سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت از گوش


  مراقبت از گوش
براى مراقبت از گوش‌هاى نوزاد فقط تميز نمودن لالهٔ گوش و اطراف آن مجاز است و قسمت‌هاى داخلى مجراى گوش را نبايد دستکارى نمود. براى تميز کردن گوش، و اطراف آن مجاز است و قسمت‌هاى داخلى مجراى گوش را نبادى دستکارى نمود. براى تميز کردن گوش، يک تکه پنبه را در آب ولرم فرو کنيد و آن را فشار دهيد تا آب اضافى آن گرفته شود و با اسفتاده از اين پنبهٔ مرطوب، لاله و مجراى گوش را به آرامى تميز کنيد. هرگز با قسمت داخلى گوش کارى نداشته باشد
استفاده از گوش پاک‌کن، نه تنها لازم نيست بلکه خطرناک نيز مى‌باشد. در صورت مشاهده ترشحات چرکى زرد يا سبز رنگ در مجراى گوش بايد به پزشک مراجعه کرد.
نقص شنوائى در کودک بايد هرچه زودتر تشخيص داده شود. از اين نظر توجه به نکات زير در نوزادان بسيار اهميت دارد:
- نوزادان اگر از سلامت کامل شنوائى برخوردار باشند در هنگام گريه در مقابل صدا بى‌حرکت و آرام باقى مى‌مانند و شيرخوران تغييرات تنفسى مانند تند شدن تنفش در آنها ديده مى‌شود.
- در صورتى‌که کودک تا سن هشت ماهگى در برابر صدا هيچ‌گونه عکس‌العملى نشان ندهد بايد نسبت به قوهٔ شنوائى او مشکوک شد و بررسى‌هاى لازم را براى سنجش شنوائى او به‌عمل آورد.
   مراقبت از بينى
ساختمان قسمت داخلى بينى داراى مکانيسم‌هاى خاصّ حفاظتى بوده، نيازى به تميز کردن ندارد لذا به قسمت داخلى بينى کارى نداشته باشيد. در اين قسمت موهاى ريزى وجود دارد که ترشحات و گرد و غبار را بيرون مى‌دهد، قسمت خارجى سوراخ‌هاى بينى را به‌وسيله يک قطعه پنبه مرطوب تميز کنيد.
   مراقبت از حفره دهان
مراقبت از حفرهٔ دهان به‌دليل مکانيسم‌هاى حفاظتى خاصى که در اين قسمت قرار دارد، بسيار ساده است و فقط بايد مراقب بهداشت دهان از نظر استفادهٔ صحيح از قاشق و فنجان بود و اگر از شير مادر استفاه مى‌شود نوک پستان مادر دچار آبسه، ترک يا التهاب نباشد. اگر لازم باشد که دهان کودک شسته شود يک قطعه آبسلانگ چوبى را باندپيچى کرده، مرطوب کنيد و به آهستگى دهان کودک را پاک نمائيد. يکى از موارد شايعى که به‌علت عدم رعايت نکات بهداشتى و نوزادان ديده مى‌شود برفک دهانى است که اغلب به‌دليل عفونت قارچى خفيف دهان بروز مى‌کند. اين عارضه شبيه ذرات شير دلمه شده است که روى زبان، لثه‌ها، گونه‌ها و سقف دهان چسبيده ولى برخلاف ذرات شير به راحتى کنده و پاک نمى‌شود و اگر کنده شود محل کنده شده خونريزى مى‌کند و در نتيجهٔ درد شديد، مکيدن نوزاد دچار مشکل مى‌شود. در اين صورت نوزاد را بايد تحت درمان پزشک قرار داد. شستشوى دهان با جوش‌شيرين يا بيکربنات سديم به برطرف شدن اين عارضه کمک مى‌کند.
   مراقبت از چين‌هاى گردن و زير بغل
مراقبت از چين‌هاى گردن و زير بغل بسيار ضرروى است زيرا وجود رطوبت و نفوذ شير اضافى در چين‌هاى گردن موجب رشد عوامل ميکروبى در زير چين‌هاى شده، باعث بروز عرق جوش در نوزاد به‌خصوص در فصل گرما مى‌گردند. عرق جوش مجموعه‌اى از دانه‌هاى ريز صورتى رنگى است که به‌وسيلهٔ هالهٔ قرمزى احاطه شده‌اند و اگر در نظارت روزانهٔ آن دقت نشود گسترش يافته يا سينه و کمر اطراف گوش و صورت‌ انتشار مى‌يابد.
بدين منظور بايد روزانه اطراف گردن و زيربغل را با يک تکه پنبه يا پارچه تميز مرطوب پاک کرده، سپس خشک نمود. محل مربوط بايد مرتباً خشک نگه داشته شود. در صورت لزوم مى‌توان از پودر مخصوص بچه استفاده کرد ولى بايد توجه داشت که پودر در مسير تنفس کودک پاشيده نشود و در صورت امکان بهتر است روزانه کودک را شستشو داد.
  مراقبت از کشاله‌هاى ران
پوست نوزادان به‌خصوص در ناحيهٔ ران‌ها و سرين که به‌وسيلهٔ پوشک با کهنه پوشانده مى‌شوند و به‌طور مداوم با رطوبت در تماس است بسيار حساس مى‌باشد و اگر نکات بهداشتى رعايت نشود، نوزاد دچار رماتيت (درماتيت: قرمزى و التهاب پوست) و يا قرمزى و سوختگى در اين نواحى مى‌شود.
علت ايجاد قرمزى در اين ناحيه، تماس مداوم پوست يا پوشک يا کهنه آلوده به ادرار است. براى پيشگيرى از اين عارضه در درجه اول بايد از پوشک‌هاى قابل اطمينان با مهر استاندارد و يا در صورت عدم دسترسى از کهنه‌هاى تميز و بهداشتى استفاده کرد. ثانياً ضرورى است که زمان تماس با پوشک يا کهنه آلوده به ادرار با پوست بدن کودک و نيز مدّت زمان هر تعويض را کاهش داد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از کهنه بايد آنها را با آب و صابون غيرقليائى شسته و در آفتاب خشک نمود و يا با استفاده از محلول‌هاى ضدعفونى رقيق و ملايم آنها را ضدعفونى کرد.


همچنین مشاهده کنید