پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جدول جانشین‌های چربی


پزشکان معتقدند بیمارانی که در طول دوره درمان از تغذیه خوبی برخوردار باشند عوارض جانبی درمان را بهتر تحمل می‌کنند. گرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رژیم غذائی یا ماده غذائی مشخصی می‌تواند به‌وجود‌آورنده یا متوقف‌کننده کامل بیماری باشد وجود ندارد. در حقیقت بعضی از رژیم‌ها می‌توانند مضر باشند به‌خصوص آنهائی که شامل مواد گوناگون غذائی نباشند. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که بتوان گفت غذاها مخصوص یا ویتامین یا قرص‌های مواد معدنی می‌توانند به‌وجود‌آورنده یا متوقف‌کننده سرطان باشند.
توصیه می‌‌شود که از رژیم‌های غذائی استفاده کنید که توسط پزشک توصیه شده و مورد قبول از نظر درمان می‌باشد.افرادی که از روش‌های تأیید نشده استفاده می‌کنند ممکن است فایده درمان را از دست داده و شانس کنترل بیماری و بهبودی را کاهش دهند.
در خصوص استفاده از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی قبل از هر چیز با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمائید. استفاده زیاد از مواد معدنی و ویتامین به مقدار زیاد می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد که کمبود آن خطرساز است. استفاده از مقادیر زیاد ویتامین گاهی اوقات متوقف‌کننده درمان می‌باشد. به‌منظور جلوگیری از مشکلات از مصرف این مواد بدون تجویز خودداری نمائید. از دستورات پزشک برای حصول نتیجه بهتر پیروی کنید.
کلیه روش‌های درمان اعم از جراحی - رادیوتراپی - دارو درمانی و درمان بیولوژیک خیلی سخت می‌باشند. اگر چه درمان، سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد ولی گاهی اوقات همزمان سلول های سالم نیز می توانند مورد حمله قرار گیرند که وجود این مسئله یکی از عوارض جانبی می‌باشد و منجر به وجود آمدن مشکل در امر تغذیه می‌گردد.
عوارض جانبی می‌تواند روی تغذیه شما اثر مثبت یا منفی داشته باشد. عوارض جانبی درمان در بیماران مختلف متفاوت می‌باشد. قسمتی از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد مدت زمان درمان همچنین میزان مواد مصرفی در به‌وجود آوردن عوارض جانبی تأثیر می‌گذارند از پزشک خود در مورد اثرات درمان و چگونگی آن سؤال نمائید. خوشبختانه تقریباً فقط بیماران در طول دوره درمان دچار عوارض جانبی می‌شوند و بقیه آنها بعد از درمان پزشک معالج روش‌هائی را اتخاذ می‌نماید که عوارض جانبی را به حداقل می‌رساند. به‌عبارتی درمان نیز می‌تواند بر روی تغذیه تأثیر بگذارد.
اشخاص وقتی که دچار آشفتگی روحی، یا نگرانی و ترس هستند با مشکل خوردن مواجه می‌شوند. از دست دادن اشتها و حالت تهوع پاسخ‌های واکنشی نسبت به عوامل عصبی و ترسناک. می‌باشند. این حالات ممکن است کوتاه مدت باشد. در مدتی که شخص در بیمارستان است تیم پزشکی می‌تواند به رفع مشکلات روحی و فیزیکی او در خصوص خوردن کمک نمایند. هنگام بحث در خصوص مشکلات خود احساس راحتی نمائید و درباره آنها از بیماران دیگر سؤال نمائید. جدول زیر چگونگی تاثیر بیماری بر امر تغذیه را نشان می‌دهد.
  جدول جانشین‌های چربی
چگونه درمان بیماری بر تغذیه تأثیر می‌گذارد
درمان چگونه بر تغذیه تاثیر می‌گذارد عوارض جانبی
جراحی با وارد کردن استرس باعث افزایش نیاز تغذیه‌ای می‌گردد. ممکن است باعث صدمه بعضی از اعضا مثل شکم، دهان، گلودرد و ممکن است باعث زخم آنها گردد.
قبل از جراحی- رژیم غذائی بر پروتئین - پر کالری در مورد بیمارانی که کمبود وزن دارند ضروری است. بعد از جراحی بعضی از بیماران در ابتدا قادر به خوردن نمی‌باشند آنها باید مواد مغذی را به طریق زیر دریافت نمایند.
1- از طریق رگ (I.V ) و ۲- از طریق سوند معده 3- از طریق نوشیدن مایعات صاف 4- با ارائه یک رژیم مایعات غنی
پرتو درمانی صدمه زدن به قسمت‌هائی از بدن از طریق نابودی سلول‌های بیمار درمان‌هائی که برروی سر، گردن یا قفسه سینه انجام می‌گردد باعث‌: 1- خشکی دهان 2- زخم گلو، 3- زخم دهان، 4- تغییر در قدرت چشائی، 5- اشکالات دندانی می‌گردد
پرتو درمانی صدمه زدن به قسمت‌هائی از بدن از طریق نابودی سلول‌های بیمار درمان شکم باعث‌: 1- نفخ، 2- تهوع و استفراغ، 3- اسهال می‌گردد
شیمی درمانی آسیب دیدن قسمت‌هائی از بدن از طریق نابودی سلول‌های بدن 1- ‌تهوع و استفراغ 2- ‌کاهش اشتها 3-‌ اسهال 4- یبوست 5- زخم دهان و گلو 6- افزایش وزن 7- تغییر در ذائقه چشائی
درمان بیولوژیک (ایمنوتراپی)
ناشناخته ۱- تهوع و استفراغ 2- اسهال 3- زخم دهان 4- کاهش وزن شدید 5- دهان خشک 6- تغییر در مزه چشائی
این مبحث راه‌های مقابله با عوارض جانبی درمان را که بر تغذیه شما تأثیر گذاشته نشان می‌دهد. این پیشنهادات می‌تواند وسیله‌ای باشد برای خنثی کردن مشکلات سایر بیمارانی که در امر تغذیه دچار مشکل است. بنابراین بیشترین سعی را برای رعایت هر چه بهتر توصیه‌ها انجام دهید. اجازه بدهید دوستان و افراد فامیل در جهت رفع نیازهای شما دخالت و مشارکت داشته باشند به‌خصوص افرادی که در تهیه غذا می‌توانند مؤثر باشند. و اجازه بدهید افرادی که در رفع مشکلات به شما کمک می‌کنند از قدردانی شما آگاه باشند.


همچنین مشاهده کنید