جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آرامش (۲)


  استفاده از پادزهر
پادزهر سریع طبیعت برای غلبه بر نگرانی‌ها، بابونه است. برای آرامش یک فنجان چای بابونه بنوشید. در صورت تمایل، کمی شکر و آب‌لیمو به آن اضافه کنید.
  جدی نگرفتن مافوق
اگر می‌خواهید بین خود و کسانی که مقام آنها بالاتر از شما است تفاوتی احساس نکنید، سعی کنید آنها را در حالت‌هائی غیر از حالات رسمی و اداری مجسم کنید. اگر رئیس خود را با لباسی که در خانه و هنگام راحتی است، تصور کنید، دیگر به‌نظر شما تهدیدآمیز نخواهد رسید.
  تصمیم‌گرفتن به آرامش
گهگاهی در طول روز به خود اجازه دهید که کمی آرام باشید. فرصتی به خود بدهید که فشارها و نگرانی‌ها را از یاد ببرید تا زمان کوتاه‌تر و آرامش حاصل شود.
  آرام جویدن
موقع غذا خوردن اگر هر لقمه را به آهستگی بجوید، نه تنها به تجدید قوای فکری خود کمک می‌کنید، بلکه احساس آرامش هم خواهید کرد. این کار به‌خصوص در محیط‌هائی که باید به سرعت کار کرد، ضروری است.
  آرام حرکت کنید
وقتی خود را در موقعیت پرفشار می‌بینید، بلند شوید و آرام راه بروید و از منبع تولید فشار دور شوید. این کار بیشتر وقت‌ها به آرامش منجر می‌شود.
  آرامش آفرینی
هر کار خلاق، خواه نقاشی باشد یا نمایشی، مجسمه‌سازی، آشپزی و ... به همان اندازه که مکمل کارهای دیگر است، آرام‌بخش نیز هست.
  آرامش در جای خاص
شما ممکن است آرامش را برای مثال در وسط اتاق بیشتر احساس کنید تا در گوشه‌های آن، دور از جمعیت تا در میان آن، یا در پارک به‌جای آسانسور. آن جای خاص را پیدا کنید و آرامش را در آنجا بیابید.
  آرامش
یکی از تأثیرات بی‌نظیر حرف زدن از آرامش، ایجاد آرامش است. حالا می‌دانید که اگر بار دیگر دچار نگرانی شدید، از چه حرف بزنید.
  آسان‌گیری به خود
به‌نظر بسیاری از متخصصان، در محیط‌های کار بیشترین فشار از طرف خود شخص بر او وارد می‌شود. این فشارها گاهی از زیاده خواهی‌ها است، گاهی برنامه‌ها و مهلت‌هائی است که برای خود تعیین می‌کند، منطقی بیندیشید تاجائی برای آرامش شما وجود داشته باشد.
  آسودگی از شرّ مهلت‌ها
وقتی کسی برای انجام کاری مهلتی برای شما تعیین می‌کند، زود آن را به‌عنوان فرصتی برای خود تعبیر کنید. فرصتی که هر طور دل شما بخواهد می‌توانید از آن استفاده کنید. به این ترتیب شما تصمیم گیرنده خواهید بود و نه کس دیگر.
  ابرو بالا انداختن
یک راه‌حل ساده، برای رهائی از فشارهای عصبی که در صورت و ابروها جمع می‌شوند، با 'تعجب' نگاه کردن است. برای رهائی از این کار کمی ابروهای خود را بالا بیندازید، آن قدر که گوشه‌های دهان نیز کمی به بالا کشیده شوند.
  اجازهٔ پیشرفت به دیگران
برای حفظ سلامت فکری در زمان انجام کار، بهترین شیوه محول کردن بعضی کارها به دیگران است. رمز موفقیت در انجام کار، تمرکز بر کارهائی است که خود شما می‌توانید بهتر انجام دهید و کشیدن از کارهائی است که دیگران بهتر انجام می‌دهند.
  ادامه به زندگی
معمولاً، انسان‌ها عادت‌های خنده‌داری دارند. گاهی می‌خواهند گذشته را بسازند، گاهی هم این مسئله برای آنها مهم است که چه کرده‌اند، چه کار ممکن بود انجام دهند، چه کار باید انجام می‌دادند. افراد آرام معمولاً به خود می‌گویند که برای تغییر گذشته، هیچ کاری نمی‌شود کرد، سپس به لذت بردن از زندگی ادامه می‌دهند.
  استراحت به خود
با انجام یک کار و قبل از شروع به‌کار دیگری، چند دقیقه‌ای استراحت کنید و سپس کار جدید را شروع کنید. فراموش نکنید، همین چند دقیقه می‌تواند خستگی شما را از بین ببرد و برای کار بعدی آماده شوید.
  استراحت پس از هدف
وقتی مسیر رسیدن به هدف آسان‌تر می‌شود که برای دستیابی به‌ آن برای خود پاداش قائل شوید.
  استفاده از دوستان
تنها بودن هیچ امتیازی ندارد. وقتی مشکلات خود را با کسانی که به شما نزدیک‌ هستند در میان می‌گذارید، از سنگینی و فشار آنها کم می‌شود. دوست یعنی کسی که در چنین لحظه‌هائی به درد آدم بخورد.
  استفاده از وقت
برخلاف تصورتان، برای هر کاری که بخواهید انجام دهید، وقت کافی دارید. کاری که انجام آن در نظر شما غیرممکن است، انجام نمی‌دهید. پس فراموش کنید.
  استفاده از هوای تازه
شما چه در فضای باز باشید و چه صندلی خود را کنار پنجره بگذارید، هوای تازه می‌تواند در مقابله با فشار روانی و نگرانی‌های شما نقش مهمی ایفاء کند.
  استفاده از هوش
اگر به همان مقدار که به انجام شدن کار فکر می‌کنید به ارتباط خوب و تأثیرات آن بر دیگران نیز بیندیشید، از بسیاری سوءتفاهم‌ها در امان می‌مانید.
  استقبال از سکوت
اگر سکوت را نه به‌عنوان نبودن صدا، بلکه به‌عنوان لحظهٔ آرامش و صلح و صفا در نظر بگیرید، به‌زودی این حالت زیبا را تحسین خواهید کرد.
  اصلاح خود
فقط یک مورد در دنیا وجود دارد که می‌توانید آن را اصلاح کنید، و آن کاستی‌هائی در وجود خود شما است. اگر سعی کنید تنها مسائلی را که قدرت اصلاح آنها را دارید، اصلاح کنید، دیگر نگران مسائل غیرممکن نخواهید بود.
  افراد آرام
آرامش مسری است. از بودن در کنار افراد آرام لذت ببرید. نه برای تحریک‌پذیری، بلکه برای رسیدن به احساس آرامشی که آنها منتشر می‌کنند.
  افراد تیپ ب
کسانی که مشکلات را ساده می‌گیرند، افراد تیپ 'ب' خوانده می‌شوند. آنها انسان‌های آرامی هستند که زندگی را زیاد جدی نمی‌گیرند و می‌دانند چگونه از وجود خود لذت ببرند. اگر شما جزء این افراد نیستید، سعی کنید که دست کم یک‌بار در روز شخصیت افراد تیپ 'ب' را داشته باشید.
  انتخاب کارفرما
اگر همان طور که شغل خود را انتخاب می‌کنید، بتوانید کارفرمای خود را هم انتخاب کنید، به‌جای اینکه او شما را انتخاب کند، همیشه بر کار خود تسلط خواهید داشت.
  انتخاب کردن
به‌دنبال انتخاب‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف کار باشید و سعی کنید هر زمان از همهٔ آنها آگاهی داشته باشید. آن وقت، همیشه احساس خواهید کرد بر مقداری از پیشامدها کنترل دارید.
  انتظار برای برنامهٔ کاری
اگر می‌خواهید آرامش خود را حفظ کنید، هرگز به جلسه‌ای نروید که نتیجهٔ آن نامشخص است.
  انجام حرکات یوگا
اگر هر روز چند دقیقه‌ای حرکات ساده و دلپذیر یوگا را انجام دهید، غیرممکن است که احساس فشار کنید.
  انجام وظایف
اگر در یک شرایط رقابتی قرار گرفتید، بدانید که با آگاهی از روند اوضاع، احساس امنیت بیشتری خواهید کرد. مطالعه کنید، آماده باشید و موضوع را بدانید. به این ترتیب منبعی برای آرامش خواهید داشت.
  انسان خوب
بیشتر وقت‌ها، خوبی کردن و بخشش به خود شخص هم فایده می‌رساند. چرا که احساس رضایت از شاد کردن دیگران به آرامش خود شخص منتهی خواهد شد.
  اوقات فراغت
به‌جای آنکه به‌دنبال دردسر‌ها و محرک‌ها باشید، از اوقات بیکاری خود، برای رسیدن به آرامش استفاده کنید.
  اهمیت به‌ کار
اگر اشتیاق رسیدن به جاه و مقام با هدف‌های نامشخصی همراه شود، شخص را در وضعیتی پر از فشارهای عصبی قرار می‌دهد. آرام باشید و اهداف خود را به‌صورت روشن و واضح مشخص کنید.
  ایست
در موقعیت‌های که فشار عصبی ایجاد می‌شود، اولین قدم برای مقابله با آن، ایستادن، فکر کردن و سنجیدن موقعیت است. هر بار که افکار خود و موقعیت خود را بسنجید، می‌توانید گامی به‌سوی آرامش بردارید.
  با خود حرف‌زدن
برای اینکه آرام شوید، با خود حرف بزنید. این جمله را آرام آرام بگوئید: 'من همیشه احساس آرامش و راحتی می‌کنم و این احساس را به تمام کسانی که با آنها تماس دارم منقل می‌کنم' . و تا حد ممکن آن را جدی بگیرید.
  بازسازی لحظه‌های آرامش
لحظات آسودگی خود را به یاد آورید. فکر خود را در آن لحظات متمرکز کنید و خوش باشید. هر بار که احساس کردید به آرامش نیاز دارید، ذهن خود را روی آن لحظه‌ها متمرکز کنید.
  بازگشت به عقب
اگر دوران کودکی شما، دوران خوشی بوده است، در زمان تنش و فشار عصبی به آن دوره فکر کنید و در آن خاطرات غوطه‌ور شوید.
  بازی با خود
اگر با ضمیر ناخودآگاه خود بازی کنید، این بازی به شما کمک می‌کند که احساس آرامش و راحتی کنید. از انجام کارها لذت ببرید، وانمود کنید که اوضاع بر وفق مراد شما است و بیشتر به قوهٔ تخیل خود متوسل شوید تا به عقل خود.
  باید نگفتن
هر وقت از کلمهٔ 'باید' در صبحت‌های خود استفاده کنید، به فشار روانی خود اضافه می‌کنید. کلمهٔ مناسب‌تری را جایگزین آن کنید تا زندگی راحت‌تر به نظر برسد.


همچنین مشاهده کنید