ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ / Friday, 1 August, 2014

نقوش هندسی

  نقوش هندسی
از جمله نقوش فوق که با قدمتی دیرین و مفاهیمی اسطوره‌ای نه تنها در فرشبافی ایران بلکه در سایر هنرهای ایرانی کاربرد داشته است می‌توان به گردونه خورشید (سواستیکا)، ستاره، اشکال شطرنجی، آرایه‌های ترنجی چهار یا هشت بازوئی اشاره کرد. قدمت اکثر این نقوش با استفاده از آنها در هنر‌هائی شناخته شده است که تا به امروز، جهت مواد اولیه مصرفی ماندگاری داشته‌اند، به خصوص سفالینه‌هائی که تاریخ هزاره‌های قبل از میلاد را بیان می‌دارند. گردونه مهر یا خورشید در فرشبافی فراوان به کار می‌آید و جالب است که بر اکثر درب‌های چوبی خانه‌های اهلی روستای ابیانه کاشان نقش این گردونه کنده‌کاری شده است.
نشانه آریائی سواستیکا بر آثار تمدن‌های کهن از ایران و چین و هند و ژاپنتا اروپای عصر مفرغ و امریکا سرخپوستان نخستین بر جا مانده است. زادگاه این نگاره را با احتمال قریب به یقین آسیای مرکزی دانسته‌اند و کهن‌ترین نمونه آن در ایران در آثار هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد مسیح در شوش پیدا شده است. نقشمایه فوق در صورت اولیه خود به حالت مدور و یا چهار گوش و شکسته به کار می‌رفته است. کاربرد آن در بافته‌های قالی بافان فارس می‌تواند اشاره‌ای رمزی باشد به مرکزیت خورشید در تمدن ایران باستان. گل هشت پر از دوران‌های تاریخی نخستین مظهر خورشید و آفتاب بوده است. این نگاره از زمان قالی پازیریک به صورت بی کم و کاست با گل‌های یک در میان سفید و سیاه کاربرد داشته است.
گل هشت یا دوازه پر ساده و یک رنگ از دوران تمدن سکائی و ماد و هزاره دوم پیش از میلاد در ایران وجود داشته است. اگر گل دوازده پر هزاره دوم پیش از میلاد را نشانه پذیرش سال خورشیدی و دوازده ماه سال بدانیم، گل هشت پر دو رنگ می‌تواند نماینده چهار فصل و تمایز آنها از یکدیگر باشد و پدیده‌ای رمزی از عدد چهار که از اعداد نیک بوده است. اشکال شطرنجی از دوران‌های پیش از تاریخ نماد تلألو آب و کوهستان‌های آبخیز بوده‌اند و به خصوص این نقش بر سفالینه‌های شوش، پارسه و نهاوند تصویر شده است. آرایه‌های ترنجی که به غلط به آن رتیل می‌گویند، نمادی است از ماه که به مرور زمان به نماد آفتاب مبدل شده است. این نقوش قدمتی پنج هزار ساله داشته و به تدریج با کمترین نغییری انتهای بازوان آن چرخش پیدا کرده. نگاره چهار سوی این نقش ساختار نماد نظام ماه است که بعدها خورشید جای آن نشست.
ـ نتیجه گیری:
لازم به توضیح است که تقسیم بندی مطروحه در اینجا تجربه عینی تصاویر فوق تنها از طریق مطالعه و بررسی تصاویر کتبی که از محققین گرانقدری چون دکتر پرهام و دیگران موجود است، صورت گرفت و شرایط و امکانات برای بررسی تجربی بسیاری از نقوش فرش که در استان‌های گوناگون ایران بافته شده و می‌شوند، وجود نداشت. به طور قطع مشخص است، چنانچه فرهنگ محقق پروری در خانه اصلی خود، که جائی جز مهد دانشگاه‌ها نیست، رواج یافته و تسهیلات خاصی برای این کار و حمایت از پژوهشگران علاقه‌مند، فراهم می‌شود، چه بسا تودرتوهای هزار پیچ مسایل فرهنگ و هنر این مملکت که اکنون نیازمند کاوش و تفحص است یکی پس از دیگری گشوده گردد. در هر حال مجال حاصل آمده برای پر شدن این شربه حریص به یادگیری، مغتنم بود و کاستنی‌های آن بیشمار.
غرض در این مختصر آن بود که از دیدی دیگر به بررسی محتائی فرهنگ و هنر ایرانی بپردازیم. اساطیر نیز خود به نوعی مبین نگرش‌های فرهنگی هر قومی محسوب می‌شوند. ناگفته پیداست که اگر بازتاب اسطوره‌ای نقوش تا به امروز در فرش ایرانی پابرجاست، این میراث به جا مانده از نسل‌ها پیش است که در هنر فرهنگی ملی تداوم می‌یابد. چه اقوام کهن حتی اقوام بدون نوشتار از چنان توان و استعدادی برخوردار بودند که کیفیت ذهنی خود را تغییر دهند. شیوه زندگی و رابطه آنها با طبیعت هراز چند گاهی مسبب ایجاد این نگرش‌های ذهنی مردم بوده است. توسعه همه توانائی‌های انسانی به یک باره و در یک مقطع عرضی از زمان ممکن نیست.
ذهن انسان با وجود تمامی تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی میان گروه‌های بشری، از قابلیت‌های یکسانی بهره‌مند است و در شرایط خاص فرهنگی قادر به تولید همه چیز می‌شود و در همین هنگام است که اسطوره نیز زاییده می‌گردد. تکیه بر ریشه فرهنگی، تکیه بر اصالت‌های ذهن پویای ملی است که دست به آفرینش زده است. مصرف فرهنگ در هر منطقه از دنیا و در هر زمانی باعث از دست دادن اصالت فرهنگی می‌شود و از طرفی بسیاری از مصادیق فرهنگی نظیر اسطوره تنها در شالوده فرهنگ همان قوم قابل استدراک و تفسیر است. اسطوره در کلیت خویش قابل درک هستند و عنصر غالب در آنها معنی است. آنها ایستا بوده و در محتوی متغیرند. خاستگاه پیدایش اسطوره نیز زمان است پس اینکه چگونه نقوش اساطیری به فرش ایران راه یافته است بستگی به شرایط جامعه در جهت قبول و جذب روایت‌های اسطوره‌ای دارد.
در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا روایت‌های اسطوره‌ای اشاره‌ای به واقعیت‌های تاریخی ندارند که اسطوره آنها را دگرگون کرده و به نحوی دیگر مورد استفاده قرار داده است؟ از همین جاست که می‌توان پاسخ هرمنوتیکی پرسش فوق را بدین صورت مطرح ساخت که شاید ظهور مجدد به دفعات پدیده‌های اسطوره‌ای دلیلی بر همان معنای تاریخی و اثر بخش بودن آنها باشد چرا که در غیر این‌صورت، آنها به کرات ظاهر نمی‌شدند. ما در چنین وضعیتی می‌بایستی منشا اسطوره را بیشتر به علم مربوط بدانیم یا حواس؟ در این خصوص مطمئن‌ترین پاسخ اینکه نمی‌توان به صراحت در این مورد نظر داد. ذهن انسانی اصولاً ساختاری بر مبنای داده‌های دوتائی و دوگانه دارد. این دوگانگی‌ها ساختمان اجتناب ناپذیر مغز انسان است که خود دو بخش است.
نظام بدن انسانی نیز بر اساس همان تقسیم دو به دو صورت گرفته است. دو دست، دو چشم و دیگر اعضا. پاسخ عقل نیز دوتائی است: آری/ خیر، خوب/ بد، زندگی/مرگ، راست/ چپ، . . . تنش میان کلی‌گرائی (universalism) و جزئی‌گرائی (particularism) یا در واقع جدائی میان علم و تفکر اسطوره‌ای در سده‌های۱۷ و ۱۸میلادی پدیدار می‌شود. در عصر دکارت، بیکن و نیوتن، عقیده بر این بود که علم برای حفظ حیات خود بایستی به حواس پشت کند. همین فکر جدائی علم و حس را از یکدیگر موجب گردید. لیکن در حال حاضر دوباره، داده‌های حسی به سان مفاهیم معنادار، حقیقی و قابل تبیین، به طور فزاینده‌ای در حال ادغام مجدد در مسایل علمی می‌باشند. در واقع تفکر اسطوره‌ای و حسی حتی تا به امروز در بسیاری از جوامع به حیات خود ادامه می‌هد ولی به گونه‌ای که ظهور آن با عرصه ورود فناوری‌های علمی و نوین به صورتی ادغام یافته و دگرگون گشته است.
آنچه باقی مانده همان آیین‌های جوامع انسانی است که با گذشت روزگار تغییر یافته است. آیین مقدس کردن زمین از طریق قربانی دادن تا اهریمن و شیطان طرد شده و زمین به خدایان بپیوندد. این نگرش تا به امروز نیز باقی است، اگر آیینی دقیقاً اجرا نشود، نابودی به‌وجود می‌آید. آتش و آب حتی در حال حاضر نیز نماد طهارت و پاک‌کنندگی هستند و ما را از پلیدی پــاک می‌کنند تا وارد زمان آینده و سال نو شویم و بدین گونه نه تنها اسطوره‌ها که آیین‌ها نیز یک هسته مرکزی برکت دارند. حتی زن در نماد اساطیری باران‌آور است. تنها تفاوت اصلی در این مطلب است که ذهن انسان ابتدائی کشش علمی نداشت و به همین لحاظ تنها رویکرد او رویکرد اسطوره‌ای بود. ولی صرف نظر از این مطلب انسان‌ها از اغاز تا به حال آرزومند ابدیت بوده‌اند. ذهن انسان بر خلاف تن او مرزبندی ندارد.
تن کودک است و به جوانی و پیری می‌رسد ولی ذهن انسانی قادر است همیشه جوان، مشتاق و خواهان فناناپذیری باشد. به همین دلیل است که الهه آب ایرانی همیشه باکره است. بکارت او دلیلی بر جوانی و ازلی بودن اوست. بدین گونه تجلی آرمان‌های اسطوره‌ای، آیینی، دینی و فرهنگی ملت ایرانی در هنر او و به گونه‌ای نه تنها در نقش در نقش که در رنگ فرش ایران ظاهر می‌شود و در این نماد پردازی مفهومی بصری همه عوامل مورد استفاده، چنانچه مورد تجیه تحلیل دقیق قرار بگیرند، با تأمل، مداقه و آگاهی بر جای خود نشته‌اند. استفاده از نقطه، خط، حجم و رنگ در فرش ایرانی انتخاب و گزینشی ماهرانه بوده است. نقطه عنصر ترکیب و زایش است و در گسترده چهار مکان مطلوب دارد. حتی می‌تواند منبع پیدایش باشد و چنانچه به صورتی رنگین در فضا مورد استفاده قرار گیرد با هر رنگی، تداعی کننده معنی خاصی است.
نقطه آبی به لحاظ اسلوب تزئینی، به پایین گرایش داشته و نقطه قرمز به سمت چپ گستره مطابقت دارد.خط نمودار زمان در اثر هنری است و به خصوص آثار القایات روانی خط به خصوص در هنرهای اسلامی قابلیت ظهور بیشتری می‌یابد. چنانچه می‌بینیم به کارگرفتن خط در عناصرمعماری اسلامی ایرانی (گنبدها، سردرها، اطراف طاق‌ها) و بسیاری از نقوش فرش (لچک ترنج‌‌ها ، اسلیمی‌ها، قاب قابی‌ها) همواره چنان است که هرگز متوقف نمی‌شود. گوئی آغاز و فرجام آنچه مد نظر است در قضاوت بیننده احساس تعلیق به جای می‌گذارد.خطوط هر یک با حالات متفاوتی که بر صحنه کار ظاهر می‌شوند، مبین مفاهیم متفاوتی هستند. خطوط مارپیچی که در انواع نقوش گیاهی به کار می‌روند نمایانگر تکامل و تناوب اندیشه هستند.
خط با جهت خود نیز بیانگر مطالبی روحانی و روانی است. خط افقی نماد آرامش، مرگ، خواب، رویا و زنانگی است. جالب است که بدانیم که تأثیر رنگ با خط در ابعاد مختلف، موجد خاصیتی مضاعف و دو چندان است.خط افقی با رنگ آبی نشانه افزون آرامش و با رنگ زرد یا قرمز بیان‌کننده جنبش و تحرک بیشتری است. کاربرد خط افقی در پایین صفحه سنگین است. درست نظیر نقوش گلدانی که نقش خط در آنجا القا کننده تفکر پنهانی است که مخاطب را به فضای سنگین پایین و زندگی جاودانه و ابدیت سوق می‌دهد و قرار گرفتن خطوط مواج و پیچان گل‌های گلدان همان حرکت رو به سیر و تکامل است.به همان نسبت خط عمودی استقامت دارد و شادی و غرورآفرین است. حتی جهت حرکت آن مثلاً از بالا به پایین القای احساس نیرومندی، گرمی و شادی زندگی است.
نظیر و نقوش گلستان که با حرکت‌های عمودی خطوط و با استفاده از رنگ‌‌های به نهایت موزون و متعادل زرد و آبی کل فضای کار را متعادل می‌سازد. خط مورب نیز خط خنثی و متعادل ترکیب هنری با خصوصیات خاص خویش است. به همین منوال خط با حرکت خود و شروع از یک نقطه احجامی را ایجاد می‌کند که آنها نیز هر یک در نوع خود روایتگری خاصی را می‌طلبند. مثلث نماد نزول و هبوط است. مثلث بر قاعده قرار گرفته نماد آتش و مثلث بر تارک قرار گرفته بر سطح زمین نماد آب است. مربع که نماد انسان و طبیعت است و دایره که نماد الهی و آسمانی داشته و نشانه سپهر و آغاز و فرجام آفرینش است. حال این تجزیه تحلیل و به کارگرفتن حسن دقت خودمان است که هر یک از اشکال طبقه بندی شده فرش‌های ایرانی را با بررسی‌های ذکر گردیده در قالب تفاسیر روانی و روحانی مورد مطالعه قرار دهیم.
به همه موارد مذکور بایستی تأثیر رنگ‌ها را نیز در کنار نقاط، خطوط و احجام ایجاد شده، از یاد نبرده و ازآن غافل نباشیم. کنش روانی رنگ درعرصه و میدان احجام و خطوط به تطابق و تضاد رنگ با شکل و محل رنگ در گستره اصلی بستگی دارد و در همین ارتباط تضاد و تأثیر رنگ‌ها بر یکدیگر، هماهنگی، تضعیف آنها به سوی سیاه و یا سفید و ایجاد سایه روشن، همه تأثیرهای بصری و جوانب مادی رنگ بر بیننده است. چنان که به تجسس درباره رنگ‌های مورد استفاده در فرش‌های ‌مناطق مختلف ایران بپردازیم، علاوه بر یافتن اصول زیباشناسانه و ماهرانه در گزینش کاملاً هماهنگ رنگ‌ها در کنار هم و نشاندن آنها به بهترین صورت در فضاهای خلوت و جلوت متن و حاشیه، به معانی و مفاهیم اسطوره‌ای آنها نیز دست می‌یابیم.
به طور قطع آبی اسطوره‌ای آسمان منطقه کویر با آبی آسمان منطقه کردستان یا فارس متمایز است و هنر آفرین برای بیان این تفاوت‌ها جلوه‌های بصری قابل رویتی عرضه می‌دارد. در عین حال چه بسا که از طریق مطالعه مقایسه‌‌ای نه تنها وجوه افتراق که وجوه تشابه ناگفته در این میان، حقایق خود را بر ما عیان کرده و پرده از اسراری بر دارد. همه مصادیق فوق دلیلی است بر این محتوی که هنر ایران و به خصو ص هنر فرش آن از زوایای مختلف و وجوه متفاوت فرهنگی، هنری و اجتماعی قابل تعمق و بررسی‌های بسیار دقیق و موشکافانه است. معمای شگفتی و زیبای آفرینی که پس از گشوده شدن آنچه در کنه و بطن ماجرا نهان دارد، بر شمار زیبا‌ئی‌ها و وابستگی‌های ذهنی و حسی مخاطب و عرق و غرور ملی ایران به مراتب خواهد افزود.


همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    انتخاب بازارهای هدف    تقسیم بازار، هدف گیری و تعیین جایگاه در بازار   
شعر و ادب    سعدی    دیوان اشعار    ملحقات و مفردات   
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    ترکیب عناصر بازاریابی    ابزارهای پیشبرد فروش    فروشندگی شخصی    مراحل فرآیند فروشندگی   
روانشناسی    مبانی و مفاهیم روانشناسی    فرآیندهای زیست شناختی و رشدی    ویژگی های نورون (یاختهٔ عصبی)   
ارتباطات    اصول خبررسانی    انواع مطالب در رسانه های عمومی و نوشتاری    مصاحبه    انواع مصاحبه    مصاحبه خبری تفسیری   
بانک و بیمه    بیمه    حقوق بیمه    آثار حقوقى بيمه آتش سوزى   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر سیم از کتاب مثنوی   
شعر و ادب    خاقانی    دیوان اشعار    غزلیات   
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی بیماری های قابل انتقال    بیماری های عفونی مزمن    جذام   


کلمات در حال جستجو
علی دایی    کریمی    فوتبال    جریمه    همسفر    روابط    تجارت    بانک    خرداد    چک    برگشتی    بانک مرکزی    نامه    سردار    سلیمانی    فلسطین    غزه    رییس جمهور    اتریش    ایران    نعمت زاده    انتقاد    دولت    وزیر صنعت   




آخرین روند اجرای طرح تحول نظام سلامت/ بستری 1.4 میلیون نفر در بیمارستانهای دولتی - وزیر بهداشت با اعلام اینکه در حدود یک میلیون و۴۰۰ هزار نفر از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تاکنون در بیمارستانهای دولتی بستری شده اند، تاکید کرد: به طور میانگین مردم ...
هم تیم استقلال ستاره بود، هم طالب‌لو/ ملی‌پوشان‌مان یک ریال نگرفته‌اند - سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران با تمجید از عملکرد بازیکنانش در دیدار برابر راه‌آهن گفت: استقلال چند سال بود که این مدلی بازی نکرده بود اما هنوز با تیم مدنظرمان فاصله ...
آبی‌پوشان تهرانی لیگ را با برد آغاز کردند/ شکست ذوب‌آهن از صبا در قم - تیم فوتبال استقلال تهران در اولین دیدار خود در چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر شکست برابر تیم راه‌آهن را با پیروزی عوض کرد تا آبی‌پوشان این دوره از رقابتها را با ...
طرح سناتور تندروی آمریکایی برای پیچیده‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران - برداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مرتبط با مسأله هسته‌ای بر پایه یک برنامه تنظیمی مورد توافق طرفین که یکی از تعهدات تعیین شده برای 5+1 در راه حل نهایی مورد توافق با ایران است. طرحی در سنای آمریکا در مراحل اولیه قرار دارد که لغو تحریم‌های ایران در یک توافق احتمالی هسته‌ای را پیچیده‌تر خواهد کرد.
استقلال- راه‌آهن؛ بازی زیر سایه زندانی میلیاردر - سرانجام مشکلات باشگاه‌ راه‌آهن برای برگزاری نخستین بازی لیگ چهاردهم برطرف شد و دادستانی با برگزاری ذیذار این تیم برابر استقلال موافقت کرد تا ببینیم در هفته جاری ماجرای مالکیت میراث بابک زنجانی در لیگ برتر فوتبال ایران به کجا خواهد کشید.
شکست قهرمان لیگ برابر قهرمان جام حذفی/ ادینیو به داد تراکتور رسید - نخستین دیدار از چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال بین دو تیم تراکتورسازی تبریز و فولاد خوزستان برگزار شد که این مسابقه در نهایت درحالی با برتری تراکتورسازی به اتمام ...
ترافیک در محور چالوس محدوده آدران سنگین است - کرج – خبرگزاری مهر: مدیرکل اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های البرز از ترافیک سنگین در محورچالوس - کرج محدوده آدران خبر داد.
اذعان انگلیس به ضعف ناتو در قبال تهدیدات روسیه - رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس به ضعف ناتو در قبال حملات روسیه اذعان کرد.
حذف عنوان «آیت الله‌» از صدر سایت رسمی آیت‌الله سیستانی - این رفتار مرجع تقلید که پیش از این تاکید کرده بود تصاویرش در اماکن عمومی نصب نشود و از چنین اموری پرهیز شود و دستور جمع آوری تصاویر بزرگش را از نقاط مختلف شهرها داده بود با عمل اخیری که انجام داد، مشی آیت‌الله بهجت را به یاد آورد؛ مشی‌ای که از نشان‌هایی فروتنی و دوری از القابِ به حق ایشان متناسب با دانش، جهان بینی و ایمان‌شان بود.
واکنش عراقچی به ادعای شرمن/ ایران و1+5 هیچ توافقی درباره اراک و فوردو نداشته‌اند - معاون وزیر خارجه کشورمان هرگونه توافق درباره راکتور اراک و تاسیسات غنی سازی فردو را با کشورهای 1+5 تکذیب کرد.
اختلال در زندگی حاشیه نشینان خزر/ پایتخت گردشگری قُفل شد - ساری - خبرگزاری مهر: سفر میلیونی مسافران و گردشگران تابستانه و ترافیک سنگین و آزاردهنده مناطق مختلف مازندران، سبب بروز اختلال در زندگی ساکنان و حاشیه نشینان کرانه خزر ...
عوام‌فریبی اقتصادی دولت قبل/تازه دو سال دیگر به وضعیت سال 90 بازمی‌گردیم - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت قبلی با وجود کاهش 36 درصدی اشتغال وعده تولید 2.5 میلیون شغل را می‌داد که این معنایی جز عوام‌فریبی ندارد.
مکارم شیرازی: عراقی‌ها، کشورشان را از خطر تجزیه نجات دهند - آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید، با صدور بیانیه‌ای درباره اوضاع عراق گفت: بدون شک برای پیشگیری از تجزیه و بیرون راندن دشمنان وحشی و خون‌خوار هیچ راهی جز رسیدن به وحدت ملی از طریق فداکاری و خویشتن‌داری همه گروه‌های سیاسی موجود نیست.
جزئيات ممنوعيت تردد روز جمعه در محورهاي شمال كشور - تردد كليه وسايل نقليه از ساعت 11:00روز جمعه 10 مرداد تا ساعت 03:00 بامداد روز شنبه 11 مرداد از آب اسك به رودهن يكطرفه است و از ساعت 11 و نیم روز جمعه 10 مرداد تا 03:00 ...
گله‌های یک کارآفرین هرمزگانی از مسوولان - کارآفرینی یعنی خطرپذیری و اعتماد به توان فکری خود برای خلق فرصتهای شغلی جدید حتی در شرایطی که کشور در بحرانهای ناخواسته قرار دارد و در این شرایط است که تنها راهکار برون رفت از این بحران اقتصادی اعتماد به تفکر نوینی است که کارآفرین ایجاد می‌کند.
یک نماینده مجلس: بانک‌ها تولیدکنندگان را به خاک سیاه نشانده‌اند - ‌یک نماینده مجلس معتقد است، بانک‌ها مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده و بسیاری از واحدهای تولیدی که از بانک‌ها وام دریافت کرده‌اند ورشکست شده‌اند.
دلایل سکوت غرب در مقابل درگیری‌های خونبار در لیبی - در شرایطی که این روزها، از یک سو جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و از سوی دیگر، ادامه تهاجم نیروهای تکفیری در عراق، بخش عمده توجه محافل رسانه ای و همچنین سیاسی بین المللی را به خود اختصاص داده است، در گوشه ای دیگر از خاورمیانه، یعنی لیبی نیز اوضاع بسیار آشفته است. در این میان، به نظر می رسد قدرت های بزرگ جهانی تمایل خاصی به توجه به این موضوع از خود نشان نمی دهند.
اگر قرار باشد که از رکود خارج شویم باید فکری برای بیکاری بکنیم - اقتصاد کشور پس از گذر از مرحله اول یعنی خروج اولیه از رکود نیاز دارد که این رونق را به بخش‌های دیگر نیز منتقل سازد و بازار سرمایه (بورس)، بازار پولی (بانک‌ها)، بودجه دولت و صنایعی که در دنباله صنایع پیشرو هستند، می‌توانند نقش موثری در انتقال این رونق به سایر بخش‌های کشور داشته باشند.
توقف حمله ارتش اوکراین به مواضع استقلال‌ طلبان/ روسیه درباره نابودی شواهد هواپیمای ساقط شده هشدار داد - توقف یک روزه حمله ارتش اوکراین به مواضع استقلال‌ طلبان و هشدار روسیه درباره نابودی شواهد مربوط به سقوط هواپیمای مالزیایی از جمله تحولات مرتبط با اوکراین به شمار می رود.
واکنش مقاومت فلسطین به نامه سردار سلیمانی - سخنگوی کمیته های مقاومت مردمی فلسطین با تأکید بر اینکه مقاومت هیچ توافقی را در خصوص خلع سلاح نخواهد پذیرفت اعلام کرد که نامه سردار سلیمانی به گروههای مقاومت در غزه ...
آمریکایی‌ها پشت پرده گروه‌های تروریستی هستند/ فلسطین مصداق "بنیان مرصوص" - آمل - خبرگزاری مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جریان متجهر، نفهم و نادان در درون جامعه اسلامی بجای اینکه قدرت اسلامی را تثبیت کند، به جان مسلمان افتاده و ...
نواختن زنگ آیین افتتاح «آرسنیک و تور کهنه» توسط علیرضا خمسه - زنگ آیین افتتاح نمایش «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی روز شنبه 11 مردادماه توسط علیرضا خمسه نواخته می‌شود.
سانس‌های فوق‌العاده «امروز» در سینماهای تهران - فیلم سینمایی «امروز» سیدرضا میرکریمی در پی استقبال مخاطبان طی روزهای گذشته در چند سالن سینمایی شهر تهران سانس فوق‌العاده داشت.
گالری‌های تهران میزبان نقاشی‌های «ننه حسن» تا آثار بزرگان هنرهای تجسمی - بیشتر گالری های تهران اگرچه هنوز در تعطیلات تابستانی و عید فطر به سر می برند اما برخی از آنها این هفته نمایشگاه های متفاوتی را تجربه می کنند، از نمایش آثار نقاشی «ننه ...
چرا مجلس گزارش فساد در فوتبال را ارائه نمی‌دهد؟ - نزدیک به ۱۰ ماه از ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده فساد در فوتبال ایران می‌گذرد و علی‌رغم وعده رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر قرائت گزارش این پرونده بعد از بازگشت تیم ملی از برزیل هنوز سخنی از آن به میان نیامده است.
نظر آيت الله سيستانى در اختلافات عراق فصل‌الخطاب باشد - قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی ضمن توصیه به گروه‌های سیاسی کشور عراق تصریح کرد: شديداً نگران اختلافات هستيم، فصل الخطاب را براى حل اختلافات نظر ...
جدول قیمت سکه و ارز روز پنج شنبه منتشر شد - جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز پنج شنبه منتشر شد.
74 کشته و زخمی در انفجار اخیر عراق/ هلاکت 280 عضو داعش طی 24 ساعت گذشته - کشته و زخمی شدن 74 نفر از شهروندان عراقی در انفجارهای شب گذشته، هلاکت 280 تروریست داعش و آغاز عملیات گسترده ارتش برای پاکسازی منطقه دجله در جنوب تکریت از تحولات امنیتی ...
اسرائیل رژیمی تروریستی است/ لغو قرارداد سفر بدون روادید با بولیوی - رئیس جمهوری بولیوی با اشاره به لغو قرارداد سفر بدون روادید، اسرائیل را رژیمی تروریستی خواند.
پهنای باند از مسیر فرعی به شبکه ملی اطلاعات نمی‌رسد! - اخیرا برخی از نمایندگان مجلس خطاب وزیر ارتباطات، رفع فیلترینگ و افزایش پهنای باند را موضوعاتی فرعی خواندند و خواستار راه اندازی هر چه سریع تر شبکه‌ی ملی اطلاعات شدند.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved