سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

فروشگاه‌های راحت


خرده‌فروشان را همچنين مى‌توان براساس طول و عرض ترکيب کالاهاى آنان نيز طبقه‌بندى کرد. بر اين اساس، مهم‌ترين انواع خرده‌فروشى عبارتند از:
  فروشگاه‌هاى اختصاصى
يک فروشگاه اختصاصي، تعداد نسبتاً محدودى کالا در اختيار دارد با ترکيب نسبتاً کاملى از هر قلم کالا. فروشگاه‌هاى کالاهاى ورزشي، مبلمان و اثاثيه منزل، کتاب‌فروشى‌ها، فروشگاه‌هاى وسايل و قطعات الکترونيکي، گُل‌فروشى‌ها يا اسباب‌بازى‌فروشى‌ها از انواع اين فروشگاه‌ها هستند.
  فروشگاه‌هاى بزرگ
يک فروشگاه بزرگ، کالاهاى بسيار متنوعى را براى فروش در اختيار دارد، همچون انواع پوشاک، مبلمان و اثاثيه منزل و کالاهاى خانگي. هر خط کالا، داراى قسمت ويژه‌اى است. در اين قسمت‌ها، خريد کالاهاى هر خط، تحت سرپرستى خريداران يا معامله‌گران متخصصى انجام مى‌گيرد.
  سوپرمارکت‌ها
سوپرمارکت‌ها فروشگاه‌هايى هستند بزرگ، کم هزينه و با حجم کالاهاى زياد. اين فروشگاه‌ها به‌صورت سلف‌سرويس اداره مى‌شوند و درصد سود کمى روى کالاها مى‌کشند. اين فروشگاه‌ها براى فروش طيف نسبتاً گسترده‌اى از کالاهايى را در اختيار دارند نظير، مواد غذايى و شوينده و لوازم خانگي.
  فروشگاه‌هاى راحت
فروشگاه‌هاى راحت، فروشگاه‌هاى کوچکى هستند که تعدادى محدود اما بسيار سودآور و پرمنفعت از کالاهاى راحتى را براى فروش در اختيار دارند. اين فروشگا‌ه‌ها معمولاً در حوالى مناطق مسکونى قرار دارند و هر ۷ روز هفته را کار مى‌کنند و ساعات کار آنها نيز طولانى است. اين فروشگا‌ەها براى تأمين هزينه‌هاى عملياتى و هزينه سرباز زياد خود، که هر دو نتيجه حجم فروش نه‌چندان قابل ملاحظه فروشگاه هستند، مجبور هستند قيمت‌هاى فروش بالايى داشته باشند. اما اين فروشگاه‌ها يک نياز عمده مصرف‌کننده را تأمين مى‌کنند و آن اين است که مصرف‌کنندگان از اين فروشگاه‌ها براى تکميل خريدهاى خود در ساعات خارج از وقت يا اوقاتى استفاده مى‌کنند که با محدوديت زمانى روبرو مى‌شوند و طبيعتاً حاضر هستند هزينه اين راحتى را نيز تقبل کنند.
  سوپراستورها
اندازه يک سوپراستور تقريباً دو برابر اندازه يک سوپرمارکت معمولى است و ترکيب بسيار متنوعى از مواد غذايى و اقلام مواد غذايى عادى را براى فروش عرضه مى‌کند. خدماتى که اين فروشگاه‌ها عرضه مى‌دارند شامل خشک‌شويي، خدمات پستي، چاپ عکس، نقد کردن چک، ناهارخورى و مراقبت از اتومبيل و حيوانات دست‌آموز است.
  فروشگاه‌هاى ترکيبى
فروشگاه‌هاى ترکيبي، همان فروشگاه‌هاى مواد دارويى و غذايى ترکيبى هستند. اندازه متوسط اين فروشگاه‌ها يک و نيم برابر زمين فوتبال است، يعنى تقريباً دو برابر اندازه سوپراستورها.
  فوق‌بازارها
فوق‌بازارها (Hypermarkets)، حتى از فروشگاه‌هاى ترکيبى هم بزرگتر هستند. اندازه اين فروشگاه‌ها تقريباً شش برابر زمين فوتبال است. آنها از ترکيب سوپرمارکت، فروشگاه‌هاى تخفيف‌دار و خرده‌فروشى انبارى به‌وجود مى‌آيند.
  مراکز خدماتى
کالاي موضوع بعضى از فعاليت‌هاى اقتصادي، خدمت است. هتل‌داري، متل‌داري، بانک‌داري، خطوط هواپيمايي، مراکز آموزش عالي، بيمارستان‌ها، تئاترها و سينماها، باشگاه‌هاى تنيس، رستوران‌ها و خدمات تعميراتي، آرايشگاه‌ها و خشکشويى‌ها از جمله خردە‌فروشى‌هاى خدماتى هستند. هر صنعت خرده‌فروشى داراى مشى خاصى است. بانک‌ها در‌دد دستيابى به روش جديد توزيع و ارائه خدمات هستند. تحويل‌دارى اتوماتيک، سپرده‌گذارى مستقيم و بدون واسطه و بانک‌دارى تلفنى از جمله اين خدمات جديد هستند. مؤسسات و سازمان‌هاى بهداشتي، راه‌هاى پرداخت هزينه و دريافت خدمات بهداشتى را تغيير مى‌دهند. صنعت سرگرمي، دنياى ديسنى و سرگرمى‌هاى ديگرى را ارائه کرده است.


همچنین مشاهده کنید