پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

طرز استفاده


هویج گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی‌كرك كه نوع پرورش یافته آن در اكثر نقاط زمین كشت می‌شود. قسمت مورد استفاده گیاه هویج، ‌ریشه، ‌میوه و تخم آن است.
  تركیبات شیمیائی
هویج دارای ۸۷% آب، ۱/۵ مواد ازته، ۰/۰۲ % چربی، ۸% مواد گلوسیدی، حدود ۱/۵% سلولز و مقداری ماده رنگی كاروتن (ویتامین A) و دیاستازهای مختلف و ویتامین‌های A,B,C,D,E می‌باشد.
  خواص داروئی
در هویج یك نوع انسولین گیاهی وجود دارد كه اثر كم‌كننده قند خون را دارا می‌باشد بنابراین این عقیده قدیمی كه هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست كاملاً غلط است و بیماران قند می‌توانند به مقدار كم از این گیاه استفاده كنند. هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین‌ها یكی از مهم‌ترین و مفیدترین مواد برای بدن می‌باشد. خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌های عفونی بالا می‌برد.
مصرف هویج در برطرف كردن بیماری‌های آب آوردن انساج بدن، عدم دفع ادرار، ‌تحریك مجاری هضم و تنفسی، سرفه‌های مقاوم، آسم، ‌اخلاط خونی و دفع كرم اثر معجزه‌آسائی دارد.
از هویج می‌توان در موارد زیر استفاده كرد:
۱. برای برطرف كردن یبوست یك كیلو هویج را رنده كنید و در مقداری آب دو ساعت بجوشانید تا مانند ژله درآید صبح ناشتا چند قاشق بخورید.
۲. سوپ هویج برای كودكان شیرخوار كه معده حساس دارند: ابتدا ۲۰۰ گرم هویج رنده شده را در دیگ بریزید و روی آن یك لیتر آب اضافه كنید و بجوشانید تا كاملاً هویج‌ها له شود. سپس آن را صاف كرده و به نسبت مساوی با شیر مخلوط كرده و در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید.
۳. تخم هویج را به مقدار یك قاشق غذاخوری در یك لیوان آب جوش ریخته و آن را به مدت ۵ دقیقه دم كنید. این دم كرده اثر نیروی دهنده، اشتهاآور، زیادكننده شیر خانم‌های شیرده و اثر قاعده‌آور دارد.
۴. برگ هویج را با آب بجوشانید این جوشانده را غرغره كنید برای آبسه مخاط دندان و دهان مؤثر است به‌علاوه می‌توان برای رفع ترك و خراش پوست استفاده كرد.
۵. هنگامی‌كه كودك شروع به دندان درآوردن می‌كند یك قطعه هویج باریك را برای دندان زدن به او بدهید.
۶. آب هویج را اگر روی صورت بكشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می‌شود.
۷. اگر بخواهید لاغر شوید همه روزه با غذا هویج خام بخورید.
۸. اگر می خواهید چاق شوید به‌عنوان صبحانه باید آب هویج بخورید.
۹. هویج و پیاز را با هم بجوشانید و به آن آب لیمو اضافه كنید داروی مؤثری برای درمان بیماری‌های عصبی، ‌امراض كلیوی و همچنین جوان‌كننده پوست می‌باشد.
۱۰. خوردن هویج برای بیماری‌های بواسیر مؤثر است.
۱۱. برای خارج كردن سنگ كیسه صفرا هویج اثر معجزه آسا دارد.
۱۲. خوردن هویچ جوش‌های صورت را درمان می‌كند.
۱۳. برای تقویت قوای جنسی و تحریك كبد و روده‌ها هویج داروی مؤثری است.
۱۴. در فرانسه بیمارستان معروفی وجود دارد كه برای درمان بیماری‌های كبدی فقط از سوپ هویج استفاده می‌كنند و دستور تهیه این سوپ به شرح زیر است:
حدود ۷۵۰گرم هویج را رنده كنید و آن را در ظرفی كه مقداری آب نمك در آن بریزید سپس به آن یك قاشق چایخوری جوش شیرین و یك قشلق سوپخوری كره اضافه كنید آن را بجوش آورده و با آتش ملایم بپزید تا آب بخارشود و هر روز یك بشقاب از آن را میل كنید.
۱۵. هویج اعمال روده‌ها را منظم می‌كند و كمبود الیاف غذاهای گوشتی را جبران می‌كند بنابراین آنهائی كه گوشت زیاد مصرف می‌كنند حتماً باید هویج بخورند تا مشكل یبوست نداشته باشند.
۱۶. برای برطرف كردن اسهال بچه‌ها بهترین دارو سوپ هویج است. برای این منظور باید ۵۰۰ گرم هویج را رنده كرده و آن را در یك لیتر آب بجوشانید تا آنكه هویج كاملاً پخته و نرم شود سپس آن را در آسیاب برقی ریخته تا آنكه به‌صورت شربت درآید بعد به آن اضافه كرده تا آنكه حجم آن یك لیتر شود.
برای بچه‌هائی كه معده حساس دارند سوپ هویج بهترین دارو است بدین ترتیب كه می‌توان یك یا دو بار در روز به‌جای شیر به بچه سوپ هویج داد حتی برای بچه‌هائی كه كمتر از سه ماه دارند می‌توان به‌طور متناوب سوپ هویج به طفل داد یعنی یك وعده شیر و یك وعده سوپ هویج و بعد از سه ماهگی این روش تبدیل به یك وعده سوپ و دو وعده شیر می‌شود.
۱۷. آب هیج در صبح ناشتا مواد سمی را از خون خارج می‌كند.
۱۸. اگر آسم یا گرفتگی صدا دارید آب هویج بخورید.
۱۹. خانم‌هایی كه پوست حساس دارند حتما باید پوست صورت و گردن خود را با آب هویج پاك كنند.
۲۰. دم‌كرده تخم هویج و یا جویدن تخم هویج گاز معده را خارج كرده و فعالیت روده‌ها را زیاد می‌كند.
  طرز استفاده
هویج را نباید هیچگاه پوست كند زیرا مواد مغذی و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد بلكه باید آن را با برس شست و مصرف كرد.
  مضرات
البته با تمام خواص زیادی كه هویج دارد مصرف آن نباید زیاده‌روی كرد دیده شده آنهائی‌كه هویج زیاد مصرف می‌كنند رنگ پوست و چشم آنها زرد می‌شود كه البته خطری ندارد چون اگر چند روز هویج مصرف نكنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود برمی‌گردند.


همچنین مشاهده کنید