جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آنتن مرکزی


  پارکینگ
مسأله پارکینگ را نیز نباید فراموش کرد، چرا که اگر پارکینگ در نظر گرفته نشود مقدار زیادی از مشتریان را از دست خواهیم داد. پس به همین دلیل باید برنامه‌ریزی دقیقی برای پارکینگ انجام داد. در ابتدا باید دانست هتلی که ساخته می‌شود از چه نوع و دارای چند سالن جشن، کنفرانس و رستوران‌های متعدد جهت مراسم مختلف می‌باشد چند فروشگاه داخل لابی است و هتل دارای چند اتاق می‌باشد. عواملی که در اندازه پارکینگ و متراژ آن تأثیر دارد مشتریان دایمی رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، فروشگاه‌ها و مجموعه ورزشی است.
از نکات مهم، پیش‌بینی پارکینگ در ساعات مختلف است به این نکته نیز باید توجه داشت که برای پارکینگ در ساعت‌های نیمه شب از خیابان‌های اطراف هم می‌توان استفاده نمود که در اندازه پارکینگ محاسبه می‌شود هنگام ساخت پارکینگ تعداد کارکنان را نیز باید در نظر گرفت و ضمناً محلی را برای پارک اتوبوس‌ها که مسافرین گروهی را می‌آورند باید در نظر داشت. تأمین فضای کافی برای پارکینگ باید در برنامه و بودجه‌‌بندی در نظر گرفته شود، زیرا ابعاد و اندازه پارکینگ برای انواع هتل‌ها متفاوت است. مثلاً برای متل‌های میان راهی به غیر از پارکینگ کارکنان به ازای هر اتاق باید یک پارکینگ در نظر بگیرند.
مسئولان هتل برای نگهداری اتومبیل مسافران که در پارکینگ قرار داده می‌شود، باید همان‌قدر دقت و احساس مسئولیت نمایند که در حفظ اشیاء و اثاثیه مسافران مبذول می‌دارند، زیرا وقتی مسافر وارد هتلی می‌شود و اقامت می‌گزیند، باید از هر جهت، رفاه و آسایش فکری داشته باشد و با خیال راحت، مدت اقامت خود را بگذراند و مطمئن باشد که هیچ نوع ناراحتی برایش پیش نخواهد آمد. بنابراین در قسمت پارکینگ هتل نیز باید نظم و ترتیب لازم حکم‌فرما باشد و سیستمی برقرار شود که مأمور پارکینگ بداند هر اتومبیل به کدام مسافر و به کدام اتاق تعلق دارد.
برای این کار می‌توان علاوه براعمال مراقبت‌های لازم، فرمی تهیه و تنظیم نمود که اداره پارکینگ به شکل بهتری انجام گیرد و مأمور مربوط نیز بتواند در کنترل و نظم کار خویش موفق باشد. فرمی که برای این منظور درنظر گرفته شده، در دو قسمت نوشته می‌شود که این یک قسمت آن به مسافر تسلیم، و نسخه دیگر در داخل اتومبیل، پشت شیشه ماشین قرار داده می‌شود. لازم به ذکر است پارکینگ مسافرین با پرسنل هتل باید جدا و مشخص باشد و محلی برای پارک موتور سیکلت و دوچرخه پرسنل پیش‌بینی شود.
مسافر عزیز، لطفاً این کارت را طوری قرار دهید که روی داشپرد و پشت شیشه، و در معرض دید باشد. پس از تخلیهٔ اتاق، کارت را به مأمور پارکینگ تحویل خواهید داد. بسیار اتفاق می‌افتد که شخص یا اشخاصی از دوستان و خویشان و آشنایان مسافر با وی کار داشته باشند. چه به وسیله تلفن و یا مراجعه حضوری، و تلفنچی یا رسپشنیست با اتاق مسافر تماس تلفنی بگیرد و کسی از داخل اتاق، گوشی تلفن را برندارد. این جریان معلوم می‌کند که مسافر در اتاق نیست و به همین مضمون جواب طرف یا مراجعه‌کننده داده می‌شود. غافل از اینکه مسافر که در آن لحظه در اتاق نبوده در قسمت دیگری از هتل یا در رستوران یا لابی نشسته و منتظر ملاقات کسی باشد و به علت وارد نبودن به مقررات هتل و عدم آگاهی از راه و رسم این قبیل موارد، به رسپشن نیز اطلاع نداده باشد که در فلان قسمت هتل می‌باشد و اگر کسی تلفن زد یا کاری داشت به من اطلاع دهید.
این مسافر در رستوران نیز شناخته شده نیست که فوراً به سراغ او بروند و مطلب را بگویند یا اگر مأمورین هتل بر حسب ضرورت بخواهند به مسافران گروهی اعلام کنند که مثلاً برای سوار شدن به اتوبوس در جلو هتل حضور یابند باید معلوم شود این خبر به چه وسیله به مسافران مربوطه ابلاغ شود. در این قبیل موارد باید هتل، دارای یک سیستم پیجینگ باشد تا این منظور عملی شود. ابلاغ مطلب به وسیله پیجینگ نیز روشی دارد که باید به آن توجه کرد، به این معنی که قبل از اعلام نام شخص یا گروه، با وسیله یا طریقی جلب توجه کرد تا افراد حاضر در هتل، آماده و گوش به زنگ و منتظر شنیدن پیام باشند.
برای ایجاد این حالت انتظار و جلب توجه که به منزله دعوت به سکوت تلقی می‌شود، بهتر است قبلاً زنگی به صدا درآید و بعد از زنگ، پیغام یا خبر را به اطلاع برسانند. در آغاز سخن، فرد مورد نظر را به عنوان خانم یا آقا مخاطب قرار دهند. به طور مثال می‌توان برای پیج کردن نامی، بعد از به صدا درآوردن زنگ چنین اعلام نمود: با سیستم پیجینگ می‌توان پیغام‌هائی نیز به پرسنل هتل داد و در صورت لزوم به رسپشن یا قسمت دیگر هتل احضار کرد.
این سیستم را به وسیله بلندگو به قسمت‌های لابی، رستوران، تریا، آسانسور، پارکینگ، اطراف استخر و جاهای دیگر نیز می‌توان تعمیم داد که در آن مکان‌ها نیز صدا شنیده شود. زشت‌ترین عمل و بدترین راه برای صدا کردن کسی در هتل این است که او را با صدای بلند نام ببرند یا از مطلبی آگاه کنند، یا طبق معمول ناپسند بعضی از هتل‌ها نام شخص یا اشخاص مورد نظر را روی تابلوئی نوشته و زنگی هم به آن وصل کنند و حرکت دهند تا مسافران متوجه شوند و به تابلو نگاه کنند و هر کسی که نامش در تابلو بود به رسپشن مراجعه نماید. هتل می‌تواند با ترک چنین رویه ناخوشایند و جایگزین کردن سیستم پیج، از وجود مأمور موظفی که با دریافت دستمزد، تابلو یا زنگوله را می‌گرداند در جای مناسب‌تری استفاده نماید.
بهتر است برای محل‌های باز مثل استخر، زمین بازی نیز تلفن داخلی پیش‌بینی شود و یا در این مواقع از تلفن‌های بی‌سیم برای این منظور استفاده شود تا مسافر هم مجبور نباشد با مایو یا لباس بازی به لابی مراجعه کند.
  محل‌های مورد نیاز نصب پیجینگ
ـ هتل نیاز به یک Paging کلی دارد که برای کلیه بخش‌ها آسانسورها، لابی، محوطه، رستوران، کافی شاپ، پارگینگ و . . .
ـ سالن جشن‌ها و آمفی تئاتر علا وه بر Paging اصلی به یک Paging مستقل نیز باید مجهز باشد.
ـ در لابی و رستوران و کافی شاپ و سالن‌ها هر چها ر متر یک بلندگو برای Paging نصب شود و در رسپشن و تلفن‌خانه میکروفون پیش‌بینی شود.
ـ سیم بلندگو Paging برای کلیه بخش‌ها و محوطه (آشپزخانه، لاندری، داخل آسانسور، رخت کن کارکنان و . . . (توضیح اینکه طوری باید سیم کشی شود که برای بعضی مواقع فقط یک بخش صدا پخش شود).
  پخش رادیو در اتاق‌ها
در اتاق‌های بعضی از هتل‌ها، رادیو نصب شده و توسط یک قسمت مرکزی که معمولاً پشت فرانت آفیس قرار دارد پخش می‌شود. با این رادیو چندین ایستگاه را می‌توان گرفت و پخش کرد که مسافر در اتاق خود هر کانال را که مایل باشد می‌تواند گوش کند. روی دستگاه رادیو که در اتاق وجود دارد می‌توان ساعت زنگ‌دار نیز نصب نمود. تنظیم زنگ ساعت در اختیار مسافر است و بستگی به آن دارد که چه ساعتی می‌خواهد از خواب بیدار شود. البته روی سیستم تلفن‌ها هم زنگ بیدار باش وجود دارد، با این ترتیب قسمتی از دستگاه رادیو به ساعت زنگ‌دار اختصاص داده می‌شود.
کلید روشن و خاموش کردن این نوع رادیوها و کم یا زیاد کردن صدای آن باید در داخل اتاق باشد. ولی صدای همه رادیوهای اتاق‌ها که از قسمت اصلی پخش می‌شود باید طوری تنظیم شود که اگر مسافری در داخل اتاق ولوم را تا آخرین حد باز کند، صدای آن مزاحم مسافران اتاق‌های دیگر نشود. البته سیستم دیگری نیز وجود دارد به این ترتیب که در کامپیوتر مرکزی موزیک MP۳ یا فشرده تر WME نصب می‌کنند و ۲۴ ساعته موزیک پخش می‌شود.
  تلویزیون‌های مدار بسته
استفاده از سیستم تلویزیون‌های مدار بسته می‌تواند در هتل‌ها، برای کنترل و زیر نظر گرفتن اوضاع و احوال و جریان کار قسمت‌های مختلف هتل منشاء اثر باشد و به این طریق مدیریت هتل، هر آنکه بخواهد از طرز کار و چگونگی فعالیت قسمتی که در نظر گرفته آگاه می‌شود و این آگاهی سبب خواهد شد که مسئولان قسمت‌ها، خود مراقب اعمال و کردار خویش باشند و حرکاتی از خود نشان ندهند که در اصل و در نظر مدیر هتل ناپسند و نامؤدب تلقی شود. بنابراین، کنترل به وسیله تلویزیون مداربسته، از نظر نظم و انضباط و درستی کارها اثرات قطعی و ثمر بخشی خواهد داشت. در این سیستم در قسمت‌های مهم هتل دوربین کنترل قرار می‌دهند. اثر روانی آن نیز برای پرسنل هتل غیرقابل‌ انکار است، زیرا کارگران و کارکنان هر قسمت می‌دانند که ممکن است مدیر هتل در هر لحظه قسمت مورد نظر را کنترل کند و صحنه کار با تمام جزئیاتش در صفحه تلویزیون اطاق مدیریت منعکس گردد.
این سیستم به خودی خود سبب می‌شود پرسنل قسمت، از هر نوع مزاح و شوخی‌های بی‌مورد و حرکات سخیف و ناشایست خودداری کند و از ریخت و پاش و حیف و میل بیجا نیز جلوگیری گردد. با تلویزیون مدار بسته می‌توان قسمت‌های مهم هتل را ازقبیل رستوران، آشپزخانه، کافه تریا، امور خانه‌‌داری، لابی و راهروهای طبقات و حتی رفت و آمد مسافران را در آن قسمت‌ها مدنظر داشت و از کم وکیف کارها اطلاع دقیق حاصل کرد. البته، استفاده از سیستم تلویزیون مدار بسته منوط به میل و اراده مدیر هتل خواهد بود که دوربین کدام قسمت را به‌کار بیاندازد و با مشاهده تصویر آن قسمت در روی صفحه تلویزیون کارها را کنترل کند.
درحال حاضر موقع برنامه‌ریزی برای شبکه کامپیوتر به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که هر کجا کامپیوتر وجود داشته باشد بتوانند تصویر محل دوربین‌های نصب شده را در مانیتور کامپیوتر به راحتی ببینند نیاز به تلویزیون یا مانیتور اضافه نخواهد بود و سیستم‌های دوربین بدون سیم که بسیار کوچک می‌باشد و قابل رویت نیست نیز در بازار وجود دارد که در هر کجا نصب شود تصویر رنگی و با صدا را در تلویزیون برای کنترل خواهند دید. ضرورت سیستم تلویزیون مدار بسته از نظر امنیت و حفاظت نیز قابل توجه است، خاصه این که طبقات و راهروهای هتل دارای دوربین باشد.
  آنتن مرکزی
در ساختمان هتل می‌بایست برای سیم کشی برق، صوت، آنتن مرکزی، اعلان حریق، صاعقه گیر، دوربین مدار بسته، تلفن، شبکه کامپیوتری LAN و غیره. پیش‌بینی‌های لازم را کرد و قبلاً در تمام جاهای که لازم است سیم کشی انجام شده باشد تا در زمان افتتاح مشکلی برای سیستم گردش کار هتل و سرویس‌دهی و نرم‌افزار پیش‌بینی شده پیش نیاید کابل کشی جهت شبکه LANو دوربین مدار بسته پس از مشخص شدن کلیه بخش‌ها و فضاهای مورد نیاز و استقرار کامپیوترها و مشخص شدن فاصله‌ها (متراژ) نوع توپولژی تعیین و مشخصات کابل و هاب‌ها مشخص خواهد شد و آنتن مرکزی یکی از نکاتی است که باید قبلاً پیش‌بینی شود زیرا تمام اتاق‌ها دارای تلویزیون می‌باشند آنتن مرکزی را روی بام هتل در نظر می‌گیرند. موقع کابل کشی باید هر ۵ اتاق به‌صورت عمودی یا افقی در هر طبقه و سپس انتقال به روی بام انجام شود وسایل مورد نیاز برای تصویر در اتاق‌ها به شرح زیر می‌باشد:
۱. آنتن مرکزی روی پشت بام.
۲. تجهیزات ماهواره و ویدئو مرکزی.
۳. محل نصب Splitterها جهت آنتن مرکزی.
۴. یا محل نصب ویدئو سنتر.


همچنین مشاهده کنید