سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

طرز استفاده


شوید گیاهی است یكساله یا دو ساله كه گاهی ارتفاع آن به یك متر نیز می‌رسد. ریشه آن راست و مخروطی شكل و سفید است. این گیاه در اكثر نقاط دنیا منجمله قسمت‌های جنوب اروپا، ‌مصر، ‌آمریكا و چین پرورش داده می‌شود‌. میوه شوید بیضوی، ‌مسطح و به طول ۴ میلی‌متر و عرض ۳ میلی‌متر است. رنگ آن قهوه‌ای روشن و در سطح آن برجستگی‌هائی به رنگ زرد و در كناره‌های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می‌شود.
  تركیبات شیمیائی
تخم شوید دارای ۳ درصد روغن می‌باشد.
  خواص داروئی
۱. تخم شوید اثرات درمانی زیادی درد منجمله به‌عنوان ضد تشنج، ‌ضد درد، نفخ شكم، ادرار آور و برای تقویت معده به‌كار می‌رود.
۲. برای كسانی‌كه اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد كرده معده را تقویت می‌كند و انرژی به بدن می‌دهد‌.
۳. تخم شوید را می‌توان برای ناراحتی معده‌، بی‌خوابی و ضد گاز معده به‌كار برد.
۴. خانم‌های شیرده كه شیر آنها كم است باید حتماً روی چند بار دم كرده تخم شوید یا در تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف كنند به‌طور معجزه‌آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد.
۵. طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است مثلاً در مورد درد شدید و ورم معده از دم كرده شوید استفاده می‌كردند كه اثر تسكین فوری دارد.
۶. از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می‌شود و دامداران قدیم به خوبی به این موضوع واقف بودند. مثلاً برای گوسفند و بز كافی است كه مقدار ۳۰ گرم تخم شوید به آنها داد كه نفخ و دل درد را ساكت كنند.
۷. در مورد بیمارانی كه مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شود است. این نوع بیماران باید دم كرده شود را آهسته آهسته بنوشند.
۸. در چین حتی شود را برای كمردردهائی كه به‌علت انقباض عضلانی باشد به‌كار می‌برند. یك نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می‌كنند.
  طرز استفاده
برای باد فتق كه از تخم شوید استفاده می‌كنند دستور آن به این صورت است كه باید حدود ۴۰ گرم تخم شوید را بو دهید تا كاملاً قهوه‌ای شود سپس آن را كاملاً آسیاب كنید تا به‌صورت پودر درآرید و بعدا آن را با سركه سیب مخلوط كرده و میل كنید.
  مضرات
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است.


همچنین مشاهده کنید