جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

به خاطر داشته باشید


  قدرت داروهای گیاهی
ـ آیا شما به استفاده از داروهای گیاهی معتقد هستید؟
از داروهای گیاهی مانند گینکو (Ginkgo) به مقدار روزانه ۱۲۰ میلی‌گرم به مدت چند روز استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این داروی گیاهی باعث ازدیاد هوشیاری و سهولت گردش خون در مغز می‌شود.
  قدرت عصاره‌های گیاهی
ـ آیا می‌خواهید که به داروهای گیاهی اعتقاد پیدا کنید؟
کمی عصارهٔ 'راوید معطر' (Clary Sage) یا ورغن 'آیلانگ آیلانگ (Ylang Ylang) تهیه کنید. آنها را روی پوست خود بمالید. زیرا این روغن‌ها سبب کاهش هیجان و فشارهای ناشی از ترس در بدن می‌شوند.
  قدرت مغزی
ـ آیا فکر نمی‌کنید که مغز شما به ورزش و تمرین نیاز دارد؟
تحقیقات نشان داده است که اگر صبح‌ها مقدار بیشتری از مغز خود، کار بکشید و آن را به یادگیری عادت دهید، قدرت یادگیری و حافظه شما در طی روز بیشتر خواهد شد و این بدان معنی است که باید مباحث مشکل‌تر را صبح زود به‌عنوان اولین دروس مطالعه کنید.
  قوه تصور
ـ آیا نسبت به یادآوری یک موضوع مهم، مشکلی دارید؟
مانند حل یک معما ساعت‌ها خود را گرفتار نکنید. به سادگی به آن مسئله بنگرید و آن را با یک تصور یا یک شیء مرتبط سازید. هر چه آن شیء یا تصور، غیر عادی‌تر باشد، شما بهتر می‌توانید آن مورد یا موضوع را در ذهن نگه دارید.
  لباس مناسب
ـ آیا می‌دانستید مکانی را که برای مرور درس‌ها انتخاب می‌کنید و لباسی را که می‌پوشید در مفید بودن مطالعه شما تأثیر زیادی دارد؟
هرگز با لباس راحتی و در رختخواب مطالعه نکنید، زیرا مغز شما احساس نخواهد کرد که در کار خود جدی هستید.
  لحظه‌های با ارزش
ـ آیا آرزو می‌کنید که ای کاش زودتر شروع به مرور کرده بودید؟
فشرده‌خوانی لحظه‌های آخر، به شما این امکان را می‌دهد تا مطالب مهم را به ذهن بسپارید. هیچ‌وقت حرف کسانی را که می‌گویند دیگر دیر شده باور نکنید. هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست.
  متعادل ساختن خود
ـ آیا احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید؟
به‌خاطر داشته باشید که همیشه کم غذا بخورید. سعی کنید قند خون خود را در سطح بالا و در یک حد مجاز نگه دارید.
  مثبت‌اندیشی
ـ آیا می‌ترسید در امتحان مردود شوید و زندگی یا آینده‌تان از بین برود؟
تنها شما نیستید که این‌گونه فکر می‌کنید. ۹۰% مردم موقع امتحان چنین احساسی دارند. ترس خود را به این طریق از بین ببرید که ابتدا از مواردی که باعث اضطراب و ترس شما می‌شوند، فهرستی تهیه کنید، سپس آن را پاره پاره کنید.
  محیط اطراف و وسعت آن
ـ آیا می‌دانستید که اگر محیط اطراف خود وسعت کافی نداشته باشد، باعث می‌شود که احساس کنید در یک جعبه، بی‌هدف و بی‌نتیجه، حبس هستید؟
برای مطالعه، در صورت امکان، جای بزرگ و مناسبی را انتخاب کنید. طبق اصل 'فنگ‌شوئی' (Feng Shui) فضای کوچک یعنی فکر کوچک و فضای بزرگ یعنی فکر بزرگ و باز.
  مختصر و مفید
ـ آیا گیج شده‌اید که مطالعه خود را از کجا شروع کنید؟
مطالعات نشان داده که تمرکز به روی لغات کلیدی، بیشتر از تمرکز بر روی انبوهی از نوشته‌ها، به شما کمک خواهد کرد تا در حفظ و نگهداری و یادآوری مطالب موفق‌تر باشید.
  مرهم فشارهای عصبی
ـ آیا طبیعت را برای تسکین نگرانی‌های خود می‌پسندید؟
اسانس یا عطر لیموترش به‌عنوان گیاه دانشجوئی (Scholars Herb) شناخته شده است. چرا که این گیاه به‌طور سنتی مورد استفاده دانش‌آموزانی بود که از فشارهای عصبی رنج می‌بردند. عطاری‌ها و فروشنده‌های گیاهان داروئی مصرف ۶۵۰ میلی‌گرم از این دارو را روزی سه بار توصیه می‌کنند.
  مقابله با تصورات کلیشه‌ای
ـ آیا فکر می‌کنید فرد ناامیدی هستید که هرگز در امتحانی موفق نبوده است؟
پس بدانید حالا زمان آن رسیده که در مقابل این ضبط صوت درونی بایستید، هرگاه بخواهید می‌توانید نوار آن را عوض کنید.
  میانه‌روی
ـ آیا همیشه در حال کلنجار رفتن با تعداد زیادی از کتاب‌ها، جزوه‌ها و مقاله‌های خود هستید؟
هرگز سعی نکنید که تمام مطالب را یک‌بار بخوانید. این کار تنها سبب می‌شود که سر شما به دَوَران بیفتد. عاقلانه، کتاب یا مطلب یا مقاله خود را انتخاب کنید. بعد قسمت‌های کلیدی و اصلی را مشخص کنید و قسمت‌های مهم‌تر و اصلی‌تر متن را مطالعه نمائید.
  مأیوس نشدن
ـ آیا به‌دلیل اینکه در یک امتحان موفق نشده‌اید، احساس می‌کنید که همه چیز خود را از دست داده‌اید؟
اگر به یکی از برگه‌های امتحانی خوب پاسخ ندادید، فکر نکنید که دنیا به آخر رسیده است. با مثبت‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای امتحان بعدی سطح بازدهی خود را بهبود بخشید.
  نفس حیات‌بخش
ـ گه گاه احساس ترس می‌کنید؟
فراموش نکنید که نفس عمیق بکشید. زیرا وقتی بدون دلیل می‌ترسیم، تنفس کردن درست را فراموش می‌کنیم. هر زمانی که احساس کردید نفس‌های کوتاه می‌کشید، سر خود را مابین زانوها قرار دهید و سه بار به آهستگی و عمیق نفس بکشید.
  نگاه آخر
ـ آیا پیش از امتحان کمی وقت اضافی دارید؟
کتابی را در رابطه با مبحث امتحانی انتخاب کنید. از میان آن صفحه‌ای را باز کنید، یک پاراگراف از آن صفحه را بخوانید و کتاب را ببندید و کنار بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که ذهن خود را بر روی موضوع متمرکز سازید.
  واقع‌بینی
ـ آیا فکر می‌کنید، شما تنها کسی هستید که نگرانید؟
واقع‌بین باشید، حتی اگر شما یک انیشتن ناشناخته هم باشید، قرار نیست که امتحان‌ها را بدون نگرانی پشت سر بگذارید. پس آرامش داشته باشید، زیرا نگرانی در زمان امتحان کاملاً طبیعی است.
  واقع‌گرایانه فکر کنید
ـ آیا می‌ترسید که نتوانید تمام کارهای خود را در برنامه خود بگنجانید؟
برای انجام کارهای خود شروع و پایانی معین کنید. به این طریق هدفی مشخص خواهید داشت تا به‌سوی آن حرکت کنید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که بر ترس از ناشناخته‌ها غلبه کنید.
  به خاطر داشته باشید
ـ ارزش شما بیش از نتیجه یک امتحان است.
ـ هرگز چنین فکری نکنید، برای مطالعه دروس امتحانی و یا درخواست کمک از دیگران برای رفع اشکال درسی هیچ‌وقت دیر نیست.
ـ برخلاف نظر بیشتر مردم، امتحان‌ها مهم‌ترین کارهائی نیستند که ما در زندگی انجام می‌دهیم. در واقع چه قبول بشوید و چه مردود، ارزش و اهمیت شما بیش از آن نمره‌ای است که بر روی یک برگ کاغذ می‌گیرید.


همچنین مشاهده کنید