شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

یبوست


  یبوست
بعضی از داروهای ضد سرطان و برخی داروهای ضد درد باعث به‌وجود آمدن یبوست می‌گردد این مشکل ممکن است در اثر کاهش دریافت مایعات، استفاده از غذاهای سفت و یا به‌علت بستری شده باشد. به نکات زیر در مورد جلوگیری و مداوای یبوست توجه کنید:
۱. ‌مقدار زیادی مایعات بنوشید، به‌جز در موقع غذا، این مسئله به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند.
۲. ‌یک ساعت قبل از زمان معمول اجابت مزاج از یک لیوان مایع گرم استفاده کنید.
۳. ‌از غذاهائی با فیبر بالا استفاده کنید مثل سبزیجات و میوه جات خام و تازه و آرد کامل، گوجه فرنگی با پوست، لوبیا، موز، پرتقال و انگور.
۴. ‌بعضی از ورزش‌ها مثل: پیاده‌روی، را انجام دهید. یا در خصوص مقدار فعالیت مفید برای خود با پزشک یا فیزیوتراپ مشورت کنید.
۵. ‌به غذای خود مقداری سبوس اضافه کنید. اگر هیچ کدام از این راه‌ها مؤثر نیفتاد با پزشک خود در مورد استفاده از ملین‌های داروئی مشورت نمائید.
  افزایش وزن
گاهی اوقات بیماران در طول دوره درمان بدون اینکه کالری اضافه از طریق غذا دریافت کنند دچار اضافه وزن شوند. به‌عنوان مثال بعضی از داروهای ضد سرطان مثل (Prednisone‌) در دبن باعث احتباس آب که منجر به افزایش وزن می‌گردد، می‌شوند. وزن اضافی از طریق احتباس آب می‌باشد و ارتباطی به دریافت غذای اضافه ندارد. اگر شما به مسئله اضافه وزن توجه داشته باشید رعایت نکردن رژیم غذائی مهم نیست ولی با پزشک خود در مورد چگونگی برطرف کردن این مشکل مشورت نمائید. اگر داروهای ضد سرطان باعث افزایش وزن گردد پزشک ممکن است مقدار دریافتی نمک را محدود نماید. زیرا دریافت نمک باعث نگهداری و تجمع آب می‌گردد. داروهای مدر نیز باعث می‌گردد که شما آب اضافی بدن را از دست بدهید.
  خرابی دندان‌ها
سرطان و درمان‌های سرطان ممکن است باعث صدمه زدن به دندان‌ها و لثه‌ها گردد. تغییر در عادت غذائی نیز به این مشکل کمک می‌کند. اگر شما مقدار زیادی از مواد قندی استفاده می‌کنید احتیاج دارید که دفعات بیشتری از مسواک استفاده کنید. استفاده از مسواک بعد از هر وعده غذائی یا غذاهای میان روز مؤثر خواهد بود.در اینجا به چند نکته جهت جلوگیری از اشکالات دندان اشاره می‌گردد:
۱. ‌به‌طور مرتب با دندانپزشک خود ملاقات کنید. بیمارانی که تحت درمان‌های سرطانی در نواحی تأثیرگذار بر لوی دهان مثل رادیوتراپی ناحیه سر و گردن باشند احتیاج دارند که بیشتر با دندانپزشک در تماس باشند.
۲. ‌از مسواک‌های نرم استفاده کنید. اگر لثه‌های شما حساس هستند از وسایل پاک‌کننده کتانی (Swab‌) که مخصوص دهان می‌باشد استفاده نمائید.
۳. ‌وقتی که دهان یا لثه‌های شما دچار مشکل می‌گردد از دهانشویه با آب گرم استفاده کنید.
۴. ‌اگر دچار مشکل کمبود اشتها و یا کاهش وزن نیستید مصرف شکر را در رژیم خود محدود کنید.
۵. ‌از غذاهائی که مدت زیادی روی دندان می‌ماند مثل کارامل‌ها و آب نبات‌ها خودداری کنید.


همچنین مشاهده کنید