پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

افکار آرامش‌بخش


  ابراز احساسات
ـ آیا می‌دانستید که مثب‌اندیشی می‌تواند واقعاً به شما کمک کند تا از اتفاقات به راحتی عبور کنید؟
به نظر مشکل می‌رسد. اما اشتیاق برای گذراندن امتحان واگیردار است. هر چه دیگران را بیشتر تشویق کنید که می‌توانید به راحتی امتحان را بگذرانند، شما نیر آن آرامش و راحتی را احساس خواهید کرد.
  ارتباط سازی
دیدن نمودارها در هنگام مرور درس، می‌توانند مفید باشند. در زمان مطالعه، بین موضوعات درسی حلقه‌های ارتباطی ایجاد کنید. نمودارهای روان و ساده، نقشه‌های فکری یا تخیلی، کلمات و مثال‌ها موارد خوبی جهت ارتباط ‌سازی هستند. حتی از اشعار بی‌معنی و ریتم‌دار و جملات هجو، جهت‌ یادآوری می‌توانید استفاده کنید.
  ارجحیت‌ها
ـ آیا می‌خواهید نظم بیشتری در کارهای خود داشته باشید؟
فرار از مشکلات یکی از خصوصیات طبیعی انسان‌ها است. برای تغییر این خصوصیت، برای انجام کارهای پیچیده‌تر ارجحیت قائل شوید و آنها را تا زمان اتمامشان نیمه کاره رها نکنید.
  از دوستان خود کمک بخواهید
ـ آیا حس می‌کنید که به کمک دوستان خود احتیاج دارید؟
سؤال کردن از یکدیگر در حین مطالعه به هر دو طرف کمک می‌کند (تدریس بهترین راه فراگیری است). پرسیدن چیزهائی که نمی‌دانید، یادآوری جواب‌ها و به‌ خاطر سپردن آنها را برای شما واقعاً آسان خواهد کرد.
  استراحت ۵ دقیقه‌ای
ـ آیا نمی‌توانید روی چیزی که در حال خواندن آن هستید تمرکز کنید؟
اگر چنین مشکلی دارید، هر از چند گاهی به خود استراحت بدهید. ترجیحاً هر ۴۰ دقیقه یک‌بار بلند شوید و دوری بزنید و یا با دوستی صحبت کنید. برای دور شدن از خستگی به هر شیوهٔ مناسبی متوسل شوید تا زمانی که احساس آرامش کنید.
  اطمینان به خود
ـ آیا به خود اطمینان ندارید و واقعاً از امتحان می‌ترسید؟
افکار خود را تحت کنترل در آورید، اجازه ندهید در درون‌ شما هیولای زشت بدگمانی و منفی‌بافی تمامی اعتماد به نفس شما را از بین ببرد.
  اعتماد به نفس
ـ آیا فکر می‌کنید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، به اندازهٔ کافی باهوش نیستید؟
مطالعات نشان داده است که، حتماً لازم نیست ضریب هوشی بالا داشته باشید تا در امتحان موفق شوید، بلکه باید به خودتان و توانائیتان در انجام کارها اعتقاد داشته باشید.
  افکار آرامش‌بخش
ـ آیا افکاری ترس‌آور و پرآشوب دارید؟
در انجام کارهای خود دست نگه‌دارید، و به افکارتان آرامش دهید. یک منظره آرامبخش و زیبا را تصور کنید و یا به یک روز تعطیل بیندیشید.
  افکار شادی‌بخش
ـ آیا متوجه شده‌اید که افکار ناخوشایند بر شما تسلط یافته‌اند؟
افکار شادی‌بخش را جایگزین افکار غیرمنطقی نمائید. به‌جای فکر کردن به ده‌ها دلیلی که باعث رد شدن شما در امتحان شده‌اند، ده‌ها مورد دیگری را در نظر بگیرید که باعث قبولی شما خواهند شد. افکار مثبت و شادی‌بخش از بروز احساسات منفی جلوگیری و موجب افزایش انرژی‌های مفید می‌شوند.
  افکار منفی
ـ آیا احساس می‌کنید کسی از درون به شما می‌گوید که نمی‌توانید در امتحان قبول شوید؟
این صداهای مزاحم را از بین ببرید و تمام این بهانه‌ها را از خود دور کنید.
  انعطاف‌پذیری
ـ آیا به‌خاطر خم بودن بر روی میز و کتاب‌ها، بدن شما درد می‌کند؟
نشستن ممتد، باعث قوزی شدن پشت و کاهش گردش خون به مغز می‌گردد. بالا کشیدن شانه‌ها و چرخش آنها به شما کمک می‌کند تا ماهیچه‌های گردن و شانه‌ها آرام و شل شوند و حرکت و جریان خون به مغز نیز به حالت عادی باز گردد.
  انگیزه
ـ آیا اشتیاق انگیزهٔ درونی خود را از دست رفته می‌یابید؟
خیلی سخت است که برای دیگران محرک و مشوق باشید، اما خود شما در نیمه راه امتحان مانده باشید. اگر به چنین حالتی رسیده‌اید، فکر کنید که ظرف یک ماه همه چیز تمام خواهد شد. به خود قوت ببخشید.
  برنامه‌ریزی
ـ آیا احساس می‌کنید فرصت‌های شما در حال اتمام است؟
تجدیدنظر نکردن در برنامه‌ زمان‌بندی، باعث اتلاف وقت گرانبهای شما می‌شود، بنابراین یک جدول زمانبندی تهیه کنید. اما خود را کاملاً تابع آن نسازید، هرگاه نیاز بود باز هم در آن تجدیدنظر کنید.
  پاداش به خود
ـ آیا هرگز سعی کرده‌اید که موقع پایان کار به خود پاداش دهید؟
این پاداش‌ها مسیر یادگیری شما را آسان‌تر می‌سازد. سعی کنید به‌عنوان پاداش، غذای مطلوب خود را میل کنید، برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید و یا با دوست خود صحبت کنید.
  پرداختن به یک چیز
ـ آیا مطالبی را که مطالعه می‌کنید با یکدیگر اشتباه می‌گیرید؟
هر بار فقط روی یک مطلب تمرکز کنید. پس از مدتی، حدوداً پس از گذشت نصف روز، مبحث مورد مطالعه خود را تغییر دهید و مطمئن شوید که مبحث جدید کاملاً با قبلی متفاوت است.
  تسکین فشارهای روحی
ـ آیا از نگرانی و فشارهای روحی آشفته شده‌اید؟
در چنین مواقعی، براساس یک درمان قدیمی چینی، سعنی کنید بر روی نقاط ناسور و دردناک فشار ممتدی بدهید و یا نازک‌ترین قسمت مابین انگشت شست و سبابه را پیدا کنید، روی آن نقطه فشار ممتدی بدهید و سپس رها کنید. این کار را سه بار انجام دهید.
  تقسیم نگرانی
ـ آیا واقعاً در مورد امتحان‌ها نگران هستید؟
نگرانی‌های خود را روی هم انباشته نکنید، زیرا تنها موقعیت را مشکل‌تر می‌کنند. در عوض نگرانی‌ها خود را با دیگران در میان بگذارید و فراموش نکنید که والدین شما و خواهر و برادر بزرگ‌ شما نیز قبلاً امتحان داده‌اند.
  تقویت مجدد
ـ آیا احساس می‌کنید که از مطالعه در طی روز خسته شده‌اید؟
با انجام کاری متفاوت از مطالعه کردن، نیروی جدیدی کسب کنید. کارهائی مثل حمام طولانی، قدم زدن و نگاه کردن به فیلم ویدیوئی.
  تمرکز خالص
ـ آیا در زمانی که یک میلیون موضوع دیگر فکر شما را مشغول کرده باز هم می‌توانید مطالعه کنید؟
این غیرممکن است. سعی کنید حواس خود را کاملاً جمع کنید، تا نسبت به‌کاری که در دست دارید تمرکز داشته باشید.
  تنها نبودن
ـ آیا نگرانی در مورد امتحان‌ها شما را ضعیف کرده است؟
به نگرانی‌های خود چنین اجازه‌ای ندهید. این امتحان‌ها تنها به‌منظور ارزشیابی استعداد است و همیشه می‌توان آنها را جبران کرد. چرا که با این امتحان‌ها دنیا به آخر نمی‌رسد. اگر واقعاً احساس ناتوانی می‌کنید، ناراحتی خود را با کسانی چون معلم، والدین یا یک دوست در میان بگذارید. هرگز در سکوت رنج نبرید.


همچنین مشاهده کنید