شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تکنولوژی آموزشی
چند دههاى بيش نيست که اصطلاح 'تکنولوژى آموزشى (Instructional Technology)' جايى براى خود در فرهنگ تعليم و تربيت جهان اختصاص داده است. قبل از آنکه کاربرد تکنولوژى آموزشى با مفهوم جديد و مترقى آن مطرح شود، برنامهريزان و معلمان در را بهبود امر تدريس و حصول نتايج بهتر آموزش، از مواد و وسايل آموزشى با مفهوم 'سمعى و بصرى (Aodiovisual)' آن کمک مىگرفتند. | |
بنابراين مىتوان چنين نتيجه گرفت که کمکهاى اين شاخه از تعليم و تربيت به کاربرد صرف مواد و وسايل آموزشى خلاصه مىشد. | |
ولى امروزه اصطلاح 'تکنولوژى آموزشي' مفهومى مترقى و تکامليافته را بههمراه دارد و زمينهٔ بهرهگيرى از آن صرفاً به کاربرد مواد و وسايل آموزشى خلاصه نمىشود و چون مفهومى وسيعتر و جديدتر بههمراه دارد، قبل از هرچيز به روشنکردن مفهوم آن و زمينهٔ کاربردى که دارد مىپردازيم. | |
تکنولوژى آموزشى را مىتوان به 'مهندسى آموزش' تشبيه نمود که از طريق آن يک 'تکنولوژيست آموزشى (Instructional Technologist)' مىتواند با استفاده از تکنيکهايى که مىداند براى آموزش طرحى ارائه دهد که ضمن تسهيل آن يادگيرى سريعتر، مؤثرتر و پايدارترى را به همراه داشته باشد. يک تکنولوژيست مىتواند معلمان را يارى کند تا طرح موردنظر را بهدقت اجرا کرده و سرانجام ارزيابى لازم را از تدريس معلم و نيز يادگيرى فراگيران بعمل آورد. | |
تکنولوژى آموزشى ار علوم مختلف از جمله علم روانشناسى بهرهٔ زيادى مىگيرد. امروزه ثابت شده است که آموزش موفق آموزشى است که مبتنى بر خط زنجيرهاى زير باشد: | |
مسلماً با استفاده از اين خط زنجيرهاي، ديگر اختلافى ميان آنچه که بايد تدريس شود و آنچه تدريس مىشود ايجاد نخواهد شد. از طرف ديگر، چيزى مورد ارزيابى قرار مىگيرد که با طرح و پيشبينى قبلى مورد تدريس قرار گرفته است. و بالاخره آنچه که بايد به اين مقدمه اضافه شود استفاده از نتايج ارزشيابى در بهبود اصلاح طرحها، و سرانجام بهبود امر آموزش و بالابردن کيفيت يادگيرى در مراحل بعدى است. | |
جيمز براون (James W. Brown) و همکاران او در کتاب تکنولوژي، رسانهها و روشها تکنولوژى آموزشى را چنين تعريف کردهاند: | |
تکنولوژى آموزشى فراتر از کاربرد ابزار و وسايل است. بدينترتيب تکنولوژى آموزشى بيشتر از مجموعهٔ قسمتهاى مختلف تشکيلدهندهٔ آن است. آن، عبارتست از روش منظم طراحي، اجرا و ارزيابى کل فرآيند. تدريس و يادگيرى با استفاده از هدفهاى بخصوص و بهرهگيرى از يافتههاى پژوهش در روانشناسى و ارتباط انسانى و بکارگيرى ترکيبى از منابع انسانى و غيرانسانى بهمنظور ايجاد يادگيرى مؤثرتر، عميقتر و پايدارتر. | |
با توجه به تعريف فوق دقيقاً روشن مىشود که کاربرد تکنولوژى آموزشى با استفاده از وسايل صرف آموزش مترادف نيست بلکه دربردارندهٔ زمينهاى بسيار وسيعتر است. علاوه بر آن، ماهيت و طبيعت آن چيزى در حد 'روش و راه (Way)' تلقى مىشود که منظم نيز هست. يعنى روشى است که مبتنى و متکى بر کاربرد 'نظريه عمومى سيستمها ' (General Systems Theory) است. | |
(برخى از عبارات انگليسى پاراگراف فوق عبارتند از: منظم-Systematic، طراحي-Designing، اجرا-Carryingout، ارزيابي-Evaluation، کل فرآيند-Process) |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت حماس ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور خانواده سردار رادان تهران سیل قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو یارانه دلار قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز
پایتخت سریال پایتخت تلویزیون موسیقی سریال ترانه علیدوستی فیلم سینمای ایران مهران مدیری کتاب سحر دولتشاهی
هوش مصنوعی کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه طالبان ایالات متحده آمریکا اوکراین ترکیه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
همراه اول ناسا الماس تسلا سامسونگ فیلترینگ
مالاریا آلزایمر پیری کاهش وزن سلامت روان زوال عقل