چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نوع اول


  نوع اول
ـ مواد لازم:
لازانیا: ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
پیاز داغ عسلی: ۳ قاشق سوپ‌خوری
پنیر گرویر: ۱۵۰ گرم
سس مایونز: ۱ فنجان
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق سوپ‌خوری
نمک: قدری
فلفل: قدری
ـ طرز تهیه:
توضیح آنکه خمیر لازانیا به‌طور آماده در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد خمیری است تقریباً پهن به عرض و طول ده سانتی‌متر که ممکن است به رنگ‌های سبز و صورتی و سفید آماده باشد.
ظرف نسبتاً بزرگی را پر از آب می‌کنیم و برای هر بسته لارانیا ۲ قاشق نمک در آب می‌ریزیم و بعد از جوش آمدن آب لازانیا را در آن می‌ریزیم و یک دو قاشق روغن در آن می‌ریزیم و می‌گذاریم بجوشد تا مغز لازانیا کاملاً نرم شود و زیاد له نشود لازانیا را در آبکش می‌ریزیم و مقداری آب نیم گرم بر روی آن می‌دهیم تا لیزی و شوری آن گرفته شود.
در صورتی‌که بخواهیم لازانیا را قبلاً آماده کنیم ، بعد از طبخ و ریختن آن در صافی آن را در ظرف آب سرد می‌ریزیم در این صورت اگر یکی دو روز هم بماند عیبی نخواهد کرد.
پیاز سرخ شده را در ظرفی می‌ریزیم و روی آتش می‌گذاریم ، گوشت چرخ شده را با پیاز مخلوط می‌کنیم و گوشت را کمی سرخ می‌کنیم آب گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی را در یک لیوان آب حل می‌کنیم و داخل گوشت می‌ریزیم و کمی نمک و فلفل می‌زنیم و می‌گذاریم آهسته بجوشد و آب کمی تبخیر شود.
سپس در در ظرف نسوز مناسبی یک ردیف لازانیا و یک ردیف گوشت و روی گوشت باز یک ردیف لازانیا می‌ریزیم ، سس گوجه فرنگی را روی آن می‌دهیم و پنیر را رویش می‌پاشیم و ظرف را روی پنجره آخر فری که قبلاً گرم کرده‌ایم به‌طرف بالا با حرارت ۴۵۰ درجه به مدت نیم‌ساعت قرار می‌دهیم تا روی آن کمی برشته شود.
  نوع دوم
ـ مواد لازم:
لازانیا: ۱۰۰۰ گرم
کالباس: ۵۰۰ گرم
پنیر گرویر: ۱۵۰ گرم
قارچ کنسرو شده: ۲ فنجان
پیاز داغ عسلی: ۳ قاشق سوپ‌خوری
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق سوپ‌خوری
سس مایونز: ۳ فنجان
کره: ۱۰۰ گرم
خامه: ۱۰۰ گرم
آب گوشت: ۱ فنجان
نمک: قدری
فلفل: قدری
ـ طرز تهیه:
قارچ و سوسیس یا کالباس را ریز‌ریز می‌کنیم با پیاز سرخ کرده، کمی سرخشان می‌کنیم، آب گوشت و رب گوجه فرنگی را در آن می‌ریزیم می‌گذاریم بجوشد تا آب آن تبخیر شود، کمی نمک و فلفل می‌زنیم نصف لیوان از سس را به آن مخلوط می‌نمائیم می‌گذاریم آهسته چند جوش بزند.
در ظرفی آب می‌ریزیم یک قاشق روغن و یک قاشق نمک به اضافه کرده می‌گذاریم بجوشد، خمیر لازانیا را از هم جدا نموده داخل آب قرار می‌دهیم تا جوش آید و کاملاً نرم شود (زیاد له نگردد) بعد آن را در صافی می‌ریزیم پارچه را روی میز پهن می‌کنیم خمیر‌ها را یکی یکی روی پارچه قرار می‌دهیم که آب آن برود و به هم نچسبد ته ظرف نسوز مستطیل شکل را کمی چرب می‌کنیم یک ورقه لازانیا روی آن می‌چنیم مقداری از مایه گوشتی که قبلاً حاضر کرده‌ایم روی آن می‌ریزیم کمی پنیر رویش می‌پاشیم یک ردیف دیگر خمیر لازانیا روی آن قرار می‌دهیم و بقیه گوشت را روی آن می‌ریزیم و باز کمی پنیر رویش می‌پاشیم.
با چند ورقه خمیر لازانیا روی آن را می‌‌پوشانیم بقیه سس را روی آن می‌ریزیم و بقیه پنیر را هم رویش می‌پاشیم و گره را قطعه قطعه کرده روی آن قرار می‌دهیم و با حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت نیم‌ساعت تا سه ربع ساعت طبخ می‌نمائیم تا روی آن طلائی شود و در صورت نداشتن فرصت ظرف را زیر فر قسمتی که شعله مشتعل است ده دقیقه قرار می‌دهیم. کافی است که روی آن طلائی شود.


همچنین مشاهده کنید