سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ماهی‌ها


ماهی دارای گوشت لطیف و لذیذ است که در هوای گرم خیلی زود فاسد می‌شود و برای انتخاب و نگهداری آن باید نهایت دقت بکار برد.
ماهی تازه دارای چشم‌های برجسته و براق و گوشت سفت است و فشار انگشت به هیچ وجه اثری روی سطح ماهی باقی نمی گذارد. زیر گوش ماهی تازه کاملاً قرمز است و نباید به هیچ وجه بوی نا مطبوعی بدهد. اما در صورتی که ماهی مانده باشد زیر گوش آن کبود رنگ و دارای بوی زننده است ماهی نر دارای گوشت بیشتر و خوشمزه تر از ماهی آماده می‌باشد. سر ماهی سفید نر دارای خال‌های سفید است و تنها علامت مشخص ماهی نر است.
ـ ماهی سوف:
شبیه ماهی سفید است که اندازه کوچک آن نیز برای فروش فراوان است. گوشت ماهی سوف بسیار لطیف و تیغ آن کمتر است. ماهی آزاد این ماهی یکی از بهترین انواع ماهی است که به اندازه‌های مختلف پیدا می‌شود، گوشت آن چرب و بدون تیغ است، و بهترین طرز طبخ آن کباب آن است.
ـ ماهی قزل آلا:
این ماهی نیز یکی از لذیذ ترین انواع ماهی است که گوشت ان کمی کم چربی و بدون تیغ ریز و فلس می‌باشد پشت ماهی قزل آلا دارای خال‌های ریز قرمز بسیار زیباست و در نوع دیگر آن مصنوعا پرورش داده می‌شود خالهای مزبور سیاه رنگ است.
ـ ماهی اوزون برون:
از این ماهی خاویار تهیه می‌شود و دارای پوست کلفت و چربی بسیار و بدون تیغ ریز است، برای طبخ آن باید پوستش را کاملاً گرفت و بهترین طرز طبخ این ماهی کباب کردن آن است. ماهی سل یا حلوا - این ماهی معمولاً در جنوب ایران یافت می‌شود شکل آن گرد و پهن است و به اندازه‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود. چربی آن کم و بدون طیغ ریز و دارای فلس‌های ریز است که باید قبل از طبخ فلس آن را با لبه تیز کارد تراشید.
ـ آماده کردن ماهی برای طبخ:
به‌طور کلی بهتر است ماهی را دو سه ساعت قبل از طبخ شست و تمیز کزد و مقداری نمک به آن زد تا گوشت آن خوشمزه‌تر شود. برای پاره کردن شکم ماهی و گرفتن پرهای آن بهتر است از قیچی استفاده نمود. در صورتی که بخواهیم فلس‌های ماهی را بگیریم بدون اینکه پوست آن گرفته شود، باید ماهی را قبل از پاره کردن شکم شست و خشک نمود و با لبه کارد فلس‌های آن را تراشید.
ـ طریقه شوری گرفتن از ماهی دودی:
فلس‌های ماهی را می‌گیریم سرو دم آن را می‌بریم و آن را به دلخواه به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌کنیم، بعد قطعات ماهی را از قسمت ستون فقرات دو نیمه و استخوان ستون فقرات را می‌گیریم، ماهی را ممکن است یک شب در آب سرد بخیسانیم و دو سه بار آب آن را عوض می‌کنیم در صورت نبودن فرصت ماهی را دو بار در آب ساده می‌جوشانیم و آب آن را عوض می‌کنیم، بعد قطعات ماهی را با دستمال خشک می‌نمائیم و دو طرف هر قطعه ماهی را به کمی آرد آغشته می‌سازیم و در ورغن سرخ می‌کنیم. باید دقت کرد ماهی هنگام سرخ کردن زیاد خشک نشود.


همچنین مشاهده کنید