سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

تابلوهای پارچه‌ای


يکى از انواع تابلوهاى آموزشى است که براساس اصل چسبندگى دو سطح پرزدار تهيه و مورد استفاده قرار مى‌گيرد. به‌اين ترتيب وقتى که سطح جسمى پوشيده از پارچه پرزدار باشد به پارچه مشابه ديگرى دراثر فشار مى‌چسبد و در همان‌حال باقى مى‌ماند. با استفاده از تابلوهاى پارچه‌اى شما قادر خواهيد بود که کار خود را درمقابل تابلويى که چيزى روى آن قار ندارد شروع کنيد. سهولت کار با اين‌گونه تابلوها به شما امکان مى‌دهد که مقصود خود را بدون درنگ و صرف وقت ارائه نماييد.
در کاربرد تابلوهاى پارچه‌اى شما مى‌توانيد دو حس ديدارى و شنيدارى شاگردان خود را بکارگرفته و هرگونه مطلبى را بصورت عينى ارائه دهيد. جابجاکردن نوشته‌ها و تصاوير برروى تابلو امکان نوعى حرکت و تغيير را به‌شما مى‌دهد. متغير سرعت يکى از مزاياى اينگونه تابلوها است.
کاربرد تابلوهاى پارچه‌اى امکان مشارکت شاگردان و همکارى آنان را در امر تدريس فراهم مى‌سازد مثلاً شما مى‌توانيد ضمن ارائه مطالب از شاگردان خود بخواهيد تا تصاوير و نوشته‌هاى مربوطه را از مجموعه آنها جدا کرده و روى تابلو نصب نمايند. امکان اين مشارکت و همکارى از شرکت‌دادن آنان در تهيه نوشته‌ها و تصاوير نيز فراهم مى‌گردد.
تنها محدوديتى که در استفاده از تابلوهاى پارچه‌اى وجود دارد آن است که کاربرد اينگونه تابلوها مستلزم داشتن قدرى مهارت است که کسب آن کار دشوارى نيست.
در آماده‌کردن تصاوير براى استفاده با تابلوهاى پارچه‌اي، بعضى از مواد خاصيت چسبندگى بيشترى را برروى تابلو دارا هستند. بعلاوه اين را هم مشخص کنيد که آيا قصد يکبار استفاده از تصاوير را داريد و يا درنظر داريد که براى مدت زيادى آنها را مورد بهره‌بردارى قراردهيد. چنانچه حالت اول موردنظر شما باشد، سعى کنيد که تمام پشت تصوير را پارچه ‌پرزدار بچسبانيد. به‌جاى پوشانيدن تمامى سطح پشت تصاوير مى‌توان از نوارهاى باريک سمباده، کاغذ خشک‌کن يا پارچه نيز استفاده کرد ولى اين کار غالباً موجب لوله ‌شدن تصاوير مى‌شود. توصيه مى‌شود که در مورد تصاويرى که زياد مورد استفاده قرار مى‌گيرند ابتدا پشت آنها را مقوا چسبانيده و سپس روى مقوا پارچه بکشيد.
هرگز از تعداد زيادى تصوير در يک زمان استفاده نکنيد. اين کار موجب شلوغى و درهم ‌و برهمى تابلو مى‌شود. محل استقرار تابلو را طورى انتخاب کنيد که همه شاگردان قادر به ديدن آن باشند.
جابجا کردن تصاوير و نوشته‌ها و تغييرشکل تابلو موجب مى‌شود که مطالب بيشتر به خاطرها سپرده شوند. پيوسته سعى‌ شما در آن باشد که توجه شاگردان را به تصاوير و نوشته‌ها جلب کنيد تا خودتان. مسلماً خود شما بايستى طورى بايستيد که وجود شما مانع ديد شاگردان نشود. به‌طور کلى سعى کنيد که ارائه تصاوير و اداى کلمات از يکديگر جدا نشوند.
و بالاخره استفاده از تابلوهاى پارچه‌اى که تابلوهاى ماهوتى يکى از آنها است بستگى به قدرت تخيل و ابتکار و خلاقيت شما دارد، ولى فراموش نکنيد که عليرغم مزاياى بى‌شمار اينگونه تابلوها از آنها به حد افراط استفاده نکرده و در جريان تدريس و يادگيرى تابلوهاى ديگر را نيز ازياد نبريد.


همچنین مشاهده کنید