پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
اهمیت موج نو
دربارهٔ تأثیر موج نوی فرانسه بر سینمای جهان نباید اغراق کرد. امتیاز این نهضت، البته، آن بود که با دست خالی موفق شد سینمای راکدِ انگلیس و آمریکا در دههٔ ۱۹۶۰ را احیاء کند و بهنوبهٔ خود بر سینمای ایتالیا، آلمان غربی، اروپای شرقی، و البته سراسر جهان نفوذ کند. اما این ادعا که موج نو پدیدهای یکپارچه بوده است ادعائی سادهانگارانه مینماید. مثلاً واردا، رنه، مارکر و مال از زمینههای کاملاً متفاوتی با تروفو، گدار، شابرُل، ریوت و رومِر سر برآوردند. گروه اول فیلمسازی را با دستیاری کارگردان و کارِ تدوین در صنعت سینمای موجود آغاز کردند؛ و گروه دوم در کسوت نظریهپرداز و منتقد، و در هیئت انقلابیونی تمامعیار در مقابل این سازمان صنعتی دستبهکار شدند، و البته همگی راهکارهای هنری متفاوتی را در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در پیش گرفتند. دو وجه مشترک این دو گروه را بههم پیوند داد و موجبات تحولات مهمی را در سینمای روائی فراهم آورد. |
نخست آنکه هر دو گروه معتقد شدند. سینما یک قالب بیان هنری است و ظرفیت آن را دارد تا همچون یک وسیلهٔ شخصی، به همان غنا و تنوع و حساسیتِ هنرهای دیگر، در اختیار هنرمند قرار بگیرد. این فرض با فرایافت تألیفِ شخصی یا سیاست مؤلفان البته خوانائی دارد، به این معنی که کارگردانها صرفاً در سایهٔ رماننویسان قرار ندارند بلکه عملاً قادر هستند به زبان سمعی و بصریِ سینما خود 'رمان بنویسند' . دوم آنکه آنها متفقالقول بودند میراث سنت روائیِ فیلمسازان دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ برای دستیابی به اهداف آنها کافی نیست، در واقع این سنتها مانع از آن میشدند. تا زبان سمعی و بصری به تمامیِ ابعاد بیانیِ خود نزدیک شود. و به همین دلیل این فیلمسازان جوان دست به شکستن سنتهای قدیمی زدند و در جریان کار سنتهای نوینی را جا انداختند و در این راه زبانی سمعی و بصری پرورش دادند که قادر باشد تمامیِ عرصههای درون و بیرون را درنوردد. چنین دریافتی از نظر میزانسن قابل درک بود، نظری که معتقد است فیلم صرفاً حاصل پیوند تصاویری معنیدار برای بازگوئی یک داستان نیست بلکه تجربهای است فراگیر که ذهن و احساس بیننده را توأماً درگیر میکند. تعداد فیلمسازانی که از موج نو سر برآوردند و هنوز در کار ساختنِ فیلمهای داستانی با اهمیتِ روزافزون و تأثیرگذار هستند حیرتآور است. عجیبتر آنکه تأثیر این نگرشهای تازه در باب زبان سمعی و بصری و شیوههای کارِ آن همچنان بر سینمای جهان ادامه دارد. فیلمسازان موج نو با زیر سؤال بردنِ قالب و فرآیند سینمای روائی در واقع ثابت کردند که سینما دیگر به جایگاه آسانْیاب روائی، موجود در اوایل دههٔ ۱۹۵۰، باز نخواهد گشت. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی امام خمینی سریلانکا حجاب دولت پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران اینترنت زنان شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل قوه قضاییه
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت سکه ارز ایران خودرو سایپا بورس
تلویزیون سحر دولتشاهی سینمای ایران سریال مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر شعر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه جنگ غزه چین اوکراین اتحادیه اروپا طوفان الاقصی ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور بارسلونا رئال مادرید والیبال
هوش مصنوعی همراه اول ناسا مریخ اپل فیلترینگ فناوری تبلیغات ایلان ماسک سامسونگ
سلامت روان فرونشست زمین استرس داروخانه پیری سرکه سیب دوش گرفتن