شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

زولبیا


۱. روش اول:
ـ مواد لازم:
ماست ساده کم چرب: ۱ کیلو
کف دریا: ۱ قاشق سوپخوری
قند: ۰.۵ کیلو
تخم مرغ: ۲ عدد
نشاسته: ۳۰۰ گرم
روغن: ۰.۵ کیلو
گلاب: ۱ فنجان
عسل: ۴۰ گرم
ـ طرز تهیه:
ماست را در کیسه سفید تمیزی ریخته ، آبش را بگیرید ، نشاسته گندم را در آب خیس کرده صافش بنمائید ماست را با نشاسته مخلوط کرده چهار قاشق روغن آب شده و نیمگرم با آن مخلوط کرده ، همش بزنید تا به‌صورت خمیری شل در آید و از قیف رد شود ، سپس آن را مدت نیم ساعت کنار بگذارید
همین که مایه پس از نیم ساعت برای پختن حاضر شد ، روغن را در تابه ریخته ، داغ که شد مایع فوق الذکر را از قیف گذرانده آن را به‌صورت زولبیا در آورده ، سرخش کنید و با کفگیر در شیره شکر ، عسل و گلاب که قبلاً تهیه کرده‌اید بریزید.
۲. روش دوم:
ـ مواد لازم:
نشاسته: ۵۰۰ گرم
ماست ساده کم چرب: ۵۰۰ گرم
آرد سفید: ۷۵ گرم
جوش شیرین: ۰.۵ قاشق مربا خوری
گلاب: ۰.۵ فنجان
آب لیموترش: ۱ قاشق مربا خوری
آب: ۱ فنجان
ـ طرز تهیه:
نشاسته را در ماست حل کرده از صافی رد می‌کنیم تا صاف و بدون گلوله بشود، آرد را اضافه کرده مخلوط می‌نمائیم مایه را یکی دو ساعت می‌گذاریم بماند، روغن مایع فراوان را داغ می‌کنیم و بعد مایه را در قیف مخصوص ریخته خطوطی دایره وار به‌طوری که یکدیگر را قطع کند در روغن داغ شده می‌پذیم. (در صورتی‌که زولبیا خوب پف نکرد جوش شیرین را با مایه مخلوط می‌کنیم) به همین طریق زولبیا را آماده می‌کنیم و دو طرف آن را سرخ نموده بلافاصله در شربت زولبیا که ذیلا دستور آن داده شده می‌اندازیم.
ـ طرز درست کردن شربت زولبیا و بامیه:
یک پیمانه آب و شکر و گلاب ذا مخلوط می‌کنیم و در ظرفی می‌ریزیم و روی آتش می‌گذاریم تا جوش آید و کاملاً غلیظ شود بعد آبلیمو را می‌ریزیم، یکی دو جوش که زد از روی آتش بر می‌داریم و از صافی رد می‌کنیم. می‌توانید عسل و هل نیز برا افزودن طعم و بوی شربت به آن اضافه کنید.


همچنین مشاهده کنید