جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگهداری وسایل نصب شده


لزوم مراقبت از وسایل نصب شده در هتل آن‌قدر بدیهی است که نیازی به شرح و بسط بیشتر ندارد زیرا در صورتی که از این کار غفلت شود و یا کوچک‌ترین سهل‌انگاری به عمل آید، خسارات غیر‌قابل‌ جبرانی به بار خواهد آورد.
بازرسی از تمام وسایل نصب شده در هتل، سالی دو بار به طور کامل ضرورت دارد که باید وسیله متخصصین مربوط صورت گیرد و گزارش کاملی از هر حیث تهیه و نگهداری شود. درغیر این‌صورت، اگر یک نقص کوچک دردر آسانسورها یا لوله‌کشی یا وسایل حرارتی و برقی و تهویه و غیره وجود داشته باشد و به موقع متوجه نشوند، باعث دردسر کلی خواهد شد. به طور مثال فرض کنیم به علت یک نقص جزئی، آسانسور هتل دچار مشکل شود یا آب سرد یا گرم هتل قطع شود. آن وقت خواهیم دید که تا چه حد مشکلاتی فراهم می‌شود. در صورتی که با پیروی از اصول هتلداری و بازرسی در موقع معین، می‌توانستیم از این حادثه پیشگیری کنیم و نگذاریم چنین وضعی پیش آید.
به‌خصوص، در مواقعی که هتل ۱۰۰% اشغال شده و درست زمان بهره‌برداری است، بر اثر انجام نشدن به موقع بازرسی و غفلت در این امر، نقصی ولو هرقدر کوچک و کم اهمیت پیش آمده و همه مسافران و میهمانان را دچار ناراحتی می‌سازد و موجبات نارضایتی همه را فراهم می‌کند. در صورت پیش‌آمدن چنین وضعی که زاییده عدم دقت و بی‌توجهی قبلی است، باید مسئولان امر، فوراً و در اسرع وقت، دست به‌کار شده و به تعمیر وسایل بپردازند و عیب را برطرف ساخته و وضع را به حالت عادی برگردانند. بنابراین با توجه به ضرورت امر، باید کلیه تأسیسات و وسایل مربوط از قبیل: فرها، چراغ‌های آشپزخانه، دستگاه‌های سردخانه و سردکننده‌ها، لباسشوئی و سایر وسایل مورد نظر مرتباً و به موقع مورد بازدید قرار گیرد و عیوب مشاهده شده رفع گردد.
به طور مثال درمورد برق هتل، باید برای هر قسمت، فیوز جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. پلاک‌ها و سویچ‌ها، مورد مواظبت قرار گیرد. جعبه فیوزها باید در جائی قرار داده شود که در دسترس مسئولین باشد و علاوه بر اینها یک نقشه الکتریکی کامل وجود داشته باشد که از روی آن به آسانی بتوان فهمید که سیم هر قسمت از کجا گرفته شده و به کجا رفته و در کدام نقطه اتصال دارد. همیشه چند فیوز یدک باید در این محل نگهداری شود تا در صورت لزوم بلافاصله مورد استفاد قرار گیرد.
در هر طبقه هتل تعدادی لامپ نیز باید موجود باشد تا به موقع از آنها بتوان استفاده نمود. این نکته نیز حائز اهمیت است که تمام لوله‌ها و کانال‌ها عایق‌بندی شود و سالی چند بار مورد بررسی قرار گیرد تا چنانچه نقصی در عایق‌ها مشاهده شود، فوراً مرمت گردد و از کاهش ثمره، نتیجه دستگاه تهویه یا حرارت مرکزی ممانعت به عمل آید، زیرا در صورتی که عایق‌بندی نباشد، هزینه سوخت بیشتری باید پرداخت نمود. در صورتی‌که هتل، وسیع و دارای زیربنای زیاد و تأسیسات کافی باشد، لازم است یک نفر مهندس تأسیسات به صورت تمام وقت در اختیار باشدو کلیه امور فنی هتل را عهده‌دار شود تا دستگاه‌های هتل به طور منظم و مرتب کار کنند و از حوادث و پیش‌آمدهای نامطلوب به موقع جلوگیری به عمل آید.


همچنین مشاهده کنید