چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بنفشه آفریقائی


ـ نام علمی: African Violet
گیاهی است زیبا از خانواده ژسزیاسه. برگ‌ها سبز مخملی و کرکدار و روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند. بنفشه آفریقائی نسبت به طول روز بی‌تفاوت است و به همین علت درصورت مهیا بودن شرایط در تمام طول سال گل می‌دهد. و می‌تواند به عنوان هدیه‌ای زیبا برای دوستان در نظر گرفته شود. بنفشه آفریقائی در رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قرمز و . . . موجود است.
ـ نیازها :
در تابستان به نور کامل احتیاج دارد البته نباید گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داد بهترین مکان در خانه پنجره‌های شمالی است البته پنجره‌های شرقی و غربی نیز خوب است. در پشت پنجره باید فضائی بین پرده وجود داشته باشد تا باعث جریان یافتن هوا و جلوگیری از سرما‌زدگی گیاه در زمستان شود. در تمام طول سال درجه حرارت مطلوب برای این گیاه ۱۶ درجه سانتی‌گراد است. در صورت بالا بودن رطوبت تا ۲۷ درجه نیز مقاومت می‌کند. برای آبیاری زیر گلدانی را از آب پر کرده تا از زیر در اثر جذب آب توسط خاک آبیاری شود و سطح خاک خیس شود بعد از خیس‌شدن سطح خاک آب اضافی را از زیر گلدانی خالی کنید زیرا آبیاری بیش از اندازه گل‌دادن بنفشه را به تأخیر می‌اندازد.
سعی کنید در بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود زیرا خشکی کنترل شده گل دادن را تسریع می‌بخشد البته خشکی زیاد از اندازه مستعد آفت‌زدن گیاه می‌کند. هرگز گیاه را از بالا آبیاری نکنید زیرا برگ‌ها نسبت به آب حساس هستند و باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. بهترین خاک خاک برگ است که از یک قسمت برگ پوسیده یک قسمت کود حیوانی و یک قسمت خاک رس است که بهتر است خاک رس کمتر باشد.
ـ ازدیاد:
لیوان را از آب پر کرده و رویش را به وسیله تکه‌ای کش با کیسه فریز بپوشانید و روی کیسه فریز (نایلون) را سوراخ‌هائی کنید و برگ بریده شده گیاه را در این سوراخ‌ها وارد کرده تا بدون تماس برگ با آب فقط ساقه گیاه در داخل آب باشد معمولاً بعد از دو هفته برگ‌ها ریشه داده و آماده کاشتن در گلدان است. همیشه تمام برگ‌های گیاه را باز بینی کنید تا اگر آفت (شته) زد پاک کنید و از تکثیر آن جلوگیری شود زیرا به علت حساسیت برگ‌ها نسبت به آب سمپاشی میسر نیست و فقط باید جلوگیری کرد و گیاه آفتی را از بقیه جدا کرد.


همچنین مشاهده کنید