پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زندگی نورانی


  جزوه‌های تمیز و مرتب
ـ آیا دل شما می‌خواهد روش جدیدی را برای دسترسی سریع به حافظه خود امتحان کنید؟
واژه‌ها و لغات کلیدی را بر روی کاغذ کوچکی بنویسید و آنها را در مکان‌هائی که روزانه به آنجا رفت و آمد می‌کنید و یا کار دارید بچسبانید. برای مثال بر روی در یخچال، کتری آشپزخانه، آینه و یا حتی تلویزیون.
  جمع‌آوری اطلاعات
ـ آیا احساس می‌کنید به روش تازه‌ای در مرور مطالب نیاز دارید؟
در میان کتاب‌ها و نوشته‌های خود جستجو کنید و تنها آن نکته‌هائی را که توجه شما را جلب می‌کنند، بخوانید. این کار را حداقل سه بار انجام دهید. در انتهاء می‌بینید که مغز شما مقدار زیادی از مطالب را جمع‌آوری کرده است.
  خجالتی نبودن
ـ آیا لازم است همواره میزان توانائی‌تان به شما یادآوری شود؟
فهرستی از ۵ خصوصیت مثبت خود را تهیه کنید و بالای میز خود نصب کنید این خصوصیات به شما یادآوری می‌کنند که فقط عدم موفقیت در فراگیری یک موضوع خاص، دلیل بر ناتوانی شما نیست.
  خونسردی
ـ آیا هر کاری می‌کنید، نگرانی شما باز هم افزایش می‌یابد؟
به خود یادآوری کنید که نگرانی و دلهره با ترس همراه است. برای تسکین نگرانی و دلهره، به چیزی که از آن می‌ترسید دقیقاً بنگرید و سپس آن را در مغز خود پس بزنید.
  داشتن تمرکز
ـ آیا احساس می‌کنید گیج شده‌اید و نمی‌دانید به چه راهی بروید؟
برای خود یک نامهٔ مأموریت بنویسید. این نامه دقیقاً شامل چیزهائی باشد که می‌خواهید در زندگی به آنها برسید. نه تنها این کار به شما کمک می‌کند که روی اهداف خود تمرکز داشته باشید، بلکه به شما نشان می‌دهد که چه قبول و چه مردود، زندگی در ماوراء امتحان‌ها هم وجود دارد.
  دوراندیشی
ـ آیا زمانی که امتحانی در پیش دارید، حس می‌کنید که در باتلاق دست و پا می‌زنید و یا در یک غوغای وحشت‌آور هستید؟
افکار مثبتی در سر بپروزانید. به امتحان هم مانند فرصتی در زندگی بنگیرید نه تهدیدی جدی.
  دور و اطراف
ـ آیا می‌دانستید که داشتن بدن سالم برابر است با فکر سالم و بر خورد اجتماعی مناسب؟
بیرون بروید و کمی نرمش و ورزش کنید، حتی کمی قدم زدن خارج از منزل در محیطی آرام و امن باعث آرامش فکر و تخلیه فشارهای روحی می‌گردد.
  رژیم غذائی
ـ آیا می‌توانید تصور کنید که آنچه می‌خورید بر موفقیت شما تأثیر دارد؟
اگر فکر می‌کنید که رژیم غذائی مناسبی ندارید آن را تغییر دهید. کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها باعث می‌شوند که در هنگام عصر احساس خستگی نمائید. در عوض بیشتر ماهی بخورید، چرا که سرشار از فسفات دی‌لکلین (Phisphatidy Lchoilne) است؛ ماده‌ای که برای ازیاد قدرت حافظه عالی است.
  زمان استراحت
ـ آیا احساس می‌کنید که کاملاً خسته و تحت فشار هستید؟
در چنین زمانی، چند ساعتی به خود مرخصی دهید. این کار برای بدن شما معجزه خواهد کرد و اجازه می‌دهد که مغز شما قدرت جذب و درک مطالب را بازیابد.
  زندگی نورانی
- آیا دوست دارید نظرات جدید را بپذیرید؟
استفاده از بعضی رنگ‌ها شما را در مواجهه با مشکلات تنش‌زا کمک می‌کند. بهتر است بدانید که رنگ قرمز موجب اعتماد به نفس می‌شود. زنگ زرد افکار خود را روشن و واضح می‌کند. رنگ بنفش به شما کمک می‌کند که آرامش خود را حفظ کنید.
  ساقه زنجبیل
ـ آیا احساس خفگی می‌کنید و یا به ستوه آمده‌اید؟
سعی کنید مقداری اسانس زنجبیل استنشاق کنید و یا کمی از ساقه آن را میل کنید. تجربه نشان داده است که زنجبیل باعث از بین رفتن اختلال فکری می‌شود و احساس ضعف را کاهش می‌دهد.
  سرحال آورنده‌ها
ـ آیا فکر می‌کنید به چیزی سرحال آورنده نیاز دارید؟
اگر موسیقی گوش می‌کنید. موسیقی‌هائی را انتخاب کنید که در شما ایجاد نشاط کنند، باعث ازیاد انرژی شوند و به شما احساس بهتری دهند. هر زمان که احساس افسردگی کردید، موسیقی شادتری گوش کنید.
  شاد بودن
ـ آیا فکر می‌کنید، هر چه بیشتر جدی باشید، موفق‌تر می‌شوید؟
این فکر اصلاً درست نیست. تفریح و سرگرمی را در زندگی فراموش نکنید. هر از گاهی بی‌خیال شوید. خنده باعث ترشح هورمون آندروفین در بدن شما می‌شود و به شما قوت می‌دهد. هورمون آندروفین یک ضد درد و ضد التهاب طبیعی است که در بدن ترشح می‌شود.
  صبحانه مقّوی
ـ آیا احساس می‌کنید که در نیمه روز، میزان انرژی شما تحلیل می‌رود؟
هیچ‌وقت صبحانه را از برنامه غذائی خود حذف نکنید، زیرا مهم‌ترین وعده غذائی روزانه است. مطالعات نشان داده که صبحانه باعث انرژی شما در طول روز می‌شود و این دقیقاً چیزی است که برای فعالیت‌‌های مغزی نیاز دارید.
  صحبت با دیگران
ـ آیا احساس می‌کنید به حمایت بیشتری نیاز دارید؟
اگر به نصیحت، اطمینان دادن و یا حتی گریه کردن نیاز دارید، فردی را از خانواده و یا در میان دوستان خود جستجو کنید.
  غذاهای مفید
ـ آیا به‌علت ضعف و خستگی زیاد برجای خود میخکوب شده‌اید؟
در این صورت بیشتر غذاهائی را میل کنید که دارای منابع غنی از ویتامین 'B' می‌باشند. مانند: پنیر، گوشت گوساله، شیر، حبوبات و غلات. زیرا این غذاها باعث ازیاد شدن حافظه، قدرت تمرکز و تولید انرژی می‌شوند.
  غذای فکر
ـ آیا برای کسب نیروی مغزی مضاعف احتیاج به کمک دارید؟
مقداری سیر بخورید، اما رعایت دیگران را بنمائید (برای سهولیت می‌توانید از قرص سیر استفاده نمائید). زیرا سیر باعث گردش بهتر خون در رگ‌های کوچک مغز می‌شود.
  فراموشی امتحان گذشته
ـ آیا گفتگو در مورد امتحان گذشته شما را نگران می‌کند؟
امتحان‌های گذشته را تشریح نکنید، آن امتحان تمام شده. هرگز با بحث‌های گروهی در مورد آن، خود را شکنجه ندهید.
  فشارهای عصبی
ـ آیا احساس وحشت و فشار عصبی دارید؟
سعی کنید فریاد بکشید. این کار فشارهای عصبی شما را آزاد می‌کند. دندان‌های خود را کمی به یکدیگر فشار دهید، بعد دهان خود را کاملاً باز کنید تا فشارهای عصبی از طریق فریاد بلندی که می‌کشید از درون شما خارج شود.
  فکر به خود
ـ آیا بدون انگیزه هستید؟
تصمیم بگیرید که فقط به‌خاطر خودتان امتحان را با موفقیت بگذرانید. نه به‌خاطر معلم و یا والدین. مطالعه کردن برای دل خودتان به شما کمک می‌کند که انرژی بیشتری داشته باشید.
  فکر و ذهن تازه
ـ آیا زمانی که درس‌های خود را مرور می‌کنید، احساس خستگی و تزلزل می‌کنید؟
پنجره اتاقتان را باز بگذارید. مغز شما ۲۰% الی ۵۰% از اکسیژنی را که تنفس می‌کنید، جذب می‌کند. پس برای اینکه بر خستگی غلبه کنید احتیاج به تنفس در هوای تازه و تمیز دارید.


همچنین مشاهده کنید