پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فیبروفولیک اسید


  فیبر
مواد فیبری می‌تواند از سرطان جلوگیری کند. در تحقیقات انجام شده بر روی 41 نفر که دارای سرطان کولون یا رکتوم بودند و مقایسه غذای آنها به مدت 15 سال با افرادی که فاقد سرطان بودند گروه سالم‌تر افرادی بودند که از فیبر بیشتری استفاده می‌کردند و در مورد نسبت سرطان کولون در بین ژاپنی‌هایی که از غذاهای کم چرب و دارای فیبر بالا استفاده می‌کنند مردم غرب می‌باشد. ولی ژاپنی‌هائی که به امریکا آمده‌اند و عادت غذائی آنها تغییر کرده میزان سرطان نیز در آنها پیشرفت داشته است در بین مردم فنلاند که به همان اندازه امریکائی‌ها از چربی استفاده می‌کنند ولی فیبر زیادی نیز در کنار آن استفاده می‌کنند درصد ابتلاء به سرطان کولون می‌باشد.
  فولیک اسید
اسید فولیک به تقسیم سلول‌ها و تکثیر آنها کمک می‌کند به‌عبارت دیگر برای رشد یک بافت سالم و ساخته شدن مواد ژنتیکی DNA لازم می‌باشد. وقتی فولیک اسید از زنجیره حذف گردد. رشد سلولی به‌صورت غیر طبیعی می‌گردد و گاهی اوقات منجر به سرطان می‌شود از طرف دیگر فولیک اسید به‌عنوان یک داروی مکمل جهت مقابله با سرطان تجویز می‌گردد. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه آلاباما مشخص شده که استفاده از مقادیر بالای فولیک اسید و B12 خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد.
در مطالعه بر روی افراد سیگاری با احتمال ابتلاء به سرطان ریه افرادی که روزانه 10 میلی‌گرم از مکمل‌های فولیک اسید و 500 میکروگرم نیاسین B12 را برای 4 ماه دریافت کرده‌اند نشان داده شده که سلول‌های این افراد بیشتر به‌صورت طبیعی تغییر یافته تا افرادی که این مکمل‌ها را دریافت نکرده‌اند.
سرطان دهانه زهدان نیز ممکن است در اثر کمبود فولیک اسید به‌وجود آید. افزایش سطح فولیک اسید در زنان کمک می‌کند به جلوگیری از ابتلاء به عفونت‌های ویروسی Papilloma ، این ویروس یکی از عوامل اولیه استحاله سلولی دهانه زهدان می‌باشد. که علائم اولیه سرطان دهانه زهدان است. اگر در خانواده شما سرطان راست روده وجود دارد مطمئن باشید که به اندازه کافی فولیک اسید دریافت می‌کنید تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که فولیک اسید دریافت می‌کنند کمتر به سرطان رکتوم مبتلا می‌شوند.
همچنین طبق تحقیقاتی که در دانشگاه شیکاگو انجام شده افرادی که دارای کولیت اولسروز می‌باشند اگر از مکمل‌های فولیک اسید استفاده کنند کمتر به سرطان کولون مبتلا می‌گردند. کولیت اولسروز یک نوع تورم روده بزرگ می‌باشد. داروی مورد استفاده در این مورد سولفازالازین جذب فولیک اسید را متوقف می‌کند و باعث کاهش میکروگرم از مکمل‌های اسید فولیک اسید بوده که افرادی که دارای کولیت اولسروز می‌باشند باید روزانه 400 میکروگرم از مکمل‌های اسید فولیک استفاده کنند و اکثر مولتی ویتامین‌ها دارای این میزان فولیک اسید هستند.


همچنین مشاهده کنید