جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آیا بیماران به پروتئین بیشتر احتیاج دارند؟


پروتئین‌ها ترکیباتی هستند که در ساختمان تمام سلول‌های بدن موجودات زنده و از جمله انسان وجود دارند، برای نمونه پروتئین در ساختمان عضلات، استخوان‌ها، خون و سایر اندام‌ها و ارگان‌های بدن شرکت دارد. بدن ما برای ساختن پروتئین مورد نیاز خود احتیاج دارد که از راه غذا پروتئین دریافت نماید. پروتئین هم در غذاهای حیوانی مانند انواع گوشت، شیر، پنیر، تخم مرغ، هم در غذاهای گیاهی مانند حبوبات، غلات، نان و غیره وجود دارد.
  پروتئین کدام غذاها بهتر است؟
بدن ما در حالت سلامت می‌تواند هم از پروتئین غذاهای حیوانی و هم پروتئین غذاهای گیاهی استفاده نماید و اگر ما به اندازه کافی از غذاهای حیوانی و گیاهی مصرف نمائیم مشکلی از نظر دریافت پروتئین نخواهیم داشت. مهم این است که ما غذاهای غنی از نظر پروتئین را بشناسیم و هر کدام را که بیشتر دوست داریم و در اختیار ما هست مصرف نمائیم.
  آیا بیماران به پروتئین بیشتر احتیاج دارند؟
بیماران به‌خصوص آنها که به بیماری‌های سخت و مزمن مبتلا هستند و یا عمل جراحی شده‌اند به پروتئین بیشتری احتیاج دارند، اگر شما به این‌گونه بیماری‌ها مبتلا هستید سعی کنید هر روز در هر وعده، از غذاهای پروتئینی مصرف نمائید.
اگر قادر به تحمل غذاهای پرحجم نیستید، موقتاً از غذاهای پروتئینی حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، جگر، پنیر بیشتر استفاده نمائید. اگر از یک نوع گوشت خوشتان نمی‌آید از انواع دیگر آن مصرف نمائید. شیر غذای پروتئینی خوبی است، اگر در مصرف شیر مشکلی ندارید و اگر پزشک شما را از مصرف آن منع ننموده، می‌توانید آن را گرم یا سرد بنوشید و یا در تهیه خوراکی‌ها از آن استفاده نمائید.
به‌ندرت لازم است، برخی از بیماران از مصرف پروتئین به‌خصوص پروتئین حیوانی پرهیز نمایند و یا رعایت مصرف کم آنها را بنمایند، حتماً در این موارد پزشک تذکر لازم را به بیمار خود خواهد داد.


همچنین مشاهده کنید