ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ / Friday, 18 April, 2014

فرانت آفیس

  سلف سرویس و اسنک
در سلف سرویس، کلیه غذاهای موجود به نمایش گذاشته می‌شود. به نحوی که خود میهمان از هر نوع غذا که بخواهد بردارد. برای حصول موفقیت در کار سلف سرویس بایستی میان آشپزخانه و اتاق سرویس، یعنی محل عرضه غذا ارتباط سریع برقرار باشد به گونه‌ای که به مجرد تمام شدن هر نوع از غذاها، بلافاصله جای آن غذا پر شود. تا هیچ گونه کندی و معطلی به چشم نخورد و موجبات ازدحام و ناراحتی پیش نیاید. در اینجا، کار هرچه سریع‌تر انجام گیرد، تعداد بیشتری از مشتریان، پذیرائی می‌شوند. در سلف سرویس و اسنک، پرسنل کمتری مورد نیاز است، از آن جهت که خود میهمانان لوازم مورد احتیاج را بر می‌دارند.
البته باید وسایل از قبل به گونه‌ای چیده شود که وقتی مسافر یا مشتری وارد قسمت برداشت غذا و نوشابه می‌شود، به ترتیب سینی، چنگال، لیوان و . . . بردارد و بعد نوبت غذا برسد و سپس برای محاسبه و پرداخت وجه در جلوی صندوق قرار گیرد. میزهائی که مشتری از آنها استفاده می‌کند باید سریعاً توسط پرسنل، تمیز و برای مشتری بعدی آماده شود و چون مشتری ظرف‌های کثیف را پس از خوردن غذا برنمی‌گرداند، این کار ناچار باید توسط پرسنل انجام گیرد و در اینجا نیز به سرعت عمل نیاز بیشتری هست، منتهی این سرعت عمل نباید از نظم و ترتیب، به‌خصوص از ارزش نوع عرضه کردن غذا یا کیفیت آن بکاهد.
معمولاً در اسنک‌ها، پشت پیشخوان مخصوص، با توجه به تعداد مشتری و متناسب با زیاد یا کم بودن تعداد آنها، یک یا چند تن مسئول اداره پیشخوان خواهند بود یا از مشتریانی که در اطراف این پیشخوان روی صندلی‌های بلندی می‌نشینند، پذیرائی کنند. البته پذیرائی در این نوع مکان‌ها، زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که غذای مشتری‌ها خیلی سریع داده شود تا آنها پس از اتمام غذای خود، فوراً بلند شده و جای خود را به دیگری واگذار کنند اگر پیشخوان، ظاهری کثیف و نامرتب داشته باشد، یا ظرف‌های غذا کاملاً تمیز نشود، از مقدار فروش سلف سرویس و اسنک و در نتیجه از ارزش و اعتبار کلی آن کاسته خواهد شد. در این نوع مکان‌ها باید از غذاهائی استفاده نمود که تهیه آنها به سرعت عملی شود و وقت زیادی را نگیرد، در غیر این صورت موجبات معطلی و اتلاف وقت و نارضائی مشتریان فراهم خواهد شد، بر عکس هر چه منو ساده‌تر تنظیم شود، انتخاب مشتری و تهیه غذا نیز سریع‌تر صورت خواهد گرفت.
  تریا
محل صندوق، آبدارخانه، محل ظروف تمیز، محل ظروف کثیف، محل شستن ظروف، محل برای پیش خوان، محل برای یخچال‌ها و فریزر و گاز برای پخت و پز، سماور آب‌جوش و غیره. توالت دستشوئی مردانه، زنانه.
  گریل روم
کلیه فضاهای تریا + فضای بیشتری برای پخت و پز باید در نظر گرفت.
  سالن جشن‌ها یا عروسی‌ها
شامل لابی قبل از سالن، محل رسپشن، محل نگهداری پالتو، چتر، کلاه، اتاق مخصوص عقد عروس و داماد، محل سلمانی، آشپزخانه، آبدارخانه، انبار برای میزهای میهمانی رومیزی وغیره. سالن غذاخوری، سالن پذیرائی، توالت زنانه و مردانه.
  دفاتر و کادر اداری
حسابداری، کارگزینی، دبیرخانه، روابط عمومی، حفاظت، کنترل، بایگانی، اتاق هیأت مدیره و شرکا، اتاق مدیریت هتل و معاونت، اتاق منشی، اتاق مدیریت فرانت آفیس، اتاق مدیر رستورا‌ن‌ها و جشن‌ها، اتاق دبیرخانه، اتاق تلفن‌خانه و فکس، توالت و دستشوئی.
  فرانت آفیس
رسپشن، صندوق، اطلاعات، کانسریج، محل صندوق‌های امانت، اتاق رزرویشن و تلفن‌خانه و مدیر فرانت آفیس، محل دستگاه‌های رادیوی اتاق‌ها و سانترال تلفن‌خانه.
  اتاق کنترل مرکزی
محلی است که کنترل دوربین‌های حفاظت، پخش موزیک، تابلو اعلان خطر آتش‌سوزی، Server کامپیوتر مربوط به شبکه LAN پخش ویدئو مرکزی و ماهواره در این اتاق می‌باشد در هتل‌های بزرگ چنانچه این مهم پیش‌بینی نشود مدیریت هتل با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.
  کافی نت
۱. محل مسئول کافی نت
۲. محل تعداد کامپیوترها
۳. میزهای مخصوص قرار دادن کامپیوتر
۴. محل نصب UPS
۵. خط تلفن
۶. محل نصب پرینتر
  سونا
لابی پدیرش و تحویل حوله و دمپائی، محل رخت‌کن لاکرها، محل سونا خشک، محل سونا بخار، محل بدن سازی، محل دوش‌های انفرادی، محل استخر، محل تریا. محل نصب تجهیزات سونا، توالت و دوش که درب دوش‌ها کوتاه ساخته می‌شود.
  استخر رو باز
در اطراف استخر معمولاً میز و صندلی برای استراحت و صرف چای و قهوه، محل بوفه، محل پخت و پز، و محل برای شستن ظروف و . . . در نظر می‌گیرند. برای استفاده از استخر در هتل این فضاها مورد نیاز است محل تصفیه استخر، محل تحویل حوله و دمپائی، کابین رختکن‌ها، دوش، و دستشوئی و توالت . . . مسئول استخر هتل یک مربی شناست که به مسافران در صورت لزوم کمک می‌کند.
در استخرهای شنا که در هتل‌ها ساخته می‌شود و هر چند وقت یک‌بار آب آن را عوض و یا تصفیه می‌کنند استخرهای عمومی باید دارای تصفیه باشد متأسفانه در ایران اغلب استخرهای عمومی دستگاه تصفیه را کوچک‌تر از حجم آب استخر نصب می‌نمایند و محاسبه درستی از اندازه استخر نمی‌شود که چند متر مکعب ظرفیت آب استخر است حجم آب استخر و تصویه آن برای تعداد مشخص در نظر گرفته می‌شود ولی همیشه شاهد آن هستیم که در استخرهای عمومی تعدادی که داخل استخر هستند بسیار بیشتر از محاسبات است.
  روم سرویس
در هر یک از طبقات هتل‌ها اتاقی به نام "روم سرویس" Room Service وجود دارد و همان‌طور که از نامش پیداست برای سروکردن غذا در اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتاق سرویس محلی است که هنگام تحویل غذا به مسافران آسانسور مخصوص، غذا را ابتدا از آشپزخانه به آنجا حمل می‌کند و از آنجا غذا را به اتاق‌های مختلف سرو می‌نمایند. این اتاق‌ها مجهز به یخچال گاز و ظروف مخصوص غذا برای اتاق‌های همان طبقه می‌باشند تا هنگام حمل غذا به اتاق‌ها فاصله‌ای که ایجاد می‌شود غذا سرد نشود و از یخچال نیز برای سرد نگهداشتن نوشابه‌ها و غذاهای سرد استفاده می‌شود.
و نیز آسانسور حمل غذا از آشپزخانه بدین اتاق وارد می‌شود. مسافرانی که بخواهند غذا را در اتاق خود صرف کنند با تلفن، سفارش غذا می‌دهند و مسئول همین قسمت می‌تواند "بن" مربوط به غذا را صادر نماید. "بن" را پس از صدور به آشپزخانه می‌فرستند و غذای درخواستی همراه با صورت‌حساب توسط آسانسور، غذا به روم سرویس فرستاده می‌شود و با کمک میزهای چرخدار مخصوصی که سرویس و غذا را روی آن گذاشته‌اند، سفارش غذا به انجام می‌رسد و صورت‌حساب نیز توسط درخواست کننده امضاء و مبلغ آن به حساب وی منظور می‌گردد.
در آشپزخانه نیز، بخش ویژه‌ای که مسئولیت آن‌ را شخص معینی عهده‌دار است اختصاص یافته و آسانسور حمل غذا به همان قسمت وارد می‌گردد و بدین ترتیب این گونه سفارش‌ها به موقع خود و بی هیچ مشکلی انجام داده می‌شود. ولی در هتل‌های بزرگ و چندین طبقه‌ای که برای استقرار این نوع آسانسور خاص پیش‌بینی به عمل نیامده باشد مشکلات فراوانی پیش خواهد آمد و از آن جمله اینکه به تعداد بیشتری پرسنل نیاز خواهد بود و با این وجود، مشکل دیگری هم به‌وجود خواهد آمد از جمله غذا پیش از آنکه به سفارش‌دهنده برسد، کیفیت مطلوب خود را از دست خواهد داد و آسانسور ویژه پرسنل نیز برای رسیدگی به این سفارش‌ها به‌طور مداوم در اشغال خواهد بود و حتی آسانسور مسافرین هم به کارهای مربوط به روم سرویس اختصاص خواهد یافت.
با یک بررسی ساده می‌توان گفت با توجه به استهلاک آسانسور و دیگر مواردی که بیان گردید حتی چنانچه روم سرویس بخواهد با این ترتب به طور شبانه‌روزی خدمات عرضه کند به زیان هتل خواهد بود و سودی نخواهد نداشت. با توجه به اینکه منتظر ماندن مسافر برای دریافت غذای سفارشی خود یک دشواری و نا رضایتی مهمان را به دنبال خوهد داشت جبران ناپذیر است، بهتر آنکه در چنین هتل‌های که در معماری ساختمان پیش‌بینی‌های لازم نشده از سرو کردن غذا در اتاق‌ها خودداری نمایند. در هتل‌های که در اتاق‌های آن یخچال وجود دارد می‌‌توان انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های دیگر را به تعداد معین در یخچال قرار داد و هر صبح که مسئول روم سرویس از یخچال‌ها بازدید می‌کند به جای نوشابه مصرف شده نوشابه بگذارد و قیمت نوشابه مصرفی را به حساب مسافر مقیم همان اتاق منظور نماید.
ـ فضاهای لازم برای هر یک از طبقه‌ها:
اتاق خانه‌داری، محل روم سرویس، محل شوت ملافه و زباله، فضا برای بالن‌های اطفاء حریق و شیلنگ‌های آتش‌نشانی که باید به صورت توی کار در نظر گرفته شود. محل برای پلکان اضطراری، محل پله‌ها، فضا برای تابلوی برق فیوزهای هر طبقه، اتاق برای وسایل نظافت و شستشو و توالت عمومی در راهروها.
ـ محل استقرار بخش خانه‏داری:
اگر مدیریت هتل بر این عقیده باشد که فعالیت بخش خانه‏داری برای موفقیت هتل و توسعهٔ اقتصادی و افزایش سرمایهٔ هتل اهمیت دارد و مایل باشد که پرسنل این بخش نیز در این عقیده با وی همراه باشند، بهتر آن است که محیط کار و محل اجتماع آنها را جائی انتخاب و تعیین نماید که از فضای مناسب و وضعیت پسندیده‏ای از نظر ساختمانی برخوردار باشد.اختصاص دادن بخشی از زیرزمین ساختمان که با محیط خارج ارتباطی نداشته باشد به هیچ روی شایسته نیست و یک محیط خفقان و دلگیر و فرساینده را بر روان کارکنان این بخش تحمیل خواهد کرد. چنانچه این محل را به ناچار در زیرزمین ساختمان تعیین کرده باشند لازم خواهد بود که با ارتباط دادن آن با محیط خارج و نصب دکوراسیون‌های زیبا و تابش نور کافی طبیعی و مصنوعی محیط را از حالت زیرزمینی آن خارج سازند.


همچنین مشاهده کنید


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved