شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اشیای واقعی تغییرنیافته


کاربرد اشياى واقعى در کلاس درس متضمن منابع زيادى است که حداقل آن را مى‌توان آشنا شدن و آگاه ‌شدن شاگردان با آنها و محيط زيست دور و برشان نام‌برد. نظير ديگر منابع آموزشى اينگونه اشياء نيز زمانى بشتر مثمرثمر خواهند بود که خود شاگردان در استفاده از آنها شرکت کرده و از آنها چيزى بياموزند. براى اين کار راه‌هاى گوناگونى وجود دارند. در بسيارى از طرق کاربرد اين‌گونه اشياء، شاگردان شخصاً آنها را ساخته و مورد مطالعه قرارداده، با آنها تمرين مى‌کنند و آنها را براى شناختن مشخصات و خصوصيات آن مورد استفاده قرار مى‌دهند. درمورد اشيايى که کاربردشان مستلزم رعايت مسائل ايمنى است و يا احتياج به مهارت دارد شما شخصاً مى‌توانيد آنها را به شاگردان خود نشان دهيد و يا از اشخاص کارشناس بخواهيد که مسؤوليت اينگونه کارها را بعهده بگيرند، درحالى که گاهى‌اوقات شاگردان خود بهترين نمايش‌دهنده اينگونه اشياء به‌شمار مى‌روند.
  اشياى واقعى تغييرنيافته
اين گونه اشيا واقعي، آن‌ دسته از اشيا هستند که به‌اصطلاح خودشان‌ مى‌باشند و جز در مورد جدا ساختن آنها از محيط حقيقى و واقعى زندگيشان تغيير ديگرى نيافته‌اند. به‌عبارت ديگر هيچيک از قسمت‌هاى تشکيل‌دهنده آنها دست‌ نخورده، و اندازه واقعى خود را دارابوده و آماده بهره‌بردارى کامل هستند. يک موتور اتومبيل که بر پايه محکمى قرار گرفته باشد، يک خرگوش زنده و گياهانى که زنده هستند نمونه‌هايى از اشياى واقعى تغييرنيافته به‌شمار مى‌روند.
  اشياى واقعى تغييريافته
يک جمجمه انسان که قسمت‌هاى مختلف آن از يکديگر جداشده و دوباره توسط يک کارشناس براى کار تدريس آماده شده باشد نمونه خوبى از اشياى واقعى تغييريافته است. در اينگونه جمجمه‌ها، استخوان‌هاى مختلف تاحد قابل اغماضى دور از يکديگر سوار مى‌شوند درحالى که نسبت سوارکردن آنها درست مشابه جمجمه اصلى است.
  مدل‌ها
مدل‌ها اشياى واقعى تغيير يافته هستند. به‌عبارت ديگر آنها توليد مجدد اقلام ظريف و گران‌قيمت هستند که مى‌توانند به ‌قيمت قابل قبول و ايمنى لازم براى استفاده ساخته شوند. بعضى از مدل‌ها به‌خاطر صرفه‌جويى در هزينه و فضا کوچک‌تر از اشياى واقعى مربوطه هستند، برعکس بعضى ممکن است به‌طور قابل توجهى بزرگ‌تر باشند تا کار مطالعه را ساده‌تر کنند. به‌طور کلى خصوصيات عمومى و کلى اشياى واقعى در مدل‌ها خلاصه مى‌شوند. مسلماً ترکيبى از کاربرد يک مدل و يک برش از موتورهاى چهار زمانه مى‌تواند در تفهيم طرز کار اينگونه موتورها سودمند باشد.
  ماکت‌ها
ماکت‌ها به‌طور گسترده‌اى در آموزش‌هاى صنعتى بکار رفته و در اکثر مدارس نيز يافت مى‌شوند. ماکت‌ها قسمت‌هاى ساده ‌شده واقعيت و جايگزين اشياى واقعى هستند که براى روشن‌کردن قسمت‌هاى لازم و با طرزکار چيزى با حذف جزئيات غيرلازم ساخته مى‌شوند. ماکت‌ها را معمولاً برروى صفحاتى از مقوا و يا تخته براى نمايش قسمت‌هاى مختلف چيزى مى‌سازند، درحالى که در آنها نسبت‌ها کاملاً رعايت شده‌اند. در ساختن ماکت‌ها بايستى به اصول اساسى زير توجه نمود:
۱. بايستى از جزئيات زائد صرفنظر کرد.
۲. ماکت را شبيه شى واقعى مربوطه و حتى‌الامکان همرنگ طبيعت آن تهيه کرد.
۳. روى جنبه‌ها و قسمت‌هاى مهم آن تأکيد کرد.
۴. آنها را طورى ساخت که يادگيرى را تسهيل کنند، نه دشوار.
۵. آنها را برانگيزنده دقت و جالب توجه ساخت.
۶. آنها را طورى ساخت که موجب بروز فعاليت‌هاى مفيد باشند.
در تهيه ماکت‌ها دنبال‌ کردن مراحل پياپى ساخت، کارها را آسانتر مى‌کند. در ساختن طرح‌هايى که شامل حرکت هستند مسلماً حذف اقلام و قسمت‌هايى که در ايجاد حرکت دخيلند کار زائدى است. از گل، چوب، فلزات، خميرها، کاغذ، يونوليت و موادى از اين قبيل مى‌توان به‌عنوان مواد لازم در تهيه وسايل آموزشى سه‌بعدى نام برد.
  برش‌ها
برش‌ها آن‌دسته از اشياى سه‌بعدى تغييريافته هستند که براى نمايش قسمت‌هاى پنهانى و دور از ديد اشيا و پديده‌ها به‌کار مى‌روند.
  نمونه‌ها
يک نمونه ممکن است گاهى بصورت يک شى‌ء تغييرنيافته مورد استفاده قرار گيرد گرچه غالب اوقات آن را قسمت و جنبه‌اى از شيئى که داراى مشخصات مشابه و مشترک طبقه و يا گروه خاصى است تعريف کرده‌اند. نمونه‌هايى که در آموزش استفاده مى‌شوند معمولاً در بسته‌ها، قوطى‌ها، شيشه‌ها و ظروف ديگر که مشاهده و مطالعه مستقيم را ممکن مى‌سازد قرار داده مى‌شوند. اينگونه اشيا ممکن است جهت حفاظت بهتر و راحتى مطالعه در پلاستيک جاى داده شوند.


همچنین مشاهده کنید