جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کفش


محيط شکم در نيمهٔ دوم آبستنى مرتب افزايش مى‌يابد. اما اين در همهٔ خانم‌ها مساوى نيست، خانم‌هائى که کارهاى بدنى سخت انجام مى‌دهند يا ورزشکار هستند، انبساط حجم شکم آنها تقريباً ديرتر صورت مى‌گيرد؛ اما به‌طور کلى از ماه ششم بايد به موضوع لباس فکر کرد و لباس‌هاى مطابق فيگور جديد تهيه نمود.
   لباس زير
لباس‌هاى زير هنوز تنگ نشده و قابل استفاده مى‌باشد اما هرگز لباس تنگ مانند کرست شکم، يا کرست پستان، و غيره که سبب تغيير شکل طبيعى اندام مى‌شود، بند جوراب‌هاى حلقه مانند حتى اگر گشاد و شُل هم باشد و جوراب‌هاى کش‌دار نبايد مورد استفاده قرار گيرند. خانم‌ها بهتر است هميشه از بند جوراب‌هائى استفاده کنند که جوراب به گيره‌هاى آنها متصل مى‌گردد. اين گيره‌ها قابل تغيير مکان هستند و در کمر بسته مى‌شود و در حقيقت فقط در قسمت بالاى شکم قرار مى‌گيرد و روى استخوان لگن محکم شود. در هيچ مورد نبايد شکم را به سمت پائين فشار دهد.
   پستان‌بند
وقتى پستان‌ها شروع به بزرگ شدن نمود، بايد براى تهيهٔ پستان‌بند خوب و راحت که بتواند پستان‌ها را بالا نگاه دارد فکر کرد. پستان‌بند نبايد فشار بدهد و پستان‌ها را کوچک کند. ضمناً در هنگام تهيهٔ آن به اين موصضوع نيز بايد انديشيد که بايد براى زمان شير دادن نيز قابل استفاده باشد. پس بايد در بخش جلو دگمه بخورد و طورى ترتيب داده شود که پستان‌ها به آسانى بتوانند بيرون آيند. و چقدر بهتر خواهد بود علاوه بر جلو، پشت نيز باز و داراى دگمه باشد که بتوان به اندازهٔ آن را عندالاقتضا تنظيم نمود. بندها نيز بايد به‌وسيلهٔ دگمه‌هاى متعدد متصل شوند. براى جنس آن فقط سفيد بودن پارچه و قابليت جوشاندن آن مهم است. چون فقط کرست‌هائى در هنگام شير دادن بهداشتى و پاکيزه هستند که بتوان آنها را جوشاند. (مقصود از پاکيزه: بدون ميکرب و بهداشتى بودن است).
   شکم‌بند
زنانى که ماهيچه‌هاى زير شکم آنها خيلى زياد قدرت ندارد و داراى شکم افتاده هستند، اجازهٔ استفاده از يک وسيلهٔ کمکى خارجى را دارند و به آنان يک شکم‌بند قابل تغيير فرم توصيه مى‌کنيم که شکم را از پائين به طرف بالا بکشد؛ البته به هيچ‌وجه نبايد فشار دهد و تنگ‌تر کند. نوع‌هاى خوب اين کرست‌ها متأسفانه ارزان نيستند انواع ارزان آن نيز ضرب‌المثلِ 'پولِ کم، چيزِ بد' را ثابت مى‌کند. از طرفى اگر خانم، خياط ماهرى نيز باشد مى‌تواند اين وسيلهٔ کمکى را شخصاً مطابق فيگور خود بدوزد.
   لباس‌هاى آبستنى
لباس‌هاى معمول را اگر قبلاً زياد تنگ نبوده‌اند و درزهاى کمر آنها جا دارد، مى‌توان قدرى گشاد کرد و مورد استفاده قرار داد ولى مجبوريم براى آخرين ماه‌هاى آبستنى لباس تهيه نمائيم. لباس آبستنى را بايد به راحتى بتوان گشادتر نمود تا با توجه به تغيير فيگور، تا آخر آبستنى برازنده و مدرن جلو کند و پراکتيک و راحت باشد. بنابراين بهتر است از پارچهٔ مرغوب تهيه گردد که با مختصر توجهى هميشه نو و مرتب به‌نظر آيد. پارچه نبايد زياد کلفت باشد چون بعضى خانم‌ها زود گرم مى‌شوند. رنگ‌هاى زننده و خيره کننده و مدل‌هاى پيچيده براى اين نوع لباس‌ها مناسب نيست. پارچه‌هاى راه‌راه و چهار خانه شکم را بر آمده‌تر جلوه مى‌دهند.
دليلى ندارد که خانم حامله لباس‌هاى خود را در رنگ‌هاى تيره و خفه بپوشد، بلکه او حق دارد مانند هميشه از پارچه و رنگى که مايل باشد و با صورت و مو و رنگ چشمانش هم آهنگ باشد يا به‌عبارت ساده به او 'بيايد' استفاده کند. خانم‌هاى رنگ پريده و پژمرده بايد از انتخاب پارچه‌هائى که به رنگ‌هاى زرد، سبز، بژ و خاکسترى است اجتناب کنند چون اين رنگ‌ها صورت را بى‌رنگ‌تر جلوه مى‌دهد، ضمناً در اينجا يادآور مى‌شويم که لباس‌هاى تيره رنگ، پوشنده را لاغرتر مى‌نماياند. خانم حامله مى‌تواند پابه‌پاى مد پيش برود ولى شايسته است که از مدهاى عجيب و غريب اجتناب کند.
هر خانمی که جزئی از خیاطی هم بداند خواهد توانست لباس آبستنی خویش را شخصاً تهیه کند ، اما اگر هرگز لباسی را نبریده است و به خیاطی خود اطمینان ندارد ، نباید اولین آزمایش را زمان بارداری انجام دهد. یک لباس آبستنی باید خوش دوخت و راحت باشد طوری که خانم حامله خود را در آن راحت احساس کند. در این دوران لباس مطابق فیگور دوختن مشکل‌تر از زمان غیربارداری است. لباس آبستنی وقتی ساده و قابل گشاد شدن باشد ایده‌آل است . لباس آبستنی باید برش آن طوری باشد که از همان ابتدا به اصطلاح متداول 'شل و ول' و بد قواره به‌نظر نیاید و به‌تدریج قابل گشاد کردن باشد. (در آخرین ماه دور کمر را ۱۰۰ سانتی‌متر باید فرض نمود).
اين لباس وقتى با يک سرشانهٔ صاف، بالا تنه و دامن که يکسره برديده شده باشد و چين‌هاى خوابيده و يا معمولى هم به آن داده شود، روى کمر آن يک بند از همان پارچه بسته شود که گشادى آن را جمع کند، پاى دامن هم به‌قدر کافى اضافه داشته باشد که وقتى شکم خانم به‌تدريج بزرگ مى‌شود و جلو لباس بالا مى‌رود، بتوان پاى دامن را بلند کرد و دچار بدنمائى نشد، يک لباس برازنده خواهد بود.
لباس حاملگى را يک کت سبک کامل مى‌کند که آن مثلاً براى بيرون رفتن هنگام عصر رسمى‌تر خواهد بود. تهيه يک شال يا شارپ بزرگ بسيار به‌جا خواهد بود، چون ايجاد تنوع در لباس مى‌نمايد.
   سرافون - دامن
در زير يک سرافون مى‌توان همه نوع بلوز و پلور پوشيد. ممکن است آن داراى سرشانهٔ پهن و يک درز اريب در وسط و يک يقه به شکل ۷ باشد. گشادى آن وسيلهٔ کمربند جمع مى‌شود. براى تابستان ممکن است در يقه و آستين آن، نوار تور پهنى هم به رنگ روشن دوخته شود. بدين ترتيب يک لباس گشاد و هوادار مناسب براى تابستان در خواهد آمد. سرافون براى پوشيدن در منزل به‌ويژه بسيار مناسب است، و مى‌توان آن را تا آخر پوشيد.
خانم‌هاى جوان امروزه حتى در دوران حاملگى نيز دامن تنگ و صاف مى‌پوشند؛ دامن‌هاى تنگ با مدل‌هاى گوناگون مى‌باشد. دامن نوع ديگر، در جلو روى شکم شکافى ايجاد شده که روى هم قرار گرفته و با بندهائى که به درز پهلوها متصل شده است که به‌تدريج به موازات افزايش قطر شکم مى‌توان آن را باز و گشاد نمود.
   کت و دامن
کت و دامن برای رفتن به خیابان و محل کار بسیار مطلوب و مناسب است. آن از یک دامن و کت سبک و گشاد تشکیل شده است . دامن را ممکن است به‌صورت قنداقی که در پشت زیاد روی هم قرار می‌گیرد و امکان گشاد کردن تدریجی برای آن می‌باشد تهیه کرد. نوع دیگر دامن این می‌باشد که در جلو شکافی برای بزرگ شدن شکم منظور گردیده است ، این شکاف زیر کت پنهان می‌شود و با دگمه‌های روی کمر در طرفین به آسانی جا به‌جا می‌شود. کت نباید زیاد کوتاه باشد ، باید اسپرت شیک و مناسب جلوه نماید. در اینجا نیز می‌توان از ذوق و ابتکار و سلیقهٔ شخصی استفاده کرد.
   کفش
شکم در نيمهٔ دوم باردارى بزرگ و به طرف جلو متمايل مى‌گردد، و سنگينى آن در تمام وضع و حالت بدن، ايجاد تغيير مى‌کند، براى اينکه زن حامله به طرف جلو نيفتد طبعاً سر و شانه‌هاى خود را بيشتر به سمت عقب متمايل مى‌کند. در اين حالت کفش‌هاى باريک و پاشنه بلند اين حالت را نامقبول‌تر جلوه مى‌دهند. بنابراين پوشيدن اين نوع کفش در اين موقعيت نامناسب است بلکه بايد کفش راحت و گشاد با پاشنه‌اى بلندى ۲ الى ۴ سانتى‌متر پوشيد. کفش‌هاى بنددار بر نوع دگمه‌دار و سگک دارد ترجيح دارند.
براى منزل کفش راحت و پاشنه‌دار توصيه مى‌کنيم، از دم‌پائى‌هاى نرم بايد اجتناب نمود. اگر به پاها توجه نکنيد و به آنها استراحت ندهيد، در اثر فشارى که مخصوصاً در ماه‌هاى آخر حاملگى بر آنها وارد مى‌شوند کلفت و زشت مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید