شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ابراز تشکر


   اتلاف انرژى با بى‌برنامگى
از عاداتى که انرژى را از بين مى‌برند، دست بکشيد تا هميشه سرحال و پرانرژى باشيد.
- به هر کارى 'بله' نگوئيد. خوب فکر کنيد و از خود بپرسيد: 'آيا واقعاً مى‌خواهم اين کار را انجام دهم؟ چقدر بايد تلاش کنم؟' هر قدر بيشتر تمرين کنيد 'نه گفتن' راحت‌تر مى‌شود.
- خصوصيات انسانى را در خود تقويت کنيد، نيازهاى خود را مطرح کنيد و هنگام احتياج، کمک بگيريد. شما انسانى مافوق طبيعى نيستيد و مردم واقعاً دوست دارند به شما و به يکديگر کمک کنند.
- در زندگى خود تعادل ايجاد کنيد. کار مداوم و بدون تفريح، مشکلات جسمانى و عاطفى ايجاد مى‌کند. آرامش و تفريح دو عامل افزايش انرژى هستند.
- روزانه، زمانى را براى استراحت خود اختصاص دهيد. همهٔ فعاليت‌ها را کنار بگذاريد و طعم سکوت را بچشيد.
   ايجاد خلوتگاه
آرام باشيد، چشمان خود را ببنديد و منظره‌اى طبيعى و زيبا را در ذهن خود مجسم کنيد: دريا، چمنزار، قلهٔ کوه و ... بگذاريد وضع همين طور ساکت و آرام بماند.
به جزئيات توجّه کنيد، به صداها و به بوها. حالا هر چه را براى ايجاد يک محيط راحت احتياج داريد، به آن اضافه کنيد: سرپناه، خانه و ... اينجا محل خاصى است که شما هميشه در آن احساس آرامش و آسودگى مى‌کنيد.
وسط روزهاى پرمشغله‌ خود به اينجا بيائيد و استراحت کنيد (چند ثانيه کافى است). تا چند دقيقه بعد احساس طراوت و تازگى خواهيد کرد.
   آموختن تا آخر عمر
با ترک مدرسه، يادگيرى پايان نمى‌پذيريد. يادگيرى راهى است که براى رسيدن به توانائى‌هاى به شما کمک مى‌کند.
ما هرگز از آموختن دست نمى‌کشيم: هميشه چيزى جديد و جالب براى کشف کردن وجود دارد. يادگيرى فنون جديد، کمى جرأت مى‌خواهد، لازم است گاهى جرأت کنيم تا چيزى براى خود بياموزيم. با پشتوانه‌هاى لازم براى يادگيرى قدم برداريد.
مقدارى آموزش، تحصيلات بيشتر، کلاس‌هاى شبانه يا هر چيز جالب تازه‌اى که توانائى شما را بيشتر کند، به شما کمک خواهد کرد. ببينيد و گوش کنيد و ذهن خود را فعال نگهداريد. هيچ‌وقت براى يادگيرى دير نيست.
   تغيير نظر
هر چه را باور داشته باشيد، براى شما اتفاق خواهد افتاد. شما مى‌توانيد عقيده‌هاى منفى خود را تغيير دهيد تا زندگى شما تغيير کند.
سه نظر منفى را که در خود سراغ داريد، در نظر بگيريد و آنها را بنويسيد، مثلاً: من آنقدر خوب نيستم تا ...
حالا سعى کنيد، اين تفکر منفى را با عبارت تأکيدى به تفکرى مثبت تبديل کنيد، مثلاً همين‌که هستم، خوبم. تمام جمله‌هاى منفى را به اين صورت خنثى کنيد. نظر خود را تغيير دهيد. شما فردى منحصر به‌ فرد و شگفت‌انگيز هستيد.
   علاقهٔ بى‌قيد و شرط
آيا گاهى احساس کرده‌ايد که اگر شخص خاصى طور ديگرى رفتار مى‌کرد، او را بيشتر دوست مى‌داشتيد؟ چه شرايط و انتظاراتى از دوستان خود داريد و در مقابل، خواسته‌ٔ ديگران از شما چيست؟
علاقه‌اى که با شرط و شروط همراه باشد، بر رابطه‌ها فشار مى‌آورد. در حالى‌که علاقهٔ بى‌قيد و شرط قلب‌ها را به هم نزديک مى‌سازد. ياد بگيريد که بى‌قيد و شرط عشق بورزيد. مردم را همان‌طور که هستند دوست داشته باشيد.
اگر زمانى از کسى ناراحت شديد، به خود بگوئيد: من، تو را همان‌طور که هستي، دوست دارم. اين نوع دوست داشتن، بخشش و صلح در پى خواهد داشت.
  پياده‌روى
تحقيقات نشان مى‌دهند که اگر ما روزانه دوبار و هر بار ۱۵ دقيقه پياده‌روى کنيم، مى‌توانيم مقدار زيادى از چربى‌هاى بدن خود را آب کنيم. پياده‌روى تند، مانند آهسته دويدن، بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالرى در ساعت انرژى مى‌سوزاند. پياده‌روي، ماهيچه‌ها را تقويت مى‌کند (به‌خصوص عضلات پشت و ران را)، استقامت را افزايش مى‌دهد و بدن شما را تحت کنترل قرار مى‌دهد.
پياده‌روى مکرر، از بيمارى‌هاى قلبى جلوگيرى و فشار خون را کنترل مى‌کند. در ضمن فشار عصبى را تا حدود زيادى کاهش مى‌دهد.
لاغر شويد و از اين روش ساده و راحت، لذت ببريد. همين حالا، کفش‌‌هاى پياده‌روى خود را بپوشيد.
  ابراز تشکر
ما بيشتر مواقع، وقت و انرژى خود را صرف روابط ضعيف خود مى‌کنيم و توجهى به روابط عميقى که دلگرم‌کننده هستند و باعث پيشرفت ما مى‌شوند، نداريم.
آيا دوستى پيدا کرده‌ايم که هميشه حاضر به شنيدن حرف‌هاى شما باشد؟ آيا کسى هست که هميشه حاضر باشد در اصلاح امور به شما کمک کند؟
آيا از کسانى که از نظر عاطفى شما را حمايت مى‌کنند، قدردانى مى‌کنيد؟ ارزش دادن به انسان‌هاى خوب، بسيار ساده است.
به ياد داشته باشيد، قدردانى و حمايت خود را به کسانى که از شما حمايت مى‌کنند، نشان دهيد. آنها بهترين دوستان شما هستند. فراموش نکنيد که از آنها تشکّر کنيد.
   دريافتن اصالت
آيا تاکنون براى شما پيش آمده که احساس کنيد فرد موجهى نيستيد و يا اينکه حس کنيد با سايرين فرق داريد؟
همه با هم فرق دارند! به‌جاى پنهان کردن تفاوت‌هاى خود، آنها را نشان دهيد. به نکاتى توجّه کنيد که احساس متفاوتى به شما مى‌دهند. بعد در آن نکات، راه‌حلّ‌هائى در جهت خلاقيت فردى خود پيدا خواهيد کرد.
اگر شما صدائى بلند، بينى‌اى بزرگ، سرگرمى‌هاى غيرمعمول، موئى ژوليده، رفتارى خجالتى و هر چيز ديگرى ... داريد.
هر وقت احساس کرديد که بايد 'موجه' باشيد، به آن چيزهائى توجّه کنيد که فکر مى‌کنيد تفاوت‌هاى شما با ديگران است و اين تفاوت‌ها را نشان دهيد. آنها ويژگى‌هاى منحصر به فرد شما هستند.
   حل تعارضات
تحقيقات نشان مى‌دهند، زوج‌هائى که شاد نيستند، آنهائى هستند که بيشتر وقت‌ها احساس مى‌کنند، بحث و جدال ويرانگر زندگى است. اين عقيدهٔ درستى نيست. در هر رابطه‌اى ممکن است 'درگيري' وجود داشته باشد. فقط بايد بدانيم که چگونه بايد با آن روبه‌رو شويم.
- زود مشکلات را دسته‌بندى کنيد. نگذاريد مشکلى از قلم بيفتد و دربارهٔ آنها با هم بحث کنيد.
- صبر کنيد تا خشم شما فرو نشيند و بعد زمان مناسبى براى صحبت کردن انتخاب کنيد.
- فقط از احساسات خود بگوئيد (وقتى به احساس من ارزشى نمى‌دهي، مى‌رنجم) و طرف مقابل را سرزنش نکنيد (خيلى بى‌فکري).
- يکديگر را کوچک نکنيد و مثبت باشيد.
- با دقت گوش کنيد. نشان دهيد که حرف طرف مقابل را درک مى‌کنيد.
   استقبال از فرصت‌کارى
بايد چمن‌ها را بزنم، زباله را بيرون ببرم، چيزهائى را که خريده‌ام، به خانه بياورم، تمام کارهاى خانه را انجام بدهم... واي! نه! اين همه خم و راست شدن‌ها خسته‌ام مى‌کند. فکرش را بکن چقدر کار دارم! آيا اين گفته‌ها به حرف‌هاى شما شباهت دارد؟
فکر اين همه کارى که 'بايد' انجام دهيد، پيش از شروع کار، کافى است شما را خسته کند. 'بايد' ‌‌ها را حذف کنيد. روش خود را تغيير دهيد و به اين صورت فکر کنيد:
انجام هر کارى باعث مى‌شود، انرژى مصرف کنم، ماهيچه‌هايم تقويت مى‌شوند. ميزان اکسيژن و اندروفين بدنم افزايش مى‌يابد و ...
از کارهاى روزمره لذت ببريد. آنها مى‌توانند احساس خوبى در شما ايجاد کنند.


همچنین مشاهده کنید