جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

موتور ‌این‌‌ها


واژه (این Inn) در زبان انگلیسی به مفاهیم: کاروانسرا، مسافرخانه، میهمانخانه و گاه به معنی منزل به کاربرده می‌شود. این کلمه از زمان‌های پیش به مکان‌هائی اطلاق می‌گردد که به صورت اقامتگاه‌هائی برای مسافران تهیه و برپا می‌شده است. این مسافران بر پشت حیوان‌های اهلی و نجیب خود و گاه با پای پیاده سفر می‌گزیدند و بعد از پیمودن مسافتی و برای استراحت و تجدید قوا به کاروانسرا پناه می‌بردند و شبی را در آنجا بیتوته می‌کردند.
هوای سرد و یخبندان شب، زوزه‌های درندگان و جانوران سرگردان، گرسنگی و خستگی مسافرین، تاریکی شب و تنها ماندن در گوشه کاروانسرا و به‌خود پیچیدن و تا دمیدن خورشید بیدار ماندن را به تجربه درمی‌یافتند. بیمار می‌شدند، از کاروان می‌ماندند و تن به حوادث می‌سپردند، گرفتار راهزنان می‌گردیدند و دست از جان شسته هر چه داشتند برای حرامیان می‌نهادند و افتان و خیزان به کاشانه باز می‌گشتند.
اکنون واژه این - Inn: با پیوند (موتور Motor) همراه شده و همان‌طور که یادآور مسافرت‌های کاروانی و پر‌مشقت پیشین است برای نامیدن مکان‌های مجهز و برخوردار از امکانات رفاهی مدرن به کار می‌رود که برای تأمین آسایش مسافران و بیشتر در حاشیه بزرگ راه‌های پررفت و آمد برپا می‌گردند. این ساختمان‌ها با دکوربندی‌های دل‌فریب و خیال‌انگیز بنا می‌شوند که اقامت در آنها مایهٔ آرامش و آسودگی است و مقایسه آنها با کاروانسراهای به‌جا مانده از دوران‌های پیش، همچون قرار دادن قصرهای امیران در برابر ویرانه‌های کویر است.
موتور این‌ها علاوه بر آنکه وسایل رفاه و آسایش مسافران را از هر بابت فراهم می‌آورند و محل‌هائی را نیز برای آنهای که دارای کاروان‌های مجهز هستند و دارای تخت، گاز و یخچال هستند و توسط اتومبیل‌ها کشیده می‌شوند در آنها پیش‌بینی کرده‌اند و همچنین مکان‌هائی برای نصب و برپائی چادرهای مسافرین دارند. بدین ترتیب هر یک از گروه‌های مختلف مسافران می‌توانند از موتور این‌ها استفاده کنند و در آنجا به دلخواه استراحت نمایند.
اتاق‌هائی با امکانات آسایشی در این اماکن تعبیه گردیده که از هر جهت شایستگی پذیرا‌شدن از میهمانان با سلیقه‌های متفاوت را دارند و علاوه بر آن دارای فضاهای جداگانه و زمین‌ها مسطح و مناسب برای نصب چادرهای مسافرانی هستند که به صورت کاروانی سفر می‌کنند و این‌گونه مسافرت‌ها می‌تواند یکرنگی، همکاری و محبت‌های مشترکی را، که در میان اعضای کاروان‌های مسافرتی پیشین قابل مشاهده بود همچنان زنده نگاه دارد. دسته‌های کوچک یا بزرگ از مسافرانی که وسایل پخت و پز و خوراک و خواب را همراه دارند با مراجعه به "موتور این"ها می‌توانند کاروان خود را مستقر و به صورت دسته جمعی و برخوردار از هم‌فکری و آرامش در آن اقامت کنند. به ویژه در اینگونه مسافرت‌ها باید گفت که تجربه اندوزی و روحیه همیاری بیشتر در میان اعضای این کاروان‌ها مشاهده می‌شود و مدیران موتور این‌ها نیز با گرمی و صمیمیت با آنها روبه‌رو می‌‌شوند و هزینهٔ دریافتی چندان قابل توجه نخواهد بود.
مدت اقامت این کاروان‌ها در موتور این تفاوت می‌کند و آنها می‌‌توانند از دیگر امکانات متل نیز استفاده نمایند. باید گفت که موتور این‌ها به نوعی یادآور همان اقامتگاه‌های بین راهی هستند، با این تفاوت بزرگ که مراجعین موتور این‌ها از همان آغاز ورودشان خود را در کانونی فرح بخش و دلگشا می‌یابند و آنگه که بار سفر می‌بندند، موتور این را با خاطرات خو ش و یادبودهای شیرین ترک می‌کنند.
یادآور می‌شویم که مدیریت و اداره یک موتور این با انواع دیگری از میهمان‌پذیرها تفاوتی ندارند و همان نکات دقیق و ظریف باهمان شرایطی که لازم است تا در شیوهٔ مدیریت به‌کار گرفته شود، در تمامی انواع این تأسیسات به مورد اجرا درمی‌آید.
در نظر می‌آوریم که پیش از دوران ما، مسافرت‌ها بر پشت حیوان یا پیاده انجام می‌گرفت، ولی اینک کوتاه‌ترین سفرها را با کمک وسایل موتوردار انجام می‌دهند. واژه موتور که پیش از کلمه این آورده می‌شود یادآور همین نکته است. هتل‌ها، متل‌ها و موتور این‌ها هر یک می‌توانند پذیرای گروه‌های خاصی از مسافران یا مراجعین باشند. افرادی نیز که این‌گونه اماکن را برای اقامت موقت انتخاب می‌کنند، توانائی مالی خود را درنظر می‌گیرند و هر دسته به مکا‌ن‌هائی متناسب با بودجه و منطبق با خواسته‌هایشان مراجعه می‌نمایند.
بعضی هتل‌ها ارزان هستند و اقامت در آنها هزینه چندان نمی‌طلبید، ولی بعضی دیگر گرانقیمت و پرهزینه‌اند. هتل‌های بسیار مجهزی نیز وجود دارند که هرگونه امکانات رفاهی را با ظریف‌ترین شیوه‌های پذیرائی در اختیار واردین قرار می‌دهد. تجهیزات و امکانات آسایشی در این هتل‌ها تا جائی فراهم است که در بعضی از آنها و در هر یک از اتاق‌ها به احداث استخر شنای خصوصی و روباز پرداخته‌اند.
در برابر این هتل‌های مجلل و برتر از مدرن، اماکن کوچکی با تأسیسات مختصر نظیر مسافرخانه‌ها و پانسیون‌ها نیز فعالیت دارند و مسافرین یا واردین آنها توقع چندانی از خود نشان نمی‌دهند. کافی است که جائی برای خواب در اختیار آنها گذاشته شود و مختصری صبحانه یا خوراک ساده‌ای تهیه و از آنها پذیرائی شود که بیشتر مسافرخانه‌ها بدین منظور در اطراف خود چایخانه‌ها و غذاخور‌ی‌هائی دارند و مسافر می‌تواند غذای خود را در آنجا صرف نماید و پس از آن هم که بخواهد مسافرخانه را ترک کند با خرسندی و رضایت و تقدیم و تشکر خداحافظی خواهد کرد و بسیاری از این مسافران در سفرهای بعدی به همان مسافرخانه‌هائی که آشنا شده‌اند مراجعه خواهند نمود. در مسافرخانه‌ها آنچه در اختیار واردین قرار داده می‌شود تنها یک اتاق یا محل خواب است و در بسیاری موارد نیز یک اتاق را در اختیار بیش از دو نفر می‌گذارند و درآمد صاحبان مسافرخانه‌ها از همین طریق است.
در هتل‌های گران و مجلل که پذیرای واردین و مسافران با توقع‌های متفاوت هستند خانواده‌ها و افرادی با فرهنگ‌های متفاوت و خواست‌های ویژه و سلیقه‌های گوناگون به هتل مراجعه می‌‌کنند و این بر عهده مدیریت و دیگر پرسنل است که چگونه خواسته‌های مراجعین را درک کنند و آن را به بهترین صورتی برآورده سازند. فرهنگ، زبان، لهجه، غذای مورد علاقه، رنگ پرده‌ها، شکل و جنس ظروف پذیرائی، نوع گل‌های مورد علاقه و دیگر نکات لطیف از این‌گونه را باید بدانند و خواسته‌های آنان را محترم شمارند و رفتاری چنان احتیاط آمیز و صحیح از خود نشان دهند که واردین به هتل در مراحل و دفعات دیگر نیز به همان هتل مراجعه نمایند و آنجا را منزل دوم خویش بدانند.
در هتل‌های ارزان قیمت که می‌توان آنها را برتر از مسافرخانه‌ها و پایین‌تر از هتل‌های مجلل به شمار آورد تقسیم‌بندی بخش‌ها انجام نشده است و در مواردی تنها یک نفر تمامی امور جاری هتل را سرو صورت می‌بخشد. وظیفه و نقش گارسن، رسپشنیست و حسابدار بر عهدهٔ اوست و هتل را از نظر پاکیزگی و بهداشت کنترل می‌کند و رسیدگی دقیق و کاملی از میزان درآمد و هزینهٔ هتل به عمل نمی‌آید. در هتل‌های کوچکی که بیش از یک نفر بکار مشغول است و در بسیاری موارد که دریافت‌های هتل به صورت نقدی انجام می‌شود ممکن است یکی از کارمندان اتاقی را از هتل در اختیار مسافری قرار دهد و به آسانی پول دریافت شده را به صاحب هتل نپردازد.
در چنین هتل‌ها برای پذیرش مسافرینی که در طول شب مراجعه می‌کنند و یا انجام اموری از این قبیل، یک نفر را بر این کار می‌گمارند که پشت در هتل می‌خوابد و با مراجعهٔ واردین به حالت خواب‌آلوده و کسالت بار و سر و وضع نامناسب با مراجعین روبه‌رو می‌شود. این نکته را یادآور شویم که این موارد تنها به کشورهای موسوم به جهان سوم اختصاص ندارد و بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز چنین محل‌هائی را در دل شهرهای خود دارند و با همان شیوه با مسافران و میهمانان خود رفتار می‌نمایند.
صنعت هتلداری جدید که از تجهیزات و امکانات رفاهی کامل برخوردار است، از حرفه‌هائی به شمار می‌رود که با بسیاری از مشاغل دیگر سروکار دارد. نقش عمدهٔ هتل‌ها در گردش چرخ اقتصاد یک شهر یا یک استان درخور توجه است که در نهایت می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده و به شکوفائی و رونق آن کمک مؤثر نماید. شهرهائی هستند که حجم عمده‌ای از درآمد آنها توسط هتل‌های موجود تأمین می‌گردد و چنانچه از تعداد مسافرین هتل‌ها کاسته شود، میزان پول در گردش میان مردم نیز به شدت کاهش خواهد یافت. درآمدهای گروه زیادی از کاسب کاران و صاحبان مشاغل از روی معاملات انجام شده توسط مسافران و خریداران مقیم دیگر شهرها تأمین می‌شود به‌طوری که اگر مدتی کوتاه بگذرد و مسافری به شهر وارد نشود، بسیاری از کارهای جاری شهر دچار رکود و توقف خواهد شد. بسیاری از واحدهای صنعتی زیان خواهند دید یا تعطیل خواهند شد و اهالی با مشکلات فزاینده روبه‌رو خواهند بود.
دلایل گوناگونی وجود دارد که دسته‌هائی از مسافران برای گذراندن تعطیلات خود به شهرهای مختلف روی می‌آورند و شهرهای برخوردار از جنبهٔ تقدس را می‌توان در رأس مکان‌هائی قرار داده که دسته‌های انبوه زایران هر چندگاه به زیارت می‌شتابند و مبالغی را صرف تهیه و خرید بعضی کالاها می‌نمایند و مبالغ دیگری را به هتلداران و صاحبان میهمانسراها می‌پردازند. در جهان اسلام می‌توان شهرهائی مانند مکه معظمه، مدینه منوره، کربلای معلی و مشهد مقدس را نمونه‌های بارزی از این شهرها دانست. شهرهای دیگری نیز هستند که از جنبه‌های توریستی و داشتن جاذبه‌هائی از قبیل لطافت آب و هوا، سواحل دریا و جنگل‌های سرسبز مورد توجه مسافران قرار می‌گیرند و سالانه گروه‌های فراوانی از مردم به آنجا مسافرت می‌نمایند و از این طریق در رونق بخشیدن به اقتصاد آنها دخالت مستقیم دارند.
نمونه این‌گونه شهرها را می‌توان در شمال کشورمان مثال آورد. شهرهای دیگری همچون اردبیل و جزیره کیش و نیشابور نیز هستند که اولی از چشمه آب گرم طبیعی برخودار است و لذت استحمام و تمدد اعصاب که در آن دست می‌دهد، جاذبه‌ای است که دسته‌های زیادی مسافرین را به خود دعوت می‌نماید و دومی هوای پاک و استراحت و سومی در استان خراسان و آرامگاه حکیم عمر خیام است و همچنین مدفن عارف بزرگی همچون شیخ فریدالدین عطار محسوب می‌شود و هر سال مسافران به آنجا روی می‌آورند. انبوه مسافران در بعضی از شهرهای واقع در کشورهای جهان سوم به اندازه‌ای است که هتل‌های بزرگ و کوچک و یا مسافرخانه‌ها هم گنجایش کافی برای پذیرائی از همه آنها را ندارند و اشخاصی با اجاره دادن اتاق در منزل خود، پذیرای آنها می‌شوند و این اقدام نیز پاسخگوی خیل عظیم مسافرها نمی‌گردد تا آنجا که در کشورهای دارندگان ارابه‌های باربری و گاری‌های کوچک و بزرگ وسیله خود را تنها برای یک شب در اختیار مسافران می‌گذارند و کرایه دریافت می‌کنند.
یاد این نکته را بی‌مورد نمی‌دانیم که پول دریافت شده از این راه با وجهی که در برابر خدمات عرضه شده در هتل‌های مجلل دریافت می‌شود اگر به یک میزان باشد، یک ارزش نیز خواهد داشت و از نظر ارج نباید هیچگونه تفاوتی میان آنها قایل گردید. همان‌طور که در جای دیگر نیز خاطر نشان ساختیم آنچه که یک هتل مدرن و مجهز را با دیگر اماکن مشابه متفاوت می‌کند، علاوه بر رعایت تمامی اصول ساختمان سازی و مهندسی و سلیقه‌های مسافران، نکته باارزش و پراهمیت دیگری است که پایگاه آن والاتر از همهٔ امکانات رفاهی هتل است و آن رعایت آداب معاشرت، حسن اخلاق، نیکوئی کردار و رفتار، برخورداری از فروتنی و تواضع و داشتن چهره‌های خندان و محبت‌آمیز و توجه کافی به خواسته‌های مسافرین یا مراجعین است.
آوازه و شهرت نیکوی هتل در پسندیدگی و جلب علاقهٔ مردم به رعایت این نکات بستگی دارد. صداقت و راستی در کار، یکی دیگر از عوامل جلب توجه مردم نسبت به هتل و کارکنانش به حساب می‌آید و تجهیزات منحصر به فردی همچون سیستم‌های کامپیوتری موجود در هتل‌ها در کنار آن می‌توانند بر میزان سوددهی و سرعت در انجام کار بیافزایند. با کمک این سیستم‌‌ها می‌توان صورت‌حساب هر یک از مراجعین را در کوتاه‌ترین زمان و به صورت تایپ شده فراهم ساخت، می‌توان تعداد اتاق‌های خالی، نظافت شده، و میهماندار را معین نمود و همچنین لیست حقوقی کارکنان هتل، تعیین نوبت کار هر یک از افراد و تعداد ساعت‌های آن را تعیین کرد. با کمک این سیستم در بسیاری موارد از دوباره‌کاری‌ها و اشتباهات جلوگیری می‌شود و در هر لحظه دلخواه می‌توان از کم و کیف درآمدها و هزینه‌ها اطلاع یافت.
تعدادهتل‌هائی که به تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر آنچه یاد شد، مجهز باشند رو به افزایش است و گفتنی است که در تعدادی از کشورهای آسیائی که سرمایه‌های کلانی در تأسیس چنین هتل‌هائی هزینه شده به علت کمی وسعت زمین هتل، ساختمان آن را به ناچار در طبقات بیست یا سی گانه بنا کرده‌اند و استخر شنای عمومی هتل را در بالاترین طبقهٔ آن احداث نموده‌اند.


همچنین مشاهده کنید