شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فروشگاه‌های تخفیف‌دار


خرده‌فروشان را مى‌توان براساس سطح عمومى قيمت‌هاى فروش آنان نيز طبقه‌بندى کرد. اکثر خرده‌فروشان داراى قيمت‌هاى فروش و خدماتى معمولى هستند و کالاهايى را مى‌فروشند که داراى کيفيتى معمولى هستند. بعضى از آنها کالاهايى با کيفيت بالاتر و خدمات بيشترى ارائه مى‌دهند و قيمت‌هاى فروش آنها نيز بالطبع گران‌تر است. خرده‌فروشانى که قيمت‌هاى فروش پايين‌ترى دارند، عبارتند از:
  فروشگاه‌هاى تخفيف‌دار
يک فروشگاه تخفيف‌دار، فروشگاهى است که کالاهاى استاندارد را با سطح قيمت پايين‌ترى به فروش مى‌رساند. اين فروشگاه‌ها درصد سود خود را به اميد افزايش حجم فروش، پايين مى‌آورند. البته اعطاى تخفيفات موردى يا استفاده از مناسبت‌هاى ويژه براى اعطاى تخفيفات، از هر فروشگاهي، يک فروشگاه تخفيف‌دار نمى‌سازد. يک فروشگاه تخفيف‌دار، کالاى خود را همواره در سطح قيمت پايين‌ترى مى‌فروشد و کالاهاى در معرض فروش نيز از جمله کالاهاى درجه يک هستند و نه درجه دو يا پست‌تر.
  خرده‌فروشان زيرقيمت
هنگامى که فروشگاه‌هاى بزرگ تخفيف‌دار با تغيير دکوراسيون خود و نيز افزايش تعداد کالاها و خدمات و تأسيس شعبات جديد، روش خود را تغيير مى‌دادند، براى پر کردن خلأ افزايش حجم فروش با درصد سود کم، خرده‌فروشان زيرقيمت به‌وجود آمدند. فروشگاه‌هاى تخفيف‌دار معمولي، به قيمت عمده‌فروشى خريد مى‌کنند و براى اين‌که قيمت‌هاى فروش آنها همچنان در همان سطح پايين حفظ شود، کالاى خود را با درصد سود اندکى مى‌فروشند. اما خرد‌ه‌فروشان زيرقيمت، در واقع زير قيمت عمده‌فروشى خريد مى‌کنند و قيمت فروش آنها نيز پايين‌تر از قيمت خرده‌فروشى است. خرده‌فروشان زيرقيمت، معمولاً عرضه‌کننده کالاهايى با کيفيت اما غيرثابت و در حال تغيير هستند. کالاهايى که آنها براى فروش عرضه مى‌کنند، غالباً از نوع کالاهاى غيرعادي، بُنجُل يا اضافه توليد است.آنها اين کالاها را از توليدکنندگان يا از ساير خرده‌فروشان مى‌خرند.
  نمايشگاه‌هاى فروش با کاتالوگ
يک نمايشگاه فروش با کاتالوگ مجموعه‌اى از کالاهاى گران‌قيمت با مارک‌هاى با اعتبار و پُرگردش را در سطح قيمت‌هاى نسبتاً مناسب به فروش مى‌رساند. جواهرآلات، ابزارآلات برقي، دوربين‌هاى عکاسي، کيف و چمدان، ابزارآلات کوچک، انواع اسباب‌بازى و کالاهاى ورزشى از جمله کالاهايى هستند که با استفاده از کاتالوگ در اين گونه نمايشگاه‌ها به فروش مى‌رسند. در اين نمايشگاه‌ها سعى مى‌شود هزينه‌ها و درصد سود براى بالا بردن حجم فروش حتى‌‌الامکان در سطح پايينى نگهدارى شود.


همچنین مشاهده کنید