ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ / Thursday, 17 April, 2014

فضاهای لازم برای کارکنان

  امکانات لازم در فضای سبز
فضا برای بازی کردن کودکان، وجود سرسره، تاب، الاکلنگ، فضا برای پارکینگ و دفتر مخصوص مسئول پارکینگ، درب مخصوص برای رفت و آمد کارکنان و انبار و بیرون بردن زباله از هتل، محل دفع زباله، محل مخصوص تایم کیپر (Time Keeper) و محل دوچرخه‌ها و موتورسیکلت کارکنان. محل ترانسفور ماتور اختصاصی شرکت برق برای هتل، محل ایستگاه گاز شهری برای هتل. چراغ‌های پارکینگ و محوطه، محل پذیرائی در تابستان‌ها. صوت محوطه، تلفن در محوطه. دستشوئی و توالت. حل وسایل باغبانی. نصب لوله‌های پرچم جلوی درب ورودی، محل نگهبانی.
  محل موتور برق اضطراری
این محل باید در جائی قرار گیرد که صدای آن در مواقعی که روشن است به اتاق‌ها سرایت نکند و این محل باید طوری طراحی شود که در زمستان گرم باشد زیرا چنانچه در اتاقی قرار داشته باشد که هوای آن سرد باشد ممکن است در مواقعی که برق شهر قطع می‌شود به علت سرد بودن موتور به‌طور اتومات روشن نشود.
  فضاهای لازم برای کارکنان
محل لاکرهای رخت‌کن کارکنان، غذاخوری کارکنان، دوش، توالت زنانه و توالت مردانه.
  سالن غذاخوری کارکنان هتل
برای سالن غذاخوری کارکنان هتل، میز و صندلی ساده‌تری انتخاب می‌شود. آشپزخانه که غذای کارکنان را طبخ می‌کند در همین سالن قرار دارد و از آن برای طبخ غذای مسافرین استفاده نمی‌شود و فقط مخصوص کارکنان هتل هر روز یک برنامه غذائی دارند و تقسیم غذا به صورت سلف سرویس است یعنی کارکنان خودشان غذا را از آشپزخانه تحویل می‌گیرند و بعد ظرف‌های خالی را خود آنها به ظرفشوئی تحویل می‌دهند یادآور می‌شویم در این سالن هرگز غذاهای بودار طبخ نمی‌شود و پیاز و سیر در اختیار کارکنان قرار نمی‌دهند در هتل‌هائی که تعداد کارمندان زیاد است از کارت شناسائی برای تحویل غذا استفاده می‌شود و هر کسی که می‌خواهد غذا بگیرد کارت شناسائی خود را ارائه می‌دهد. کارکنان هتل فقط برای نوشابه‌ای که صرف می‌کنند به قیمت خرید هتل پول می‌پردازند و بقیه غذا رایگان است.
یکی از نکات و جنبه‏های با اهمیت در نحوهٔ مدیریت موفق هر دایره‏ای آن است که نسبت به هر یک از افراد پرسنل با احترام شایسته و مناسب وی رفتار شود. همان‌طور که یک مدیر انتظار دارد کارکنانش با مراجعین یا مسافرین و میهمانان به طرز احترام‏آمیز رفتار نمایند، کارکنان نیز می‏خواهند که به آنها اهمیت داده شود و از طرف مدیر خود بر چگونگی انجام وظیفه و کار خویش، نظارت دقیق همراه با رفتارهای دوستانه و محبت‏آمیز را خواستارند.
همانگونه که در مورد رستوران و تریای هتل سعی می‏کنیم که از مناسب‌ترین و بهترین وسایل و مبلمان استفاده نماییم یا در تهیهٔ ظروف غذاخوری و امثال آن با دقت و سلیقه عمل می‏کنیم و در حفظ پاکیزگی محیط هتل و لوازم آن کوشش می‏نماییم لازم است تا برای استفادهٔ کارکنان هتل، متل یا کارخانه و بیمارستان نیز سالن مخصوص و مناسب آنها و به طوری که کمبودی نسبت به دیگر بخش‌ها درآن احساس نشود تهیهٔ و تأسیس گردد. این فکر که بعضی بگویند کارکنان مؤسسه چنین انتظارها را ندارند و احداث چنین بخشی غیر لازم است و بدان اهمیت ندهند از نظر مدیران اندیشمند مردود است. یک مدیر دلسوز و با تجربه و با فرهنگ همچنان که هنگام بازدید از بخش‌های هتل می‏بایست نواقص و کمبودها را گوشزد نماید، توصیه به رعایت تنوع در غذاهای سرو شده داشته باشد و آموزش‌های لازم را درجهت جذب و فراخوانی مشتریان بیشتر به کارکنان ارائه می‏دهند.
لازم است تا در زمینهٔ تأسیس و فعالیت سالن غذاخوری کارکنان هم توجه درخور مبذول دارند. این اقدام در همان جهت ابراز محبت و رعایت احترام پرسنل شناخته می‏شود و می‏توان در نظر کارکنان به صورت یک عامل مشوق و دلگرم کننده ارزشیابی گردد که نتیجهٔ نهائی آن دسترسی مدیریت بر اهداف سازندهٔ خود در مدتی کوتاه‌تر خواهد بود. این سالن غذاخوری نیز باید هم پایه از با دیگر بخش‌ها از وسایل و لوازم مناسب برخوردار باشد و سعی شود تا هیچگونه کم و کاستی در آن پیش نیاید. عدم تنوع در غذای کارکنان، ارائه غذای نامناسب و استفاده از لوازم فرسوده می‏تواند در روابط میان کارکنان و مدیریت هتل تأثیر ناخواسته و منفی بر جای بگذارد و علاقه و شوق آنان به انجام وظیفه را تا سطح نازلی کاهش دهد.
گفته‏ایم که پرسنل یک مؤسسه باید این احساس را به طور مستحکم در ضمیر خویش داشته باشند که مدیریت برای نحوهٔ کار و شیوهٔ انجام وظیفهٔ آنها اهمیت زیاد قائل است و نیز اشاره کرده‏ایم که این کارکنان هتل هستند که به آسانی می‏توانند با رفتارهای اخلاقی پسندیده و برخوردهای عاقلانه بر حیثیت و منزلت مؤسسهٔ خود بیفزایند و در جهت گسترش و پیشرفت آن بسیار مؤثر باشند.
اختصاص یک سالن غذاخوری مجهز و پاکیزه به کارکنان هتل اقدامی سازنده است که نتایج مفید آن به هتل بازخواهد گشت. یک مدیر باتجربه هنگام بازدیده‏های خود از دیگر بخش‌های هتل باید به سالن غذاخوری کارکنان نیز توجه کافی نماید و با این اقدام ساده موجب انگیزش محبت و علاقه کارکنان شود تا آنها دریابند که مدیر هتل برای کارکنان خود اهمیت خاص قائل می‏شود. همچنین بسیار به‌جا خواهد بود که مدیریت هرچند گاه یک بار در سالن غذاخوری کارکنان و درجمع آنان حضور یابد و غذا صرف نماید. در این فرصت‌ها کارکنان نیز خواهند توانست با مدیر خود گفتگو نمایند و مشکلات و خواسته‏های خود را با ایشان در میان بگذارند تا در جهت رفع کمبودهای احتمالی اقدام به عمل آید. از سوی دیگر و با توجه به اینکه در میان هر گروهی می‏توان افرادی هم یافت که به هر علت و بی دلیل به ایرادگیری می‏پردازند در میان کارکنان هتل‌ها و دیگر دوایر هم می‏توان افرادی پیدا کرد که از غذای خود نیز ایراد می‏گیرند و آن را مناسب نمی‏دانند.
این افراد پس از آنکه مدیریت را در میان خود دیدند و غذا خوردن او را در جمع خویش مشاهده کردند در خواهند یافت که نارضایتی آنها بی‏مورد بوده است. چنانچه مدیریت هتل بر آن باشد که خود را مقید و مایل به نشست و برخاست با کارکنان خویش نماید اندیشه‏ای بسیار به جا و صحیح خواهد بود اگر همین فکر به کارکنان القا گردد تا آنها بپذیرند که مدیریت به رفاه و آسایش آنها نیز اهمیت می‏دهد و این نکته را به درستی باور نموده باشند، در زمانی بسیار کوتاه بر میزان بازدهی و صحت انجام وظایف کارکنان افزوده خواهد شد. گاهی چنین پیش می‏آید که مدیر نمی‏تواند در ساعت صرف غذای کارکنان در جمع آنها حضور یابد. در این صورت به‌جا خواهد بود که به آشپزخانه سفارش دهد تا از غذای کارکنان برای او نیز در نظر بگیرند و سهمیه مدیریت را از غذا کنار نگه دارند تا در ساعت فراغت که برای صرف غذا به رستوران مراجعه می‏نماید همان نمونهٔ غذای کارکنانش را صرف کند. این اقدام می‏تواند تأثیر بسیار نیکوئی بر روابط مدیر و کارکنان هتل داشته باشد و در برقراری عواطف قلبی میان آنها نقش مثبت و سازنده‌ای خواهد داشت.
  اتاق خواب کارکنان هتل
بعضی از کارکنان که شب‌ها در هتل می‌خوابند احتیاج به محل مخصوصی برای استراحت دارند در این قسمت نیز مثل سایر قسمت‌ها باید کلیهٔ وسایل راحتی فراهم باشد و از حیث نظافت و وسایل، آسایش کارکنان رعایت گردد در این قسمت معمولاً تخت‌های دو طبقه قرار می‌دهند تا جای زیادی اشغال نکند. البته هتل‌هائی که در داخل شهر قرار دارند نیازی به اتاق خواب کارکنان نخواهد داشت .
  اتاق رخت کارکنان هتل
در هتل اتاق مخصوصی برای لباس‌های کارکنان هتل که هنگام شروع و خاتمه کار لباس خود را تعویض می‌کنند وجود دارد در این اتاق از کمد‌های فلزی استفاده می‌شود و هر کارمند یک کمد مخصوص به خود دارد و کلید آن کمد نیز در اختیار خود اوست و روی کمد نام کارمند نوشته شده است در هتل‌هائی که تعداد کارمندان زیاد است به‌جای نام از شماره استفاده می‌شود این شماره روی سینه کارمند زده می‌شود روی کمد نیز همین شماره قید می‌گردد. شماره کارت استخدام کارمند نیز همان است.
لازم به تذکر است که چنین اتاقی با توالت و دوش‌های جداگانه جهت کارمندان زن باید وجود داشته باشد توالت‌ها حتماً باید مجهز به سیفون باشند، صابون و حوله کارمندان به‌طور انفرادی در نظر گرفته می‌شود که البته می‌توان از حوله‌های کاغذی نیز برای این منظور استفاده نمود در همین قسمت حمام، توالت و دستشوئی مجهز به آینه برای کارمندان وجود دارد.
  مسکن کارکنان هتل
امروزه برای تسریع کار در هتل‌های بزرگ اسکان مدیر را در هتل و در یکی از آپارتمان‌ها در نظر می‌گیرند و همچنین هتل‌ها و متل‌هائی که فاصله زیادی با شهر دارند و برای کارکنان میسر نیست که هر روز رفت و آمد کنند و با توجه به اینکه تأمین مسکن برای کارکنان هزینه بسیار زیادی را در برمی‌گیرد، مسکن کارکنان خود را تأمین می‌کنند و البته هتل‌هائی که مسکن در اختیار کارکنان قرار می‌دهند بابت تأمین مسکن و غذا از حقوق کارکنان کم می‌کنند که در دراز مدت جبران هزینه‌ها شده باشد.
بد نیست در پایان به نکته‌ای اشاره کنم: برای پروژه بزرگی به عنوان مشاور دعوت شده بودم در این پروژه بنا بود حدود۸۰ سوئیت بنگلو ساخته شود. در این پروژه قسمتی را برای کارکنان در نظر گرفته بودند با ۲۲ اتاق جدا در یک محیط باز با رستوران و آشپزخانه مجزا، در واقع یک هتل۲۲ اتاقه برای کارکنان، اعلام کردم آنچه از۸۰ سوئیت کسب درآمد می‌شود می‌بایست مقداری به این درآمد اضافه شود که هزینه‌های بخش پرسنل را بپردازید و همین امر باعث شد این تعداد اتاق به هتل اضافه شود و محل دیگری برای پرسنل در نظر گرفته شود.
  آشپزخانه
ابتدا باید از اتاق سرویس آشپزخانه یاد کنیم که باید ارتباط سریع میان آشپزخانه با اتاق سرویس و محل عرضه و نمایش برقرار باشد، به‌طوری که بتوان مواد غذائی و وسایل سرویس را بی‌درنگ جانشین کرد. فضاهائی ازقبیل: محل شیرینی‌پزی (قنادی)، قصابی، محل مخصوص تهیه صبحانه، محل سالادزنی ودسر، ظرفشوی‌خانه، محل انواع ظروف و ماشین‌های ظرفشوئی، محل برای فرها و ماشین‌های آشپزی، انبار موقت آشپزخانه، محل تحویل غذا از آشپزخانه یا محل استقرار Bar Ker محل جمع‌آوری زباله در آشپزخانه، محل برای کباب پزی، محل خدمات روم سرویس در آشپزخانه، محل یخچال‌ها و فریزر، محل سرد‌خانه‌های زیر صفر و بالای صفر، مکان برای موتورهای سردخانه، فضا برای کابینت‌های آشپزخانه، فضا برای دیگ‌ها و قابلمه‌ها و میزهای آشپزی، محل صاف‌کردن برنج و دم‌کن‌ها و اتاق شف آشپزخانه.
ـ طراحی آشپزخانه:
به‌علت گران بودن زمین مهندسین یا مدیران هتل‌ها به فضای بهتر آشپزخانه‌ها توجهی خاصی به ایجاد فضای مناسب ندارند معمولاً در هتل رستوران‌ها بیشترین توجه به سرو وضع ظاهر محل انجام می‌گیرد این نکته به قدری مورد توجه قرار می‌گیرد که ابتدائی‌ترین اصول معماری و دسترسی‌ها سالن‌ها به وضع زیبای ظاهری می‌شود که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای سرویس‌دهی می‌شود.
ما در عصری زندگی می‌کنیم که آثار پیشرفت و دگرگونی برای سهولت و سرعت انجام کارها در تمام شئون زندگی به چشم می‌خورد و این تحول سریع و تغییرات گوناگون و نوآوری‌های همه جانبه انسان‌ها را وادار می‌کند که در کلیه موارد مهم، در پیاده کردن طرح‌ها و برنامه‌های مورد نظر، با صاحبان تخصص مشورت و با راهنمائی و صلاحدید آنان آغاز به کار کند. یکی از آن موارد، طراحی در قسمت‌های مختلف هتل‌ها است که نیاز به جلب نظر و ارائه طریق افراد ماهر دارد. مثلاً پیش‌بینی‌های لازم در طرح آشپزخانه و قفسه بندی و قرارگرفتن وسایل نصب‌شدنی آن در جاهای مناسب مسأله‌ای است که باید با اهمیت تلقی کرد و با نقشه قبلی و محاسبات دقیق قدم برداشت و در تجهیز آن به نحوی که بتوان بر مشکلات بعدی چیره شد، اقدام کرد.
در آشپزخانه باید برای هر کاری محل مناسبی در نظر گرفت و جای پختن غذا و شیرینی و قصابی از هم جدا باشد و حتماً باید صورتی از کلیه لوازم و وسایل آشپزخانه تهیه شود و سپس با توجه به نقشه‌ای که قبلاً روی کاغذ کشیده شده محل هر یک از وسایل آشپزخانه را تعیین نموده و نشان داد که محل قرار گرفتن فرها و اجاق‌ها کجاست و این کار را طوری باید انجام داد که اجاق‌ها و فرها در جائی از آشپزخانه واقع شود که از یک طرف غذا آماده، و از طرف دیگر خارج شود. فرها و اجاق‌ها در محلی از آشپزخانه نصب و قرار گیرد که از لحاظ کار و رفت و آمد دائم کارگران و کارمندان، مشکلاتی به وجود نیاید.
وسایل نصب شده از قبیل فر مرکزی، دم‌کن‌ها، کباب پز و . . . باید طوری نصب شود که کارکنان آشپزخانه از برداشتن قدم‌های اضافی و شانه به شانه شدن جلوگیری شود محل ظرف‌های کثیف هم نباید فاصله‌ای از محل ظرفشوئی داشته باشد که از رفت و آمد و صرف وقت زیاد جلوگیری شود. برای ظرف‌های شسته نیز محل مناسبی باید در نظر گرفت. در اکثر آشپزخانه‌های بزرگ روی هر ماشین یک نورافکن قرار داده می‌شود، طوری‌که نور روی کسی که کار می‌کند نیفتد و فقط روی ماشین را روشن نماید.
هواکش باید همیشه کار کند، با این ترتیب تجهیز و ترتیب قراردادن وسایل آشپزخانه‌های بزرگ در هر مؤسسه‌ای از قبیل هتل، بیمارستان، سلف سرویس مؤسسات آموزشی و غیره احتیاج به دقت و تأمل دارد که تمام جوانب کار در نظر گرفته شود تا راندمان رضایت‌بخشی از کارها عاید گردد. در حدود امکان روشنائی آشپزخانه باید از نور طبیعی تأمین گردد تا از مخارج اضافی جلوگیری به عمل آید. ولی متاَسفانه در اغلب هتل‌ها آشپزخانه را در زیرزمین قرار می‌دهند در نتیجه از نور طبیعی نمی‌توان استفاده کرد. دیوار آشپزخانه باید تا سقف کاشی‌کاری شود و کف آن نباید لغزنده باشد. نمونه‌هائی از نقشه‌های مربوط به طراحی سیستم نصب وسایل تجهیزات آشپزخانه‌های مختلف مراجعه کنند اختلاف نقشه‌ها با یکدیگر به علت موقعیت‌های خاص و مختلف از نظر آرشیتکتی و معماری می‌باشد.


همچنین مشاهده کنید


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved