سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دستور بافت يک سارافون کاموائى


  دستور بافت براى يک پليور کاموائى
- لوازم مورد‌نیاز:
مقدار کاموا: ۱۰۰ گرم
ميل: نمره ۲/۵
- تکنیک از زیر و از رو:
پشت: شروع ۶۰ دانه. ۲۰ رديف يکى از زير يکى از رو مى‌بافيم. سپس همهٔ رديف‌ها زير بافته مى‌شود. پس از هر ۷ رج، (رگه‌هائى که در بافت همه از زير بافته مى‌شود (۱۴ رديف) در هر دو طرف يک دانه زياد مى‌کنيم تا به ۷۰ دانه بالغ گردد. پس از ۴۰ رج از هر دو طرف براى حلقهٔ آستين اول ۲ دانه، سپس يک دانه، و باز يک دانه، کم مى‌کنيم. پس از ۲۵ رج (۵۰ رديف) از شروع حلقهٔ آستين، از هر طرف يک‌بار ۸ دانه، سپس دوبار، ۷ دانه را در هنگام برگرداندن ميل و بدون بافتن براى سرشانه در ميل مى‌گذاريم. ۱۸ دانهٔ وسط را از زير، يک رديف از رو مى‌زنيم. سپس همه را يک‌باره کم مى‌کنيم.
بخش جلو: شروع و حاشيهٔ پائين مانند پشت است، به همان نحو کار شود. سپس بعد از چهار رگه (۸ رديف) در هر طرف يک دانه زياد مى‌کنيم تا به ۷۰ دانه برسد. پس از ۴۰ رگهٔ حلقهٔ آستين را شروع مى‌کنيم: ۲، ۱، ۱، ۱ دانه کم مى‌کنيم. سپس ۲۲ رگه (۴۴ رديف) مى‌بافيم. در اينجا بخش جلو را به دو قسمت متساوى تقسيم مى‌کنيم و هر رديف را جداگانه مى‌بافيم. براى يقه ۳ بار پشت سر هم چهار دانه کم مى‌کنيم و سرشانه را مانند پشت عمل مى‌نمائيم. بخش دوم قسمت جلو را به اين نحو بافته مى‌شود.
آستين‌ها: شروع از بعد پائين ۴۲ دانه ۱۵۰ رديف يکى از زير يکى از رو و سپس همه را از زير خواهيم بافت. در اينجا، پس از هر ۴ رج، از هر دو طرف يک عدد زياد مى‌کنيم تا تعداد دانه‌ها به ۵۴ دانه بالغ گردد. پس از ۵۰ رج، بالاى آستين شروع مى‌شود: از هر دو طرف دو دانه کم مى‌کنيم، سپس در هر چرخاندن يکدانه کم مى‌کنيم. بالأخره همهٔ باقيمانده را يک‌باره کم مى‌کنيم.
يقه: شروع ۴۰ دانه، ۱۰ رديف يکى از زير يکى از رو، سپس ۶ رديف همه از زير بافته مى‌شود. خيلى شل همه را يک‌باره کم مى‌کنيم. پشت و جلو را در طرفين به هم مى‌دوزيم. آستين‌ها را پس از دوختن به هم به پلوور متصل مى‌نمائيم. سرشانهٔ جلو را به داخل برمى‌گردانيم، و به‌طور شل پس دوزى مى‌کنيم. بخش پشت را آزاد گذارده يقه را به جلو مى‌دوزيم. انتهاء آن را به نوک حلقهٔ گردن، يعنى نقطه‌اى که حلقه به سرشانه ختم مى‌شود قرار مى‌دهيم. بعد نامرتب حلقه يقه در زير يقهٔ ناپديد مى‌شود. روى سرشانه ۳ دکمه، و ۳ جاى دکمه نصب مى‌گردد. در اين پلورو کوچک، روى هر دو شانه دکمه نصب مى‌شود و سر کودک نسبت به ساير اعضايش نسبتاً بزرگ است و ما نمى‌خواهيم او را هنگام پوشيدن و از تن خارج کردن غذاب دهيم. از طرفى لباس‌هاى کاموائى وقتى کشيده مى‌شوند پاره خواهند شد.
دستور بافت براى براى پلوور و شلوار، مخصوصاً ساده انتخاب شده است تا آن خانمى که وقت کمى دارد هم بتواند لباس طفل را شخصاً تهيه کند. طبيعى است که آنها مى‌توانند در هر مدل که بخواهند ببافند. حتى ممکن است در دو يا سه رنگ بافته شود. دستور بافتِ ژاکت کاموائى ـ که طفل بتواند آن را همچنان در سال دوم بپوشد ـ قبلاً توضيح داده شده است.
  دستور بافت شلوار کاموائى
- لوازم مورد‌نیاز:
مقدار کاموا: تقريباً ۸۰ گرم
ميل: گرد
- تکنیک از زیر و از رو:
شروع از لبهٔ بالا و ۱۶۰ دانه. دو انتهاء دانه‌ها را به‌طور متصل يعنى حلقوى مى‌بافيم. ۲۰ رديف دو تا از زير دو تا از رو بافته مى‌شود. سپس مرتباً از زير مى‌زنيم تا شلوار از کمر کودک تا انتهاء به بلندى لازم برسد (تقريباً ۲۰ سانتى‌متر). اکنون نوبت قسمت پاها مى‌رسد: دانه‌اى که نخ در آن قرار دارد انتخاب مى‌کنيم، همچنين دانهٔ ديگر پس از شمردن ۸۰ دانه يعنى دانه هشتادمين را در نظر مى‌گيريم. در طرف چپ و راست اين دو دانه اکنون يکى زياد مى‌کنيم (پس در يک دورهٔ کامل ۴ دانه). سپس يک رديف روى آن مى‌بافيم. مجدداً در طرف راست و چپ اين 'سه دانه' يک دانه اضافه مى‌نمائيم، يعنى مجدداً در يک دورهٔ کامل ۴ دانه اضافه مى‌شود الى آخر. پس هميشه در طرفين دانه‌هاى اضافه شده يک دانه اضافه مى‌شود و هر بار يک رديف روى آن بافته مى‌شود. به همين ترتيب ادامه مى‌دهيم، تا پس از آخرين زياد نمودن در پشت و جلو، اين تکهٔ وسط به ۱۰ دانه برسد (شکل الف). اکنون جميع دانه‌ها را به دو قمست متساوى تقسيم مى‌کنيم (تکهٔ ما بين پاها در وسط قرار مى‌گيرد) اضافه نمودن را همچنان ادامه مى‌دهيم، ولى در طرفين شلوار، در هر برگرداندن ميل ۷ دانه کم مى‌کنيم. وقتى عرض تکهٔ ما بين پاها به ۲۰ دانه رسيد همه را يک‌باره کم مى‌کنيم و از ميل بيرون مى‌آوريم. نيمهٔ ديگر نيز به همين ترتيب بافته مى‌شود. لبه‌هاى آن را (تکه‌هاى ما بين خشتک پاها را) به هم مى‌دوزيم. کنارهٔ ساق شلوار را در چهار ميل وارد مى‌کنيم و ۸ رديف ۲ از زير، ۲ تا از رو مى‌زنيم.
رکاب: شروع ۱۲ دانه. يکى از زير يکى از رو و ۱۵۰ رديف سفت بافته مى‌شود. سپس جاى دکمه باز مى‌کنيم، پس از بافتن ۶ دانه، ميل را برمى‌گردانيم. اين عمل را ۶ بار تکرار مى‌نمائيم. در اينجا نخ را پاره نموده و ۶ دانهٔ باقى گذاشته را به همين ترتيب مى‌بافيم. حالا مجدداً همهٔ ۱۲ دانه را با هم سه رديف مى‌بافيم. از اينجا از هر طرف ميل يک دانه کم مى‌نمائيم تا همه تمام شوند. و در آخر اطراف جاى دکمه را با سوزن و کاموا کمى کلفت‌تر مى‌دوزيم.
شلوار بلند کاموائى را هم مى‌توان مانند شلوار بلند جوراب‌دارِ پنبه‌اى بافت و نوع کانوا را بايد نوعى مناسب انتخاب کرد.
  دستور بافت يک سارافون کاموائى
براى دامن، کامواى زردرنگ در نظر گرفته و براى زينت آن ۵ گرم کامواى آنقره آبى آلمانى به‌کار مى‌رود. ميل بافتنى نمرهٔ ۵/ ۲ميل U نمره ۵/۲، دامن از بالا به پائين بافته مى‌شود تا در موقع حاجت بتواند آن را بلندتر نمود براى دامن‌هاى کوچک، پشت و جلوى بالاتنه جدا از هم بافته مى‌شود. رکاب که در عين حال حاشيهٔ حلقهٔ آستين را تشکيل مى‌دهد، جداگانه بافته مى‌شود. پس از اطو کردن در فرم به لباس دوخته خواهد شد.
- شروع کار از لبهٔ بالا:
۳۲ دانه. ۱۶ رديف يکى از زير يکى از رو و پس از آن ساده خواهيم بافت (يک رديف از زير يک رديف از رو) به استثناء رديف پنجم و رديف نهم که به عوض از رو، از زير بافته مى‌شود. بدين ترتيب حاشيهٔ کوچکى براى کار نمودن با نخ آنقره مساعد و آماده مى‌شود. پس از بافتن حاشيهٔ بالا از هر طرف در هر رديف يک دانه زياد مى‌کنيم، تا تعداد دانهٔ روى ميل به ۶۰ دانه برسد. حال در انتهاى يک طرف ميل ۱۰ دانه يک‌بار روى ميل وارد مى‌کنيم. بنابراين اين چنين مى‌شود:۱۰+۶۰+۱۰+۶۰ جمع دانه‌ها ۱۴۰ حال براى کمر ۱۶ رديف يکى از زير يکى از رو بافته مى‌شود. اکنون تعداد دانه‌ها را درست دو برابر مى‌نمائيم. يعنى از طرف رو از هر دانه دو تا مى‌بافيم و در پشت دامن يک رديف از رو بافته مى‌شود.
اکنون دانه‌ها را روى ميل گرد وارد مى‌کنيم. دانهٔ اولين و آخرين را به هم متصل مى‌بافيم تا يک درز زشت به‌وجود نيايد.حال مرتب ساده بافته مى‌شود، فقط رديف ۳۶ و ۴۴ به عوض از رو از زير بافته خواهد شد. پس از آن ۲۰ رديف ساده مى‌زنيم. حالا با نخ آنقرهٔ آبى آسمانى يک رديف از زير مى‌بافيم و ۴ رديف بعدى يکى از رو و يکى از زير بافته خواهد شد. سپس يک رديف از زير مى‌بافيم. رديف‌هاى بقيه را در رنگ کامواى اصلى شروع مى‌کنيم و ۱۰ رديف به طريق ساده مى‌بافيم، و بالاخره يک حاشيهٔ ۱۰ رديفى يکى از زير يکى از رو بافته خواهد شد. توصيه مى‌شود که در حين بافتن دامن، روى بدن طفل اندازه گرفته شود تا بلندى آن درست باشد. به‌طور دلخواه مى‌توان حاشيه‌هاى آن را پهن‌تر کرد.
- رکاب:
شروع ۹۶ دانه ۱۶ رديف. يکى از ير، يکى از رو بافته مى‌شود. به‌طور شل همه را يک‌باره کم مى‌کنيم. بايد سعى شود که رکاب را به‌طور دايره اطو نمائيم تا در بالا تنه به خوبى جاى گير شود و به بدن بچسبد. دامن را کمى از پشت بخار مى‌ٔهيم ولى کمر را بخار نخواهيم داد.
وسط رکاب را به‌طور دقيق تعيين نموده آن را به نقطه‌اى که پشت و جلوى بالاتنه در حدود کمر به هم متصل مى‌شوند مى‌دوزيم و بقيهٔ آن به حلقه آستين دوخته خواهد شد. در انتهاء آزاد رکاب يعنى روى سرشانه در يک طرف دو دکمه و در طرف ديگر دو جاى دکمه نصب مى‌شود. درز پهلوها را نيز به هم مى‌دوزيم. در پايان در حاشيهٔ بالا تنه و دامن با نخ آنقره و سوزن به دلخواه و سليقهٔ خود کار مى‌کنيم. در دامن خود مادر در فاصلهٔ هر ۲ سانتى متر نقاطى دوخته شده است. بهتر است دو سرافون در اختيار داشته باشيم. دامن همچنين زيباتر مى‌شود، اگر با رنگ‌هاى مختلف به‌طور راه راه کار شود.


همچنین مشاهده کنید