و با آزادشدن آن هورمون اندورفين که ايجاد آرامش مى‌کند در بدن آزاد مى‌شود.
- بخنديد. مى‌گويند سه دقيقه خنده، معادل ده دقيقه ورزش سنگين آيروبيک است. خنده تنفس را عميق‌تر مى‌کند، سطح اندروفين را افزايش مى‌دهد و يأس و دلمردگى را از بين مى‌برد.
(۱) . اين مواد همان انتقال دهنده‌هاى عصبى هستند که بر رفتار اثر مى‌گذارند، مانند آدرنالين و اندروفين که از آنها در مباحث ياد شده.
   جشن براى موفقيت
چرا گاهى هر کارى مى‌کنيم، به نظرمان کافى نيست؟ مى‌دانيد قبولى در امتحان، رسيدن به هدف، ارتقاء يافتن در کار و تکميل يک پروژه چگونه است.. اگر اين عوامل کمى از جذابيت خود را براى شما از دست داده باشند، فورى به فکر چالش بعدى مى‌افتيد. ما از خودمان، بيشتر از کارى که انجام مى‌دهيم، انتظار داريم و اين امر، اغلب به احساس نارضايتى ما منجر مى‌شود. ما فراموش مى‌کنيم که براى هر پيروزى جشنى بگيريم و فقط سعى مى‌کنيم با رسيدن به يک هدف، هدف بعدى را دستيافتنى‌تر کنيم. تشخيص هر يک از موفقيت‌ها، شما را به پيروزى هدايت مى‌کند.
   متوقف کردن ساعت
امروز چه کرده‌ايد؟ با عجله به اين‌طرف و آن‌طرف دويده‌ايد تا کارها را سر وقت انجام دهيد و هم‌زمان با ساعت کارى خود پيش رفته‌ايد.
پس اگر به خاطر نظافت، تماشاى تلويزيون، مراقبت از بچه‌ها و حفظ روابط با ديگران و ... خسته شويم، تعجبى ندارد ساعت را متوقف کنيد! از کار بى پايان خود دست بکشيد!
هيچ کارى نکنيد! فقط بنشينيد. پنج دقيقه در روز، به مدت يک هفته اين کار را انجام دهيد. ممکن است، اول سخت باشد، ولى به زودى ساده و دلپذير خواهد شد. خودتان را عادت دهيد که ساعت را متوقف کنيد.
   اجازه شادبودن به خود
آمار نشان داده است که همهٔ ما گهگاهى افسرده هستيم. راستى، چرا اين‌قدر ناراحتيم؛ در حالى‌که امروزه اين همه فرصت خود براى شادبودن داريم.
مردم، همه چيز را امتحان مى‌کنند، پول، شغل، ازدواج، طلاق و... ولي، اکثراً فقط يک چيز را مى‌خواهند: خوشبختى را. خوشبخت بودن، جزئى از وجود انسان است. کافى است آن را باور و احساس کنيم.
اين عبارت تأکيدى را بگوئيد: 'من، لايق خوشبختى‌ام' اين را بگوئيد، بخوانيد، فرياد بزنيد. خوشبختى را مقدم بر همه چيز بدانيد. براى چيزهائى که داريد، شکرگزار باشيد.
   اقدام براى دوستدارى
- وقتى از طريق نگاه ارتباط برقرار مى‌کنيد، خيره شويد. ارتباط نگاهي، ماده‌اى به نام 'فِنيل اِتيل آمين' را در بدن آزاد مى‌کند. اين مادهٔ انتقال دهندهٔ عصبى ـ شيميائي، به فرد احساس شيفتگى مى‌دهد.
- در صحبت کردن، خودمانى باشيد: با گفتن جمله‌هاى 'ما' در روابط اوليه (ما مى‌توانيم اين کار را انجام دهيم/ به‌نظر مى‌رسد، هر دو ما از آن خوشمان مى‌آيد..) به‌‌راحتى مى‌توانيد اين احساس را در طرف مقابل ايجاد کنيد که به هم نزديک هستيد.
- يک‌دل باشيد: نشان دهيد که حالت و احساس طرف مقابل را درک مى‌کنيد و از اين عبارت استفاده کنيد: 'فهميدم، درست مى‌گوئي: آفرين.'
زوج‌هائى که با هم تفاهم دارند، از اين راه ارتباطى استفاده مى‌کنند. اگر هم‌فکرى آنها ضعيف باشد، آيا امتحان اين روش ارزش ندارد؟


همچنین مشاهده کنید