چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چه غذاهائی کم‌چربی هستند‌؟


  چه غذاهائی کم‌چربی هستند‌؟
اگر پزشک شما را از مصرف چربی زیاد منع نموده است و یا علاقمند به شناختن غذاهای کم‌چربی هستید به مطالب زیر توجه نمائید:
ماست کم‌چربی یا پنیر کم‌چرب، شیر چربی گرفته، غلات آب پز به‌صورت سرد یا گرم، نان برشته یا عسل، سوپ تهیه شده از انواع گوشت بدن چربی به‌صورت آب پز یا کباب، سبزیجات به‌صورت خام یا آب پز، میوه‌ها به‌صورت خام، کمپوت یا آب میوه‌ها، فرنی تهیه شده با شیر بدون چربی، انواع شربت، ژله، آب نبات و بستنی تهیه شده از شیر بدون چربی و بدون خامه.
  اغذیه‌ای که مواد فیبری کمتری دارند
اگر لازم است از رژیم غذائی کم فیبر استفاده نمائید، می‌توانید غذاهای معمولی را انتخاب نمائید و از موادی که موجب ناراحتی و آلرژی می‌گردد پرهیز نمائید و به توصیه‌های ما در مبحث اسهال، نفخ، ترش کردن و احساس درد در ناحیه قلب و معده عمل نمائید و غذای خود را از گروه‌های مختلف غذائی به‌صورت‌هائی که در زیر توصیه می‌شود انتخاب نمائید:
- گوشت، مرغ، ماهی:
از انواع گوشت‌های ترد، چرخ کرده، به‌صورت‌های آب پز و یا کبابی و سوپ استفاده نمائید.
- تخم مرغ:
از انواع آب پز به شکل عسلی یا سفت استفاده نمائید.
- شیر و پنیر:
در صورت سازش از شیر و پنیر استفاده نمائید (به بحث مربوط به عدم تحمل لاکتوز توجه کنید). ماست، خامه، بستنی از جمله مواد غذائی هستند که فاقد فیبر هستند و می‌توانید در برنامه غذائی خود بگنجانید.
- نان و غلات:
از انواع نان که از آرد سفید تهیه باشند و آرد غلات بدون سبوس و برنج و یا آرد برنج استفاده نمائید.
- سبزیجات و سیب زمینی:
از سبزیجات و سیب زمینی که خوب پخته شده است و دانه‌ها که پوست سخت آنها جدا شده می‌توانید استفاده نمائید. اما از سبزیجات خام پرهیز نمائید. به مطالبی که تحت عنوان مشکلات اسهال، نفخ و سوزش در ناحیه قلب و معده توضیح داده شد توجه نمائید:
- میوه‌ها:
توصیه می‌شود از میوه‌های پخته و کمپوت آنها استفاده نمائید می‌توانید به میوه‌های پخته، ژله و خامه اضافه نمائید.
- سایر مواد خوراکی:
از مارگارین، کره، خامه و روغن، آب نبات و شربت‌ها می‌توانید در تهیه غذاهای خود استفاده نمائید و یا به‌عنوان دسر میل نمائید.
- غذاهای نرم و غذاهای مایع:
در صورتی که پزشک یا مشاور غذائی استفاده از مواد غذائی نرم یا رژیم مایع را توصیه نموده‌اند و یا شما احساس می‌کنید مصرف این نوع رژیم‌های غذائی به نفع شما است و یا آنها را بهتر تحمل می‌کنید به نکات زیر توجه نمائید:
۱. از مواد خوراکی و غذاهائی که به شکل نرم یا مایع هستند استفاده نمائید.
۲. بسیاری از غذاها را می‌توانید به کمک وسیله‌ای له کرده یا به‌وسیله مخلوط کن به‌صورت نرم یا مایع در آورید مانند انواع سوپ گوشت، سبزیجات و سیب زمینی.
۳. گوشت چرخ کرده را می‌توانید پخته و یا مایعات به‌صورت مخلوط نرم در آورید.
۴. در صورتی‌که بخواهید غذای شما کاملاً به شکل مایع باشد می‌توانید انواع سوپ‌ها و خورشت‌ها را پس از پختن با مایعات رقیق نموده و به کمک صافی آن را صاف نمائید.
اگر لازم است به‌وسیله لوله غذا وارد معده شما شود باید پزشک و مشاور تغذیه توضیح دهند و به شما آموزش‌های لازم را بدهند. در هر حال به توصیه های زیر توجه فرمائید:
- گوشت، ماهی و مرغ:
از انواع گوشت تازه استفاده نمائید و آنها را چرخ نموده و آب پز کنید و سپس صاف نموده و مصرف نمائید. در تهیه انواع سوپ‌ها می‌توانید گوشت‌های نرم مانند گوشت مرغ و ماهی را آب پز نموده و سپس آن را به شکل پوره درآورید.
- تخم مرغ:
در صورتی که پزشک شما را از مصرف تخم مرغ منع نکرده است می‌توانید تخم مرغ را به خوبی بزنید و سپس به کمک شیر با مایعات دیگر به شکل مایع رقیق در آورید و مصرف نمائید. همچنین می‌توانید تخم مرغ را آب پز نموده تا سفت شود و سپس به کمک کمی شیر با آب میوه یا کره به شکل پوره در آورده و مصرف نمائید.
- لبنیات:
شیر تازه، شیر تهیه شده از شیر خشک، ماست شیرین، دوغ از جمله مواد لبنی هستند که شکل مایع و روان دارند و در صورتی که مجاز به مصرف این مواد هستید حتماً آنها را در برنامه غذائی خود بگنجانید.
- نان و غلات:
نان و غلات از جمله غذاهای پر کالری و حاوی پروتئین هستند، نان را می‌توانید در شیر خیسانده تا به شکل نرم درآید و میل نمائید. از غلات و آرد آنها می‌توانید در تهیه سوپ‌ها استفاده نمائید، البته پوسته غلات سخت بوده و هضم آنها مشکل است و در رژیم‌های نرم اگر از غلات یا پوسته در تهیه سوپ استفاده می‌کنید، پس از پختن سوپ آن را از صافی رد کرده سپس استفاده نمائید. آرد برنج و برنج به‌صورت کته از مواد خوبی هستند که می‌توانید در رژیم‌های غذائی مایع و نرم استفاده نمائید.
- سبزیجات و میوه‌ها:
در رژیم غذائی نرم و مایعات می‌توان از آب میوه‌های شیرین و همچنین میوه‌های پخته و له شده و پوره سبزیجات استفاده نمود.
  عدم تحمل لاکتوز
لاکتوز ماده قندی موجود در شیر است، بعضی از افراد در مورد هضم و جذب این ماده دچار اشکال هستند، این گروه بعد از مصرف شیر دچار گاز و نفخ در دستگاه گوارش و اسهال می‌شوند
به این حالت عدم تحمل لاکتوز گفته می شود، لاکتوز علاوه بر شیر در بعضی از فرآورده‌های شیر وجود دارد. همچنین به برخی از غذاهائی که در کارخانه‌های مواد غذائی ساخته می‌شوند لاکتوز اضافه می‌کنند در صورتی که شخصی مشکل عدم تحمل لاکتوز را داشته باشد لازم است موقع استفاده از غذاهای آماده شده در کارخانه‌ها حتماً به ترکیبات آن که روی برچسب آنها نوشته شده است توجه نمائید.
عدم تحمل لاکتوز بیماری ارثی می‌باشد. ولی گاهی با آنتی بیوتیک نیز به‌وجود می‌آید. گاهی اشعه‌درمانی و جراحی روی روده‌ها موجب می‌شود را به خوبی انجام دهد. در این افراد علائمی مانند ایجاد گاز، نفخ و اسهال ایجاد می‌شود. در عده کمی از این افراد لازم است یک تغییر دائمی در رژیم غذائی خود بدهند و از شیر، برخی از لبنیات و غذاهای حاوی لاکتوز استفاده ننمایند.
در صورتی که شما با چنین مشکلی روبه‌رو هستید بهتر است از شیر و مواد غذائی حاوی لاکتوز استفاده نکنید. برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن مود از سایر غذاهای پروتئینی استفاده نمائید. پنیر کهنه فاقد لاکتوز است شما آن را امتحان کنید و در صورتی که بعد از مصرف آن عوارض ناشی از عدم تحمل لاکتوز در شما آشکار نگردید این ماده غذائی غنی از نظر پروتئین را در برنامه غذائی خود بگنجانید. ممکن است شیر خشک بدون لاکتوز را بتوانید از داروخانه‌ها تهیه نمائید.
- غذاهایی که دارای لاکتوز هستند:
شیر تازه، شیر خشک معمولی، بستنی، خامه و شیرینی‌های خامه‌دار، انواع پنیر تازه، غذاهای دارای لاکتوز هستند، پنیر کهنه که 90 روز از تهیه آنها گذشته باشد لاکتوز ندارند.
کاکائو، بیشتر شکلات‌ها و نوشابه‌ها دارای لاکتوز هستند.
  راهنمایی برای افزایش مقدار کالری رژیم غذائی
اگر لازم است مقدار کالری رژیم غذائی شما افزایش داده شود به توصیه‌های زیر توجه نمائید:
ـ یک قاشق چای خوری کره مارگارین و روغن قادر است 45 کالری انرژی در بدن شما ایجاد نماید. این مواد را می‌توانید با غذاهائی مانند انواع سوپ، پوره سیب زمینی، برنج، غلات و سبزیجات پخته و همچنین سالاد مصرف نمائید، همچنین می‌توانید کره را همراه با نان گرم و بیسکویت مصرف نمائید.
ـ یک قاشق غذاخوری سس مایونز و سس سالاد قادر است حدوداً 100 کالری در بدن ایجاد کند. از این نوع سس‌ها می‌توان در انواع سالاد و یا همراه تخم مرغ و یا انواع ساندویچ استفاده نمود.
ـ استفاده از عسل همراه با نان برشته (تست) و کره و همچنین مصرف عسل و قند و شکر برای شیرین نمودن چای، قهوه و شیر می‌تواند کالری غذای شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
ـ خامه، سرشیر و بستنی از جمله مواد پر کالری هستند و اگر پزشک شما را از مصرف چربی‌ها منع نکرده است می‌توانید هر روز مقداری از آنها را همراه‌ غذاهای مختلف و یا به‌عنوان دسر میل نمائید.
ـ انواع گوشت مرغ، ماهی و سایر گوشت‌ها در صورتی که در روغن سرخ شوند کالری بیشتری نسبت به زمانی که کباب می‌شوند دارند.
ـ انواع گوشت‌ها را می‌توانید در فر بپزید یا به‌صورت کباب آماده نمائید و روی آن کره اضافه نمائید، این عمل نیز موجب افزایش کالری غذای شما می‌شود.
ـ کشمش، خرما و دانه‌هائی مانند پسته، بادام، فندق از مواد خوراکی پر انرژی هستند و شما به‌صورت‌های مختلف می‌توانید از آنها در غذاها و یا به‌صورت تنقلات استفاده نمائید.


همچنین مشاهده کنید