شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آموزش کارکنان جدید


تصور اینکه در سطوح مختلف پست‌های سازمانی تشکیلات یک هتل، یعنی از مدیر گرفته تا پایین‌ترین پست پرسنل، می‌توان بدون داشتن سابقه و بدون آشنائی با مسایل مربوط به هتل به درستی انجام وظیفه نمود، تصوری است واهی که صرفاً بر پایه خیال و خوش‌باوری استواراست. کسی که بخواهد در یکی از پست‌های هتل مسئولیتی را به عهده بگیرد، حتماً باید تجربه‌ای در آن زمینه داشته باشد تا بتواند از عهده انجام کار برآید و این قید درسایر پست‌های عادی سازمان هتل نیز مطرح است.
ولی باید اذعان کرد که نیروی انسانی ورزیده و کاردیده آنقدرها وجود ندارد که بتوانیم در مواقع لزوم، به هر تعداد که بخواهیم استخدام نمائیم. از طرفی یک هتل اغلب اوقات ناگزیر است به اقتضای نیاز، یا موقعیت محلی هتل کارکنان جدیدی را برای خدمت استخدام کند و همیشه با این مسأله مواجه است، زیرا معمولاً پرسنل هتل‌ها در حال تغییر است و این تغییرات ایجاب می‌کند که برای پست‌های خالی، افراد جدیدی منصوب شوند و چنانچه داوطلب واجد شرایط وجود نداشته باشد، باید اضطراراً به سراغ کسانی رفت که نه سابقه‌ای در امور هتل دارند و نه دوره آموزش و کار‌آموزی را دیده‌اند. این مرحله از مراحلی است که هتلداران را ناچار می‌سازد، امر آموزش پرسنل را مطمع نظر و جزو رئوس برنامه کار خود قرار دهند.
گذشته ازاین، مسأله توسعه صنعت هتلداری روز به روز مسائل جدیدی رابه وجود می‌آورد که پرسنل شاغل و با سابقه نیز ناچار باید خود را با مسیر پیشرفت‌ها و دگرگونی‌ها هماهنگ سازد و با طرح‌های تازه و پیشرفته آشنائی پیدا کند و از آموزش ضمن خدمت برخوردار شود.
این نکته‌ها و نکات عدیده دیگر، به موضوع آموزش پرسنل اهمیّت خاصی می‌بخشد. بدیهی است هر‌قدر در ساختمان هتل و وسایل و تجهیزات مدرن آن سرمایه‌گذاری نمایند بدون داشتن پرسنل کار‌مد و کارکنان و کارگران کار‌دیده، کسب موفقیت میسّر نخواهد گشت، زیرا تأمین پرسنل کافی و شایسته و کارآزموده از اصول مهم هتلداری است. و این اصل در میان سایر اصول گفته شده نقش حساس و مهمی را به خود اختصاص داده است.
بعضی ازهتل‌ها به سبب موقعیت محلی، در سال فقط چند ماهی با پربودن هتل و کثرت کار مواجه هستند و عدّه‌ای را برای انجام خدمت به کارمی‌گمارند و پس از رفتن مسافران و خالی‌شدن تعداد زیادی از اتاق‌های هتل، تعداد پرسنل را به علت نداشتن کار کاهش می‌دهند، یعنی در اختیار گرفتن پرسنل، فصلی است و پس از انقضای فصل، پرسنل طبعاً کاهش می‌یابد. این انتصاب‌ها و انفصال‌های فصلی و موقّتی است که تغییرات تعداد پرسنل را موجب می‌شود و هتل‌دار را وادار می‌کند که باز در فصل کار در جستجوی کارکنان و کارگران جدید بر‌آید و درتنگنای نایابی افراد مطلع و بصیر، ناگزیر به استخدام کسانی شود که از لحاظ مقتضیات و شرایط شغلی فاقد صلاحیت باشند، و این خود از مطالبی است که ضرورت آموزش پرسنل را تأیید می‌نماید. دربعضی دیگرازهتل‌ها، مقارن اتمام کار ساختمانی و آماده‌شدن بخش‌ها و قسمت‌های هتل، در صدد انتخاب مسئولان و متصدیان کار برمی‌آیند تا در افتتاح هتل، کادر پرسنل تکمیل باشد.
چنانچه مدیران این نوع هتل‌ها قبل از آغازکار هتل، در یک دوره فشرده و فرصت محدود به آموزش پرسنل مبادرت ورزند، باز هم مقرون به صلاح است و تا حدی سر و سامانی به کار هتل خواهند بخشید. زیرا در همین مدت کوتاه، مسئولان و کارکنان با قسمت‌های مختلف هتل و طرزکار دستگاه‌ها و سیستم گردش کار آشنائی پیدا می‌کنند و به طریقی مسئولیت پست‌ها را به دوش می‌کشند تا در دوره‌های آموزش ضمن خدمت به تکمیل اطلاعات و معلومات خود موفق شوند.
در این مبحث پیش از آنکه به این نکته یعنی آموزش کارکنان جدید، بپردازم چند تذکر را که مربوط به رابطه بین استخدام و آموزش است، لازم می‌دانیم. هنگامی که یک تن برای استخدام و انجام کار و قبول مسئولیت به هتل مراجعه می‌کند، قبل از هر چیز باید فهمید که آن شخص به چه علّت برای کار به هتل مراجعه کرده است. مثلاً آیا برای این آمده که حقوق بیشتری دریافت کند؟ آیا این کاررا موقتاً انتخاب می‌کند و درصدد است درآینده کار خودرا تغییر دهد؟ آیا برای رهائی از بیکاری می‌خواهد درهتل کار کند؟ آیا شخصاً به کار در هتل علاقه‌مند است و روی همین علاقه به هتل مراجعه کرده است؟ مهم‌تراز همه باید دید شخصی که برای کاردر هتل استخدام می‌شود توانائی و استعداد ادامه کار را دارد یا خیر؟ طبیعی است دانستن این نکات برای انتخاب بهترین کارگر، اهمیت بسیار دارد و آن که به کار هتلداری شخصاً علاقه دارد، در آینده بهتر و بیشتر خواهد توانست از عهده انجام وظیفه‌ای که به او سپرده می‌شود برآید. پس از اینکه ازاین حیث وضع کارگری که استخدام می‌شود، روشن شد باید به او آموزش داده شود.


همچنین مشاهده کنید