جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گاز گرفتن گونه و زبان


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. هنگام جویدن یا صحبت کردن زیاد گونه یا زبانتان را گاز می‌گیرید.
۲. خونریزی گازگرفتن گونه یا زبان بعد از ده دقیقه بند نمی‌آید.
ـ گاز گرفتن گونه و زبان نشانهٔ چیست:
وقتی زبان یا پشت گونهٔ خود را گاز می‌گیرید، زخمی در دهان ایجاد می‌کنید که بسته به شدت گازگرفتگی ممکن است خونریزی کند یا نکند. اما مقدار خون نشاندهندهٔ شدت زخم نیست و چند قطره خون آمیخته به بزاق ممکن است خونریزی شدید به‌نظر آید. خوشبختانه بسیاری از این گازگرفتگی‌ها شدید نیستند. گاز گرفتن گونه یا زبان معمولاً بی‌خطر است و فقط کمی سوزش ایجاد می‌کند، مگر اینکه به شدت ضربه‌ای بخورید که در اثر آن، گاز عمیقی از گونه یا زبان بگیرید. اما همان‌طور که گزش یک پشه چیزی نیست ولی گزش ۵۰ پشه بسیار ناراحت کننده است، گاز گرفتن مکرر گونه یا زبان نیز ممکن است ناراحتی شدید ایجاد کند. این حالت در افراد دارای دندان مصنوعی یا گرفتار نامنظمی دندان‌های طبیعی بیشتر است.
دندان‌های مصنوعی که حرکت می‌کنند یا می‌لغزند باعث گاز گرفتن زبان می‌شوند و اگر دندان‌هایتان نامنظم است یا درست در جای خود در نیامده‌اند گونه‌‌تان را گاز می‌گیرند. صحبت کردن در هنگام غذا خوردن نیز باعث گازگرفتن می‌شود. برای همین است که مادران همیشه بچه‌‌‌هایشان را از این کار منع می‌کنند. گازگرفتن گونه عصبی نیز می‌تواند باشد. در این صورت یک خط سفید در درون گونه ایجاد می‌شود که شبیه زخم دهان است. زخم آن گرچه چیز مهمی نیست، ولی باید این عادت گازگرفتن را ترک کرد.
ـ درمان گازگرفتن گونه و زبان:
زخم حاصل از گازگرفتن گونه و زبان خیلی زود خودبه‌خود التیام می‌پذیرد. برای تسکین می‌‌توانید روش‌هائی را که در مورد زخم دهان گفته شده است به‌کار ببندید. یخ در دهان بگذارید. اگر گارگرفتگی خونریزی دارد، قطعه‌ای یخ یا کمی آب سرد در دهان بگیرید تا خون آن بند آید. زخم را تمیز نگاه دارید. با گرداندن دهان‌شویهٔ ضدعفونی کننده در دهان امکان عفونی شدن زخم را از بین ببرید.
به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی گارگرفتن بعد از ده دقیقه بند نیاید، نزد دندان‌پزشک بروید؛ شاید نیاز به بخیه زدن داشته باشد. دندان‌هایتان را کنترل کنید. اگر مرتباً گونه و زبان خود را گاز می‌گیرید، به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را معاینه کند. اگر اشکالی در دندان‌های مصنوعی یا نظم دندان‌های‌ طبیعی داشته باشید او آن را تصحیح می‌کند.


همچنین مشاهده کنید