چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قى و اسهال


اسهال شديد معمولاً با قى (استفراغ) همراه است (قى اسهال). اين بيمارى، کودک نيرومند و شکفته را در زمان کوتاهى پژمرده و نحيف مى‌سازد. يک مادر واقعى بايد هر کارى را در مورد بهداشت و غيره انجام دهد تا براى طفل چنين بيمارى پيش نيايد.
قى و اسهال معمولاً در اثر اهمال در مراقبت شير به‌وجود مى‌آيد. بنابراين به مادران توصيه مى‌کنيم با همهٔ وجود در مراقبت از شير و حفظ سلامت آن دقت کامل مبذول دارند. به خانمى که بسيار مشغول است و نمى‌تواند به طفل خود به خوبى برسد، اندرز مى‌دهيم که بهتر است همهٔ کارهاى ديگر را به ديگران محول نمايد جز اين قسمت از کار روزانه که متعلق به فرزندش مى‌شود.
مادر هميشه قبل از آنکه غذا را آماده نمايد، بايد دستهايش به خوبى شسته شود. اين تصور که بعضى مادران دارند که مراقبت از شير و ظرف آن فقط براى نوزاد لازم است و در ماه‌هاى بعد زائد است ـ چون تاکنون اتفاقى نيفتاده ـ نابخردانه مى‌باشد.
گاهى در هنگام ابتلا به بيمارى‌هاى ديگر نيز طفل دچار اختلالات گوارشى مى‌گردد. پس گاهى اسهال علامت يک بيمارى است، نه خود بيمارى. در اثر نفوذ بيمارى اصلى (که شايد واگيردار باشد) ممکن است طفلى غذاى سابق خود را در حالى‌که بى‌عيب و نقص هم مى‌باشد تحمل نکند و دچار اسهال گردد. به‌طور کلى چنانچه طفل يک مرتبه دچار اختلال گوارش شديد گردد، در هر موردى ممکن است بدان مبتلا شود. زيرا عضو ناسالم، حساس مى‌شود و زود مغلوب مى‌گردد. پس مادر نمى‌تواند تصور کند که در پى اسهال، چه چيزهائى نهفته است. از اين جهت براى معالجهٔ نوزاد مبتلا به اسهال هر چه زودتر بايد به يک طبيب مجرب مراجعه نمود. در اين موقعيت مادر بدون آنکه سرگرم اين دارو و آن دارو شود، بايد فوراً کليهٔ غذاى طفل را کنار گذارنده، فقط چاى شيرين شده با ساکارين و در مورد بعد از شش ماهگى غذاى سيب بدهد. چنانچه اين جريان در اثناء بازگرفتن طفل از شير اتفاق افتاد يعنى هنگامى که يکى دو وعدهٔ آن با غذاى مصنوعى جانشين شده است، از اين لحظه بايد غذاى مصنوعى را کنار گذارد و طفل را فقط از پستان غذا داد و بقيه را به طبيب واگذارد.


همچنین مشاهده کنید