جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کاربردهای اصلی


  EPCT
  اسامی تجارتی و کارخانهٔ سازنده
اپتام، ارادیکان اکسترا - کارخانهٔ شیمی استافر
  ساختمان شیمیائی
  شکل‌های موجود
- سمپاشی به شکل محلول در آب:
۱. تراکم قابل امولسیون به میزان ۸۴/۰ کیلوگرم در لیتر (اپتام 7E)
۲. تراکم قابل امولسیون به میزان ۸/۰ کیلوگرم در لیتر همراه با ۰۶/۰ کیلوگرم در لیتر R-25788 (ارادیکان ۶.۷E) که R-25788 در مقادیر بالای سم، آسیب‌رسانی به ذرت را کاهش می‌دهد.
۳. تراکم قابل اموسیون ۷۲/۰ کیلوگرم در لیتر (ارادیکان اکسترا)، حاوی ترکیباتی است که دوام ارادیکان در خاک را افزایش می‌دهد.
- سمپاشی به شکل خشک:
۱. گرانول ۱۰ درصد (اپتام ۱۰G)
۲. اپتام ۷E و ارادیکان E ۶/۷ را می‌توان با بعضی از کودهای خشک به‌صورت گرانول استفاده کرد. به‌منظور عمل بهتر علف‌کش، کود را بایستی به‌طور یکنواخت پخش کرد.
  حرکت و نحوهٔ عمل علف‌کش در گیاهان
EPTC را برای کنترل علف‌های هرز در حال جوانه‌زنی قبل از کاشت با خاک مخلوط می‌کنند. این علف‌کش به‌وسیلهٔ ریشه‌ها و شاخ و برگ گیاهچه‌های در حال جوانه‌زنی جذب می‌شود و از تکامل ساقه جلوگیری می‌کند. پس از سبز شدن فاقد فعالیت است.
  واکنش در خاک‌ها
EPTC فرّار است (فشار بخار آن ۳- ۱۰٭۳۴ میلی‌متر جیوه در دمای ۲۵ درجهٔ سانتی‌گراد است) و به‌منظور جلوگیری از اتلاف آن بایستی با خاک مخلوط شود. برای شرکت دادن مکانیکی مؤثر آن سطح خاک بایستی خشک باشد. احتمالاً پراکنش بعدی EPTC در خاک به‌علت حرکت گازی آن است. محلولیت آن در آب در آب 370ppm است، لذا برای حرکت دادن آن به داخل خاک می‌توان از آبیاری بارانی استفاده کرد. رطوبت بیش از اندازه می‌تواند ترکیب را آبشوئی و از منطقهٔ بذر علف هرز خارج کند. مصرف ۲۰ سانتی‌متر آب منجر به انتقال EPTC به عمق ۵/۲۲ تا ۵/۳۷ سانتی‌متری در خاک‌های شنی و به عمق ۵/۷ تا ۱۵ سانتی‌متری در خاک‌های رسی و لومی می‌شود (کتابچه علف‌کش EPTC، چاپ ۱۹۸۳). انتظار می‌رود مصرف مقدار معمول EPTC (به میزان ۲۴/۲ تا ۷۲/۶ کیلوگرم در هکتار) در شرایط خوب رشد، این علف‌کش را در خاک به مدت ۲ تا ۶ هفته پایدار نگه دارد. نیم عمر آن یک هفته است.
  گیاهان حساس به علف‌کش
بسیاری از گیاهچه‌های برگ‌باریک و تعدادی از علف‌های هرز برگ‌پهن یک‌ساله به EPTC حساس هستند. این علف‌کش گیاهچه‌های در حال جوانه‌زنی را می‌کشد. نه گیاهان تثبیت شده را. EPTC همچنین تولید ساقه به‌وسیلهٔ اندام‌های رویشی را در بعضی از برگ‌باریک‌های دایمی جلوگیری می‌کند.
- برگ‌باریک‌های بذری که کنترل می‌کند عبارتند از: چچم یک‌ساله، سوروف، پنجه مرغی، علف خرچنگ، انواع دم روباهی، علف غاز، قیاق، ارزن وحشی پائیزه، سنکروس، سورگوم وحشی، علف بدبو و یولاف وحشی.
- برگ‌پهن‌های بذری یک‌ساله‌ای که کنترل می‌کند نیز عبارتند از: تاجریزی سیاه، مولوگو، گندمک، گزنه سفید، سلمه، خرفه، تاج خروس، کیسه کشیش و گاو پنبه.
- علف‌های هرز دائمی حاصل از اندام‌های رویشی را که کنترل یا تضعیف می‌کند عبارتند از پنجه مرغی، اویارسلام، گل ارغوانی، مرغ، اویارسلام گل زرد، درمنهٔ معمولی و (در مقادیر بالاتر) قیاق.
  کاربردهای اصلی
- اپتام:
۱. قبل از کاشت و به‌صورت مشارکت در خاک آن را برای کنترل گیاهان زراعی مانند حبوبات دانه‌ریز، لوبیا، کرچک، ذرت کتان، سیب‌زمینی، گلرنگ، چغندرقند و آفتابگردان که مستقیماً به‌وسیلهٔ بذر تولید می‌شوند مورد استفاده قرار می‌دهیم.
۲. قبل از کاشت یا بعد از سبز شدن به‌صورت مشارکت در خاک و انتخابی برای گیاهان زینتی علفی، پوشش‌های زمین و گیاهان زینتی چوبی (نمی‌توان آن را بر روی گل‌های پیازی، مریم گلی، فلوکس، گل میمون و نعناع زینتی به‌کار برد) مصرف می‌کنیم.
۳. بعد از سبز شدن و پس از شخم زمین روی گیاهان زراعی تثبیت شده: لوبیا، سیب‌زمینی، چغندرقند و مرکبات مصرف می‌شود.
- ارادیکان ۷/۶ و ارادیکان اکسترا:
۱. قبل از کاشت برای ذرت، ذرت شیرین و ذرت سیلوئی با خاک مخلوط می‌کنیم.
۲. با حضور محافظ می‌توان مقادیر بیشتری از EPTC را بدون اینکه خسارتی به ذرت برسد به‌کار برد. به این ترتیب کنترل علف‌های هرز چندساله را می‌توان بهبود بخشید. خرد کردن اندام‌های رویشی‌زا یا به‌منظور تحریک جوانه‌ها و قبل از تیمار با علف‌کش، اثر علف‌کش را بیشتر خواهد کرد.
  مشکلات مخصوص
EPTC را فوراً بایستی با خاک مخلوط کرد. در صورت بارش سنگین امکان آبشوئی آن وجود دارد. EPTC عمر نسبتاً کوتاهی دارد و به‌علت حساس بودن با تجمع میکروبی، تجزیهٔ آن سریع‌تر می‌شود.
   بنسولید
بنسولید علف‌کشی است که در خاک استفاده می‌شود و برای کنترل گیاهچه‌های علف خرچنگ و علف‌ها هرز دیگر در برگ‌باریک‌های چمنی و علف‌های هرز سبزیجات مصرف می‌شود. این ترکیب به‌عنوان بتازان برای چمن زینتی و به‌عنوان پرفاز برای سبزیجات به فروش می‌رسد. مانند DCPA محلولیت در آب، حرکت در خاک، فشار بخار و حرکت آن به داخل بافت گیاهی کم است. به‌منظور جبران فقدان حرکت آن به داخل خاک، مقادیر زیادی از علف‌کش را (۸/۱۶ کیلوگرم در هکتار) قبل از سبز شدن در چمن استفاده شده و یا به طریقهٔ مکانیکی به‌صورت مشارکت در خاک یا با آب بر روی زمین زراعی به‌کار می‌رود. این ترکیب ظاهراً با اختلال در تقسیم سلولی و یا بزرگ شدن سلول‌ها از رشد ریشه جلوگیری می‌کند.
  اسامی تجارتی و کارخانهٔ سازندهٔ آن
پرفار، بتازان، کارخانهٔ شیمیائی استافر
  ساختمان شیمیائی
  شکل‌های موجود
- سمپاشی به شکل محلول در آب:
۱. تراکم قابل امولسیون به میزان ۴۸/۰ کیلوگرم در لیتر (پرفاز ۴E، بتازان ۴E).
- سمپاشی به شکل خشک:
۱. گرانول ۷% (بتازان ۷G) و گرانول ۵/۱۲% (بتازان G۱۲/۵).
۲. بسیاری از محصولات غذائی و علف‌های هرز برای چمن‌ها حاوی بنسولید هستند.
  حرکت و نحوهٔ عمل علف‌کش در گیاهان
بنسولید با استفاده در خاک از رشد گیاهچه‌های در حال جوانه‌زنی جلوگیری می‌کنند. این علف‌کش علف‌های هرز سبز شده را کنترل نمی‌کند. بنسولید به‌وسیلهٔ شاخ و برگ جذب نمی‌شود و در داخل آنها آنها حرکت نیز نمی‌کند.
  واکنش در خاک‌ها
درجهٔ حلالیت بنسولید در آب ۲۵ppm است. همبستگی آن به کلوئیدهای خاک قوی بوده و به آبشوئی در خاک مقاوم است. این علف‌کش غیر فرّار است. بنسولید را بایستی به‌طور مکانیکی با خاک مخلوط یا با آبیاری داخل خاک کرد. نیم عمر آن ۶ ماه است از این‌رو، احتمال انتقال بقایای آن به گیاهان زراعی حساس وجود دارد. غیر از گیاهان نوشته شده روی برچسب گیاهان دیگر را نبایستی به مدت ۱۸ ماه در خاک تیمار شده توسط بنسولید کاشت.
  گیاهان حساس به علف‌کش
بنسولید عمدتاً گیاهچه‌های برگ‌باریک‌های یک‌ساله و بعضی از برگ‌پهن‌ها را کنترل می‌کند. چنانچه هنگم کاربرد علف‌های هرز سبز شده باشند نسبت به بنسولید حساس نخواهند بود.
- گیاهچه‌های برگ‌باریکی که کنترل می‌کند عبارتند از: علف خرچنگ، دم روباهی، علف غاز، سوروف، ارزن وحشی پائیزه.
- علف‌های هرز پهن‌برگی که کنترل می‌کند عبارتند از: سلمه، تاج خروس و خرفه.
  کاربردهای اصلی
- قبل از سبز شدن بر چمن‌های زینتی تثبیت شده و چمن‌های Dichondra و قبل از سبز شدن علف خرچنگ مصرف می‌شود. امکان دارد پنجه مرغی به‌طور موقت زرد شود قبل از گذشت چهار ماه از تیمار نمی‌توان چمن را بذرپاشی مجدد کرد.
- قبل از کاشت یا قبل از سبز شدن به‌صورت مشارکت در خاک روی پنبه، خیار، محصولات کلمی، گوجه‌فرنگی، کاهو و بذر برگ‌باریک‌ها به‌کار برده می‌شود.
  مشکلات مخصوص
فعالیت بقایای نسبتاً پردوام بنسولید می‌تواند یک مشکل باشد.


همچنین مشاهده کنید