سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ضعیف بودن نبض


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. در کنار احساس غش، تعداد نبض بیش از ۱۰۰ یا کمتر ۵۰ ضربان در دقیقه است.
۲. ضعیف بودن نبض با علائم نگران‌کنندهٔ دیگری مثل غش، سرگیجه، ضعف، خستگی، عرق کردن، سختی تنفس، یا اضافه وزن همراه است.
ـ ضعیف بودن نبض نشانهٔ چیست:
به اندازهٔ کافی می‌خورید، مراقبت خود هستید، و احساس سلامت می‌کند. اما یک روز نبض خود را می‌گیرید ... و به‌جای ضربه‌های محکم نبض، تکان‌های ضعیفی احساس می‌کنید.
نگران شدید؟ چه پیش آمده است؟ فکر می‌کنید قلبتان دارد از کار می‌افتد، یا دچار یک بیماری نادر و عجیب شده‌‌اید، یا چیزهای دیگر. شاید هم دچار یک سرماخوردگی ساده شده‌اید. بهتر است فراموشش کنید. پزشکان ضعیف بودن نبض را اگر همراه با علائم دیگر نباشد چیز مهمی نمی‌دانند. ضعیف بودن نبض به‌تنهائی علامت بیماری نیست و فقط استباط فرد غیر متخصص و ترسیده است.
خیلی چیزها می‌‌توانند نبض شما را ضعیف نشان بدهند. در افراد درشت اندام احساس نبض مشکل‌تر است. عصبانیت کمی نبض را تند و ضعیف می‌کند. سردی دست‌ها و نیز اشتباه در تشخیص محل نبض هم آن را ضعیف نشان می‌دهد.
اما چه چیز غیرطبیعی باعث ضعیف شدن نبض می‌گردد؟ به‌طور کلی، ضعف نبض نشانهٔ پائین افتادن فشار خون است. این حالت نیز در برخی افراد طبیعی است. علل دیگر عبارتند از: کاهش خون و مایعات بدن، استفراغ، بی‌آب شدن بدن، سوء تغذیه، یا زیاده‌روی در مصرف بعضی داروها.
هرچیز که بتواند جریان خون را بیش از حد کند کند، باعث ضعیف شدن نبض می‌گردد. اما در بیشتر افراد، پیش از ضعیف شدن نبض، علائم دیگری مثل عرق کردن، تنگی نفس، سرگیجه، یا غش روی می‌دهد.
ضعیف بودن نبض، همراه با علائم دیگر، در نارسائی احتقانی قلب دیده می‌شود. در این ناراحتی، قلب در اثر بیماری، آسیب، یا عفونت توان کافی برای تلمبه کردن خون و اکسیژن به تمام بدن را از دست می‌دهد و خون به درون قلب و شش‌ها پس می‌زند؛ در این حال، نبض بسیار ضعیف و سریع می‌شود.
ـ درمان ضعیف بودن نبش:
در بیشتر موارد، احساس ضعف نبض چیز مهمی نیست و جای نگرانی ندارد. اما اگر علائم دیگری همراه با آن دیده می‌شود یا زیاد نگران آن هستید، نکات زیر را رعایت کنید. فشار خون را کنترل کنید. شاید فشار خونتان بیش از حد پائین افتاده باشد. کاهش واقعی فشار خون خود به عوامل دیگری مثل سن، اندازه، و وزن بدن بستگی دارد. فقط پزشک می‌تواند پائین بودن واقعی فشار خون را تشخیص دهد و درمان کند.
داروهایتان را کنترل کنید. همیشه دارو را به‌مقدار تجویز شده بخورید. مصرف بیشتر یا کمتر از اندازهٔ هر دارو می‌تواند به کاهش فشار خون و ضعیف شدن نبض بینجامد. تغییر مقدار مصرف هر دارو باید با نظر پزشک باشد.
نمک به اندازه بخورید. گاهی به افرادی که فشار خون آنها بیش از حد کم است توصیه می‌شود نمک مصرفی خود را زیادتر کنند یا داروهائی برای آنها تجویز می‌شود که آب را بیشتر در بدن نگاه دارند. اما بیشتر مبتلایان به نارسائی قلبی باید از مصرف نمک خودداری کنند. پزشک باید در این مورد تصمیم بگیرد.
از الکل دوری کنید. الکل به‌سرعت رگ‌های خونی را گشاد کرده و فشار خون را پائین می‌اندازد و نبض را ضعیف می‌کند. (رجوع کنید به: بی‌نظمی قلب؛ کندی نبض؛ تندی نبض).


همچنین مشاهده کنید