سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تأثیر تولید کنندگان بر مدیریت و هتل


اگر فرض کنیم چنین پرسشی مطرح شود که یک مدیر هتل چه انتظارهائی از تولیدکنندگان کالاهای مختلف می‏تواند داشته باشد یا یک تولید‌کننده چه نوع کالائی باید عرضه کند تا بتواند به سود و منفعت بیشتر و مداومی دسترسی داشته باشد، پاسخ به این سؤال‌ها صورت‌های مختلف خواهد داشت. در این رابطه نخست باید معین شود که کالای تولیدشده از چه نوعی است؟ در کدام کشور یا منطقه تولید گردیده و فاصله میان تولید‌کننده و خریدارش چقدر است؟
مواردی از این قبیل که کالای تولید شده چه نقشی در ارائه خدمات مفید خواهد داشت و این نقش تا چه پایه خواهد توانست انتظارها و توقع خریدار را برآورده سازد و خریدار یا مصرف‌‌کننده تا چه میزان بر نحوهٔ استفاده و کاربرد کاری تولید شده اطلاع یافته است به تأثیر تولید بر مصرف باز می‏گردد. در نظر بگیریم که مواد اولیه غذائی را تهیه و در بسته‏بندی‌های مخصوص عرضه کنند و دستور آماده‏‎سازی آن را بر روی پاکت توضیح داده باشند.خریدار توقع خواهد داشت که آنچه خریداری کرده است نیاز او را برآورد و همان موردی که بر پاکت نوشته شده برایش آماده گردد نه آنکه پس از تهیه و آماده‏سازی بر طبق دستور، نتیجه‏ای غیر از آنچه انتظار دارد حاصل شود. دربارهٔ کالاهای صنعتی این موضوع به توانائی کالا در رقابت با نمونه‏های مشابه نیز بستگی می‏یابد. و از جمله می‏توان دستگاه سیب‏زمینی سرخ کن، فر گاز یا چراغ گاز را مثال آورد که مفیدبودن آنها در مقایسه با کالاهای نظیر شناخته می‏گردد. مواردی هم پیش می‏آید که لازم است برای رفع احتیاج از دو نوع کالای تولید شده توسط کارخانه‏هائی که ارتباطی با یکدیگر ندارند و تولیدات آنها می‏تواند لازم و ملزوم یکدیگر باشد استفاده شود.
مانند آنکه در یک ماشین لباسشوئی یا ظرفشوئی از پودر ویژه‏ای به‌کار ببرند که در کارخانه تولیدی دیگری فراهم شده است. در اینجا اگر پودر به‌کار رفته از نوع نامرغوب باشد و لباس یا ظروف را به خوبی شستشو نکند دلیل بر وجود نقص و عیب در ماشین لباسشوئی یا ظرفشوئی نخواهد بود همچنین در مورد ماشین‏ها و دیگر کالاهای صنعتی می‏توان این نتیجه را به دست داد. مهارت در به کارگیری کالاهای صنعتی خود یکی از مواردی است که میزان کارآئی این محصولات را تغییر می‏دهد و ممکن است در مواردی برای مصرف‌کننده بسیار مفید و در موارد دیگر کمتر مفید باشد، نظیر آنکه در ماشین لباسشوئی یا ظرفشوئی از پودری نامناسب استفاده کنند که نه تنها رضایت مصرف‌کننده را فراهم نخواهد کرد بلکه بر ماشین هم آسیب خواهد زد. کارخانه‏های تولید‌کنندهٔ اتومبیل هم در این مثال ما می‏گنجند.
اتومبیلی که تولید گردیده است به اختیار رانندگانی در می‏آید که برای تولید‌کنندگان ناشناخته‏اند. شیوه استفاده از این کالا که بر میزان دوام آن تأثیر می‏گذارد به دارندهٔ آن مربوط می‏گردد و میزان کارآئی و عمر مفید آن به تعمیرکاران اتومبیل ارتباط می‏یابد از این مثال دانسته می‏شود که روش‏های به‌کارگیری انواع کالاهای تولیدی را باید به کارکنان و کارگرانی که با این وسایل یا مواد تولیدی سروکار دارند آموزش داد. چرا که این آموزش‏ و آشنا ساختن افراد با تکنولوژی دستگاه‏‎های صنعتی که در خدمت هتل‌ها یا مؤسسه‏های دیگر قرار می‏گیرند خواهد توانست بر کیفیت‌ها و کمیت خدمات عرضه شده تأثیر بگذارد که این خود بر میزان مخارج نیز مؤثر خواهد بود. از این جمله است دستگاه تلفن که بایستی در هتل موجود باشد و به هر یک از اتاق‌های هتل نیز کشیده شده باشد که اگر همین دستگاه در هتل موجود نباشد برای انجام کارهای ارتباطی و دیگر امور به چند نفر پرسنل اضافی نیاز خواهد بود؟ وسیله‏هائی از این نوع به آسانی و در گستره‏ای وسیع می‏تواند بر مقدار کار و سرعت آن تأثیر شگفت داشته باشد.
مواد مصرفی هم بر اقتصاد هتل تأثیر فراوان دارد. فرض کنیم نوعی کمپوت را با نشانه‏ای معین خریداری و از هر قوطی آن سه ظرف دسر به مشتریان عرضه می‏کرده‏ایم ولی با خرید نوع دیگری کمپوت که در ظاهر به همان اندازهٔ به نظر می‏رسیده توانسته‏ایم فقط دو ظرف دسر به مشتری عرضه کنیم که در اینجا یک ظرف دسر به زیان هتل بوده است. همچنین می‏توان یک قوطی خیارشور را با نوع مشابه آن مقایسه و محصول کارخانهٔ‌ مشخصی را انتخاب کرد و با این روش می‏توان محتوی قوطی‌ها را بدون مایع آن توزین و با توجه به اقتصادی بودن آن انتخاب نمود. از آنجا که تجهیزات و دستگاه‌های نصب شده یا مورد استفاده در هتل‌های ایران اغلب از محصولات خارجی هستند و به علت دوری مسافت یا علت‌های دیگر نمی‏توان با تولیدکنندگان آنها به آسانی تماس گرفت لازم است که در کاربری و استفاده از آنها دقت و مراقبت کافی به عمل آید.
بعضی مواد خام نظیر پودر مخصوص بعضی دسرها را نیز از کشورهای خارج تهیه و برای عرضه به مشتریان در هتل به صورت دیگری درمی‏آوریم. ایجاد این تغییرها در مواد خام را خود آموخته‏ایم و با اجرای روش‌های مخصوص به خود در این زمینه‏ها توفیق هم یافته‏ایم، طرز قطعه کردن و بریدن گوشت و آماده‏سازی و سپس تزئین وارائه آن در ظرف‌های ویژه را یاد گرفته‏‎ایم، تهیه و آماده‏سازی دسر را از پودر نیز آموخته‌‏ایم و مثال‌های فراوان دیگری که هر یک از وجود استعداد نهفته در پرسنل و کارکنان هتل‌های ما حکایت دارد آنچه می‏ماند و تأکید در آن زمینه را ضروری می‏دانیم آن است که توجه و نقش پرسنل در ارائه انواع غذاها و خوراکی‌ها و استفاده درست از تجهیزات هتل مؤثر است، و آنها باید بدانند غذاها و مواد خوراکی را ممکن است در لذیذترین طعم و خوش‌ترین مزه‏ها نیز فراهم آورد و آن را به دست گارسن‌ها سپرد تا بر مشتریان عرضه کنند.
نقش گارسن‌ها و روش اجرای این نقش مهم به عنوان فروشندهٔ این مواد اهمیت ویژه دارد و آنها می‏توانند با برقراری ارتباط انسانی – اخلاقی صحیح موفقیت تلاش‌های انجام شده را تضمین کنند.خوراکی‌هائی نظیر: کمپوت، بستنی، دسرهای فوری، آب‌میوه‏ها و غیره چنانچه از نوع مرغوب و سالم آن تهیه گردیده و توسط گارسن‌های آموزش دیده سرو شود تأثیر بسیار خوش‏آیندی بر مشتریان خواهد داشت. از این روی باید از خرید اجناس نامرغوب و ناشناخته‏ای که ممکن است بر شهرت هتل آسیب وارد کند خودداری گردد.
می‏بینیم که در بعضی مواقع کار تولید را مرکز یا مؤسسه دیگری به انجام رسانده و هتل تنها به عرضه و فروش آن اقدام می‏نماید از این روی باید که مرغوب‏ترین و با صرفه‏ترین مواد را از تولیدکنندگان خریداری و در مناسب‌ترین و زیباترین ظرف‌ها و با دست گارسن‌های مؤدب به مشتریان عرضه کرد. باز هم تأکید می‏کنیم که با خرید بعضی مواد تولیدی نامرغوب نباید ناآگاهانه یا خودآگاه به شهرت نیکوی هتل آسیب رساند. موادی که از نظر کمیّت یا کیفیّت آنها برای هتل شناخته نباشند مانند بستنی که فاسد شده باشد، موادی خوراکی که تاریخ مصرف آنها سپری شده باشد، گوشت مرغی که فاسد باشد و خوردن آن باعث ایجاد مسمومیّت در میهمانان شود چه پیامدی خواهد داشت؟ شهرت و حیثیت مردمی هتل را یک‌باره بر باد خواهد داد! مواد غذائی تولیدی در هتل را نیز باید با کمال دقت و رعایت اصول بهداشتی تهیه نمود تا هرگز چنین مشکلی پیش نیاید.
در موضع دیگری بدین نکته اشارت داشته‏ایم که پیش از این مراکزی با نام فامیلی این (Familly inn) وجود داشتند که به خوبی از عهدهٔ پذیرائی میهمانان خود برمی‏آمدند و این موفقیت را مرهون مهارت‌ها و روش‌های پسندیدهٔ خود بودند. اکنون نیز که سطح فرهنگ‌ها، سلیقه‏‎ها و انتظارات مردم ارتقاء فراوان یافته است، تلاش می‏شود که با به کارگیری مهارت‌ها و تخصص و تکنولوژی نوین و محصولات صنعتی و خوراکی به خواسته‏های مراجعین در بهترین صورتی پاسخ مثبت داده شود. پیش از این یک حسابدار هتل می‏بایست سال‌ها از عمر خود را صرف کند تا بتواند روش حسابداری را بیاموزد ولی تولیدات صنعتی جدید نظیر کامپیوترها با برنامه نرم‌افزاری مخصوص هتل رستوران این مشکل و دشواری‌هائی نظیر آن را آسان کرده و می‏توان با خرید کامپیوتر و نصب نرم‌افزار مورد نیاز مشکل حسابداری در هتل را حل کرد و با آموزش به کارکنان هتل طرز کار و استفاده از آن را آموخت.
این همان تأثیرپذیری مدیریت از تولیدات دیگران و افزایش توانائی او است. از ویژگی‌های لازم برای مدیریت آن است که باید بتواند نیروی ابتکار و تولید را در میان کارکنان پرورش دهد و به رشد آن کمک نماید. کارگران انفراد طلب و تک‌رو را به جمع گروه‏‎ها تشویق نماید و روحیهٔ تعاون همکاری را در آنها به وجود آورد، ناتوانی‌های فردی را از میان بردارد و سستی و کاهلی را به قدرت و اشتیاق به کار تبدیل نماید. مفاهیم اجتماعی و گروه‏گرائی را به کارگران ارتباط دهد،‌ با شخصیت‏هائی که روحیات و شخصیت‌های متفاوت دارند تماس برقرار کند و با آنها معاشرت نماید، در خریدها، مصرف و تصمیم‏گیری‌ها و دستورهائی که صادر می‏کند با چشم باز و اندیشه‏ای روشن عمل کند. به طور خلاصه، عواملی که برآینده و رونق هتل تأثیر می‏گذارند، شامل تولیدکنندگانی می‏شوند که تولیدات آنها به هتل وارد می‏گردد و به نحوی مورد استفاده هم قرار می‏گیرد. این کالاها را باید که از مرغوب‏ترین و بادوام‏ترین و مناسب‏ترین آنها انتخاب کرد. مواد غذائی را باید از انواع سالم، بهداشتی و تازه انتخاب کرد و غذاهائی مطابق با سلیقه‏های مشتریان تهیه و در ظرف‌های قشنگ و زیبا ارائه کرد.
استفاده از ظروف لب پریده شکسته و بدرنگ مثل: بعضی لیوان‌های بی‏قواره یا بشقاب‌هائی که از مواد مصنوعی و با طرح‏های ناشیانه تهیه شده از کیفیت غذا خواهد کاست.درحالی که ظرف‌هائی از جنس چینی مرغوب یا لیوان‌های بلورین و کریستال بر کیفیت غذا می‏افزاید و مشتریان بیشتری به خود جلب می‏کند و این کارخانه‏های تولیدکنندهٔ ظروف هر یک به نحوی می‏توانند بر فعالیت‌های هتل تأثیر بگذارند.
وجود مبلمان خوب یا تشک‌های خواب راحت که هر یک تولیدی از کارخانه‏ای است بر خدمات هتل تأثیر دارد و همان بهترکه در انتخاب و کاربرد تمام این وسایل نهایت دقت و ظرافت را به‌کار ببریم. علاوه بر همهٔ آنچه گفتیم، مشورت و نظرخواهی از یک مشاور با تجربه در امور هتلداری خواهد توانست به رفع و حل بسیاری از مشکلات جاری هتل‌ها کمک نماید، اقتصاد آن را شکوفا کند و رضایت مشتریان را فراهم سازد.


همچنین مشاهده کنید