سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

قسمت پرستاری کودکان مسافران


  تاکسی سرویس
بخش ویژه‏ای را در هتل‌ها برای تاکسی سرویس در نظر می‏گیرند که معمولاً این قسمت نزدیک به در ورودی ولی جدا از میز رسپشنیست قرار دارد. یک خط تلفن مخصوص را نیز به این بخش اختصاص می‏دهند تا چنانچه مسافری بخواهد به طور مستقیم تماس بگیرد با مشکل روبه‌رو نگردد و همچنین بتوان فعالیت این بخش را به طور اختصاصی و جدا از میز رسپشنیست اداره نمود و از بروز ازدحام و ایجاد شلوغی در اطراف رسپشنیست جلوگیری کرد. اداره و کنترل فعالیت‌های این بخش نیز باید بر اصول صحیح و دقیق استوار باشد. برای مسافری که بخواهد از تاکسی سرویس استفاده نماید بایستی قبض مخصوص صادر شود که نام مسافر و ساعت معینی از شبانه‏روز را که تاکسی گرفته، نام رانندهٔ تاکسی که مسافر را به طرف مقصد برده روی قبض نوشته باشند.
این کار می‏تواند از دو جهت سودمند باشد، چرا که در بعضی موارد چنین پیش می‏آید که مسافری از رانندهٔ تاکسی سرویس هتل ناراضی بوده و نتوانسته است این موضوع را به آگاهی مدیریت هتل برساند و از آنجا که مدیریت و یا دیگر مسئولان هتل از نحوهٔ برخورد و رفتار بعضی رانندگان بی‏توجه اطلاع نداشته‏اند. این افراد به‌طور جسته گریخته و هرگاه که موقعیت را مناسب دیده‏اند نسبت به مسافرین خود اجحاف روا داشته و یا با آنها بدرفتاری نموده‏اند. چنین مسئله‏ای خود می‏تواند در دراز مدت به یک مشکل بزرگ تبدیل گردیده و گاه نیز یک‌باره می‏تواند به صورت یک مشکل حاد و تأسف‏آور خودنمائی کند.
کنترل فعالیت راننده‏های تاکسی سرویس از این‌گونه رویدادها جلوگیری می‏نماید و در واقع بر حفظ حیثیت و منزلت هتل تأثیر سازنده می‏بخشد. این جنبه را هم باید در نظر داشت که مشاهده شده است مسافرانی خواسته‎‏اند از نحوهٔ رفتار رانندهٔ تاکسی سرویس هتل تشکر نمایند و از مدیریت هتل بخواهند وی را مورد تشویق قرار دهد. در قسمت مربوط به تاکسی سرویس می‏یابد تابلوی نصب گردد که نرخ‌های مربوط به مسیرهای داخل و خارج شهر تعیین و ثبت گردیده باشد و همچنین نرخ کرایهٔ تاکسی سرویس‌ها در واحد زمان را معین ساخت و برای اطلاع مسافران در تابلو نگاشته باشند.
می‏توان همین نرخ‌ها را نیز در قسمت پشت هر یک از قبض‏ها هم نوشت تا مسافرین بتوانند میزان نرخ فعالیت تاکسی سرویس هتل را به آسانی به دست آورند. پس از پایان کار رانندگان تاکسی سرویس و هنگام فراغت، دیده شده است که این افراد مقابل در هتل اجتماع می‏نمایند. این کار پسندیده نیست و علاوه بر آنکه می‏توان برای مسافرین و میهمانان ایجاد مزاحمت نماید، از جنبهٔ نزاکت و فرهنگ کارکنان هتل نیز به عنوان یک نکتهٔ منفی و نکوهیده شناخته می‏شود و لازم است به طور جدی از آن جلوگیری به عمل آید. نکتهٔ با اهمیت و حساس دیگری که باید مورد توجه مدیران هتل و متل‌ها قرار بگیرد آن است که به هیچ عنوان نباید اجازه داد کارکنان هتل با استفاده از اتومبیل شخصی و در ساعت‌های فراغت خود به حمل و نقل مسافرین هتل بپردازند و در بخش تاکسی‏سرویس آن فعالیت نمایند. جلوگیری از این کار، در واقع می‏تواند مانع بروز گرفتاری‌های بعدی شود و از بروز مشکلات و مسایل ویژه پیشگیری کند.
  اتاق‌ها
محل میز آرایش، کمد لباس، حمام، فضا برای تعداد تخت و پاتختی‌ها، فضا برای مبلمان، فضا برای جای چمدان، محل برای استقرار تلویزیون، یخچال، چراغ مطالعه و آباژور. طراحی میز توالت در اتاق باید به گونه‌ای باشد که موقع استفاده پشت به پنجره ننشینند چرا که این موقعیت باعث می‌شود در طول روز تصویر در آینه به خوبی دیده نشود.
  سالن کتابخانه
قسمت کتابخانه هتل بسیار اهمیت دارد زیرا مسافرانی از ملیتهای مختلف به هتل وارد می‌شوند و طبعاً چند روزی در هتل به سر می‌برند و علاقه‌مندند اوقات بیکاری خود را به مطالعه بگذرانند لذا کتابخانه منظور آنان را تأمین می‌کند. کتابخانه کاملاً منطبق با اصول کتابداری جدید به صورت قفسه‌های باز یا بسته اداره می‌شود و کتاب به زبان‌های مختلف در آن وجود دارد. میز مطالعه و صندلی‌های مخصوص کتابخانه در این سالن وجود دارد و روی میز نیز مجله و روزنامه روز به زبان‌های مختلف قرارداده می‌شود. در کتابخانه هتل‌ها از کتاب‌های که مطلب کوتاه دارند (صفحات کم)استفاده می‌شود و اغلب اتفاق می‌افتد که مسافرین که کتابی در سفر همراه داشته‌اند و مطالعه کرده‌اند در کتابخانه هتل می‌گذارند برای استفاده دیگران.
  کمک‌های اولیه
چون ممکن است یکی از مسافران یا کارکنان هتل دچار بیماری یا حادثه شود که احتیاج به کمک فوری باشد، تا قبل از اینکه پزشک مخصوص هتل بیاید بایستی مورد معالجه مقدماتی قرار گیرد. برای این منظور محل کمک‌های اولیه در هتل وجود دارد، در این محل کلیه وسایل و لوازم کمک‌های اولیه بهداشتی و درمانی یافت می‌شود ولی در هتل‌های بسیار بزرگ، وجود یک یا چند پزشک دائمی بسیار ضروری است.
  قسمت پرستاری کودکان مسافران
چون اغلب اتفاق می‌افتد که یک خانواده مسافر هنگام خروج از هتل اطفال خود را نمی‌خواهند همراه ببرند و یا حتی اتفاق می‌افتد که خود آنها شب به هتل بر نمی‌گردند ولی می‌خواهند اطفالشان در هتل بمانند و راحت باشند، یک قسمت برای پرستاری و مراقبت از اطفال مسافرین در هتل اختصاص داده می‌شود. این مهم باعث خواهد شد که ضمن اینکه کودکان در یک محل به‌خصوص سرگرم خواهند شد و از بازی کردن در محیط‌های عمومی جلوگیری خواهد شد و مهمانان بدون بچه در آرامش بهتری هستند و ضمناً منبع درآمد خوبی برای هتل خواهد بود این قسمت عبارت از یک سالن است که چند پرستار بچه، که در کار خود تجربه دارند آن را اداره می‌کنند، تخت‌های بچه‌ها در سالن دیگری نزدیک به این سالن قرار دارد و پرستاران اطفال از آنها به نحو احسن نگهداری می‌کنند و در قبال این مراقبت و نگهداری از مسافر مبلغ معینی دریافت می‌شود. در هتل‌هائی که چنین سالنی وجود ندارد، پرستاران مربوط از اطفال مسافران در اتاق خود آنها نگهداری می‌کنند و هنگامی که مسافر مراجعت کرد پرستار وظیفه‌اش تمام می‌شود و اتاق را ترک می‌کند. این پرستارها به فن تزریقات آشنائی دارند و در موارد ضروری می‌شود از وجودشان استفاده نمود.
  لاندری
قسمت لباسشوئی هتل که معمولاً نزدیک شوت ملحفه باید قرار گرفته باشد، محلی است که لباس‌های مسافران یا وسایل مربوط به امور خانه‌داری یا رستوران هتل از قبیل رومیزی‌ها، دستمال‌های سفره، ملحفه، روبالشی‌ها، اونیفورم پرسنل یا لباس‌هائی که از خارج می‌آورند کلاً در این قسمت شستشو می‌شود. در مورد کف‌سازی محل لباسشوئی، باید توجه کنند که از هر طرف شیب ملایمی به طرف کفشوی و گریل کف و فاضلاب داشته باشد تا در هیچ نقطه‌ای از کف محل لباسشوئی، آب نایستد و جمع نشود. کف لاندری باید گریل پیش‌بینی شود.
در این بخش انبار کوچک داخل Linen Room یا Laundry برای قراردادن مواد شوینده و پاک‌کننده پیش‌بینی می‌کنند و محلی برای دفتر لباسشوئی، محل برای تحویل و دریافت لباس مسافرین و یونیفرم‌ها، لباس‌های ناشسته و شسته Linen Room، و محلی برای ملافه‌ها، روبالشی‌ها، روتختی‌ها و انواع حوله‌ها، رومیزی‌ها و دستمال سفره‌های تمیز و کثیف، محل خیاط‌خانه پیش‌بینی می‌شود لاندری هتل باید کاملاً جدا باشد و تابلو برق لاندری داخل خود لاندری قرار گیرد. لوله دیگ بخار به لاندری کشیده شود بهتر است این محل طوری طراحی شود که کاملاً جدا به عبارتی وقتی که لاندری تعطیل است مسئول آن بتواند درب آن و برق آن را که مستقل است قفل نماید لازم به یادآوری است که تعداد دستگاه‌ها و وسایل لباسشوئی به بزرگی و کوچکی هتل بستگی دارد.
دستگاه‌ها و وسایلی که در قسمت لباسشوئی باید نصب یا آماده شود، عبارت است از:
ماشین آبشوئی‌ها، خشک‌شوئی، سفید‌شوئی،خشک‌کن‌ها، غلطک اتو، سانتری فوژها، اتو‌ پرس، مانکن اتو، وان مخصوص لکه‌گیری، دیگ بخار، قفسه‌ها و جالباسی‌های مخصوص برای لباس‌های شسته شده و اتو شده، قفسه با سبد‌های مخصوص برای لباس‌های کثیف.
مسأله‌ای که در قسمت لباسشوئی بیشتر مطرح است، سرعت عمل به‌خصوص در مورد لباس مسافران است، زیرا مسافر، لباس زیادی در مسافرت همراه خود نمی‌آورد و از این جهت انتظار دارد لباس‌ها سریعاً شسته و اتو شده تحویل گردد. در بیشتر هتل‌ها به علت نبودن یک روش صحیح و اصولی، هنگامی که لباس مسافران را برای شستشو تحویل می‌گیرند، اشتباهاتی رخ می‌دهد و هنگام تحویل دادن لباس به مسافر، ناراحتی‌هائی ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل روش ساده‌ای را در زیر شرح می‌دهیم:
در هر اتاق یک کیسه پلاستیکی (مشمع) قرار می‌دهیم که روی آن در یک طرف به انگلیسی و فارسی نوشته شده است:
Please throw your unwashed clothes in this bag, will be taken by chambermaid
لطفاً لباس‌های خود را که احتیاج به شستشو دارد در این کیسه قرار دهید تا وسیله نظافت‌چی به رختشوی‌خانه حمل شود پشت فرم قیمت انواع شستشوی لباس‌های زنانه و مردانه نوشته می‌شود و مسافر با ملاحظه آن، می‌داند که قیمت خشک‌شوئی یا آب‌شوئی، یا اتو چقدر است. در طرف دیگر کیسه، جیب کوچکی وجود دارد که مسافر، هنگام تحویل لباس فرم مخصوص لباسشوئی را پر می‌کند در این فرم شماره اتاق، نام خود و نوع لباس و تعداد و نوع شستشو یا اتو را با علامت‌زدن در مربع مربوط، مشخص می‌سازد و آن را در جیب مخصوص کیسه پلاستیکی می‌گذارد تا در رختشوی‌خانه مطابق سفارش او از روی فرم داخل جیب کیسه پلاستیکی، کار را انجام دهند. از روی این فرم بعد از تحویل لباس به مسافر وسیله رختشوی‌خانه، صورت‌حساب صادر می‌شود تا به حساب مشتری گذاشته شود.
برای جلوگیری از اشتباه، مسئول برداشتن کیسه از هر اتاق، باید دقت کند که شماره اتاق روی آن قید شده باشد. هنگامی که کیسه‌های لباس به رختشوی‌خانه حمل شد باید لباس‌ها را از کیسه خارج کرد، آنهای را که رنگ پس می‌دهند در یک کیسه توری که شماره اتاق روی آن قید شده گذاشت و به همین ترتیب لباس‌های سفید‌شوئی را در کیسه دیگر که شماره اتاق را دارد قرار داد. سپس لباس‌های رنگین را در داخل ماشین لباسشوئی گذاشت و لباس‌های سفیدشوئی را به همان ترتیب در داخل ماشین سفیدشوئی قرار داد تا شسته شود. سپس باید لباس‌های شسته‌شده را مرتب کرد و با چوب لباسی و کاور، لباس هر مسافر را به اتاق او عودت داد.
بدین ترتیب لباس‌های مسافران مخلوط نمی‌شود و هنگام تحویل، موجب اشتباه و ایجاد ناراحتی نمی‌گردد نکته‌ای که باید یادآور شویم اینکه منگنه‌کردن نام مسافر یا شماره اتاق مسافر به روی لباس کهنه و قدیمی است باید از دستگاه مخصوص این کار استفاده کرد.
  آمفی تأتر یا سالن کنفرانس
لابی، محل فروش بلیط، محل نگهداری پالتو، چتر و کلاه، فضا برای میز اطلاعات و فضا برای نمایش تأتر و فیلم و اسلاید، فضا برای گریم هنرپیشگان و رخت کن و محل استقرار خبرنگاران محل و فضای کافی برای انجام ترجمه همزمان به زبان‌های مختلف Simolan و محل برای تریا و پذیرائی و دستشوئی مردانه و زنانه. وجود سالن کنفرانس، در هتل‌های مدرن و مجهز که دارای زیربنای وسیع و کافی هستند، یکی از احتیاجات حتمی محسوب می‌‌شود که در مواقع ضروری مورد استفاده ‌قرار بگیرد.
سالن مورد نظر باید وسایل لازم را برای برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها و ایراد سخنرانی‌ها دارا باشد. از وسایل ضروری آن، داشتن تریبون در محل مشخص و میز و صندلی کافی می‌باشد که مقدار آن بستگی به بزرگی یا کوچکی سالن دارد و به نسبت احتیاج باید تهیه و آماده شود. در ترتیب چیدن میزها و صندلی‌ها باید فواصل معینی را برای سهولت رفت و آمد، در نظر گرفت و تمام قسمت‌های دور سالن باید جائی برای وصل کردن میکروفون داشته باشد زیرا در صورت تشکیل سمینارها جلوی هر دو نفر، وجود یک میکروفون از وسایل ضروری محسوب می‌شود.
البته می‌توان از میکروفون‌های بدون سیم هم استفاده کرد در صورتی‌که جلسات خصوصی نباشد زیرا استفاده از میکروفون‌های بی‌سیم خارج از سالن هم می‌توان شنید. نور و روشنائی سالن باید به بهترین صورت و به اندازه کافی تأمین شده باشد. و در مورد نصب پریز برق در قسمت‌های مختلف و متعدد، پیش‌بینی لازم به عمل آید. به خصوص در محل‌های نزدیک تریبون نیاز به استفاده از پریز برق بیشتری احساس می‌شود که در مسایل مربوط به نمایش اسلاید یا فیلم، مشکلی پیش نیاید. ضمناً باید توجه داشت که ترتیب چیدن میزها و صندلی‌ها در سالن مزبور، به منظور برگزاری سمینار یا کنفرانس یا سخنرانی متفاوت خواهد بود و هر کدام شکل و ترتیب خاصی را ایجاب می‌نماید. بدیهی است وجود سالن‌های کنفرانس در هتل‌ها، برای تشکیل سمینارها و گردهمائی‌ها با مجالس میهمانی و پذیرائی‌های عمومی یکی از طرق پول‌ساز و منابع درآمد هتل می‌باشد، در صورت تشکیل کنفرانس یا سمینار یا مجامع آموزشی و غیره میزان فروش و رزرو اتاق‌های هتل نیز افزایش خواهد یافت.


همچنین مشاهده کنید