سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استفاده از ماشین‌های مخصوص


پروژکتور اورهد دستگاهى است برقى که قادر به نمايش تصاوير و مطالبى است که شفاف بوده و نور را از خود عبور مى‌دهند. به اين ترتيب چنانچه اشيا و تصاوير مات را که نور از آنها عبور نمى‌کند در پروژکتور قرار دهيم، تنها حدود آنها برروى پرده و يا ديوار مقابل قابل رؤيت است. صفحات شفافى که از آنها در پروژکتور اورهد استفاده مى‌شود طلق‌هاى شفاف ناميده مى‌شوند.
از پروژکتور اورهد مى‌توان به‌جاى تخته‌سياه استفاده کرد. کاربرد اينگونه دستگاه‌ها بسيار ساده بوده و مزيت آنها بر تخته‌هاى گچى بر هيچ‌کس پوشيده نيست. به‌شرطى که کارکردن با آنها موجبات فراموشى تخته‌هاى گچى را فراهم نسازد زيرا استفاده از تخته‌هاى گچى تابع رعايت دستورات و بهره‌گيرى از روش‌هاى خاصى است که در قسمت مربوط به تابلوهاى آموزشى مورد بحث قرار گرفته است.
يکى از مزاياى استفاده از پروژکتور اورهد در اين است که معلم درحالى که مشغول نوشتن و يا نشان‌دادن مطالب و تصاوير است مى‌تواند رو به کلاس نشسته و ارتباط چهره به چهره خود را با شاگردان محفوظ نگهدارد. تهيه مطالب و نوشتن آنها بر روى طلق شفاف توسط معلم و قبل از آمدن به کلاس به او و شاگردان فرصت مى‌دهد تا از صرف وقت بيهوده جلوگيرى نمايند. استفاده از اين دستگاه موجب جلب توجه و علاقه شاگردان مى‌شود، درنتيجه آنان بهتر مى‌توانند مطالب را ببينند و بفهمند. از مزاياى ديگر اين دستگاه اين است که استفاده از آن مستلزم تاريک‌کردن کلاس نبوده و درنتيجه معلم و شاگردان مى‌توانند به‌راحتى يکديگر را ببينند. طلق‌هاى شفافى که همراه اين پروژکتورها بکار مى‌روند مى‌توانند صفحه‌اي، لوله‌اى و يا برگردان باشند. طلق‌هاى برگردان که هريک از مجموعه‌اى از طلق‌ها هستند مى‌توانند شاگردان را از جزء به کل هدايت کنند.
  نحوه استفاده از پروژکتور اورهد
۱. با استفاده از کليدى که در قسمت جلوى پروژکتور قرار دارد، لامپ را روشن کنيد. چنانچه پنکه پروژکتور داراى کليد مخصوص به خود مى‌باشد، از آن براى روشن‌ کردن بادبزن استفاده کنيد.
۲. با برگرداندن در پروژکتور و يا حرکت‌دادن آئينه کادر نورانى را روى پرده بياندازيد.
۳. با گذاشتن تصوير و يا نوشته‌اى بر روى شيشه مسطح و يا استفاده از پيچ ‌تنظيم تصوير را تنظيم کنيد. تصاوير بايستى نت و يا واضح باشند.
۴. در حال بحث و يا صحبت درباره يک تصوير و يا نوشته، پروژکتور را خاموش کنيد زيرا درصورت وجود تصوير برروى پرده توجه شاگردان به‌جاى شما ممکن است به‌طرف پرده جلب شود.
۵. درهنگام نوشتن و يا کشيدن تصوير برروى طلق‌هاى شفاف، طورى درکنار پروژکتور بايستيد که سايه شما مانع از ديدن تصوير نشود.
۶. براى اينکه از عمر لامپ پروژکتور شما کاسته نشود، از جابجا کردن پروژکتور هنگامى که روشن است خوددارى کنيد.
۷. درصورت نياز به شيشه مسطح پروژکتور را با تکه‌ پارچه و يا پنبه آغشته به الکل تميز کنيد.
۸. براى خاموش کردن پروژکتور چنانچه پروژکتور شما مجهز به دو کليد مجزا براى لامپ و بادبزن مى‌باشد، براى اينکه فرصت خنک‌ شدن را به ماشين بدهيد ابتدا کليد لامپ را خاموش‌کرده و پس از چند دقيقه پنکه را نيز خاموش کنيد. اين کار به عمر لامپ شما خواهد افزود.
۹. چنانچه پروژکتور شما مجهز به غلطک و قرقره مخصوص استفاده از طلق‌هاى لوله‌اى است مى‌توانيد قبلاً مطالب را روى آن نوشته و يا تصاوير را بکشيد و درهنگام تدريس با استفاده از غلطک به‌ترتيب تصاوير را برروى پرده منعکس کنيد. استفاده از اين روش از اتلاف وقت شما براى پاک‌کردن نوشته و يا تعويض طلق‌هاى شفاف جلوگيرى مى‌کند.
  طرز تهيه طلق شفاف
از طلق شفاف براى نمايش نوشته‌ها به‌وسيله دستگاه اورهد استفاده مى‌شود؛ بدين ترتيب که مطالب موردنظر را برروى طلق نوشته و به‌وسيله دستگاه اورهد نمايش داده مى‌شود و اين طلق‌هاى شفاف به‌روش‌هاى گوناگونى تهيه مى‌شوند که برخى از روش‌هاى متداول عبارتند از:
  تهيه طلق‌هاى شفاف ازطريق دست
با استفاده از اين روش مى‌توان به نوشتن مطالب و يا کشيدن تصاوير با استفاده از مدادهاى روغنى و يا ماژيک‌هاى مخصوص برروى طلق‌هاى شفاف اقدام کرد.
  استفاده از تکنيک عکاسى
با استفاده از اين تکنيک تصاوير و يا نوشته‌ها را در لابراتوار عکاسى برروى فيلم‌هاى شفاف مثبت چاپ مى‌کنند.
  استفاده از ماشين‌هاى مخصوص
همانگونه که در قسمت فرايندهاى تکثير مورد بحث قرار مى‌گيرد، امروزه تهيه همزمان استنسيل و طلق‌هاى شفاف ازطريق استفاده از ماشين‌هاى مخصوص ميسّر است. با بهره‌گيرى از اين روش مى‌توان از تصاوير و اوراق مات نظير صفحات کتاب‌ها و مجلات بدون استفاده از مواد شيميايى و اماکن روشن طلق تهيه کرد.
  ساختمان پروژکتور اورهد
پروژکتور اورهد دستگاهى است برقى که قادر به نمايش تصاوير و مطالبى است که شفاف بوده و نور را از خود عبور مى‌دهند. ساختمان پروژکتور اورهد از چندين قسمت تشکيل مى‌شود که عبارتند از:
  مخزن لامپ و بادبزن
منبع نورى پروژکتورهاى اورهد لامپ‌هايى هستند که قدرت آنها گاهى تا ۱۰۰۰ وات مى‌رسد. لامپ پروژکتور و بادبزن خنک‌کننده آن در مخزنى قراردارند که در آن يک آئينه، يک رفلکتور و يک ذره‌بين نيز قراردارند.
  صفحه پروژکتور
اين صفحه را يک قطعه شيشه دايره‌اى شکل به قطر ۶ اينچ و يا يک شيشه‌ مربعى شکل به ابعاد ۱۰ ٭ ۱۰ اينچ تشکيل مى‌دهد. اين ابعاد براى بعضى از پروژکتورها ۷ ٭ ۷ اينچ است.
  پيچ مخصوص نت کردن تصوير
با چرخانيدن اين پيچ مى‌توان تصوير يا نوشته را بر روى پرده و يا ديوار مقابل تنظيم نمود.
  ذره‌بين
اين ذره‌بين که بين شيشه مسطح و آئينه ديگرى قراردارد، نور را از خود به‌طرف آيينه و سپس ذره‌بين ديگرى هدايت مى‌کنند.
  کليد خاموش و روشن کردن پروژکتور
همانطور که از نامش مشخص است براى خاموش و روشن کردن به‌کار مى‌رود.
  سر پروژکتور
که براى بالا و پائين بردن تصوير مورد استفاده قرار مى‌گيرد. در بعضى از پروژکتورها اين کار توسط حرکت آيينه‌اى صورت مى‌گيرد.
  حرف‌نويسى بر روى طلق‌هاى شفاف
در بسيارى از موارد معلمان نياز به استفاده از نوشته داشته و يا براى توضيح قسمت‌هاى مختلف يک تصوير احتياج به استفاده از حروف را دارند. براى نوشتن بر روى طلق‌هاى شفاف علاوه بر حروف دست‌نويس مى‌توان از شابلون حروف و يا حروف‌برگردان نيز استفاده کرد. اگرچه اندازه و بلندى حروف بستگى زيادى به چگونگى ترتيب و توازن تصاوير دارند، معهذا براى سهولت خواندن، بلندى حروف نبايستى از ۷ ميليمتر کمتر باشد.
در استفاده از شابلون حروف، مى‌توان حروف موردنظر را ابتدا روى طرح اصلى نوشته و سپس آنها را همراه با انتقال تصاوير به طلق شفاف منتقل نمود. به اين ترتيب چنانچه تهيه طلق شفاف ازطريق استفاده از ماشين‌هاى تکثير موردنظر باشد، بايستى حروف را مرکبى نمود.
همان‌طورى که ذکر شد، براى نوشتن بر روى طلق‌هاى شفاف مى‌توان از حروف‌برگردان نيز استفاده کرد. اين حروف که در اندازه‌هاى مختلفى روى صفحات موم‌اندود چاپ شده‌اند مى‌توانند به‌راحتى در تهيه طلق‌هاى شفاف مورد استفاده قرار گيرند. در بهره‌گيرى از اين حروف ابتدا حروف کلمات موردنظر را انتخاب کرده و صفحه را روى طلق قراردهيد سپس روى حروف مربوطه را با نوک قلم استنسيل، مداد و يا جسم مشابهى مالش دهيد. به اين ترتيب، حروف موردنياز بر روى طلق‌هاى شفاف منتقل‌شده و بلافاصله قابل استفاده مى‌باشند. استفاده از حروف‌برگردان ازنظر اقتصادى زياد مقرون به صرفه نيست زيرا حروف نمى‌توانند بيش از يک‌بار به طلق‌ها منتقل شوند.


همچنین مشاهده کنید