پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

خلاقیت


  حالت چهره خود
هیچ چیزی به‌جز خود چهرهٔ شما نمی‌تواند فشار روانی و نگرانی‌های چهره شما را از بین ببرد. به‌عنوان یک کار مؤثر و فوری، حولهٔ مرطوب و گرمی را روی صورت خود بگذارید.
  حرکت با برنامه
اگر بدانید که به کجا می‌روید و مقصد شما مشخص باشد، در راه، آرامش بیشتری احساس می‌کنید. پس با برنامه قدم بردارید تا آرامش داشته باشید.
  حرکت به جریان کار
در بسیاری از هنرهای رزمی، هنر رزمنده، استفاده از نیروی گروه مقابل به نفع خود است. این کار برای ایجاد آرامش در محیط کار هم قابل استفاده است. همیشه همراه با جریان کار حرکت کنید و از نیروهای بازدارنده‌ای که در این مسیر با آنها روبه‌رو می‌شوید، به نفع خود استفاده کنید.
  حرکت نکردن
گهگاهی در طول روز سعی کنید چند لحظه‌ای بی‌حرکت بمانید تا ضربان قلب شما کاهش پیدا کند. تکان نخورید و به چیزی فکر نکنید. سکون، آرامش می‌آورد.
  حسادت دیگران
مهم نیست که در چه شرایط و موقعیتی هستید، میلیون‌ها نفر حاضر هستند هر کاری انجام دهند تا موقعیت شما را داشته باشند. سعی کنید جنبه‌های مثبت زندگی خود را تحسین کنید. در نتیجه آرام‌تر خواهید شد.
  خلاقیت
در زندگی سه نیروی خیلی مهم وجود دارند: نابودی، بقاء و خلاقیت. این سه نیرو از مثبت‌ترین نیروهای زندگی به حساب می‌آیند. سعی کنید خلاقت‌ترین راه زندگی خود را بیابید تا خیلی راحت و آسان به آرامش برسید.
  خواب زود
این حرف بسیار درستی است که می‌گویند: 'یک ساعت خواب قبل از نیمه شب بهتر از دو ساعت خواب بعد از نیمه شب است' . در کارها پشتکار داشته باشید.
  خواستن و گرفتن
یکی از مسائل مهم و قابل توجّه در محیط کار این است که اگر چیزی را می‌خواهید، ساده‌تر این است که آن را مطرح کنید، تا اینکه منتظر شوید تحویل شما بدهد.
  خودآزاری
ماساژ یکی از مؤثرترین راه‌های رسیدن به آرامش است. این کار لذت زیادی هم دارد. اگر به‌طور مرتب بدن خود را ماساژ دهید، هم روحیهٔ خوبی پیدا می‌کنید و هم به حفظ سلامتی خود کمک کرده‌اید.
  خوردن کیوی
بعضی مواد خوراکی سرشار از پتاسیم هستند، مانند کیوی و موز. خوردن این میوه‌ها احساس تندرستی و خوشحالی به همراه می‌آورند.
  خونسردی
می‌توانید با پذیرفتن ویژگی‌های سطحی یک فرد آرام، به آرامش برسید. آرام بایستید، فک‌های خود را روی هم فشار ندهید، انگشت‌های خود را به هم گره نکنید و صورت خندانی داشته باشید.
  در آمدن کفش‌ها
معمولاً وقتی می‌خواهید راحت باشید، اولین کاری که می‌کنید این است که کفش‌های خود را در می‌آورید. پس اگر گاهی دچار فشار عصبی شدید، کفش‌های خود را درآورید و سعی کنید راحت باشید.
  درست تصور کردن
یک تصویر ذهنی دقیق از خود بسازید. خود را فردی آرام، مشتاق و خوشرو ببینید و در طول روز، بارها و بارها به این تصویر مراجعه کنید.
  در مقابل فشار عصبی
اگر عضلات خود را منقبض و سپس آنها را شل کنید، به تفاوت 'فشار' و 'آرامش' پی می‌برید. احساس آرامش را بشناسید و رسیدن به آن را تمرین کنید.
  درون‌نگر بودن
اگر عقل‌گرائی را کنار بگذارید و به بصیرت خود رجوع کنید، بهترین راهنمائی ممکن را برای رسیدن به آرامش یافته‌اید.
  دست از کار کشیدن
در پایان روز کاری خود، کمی استراحت کنید. آرام باشید و خود را رها کنید. این مسئله بسیار بسیار طبیعی است، اما خیلی از مردم چنین کاری را نمی‌کنند.
  دفترچه یادداشت
زمانی که با انبوه کار روبه‌رو هستید، با دو وسیلهٔ بسیار مهم می‌توانید فشار روانی ناشی از کار را کاهش دهید. این دو وسیله، مداد و دفترچهٔ یادداشت هستند. مواردی که باعث نگرانی شما شده‌اند، یادداشت کنید و با دیدهٔ حقارت به آنها بنگرید. چیزی را بنویسید که می‌خواهید در آن روز به‌دست آورید و مواظب باشید کارهای خود را با نظم خاص انجام دهید.
  دنیای کودکانه
سعی کنید مسائل جدی زندگی را با دیدی کودکانه ببینید. آن وقت متوجه می‌شوید که مسائل آنقدر هم جدی نیستند. مگر نه؟
  دوباره کاری
اگر روی کار تمرکز کنید، مطمئن باشید که می‌توانید بدون دوباره کاری و بدون زحمت اضافی، انجام دهید. حتی اگر این کار خیلی طول بکشد.
  دوره‌های تخصصی
یکی از راه‌های مطمئن برای رهائی از کارهای پرفشار، گذرانده دوره‌هائی است که به تکامل نفس انسان کمک می‌کند. به این ترتیب نه تنها فکر شما به مسئلهٔ جدیدی متمرکز می‌شود، بلکه راه‌هائی برای یافتن یک شغل خوب و بی‌دردسر هم پیدا می‌کنید.
  راحتی‌های کوچک
راحتی یکی از عناصر مهم آرامش است. دمای مناسبی، صندلی راحت، لباس راحت، این چیزها را جدی بگیرید.
  راه ساده‌تر
آرام بودن، به خودی خود، یکی از لذت‌های بزرگ زندگی است. بنابراین دستیابی به آرامش هم باید لذتبخش باشد.
  رژیم غذائی درست
یک رژیم غذائی صحیح، آرامش و سلامتی ایجاد می‌کند. این مسئله زمانی بهتر درک می‌شود که بدانید آرد جو پوست نکنده، حبوبات و دانه‌های گیاهان، بهترین منابع ضدفشار عصبی هستند و سرشار از ویتامین ب و منیزیم می‌باشند.
  رفتن به پارک
تنها با چند دقیقه قدم زدن در یک پارک و یا باغی پر درخت ـ حتی در مرکز شهر ـ فشار روانی شما تخلیله شده و آرامش به شما باز می‌گردد.
  روبه‌رو شدن با مشکلات
به انجام رساندن کار، حتی با مشکلات و زیر فشار عصبی بهتر از به تعویق انداختن آن است. روبه‌رو شدن با مشکل، پیروزی بزرگی است. سعی کنید با هر مشکلی که روبه‌رو می‌شوید، راه حلی برای آن پیدا کنید. به این ترتیب راه را برای رسیدن به آرامش ذهنی خود هموار کرده‌اید.
  زندگی بخشیدن به زمان
در زندگی همه چیز فراوان یافت می‌شود، به این شرط که با اشتیاق به آن نزدیک شوید. بدانید که زندگی، تولید‌کننده و تکمیل‌کنندهٔ همهٔ کاستی‌ها است.
  زندگی کردن
خلاف آنچه تصور می‌کنید، رئیس شما، بیشتر به زندگی خود می‌رسد تا کار خود. شما هم، این توازن را در زندگی حفظ کنید تا به آرامش برسید.
  ساده گرفتن
هر چه زندگی و کار شما پیچیده‌تر باشد، فشار روانی بیشتری خواهید داشت. به‌دنبال راه ساده‌تر برای کار و زندگی باشید، متوجه می‌شوید که مسائل ساده خواهند گذشت.
  سازماندهی عملی
هر روز، بیست دقیقه را به تصمیم‌گیری و سازمان دادن کارها اختصاص دهید و سعی کنید که هر بار حداقل یک تصمیم جدی بگیرید.
  ساکت بودن
سعی کنید دست کم روزی پانزده دقیقه را در سکوت بگذرانید، حتی اگر مجبور شوید برای این کار صبح زود بیدار شوید و این کار را انجام دهید. مطمئن باشید که به آرامش می‌رسید.
  شام سبک
غذاهای سبک و غذاهای ساده‌ای که راحت هضم می‌شوند، غذاهائی هستند که به‌عنوان 'آرامبخش' شناخته شده‌اند. شب‌ها غذای سبک بخورید. نه به این ‌دلیل که برای سلامتی شما مفید هستند، بلکه خوردن آنها، احساس خوبی به شما می‌دهد.
  شناخت محدودیت‌ها
مشخص است که در یک زمان خاص، تنها می‌توانید کار به‌خصوصی را انجام دهید یا چیز خاصی را به‌دست آورید. محدودیت‌های خود را تشخص دهید و با کاری که انجام می‌دهید، احساس آرامش کنید.
  صلح و آشتی
چرا بار پشیمانی و بدخواهی را به دوش می‌کشید؟ با چیزهائی که از آنها می‌گریزید آشتی کنید تا به آرامش برسید.
  ضربان قلب
آرام نفس بکشید و به ضربان قلب خود گوش دهید. این جمله را با خود تکرار کنید: 'ضربان قلب من منظم و آرام است' . در یک چشم به هم زدن، اثر آن را مشاهده می‌کنید و آرام می‌شوید.
  علائم عصبی
اگر به علامت‌های بروز فشارهای عصبی آگاهی داشته باشید، راحت می‌توانید بروز و افزایش آنها را کنترل کنید. به‌دنبال علائم خاص بگردید: مثل وقتی که سرعت سخن گفتن شما افزایش می‌یابد، یا وقتی تندتند نفس می‌کشید. اینها علائمی هستند که نشان می‌دهند به آرامش نیاز دارید و باید به آرامش فکر کنید.
  عمق وجود
اغلب می‌شنوید که کشتی‌گیران، بازیگران و .. قبل از شروع به فعالیت 'به عمق وجود خود' می‌روند. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید. برای تأثیر بیشتر و رسیدن به آرامش، در خود متمرکز شوید و آرام‌ نفس بکشید.
  فرار از درگیری
وقتی خشم شما برانگیخته می‌شود، سعی کنید مدت ده دقیقه تندتند راه بروید و بعد حرف خود را بزنید؛ در این صورت هیجان خود را تنها به‌صورت حرف نشان نداده‌اید.


همچنین مشاهده کنید