جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پیاده‌روی


  بخندید
وقتی خوشحال هستید، مطمئناً ناراحت نیستید، پس احساسات خود را با خنده نشان دهید.
  برای حجم کار
معمولاً درک شما از میزان کار و مسئولیت، به زمانی برمی‌گردد که باید کار را انجام دهید و نه به مقدار کاری که باید انجام شود. برای حجم و مدت زمان کار خود برنامه‌ریزی کنید تا کارها راحت‌تر انجام شوند.
  برقراری آرامش
بی‌نظمی، مخالف آرامش است. بی‌نظمی باعث آشفتگی می‌شود، وقت زیادی را می‌گیرد و شما را به یاد تمام کارهائی می‌اندازد که باید انجام دهید. نظم، فضای آرامی را برای شما مهّیا می‌کند و در آن احساس آرامش می‌کنید.
  برنامه‌ریزی روزانه
با روزی یک ساعت برنامه‌ریزی در وقت بیکاری، آرامش و نظم در زندگی خود به‌وجود آورید. البته فقط برای خود شما برنامه بریزید.
  بوها
بعضی بوها، ماده‌ای به‌نام 'سروتونین' ، که یک انتقال دهندهٔ عصبی آرامبخش در مغز است، تولید می‌کند. از مؤثرترین این بوها، بوی اسطوخودوس و بابونه است.
  به حال خود گذاشتن دیگران
اگر در هر کاری، اول خواسته‌های خود را در نظر بگیرید و توجهی به دیگران نداشته باشید، آرامش، رضایت و کارآمدی بیشتری به‌دست می‌آورید.
  بی‌اعتنائی
بعضی مسائل هستند که حل آنها از عهدهٔ شما بر نمی‌آید. نسبت به آنها بی‌اعتنا باشید و سعی کنید همه نیروهای خود را صرف مسائلی کنید که از عهدهٔ حل آنها بر می‌آئید. این‌طوری احساس آرامش خواهید کرد.
  پائین آوردن پلک‌ها
می‌توانید با پائین آوردن پلک‌ها، چند لحظه‌ای احساس آرامش کنید. اگر همزمان با بستن پلک‌ها ماهیچه‌های صورت شما هم انقباض نداشته باشند، احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.
  پذیرش شکست
علی‌رغم چیزی که در کودکی آموخته‌اید، لازم نیست هر کاری که انجام می‌دهید با موفقیت همراه باشد. بعضی‌ها با چشم‌پوشی از موفقیت، آرامش خود را حفظ می‌کنند.
  پذیرش نادانی
هر قدر باور کنید که جواب مسئله‌ای را نمی‌دانید، به همان قدر باید زمان بیشتری را برای پیدا کردن جواب صرف کنید.
  پرهیز از ایستادن در صف
بیشتر وقت‌ها، تنها جای آرام در صف، قسمت جلو آن است. اگر می‌توانید تلفن کنید، دورنگار ارسال کنید و یا بنویسید و هر کاری که لازم است انجام دهید تا در صف نایستید. اما اگر نتوانستید، دو برابر مدت زمانی که برای رسیدن به جلو صف لازم است در نظر بگیرید تا کم‌تر دچار فشار عصبی شوید.
  پیاده‌روی
هر وقت احساس کردید که تحت فشار هستید و یا از نگرانی خاصی رنج می‌برید، بیست دقیقه تندتند راه بروید به‌طوری که شانه‌های شما عقب و سر شما بالا باشد. مطمئن باشید آرامش به‌دنبال شما خواهد آمد.
  پیروی از ناخودآگاه
اگر به ضمیر ناخودآگاه خود بگوئید که چه می‌خواهید، قطعاً به خواستهٔ خود می‌رسید. ضمیر ناخودآگاه، بهترین منبع برای برنامه‌ریزی، بهترین منبع برای خلاقیت و بهترین راه برای رسیدن به آرامش است.
  تبدیل استراحت به‌کار
تصور کنید همان احساسی را که در روزهای تعطیلی دارید، در تمام روزهای هفته پیدا کرده‌اید. در چنین حالتی تا چه حد احساس راحتی می‌کنید؟ تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید، یک چیز است: یک عکس، فرصتی برای دیدن، یک کتاب زیبا دربارهٔ یک جای خوش آب و هوا!
  ترک عادت
بسیاری از فشارهای عصبی، از بعضی عادت‌ها ناشی می‌شوند. بنابراین عادت‌های خود را ترک کنید و در عوض چند بار در روز کارهای دیگری انجام دهید. با این کار در مسیر رسیدن به آرامش قرار خواهید گرفت.
  تسلط بر کارها
باوراندن ضمیر ناخودآگاه به این مطلب که شما بر اعمال خود کنترل دارید، ساده و شگفت‌آور است. تنها راه رسیدن به این مسئله، این است که وانمود کنید بر کاری که انجام می‌دهید تسلط دارید.
  تعبیر خوب از تغییر
اگر تغییرات گوناگون در زندگی را بپذیرید، می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید که از هر تغییری تجربه‌ای بیندوزید و آن تجربه را در راه رسیدن به هدف به‌کار برید.
  تعیین قلمرو
یکی از محدویت‌های بزرگ زندگی، زیستن با استاندارهائی است که دیگران برای ما تعیین می‌کنند. برای استفاد از استعدادها و توانائی‌های خود، این قلمرو را با معیارهای خود بسازید.
  تغییر الگوی کار
در موقع انجام کار، اگر احساس خستگی کردید، سراغ کار دیگری بروید، کاری انجام دهید که قبلاً انجام نمی‌دادید، به چیزهائی فکر کنید که قبلاً به آنها توجّه نداشتید. در صندلی فرد دیگری بنشینید.
  تغییر عقیده دادن
سعی کنید، در مورد آرام بودن نظر خود را تغییر دهید. تنها کافی است که این تصمیم را بگیرید تا احساس آرامش کنید.
  تقسیم‌بندی کار
فشار روانی ناشی از به تعویق انداختن کارها، با تقسیم‌بندی کارهای بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر و بعد انجام آنها، از بین می‌رود.
  تکیه به درخت
در وجود درخت‌ها نوعی آرامش نهفته است. درخت مناسبی را در نزدیکی خود انتخاب کنید و هر وقت احساس خستگی و فشار کردید به آنجا بروید.
  تلفن نکردن
بسیاری از مردم، سعی می‌کنند که در طول روز تماس‌های تلفنی کمی داشته باشند. زیرا در این صورت نظم بیشتری را در زندگی احساس می‌کنند.
  تمام کردن کار
تنها رایانه می‌تواند چند کار را در یک زمان انجام دهد. کار خود را تمام کنید و بعد کار دیگر را شروع کنید. به این ترتیب افزایش کار شما با افزایش آرامش توأم خواهد بود.
  تند نرفتن
اگر می‌خواهید دوست هیجان‌زدهٔ خود را آرام کنید، خود شما هم آرام باشید و سخنان خود را آرام آرام ادا کنید. به این ترتیب هم شما و هم دوستتان آرام خواهید شد.
  تنظیم ملاقات‌های اداری
بین دو ملاقات خود حداقل پانزده دقیقه فاصله بیندازید. این کار نه تنها مانع فشار عصبی بر شما می‌شود، بلکه کیفیت ملاقات‌ها را نیز بالا می‌برد.
  توجه به حرکت شکم
وقتی نفس عمیق می‌کشید، پردهٔ دیافراگم باد می‌کند و شما احساس می‌کنید شکم شما بالا می‌رود. در طول روز به این حرکت توجه کنید و به آسانی احساس آرامش کنید.
  جدا کردن کل از جزء
کارهای بزرگ و کوچک را در روز هماهنگ کنید، هر چه کارهای شما کم‌تر با هم تلاقی پیدا کنند، آرامش بیشتری خواهید داشت.
  جدی گرفتن شوخی
فکر نکنید که فقط و فقط باید کارهای سخت را انجام دهید. اگر دید شما را نسبت به انجام کار کمی عوض کنید، جدّی‌ترین کارها هم مثل یک شوخی به‌نظر می‌رسد.
  جستجوی آرامش در گلدان
طبیعت شفابخش است. دیدن طبیعت و قدم‌زدن در آن، فشارهای عصبی را کم کرده و نگرانی‌ها را از بین می‌برد. برای بسیاری از افراد، گلدانی پر از گل‌های رنگارنگ، حتی یک شاخه گل، می‌تواند در رسیدن به آرامش مؤثر باشد.
  جلوه دیگر ترس
برای آنکه بر ترس خود غلبه کنید، فکر کنید، در موقعیتی هستید که بسیار نگران هستید. بعد این ذهنیت را با چیزهای دیگر بیامیزید: مثل پوشیدن لباس‌های مسخره، گذاشتن صورتک‌های رنگ شده و چیزهائی از این قبیل. اگر این تجسم لبخند بر لب شما آورد، کار درست انجام شده است.
  جنبهٔ مثبت
دیدن جنبه‌های مثبت هر چیز و خوش بودن در زندگی کار راحتی نیست. اما اگر زحمت جستجو را به خود بدهید، خلاقیت شما به‌کار می‌افتد و آنها را مشخص خواهد کرد.
  جنبه‌های روشن
تقریباً برای هر موقعیتی، جنبهٔ روشنی هم وجود دارد. حتی برای موقعیت‌هائی که اول، ناراحت‌کننده به‌نظر می‌رسند. به‌دنبال این جبنهٔ روشن بگردید، از آن لذت ببرید و بگذارید شما را آرام کند.
  چرت‌زدن
اگر در طول روز و هنگام کار، خسته شدید، چند لحظه‌ای چرت بزنید. با تعجب می‌بینید که پس از آن چند دقیقه، چقدر احساس آرامش می‌کنید. حتی اگر این چرت‌زدن پشت میز کار باشد.
  چرخهٔ نود دقیقه‌ای
چرخهٔ استراحت و کارآمدی فعالیت مغز انسان (خلاقیت، تصور، تجسم و خیال‌بافی) به گونه‌ای است که پس از هر نود دقیقه فعالیت به چند دقیقه استراحت نیاز دارد. این چرخه را تکرار کنید و بدانید که چگونه می‌توانید آرامش داشته باشید.
  چیزهای تازه
سعی کنید از هوای تازه، میوهٔ تازه و گل‌های تازه استفاده کنید. این تازگی‌ها را هر جا که ممکن است، به زندگی خود اضافه کنید و زیبائی را در کنار آرامش بیابید.


همچنین مشاهده کنید