جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش وظایف نمایندگی‌ها در یک فروشگاه مجازی اینترنتی


به‌منظور همگانى کردن فرهنگ استفاده از تجارت الکترونيکى سهولت بکارگيرى آن توسط مصرف‌کنندگان و کاربران نيز از اهميت ويژه‌اى برخوردار است.
به‌عنوان مثال مراکز خريد مى‌بايد با هزينه کم و در تمام ساعات شبانه‌روز و از هر مکان حتى محل کار يا خانه قابل دسترس باشند. هم‌اکنون تکنيک‌هاى متفاوتى به‌منظور ايجاد و پياده‌سازى محيط‌هاى ساده و امن براى تجارت الکترونيکى در حال مطالعه و بررسى است.
در حال حاضر به کمک سيستم‌هاى نرم‌افزارى مراکز خريد با جاذبه‌هاى خاص خود (نظير Mall Centers) در حال طراحى است. در اين فروشگاه‌هاى مجازي، کالاهاى مختلف و نيز خدمات موردنياز کاربران ارائه مى‌گردد.
سهولت استفاده از چنين سيستم‌هاى تجارت الکترونيکى موجب مى‌گردد تا مصرف‌کنندگان دقيقاً به کالاها و خدمات موردنياز خود دستيابند.
  ايجاد يک فروشگاه بزرگ مجازى (Mall)
در ادبيات تجارت الکترونيک Mall به يک مرکز بزرگ تجارى اتلاق مى‌گردد که شامل مجموعه‌اى از فروشگاه‌هاى گوناگون مى‌باشد. اين فروشگاه‌ها برحسب کالا و خدمات مختلف تقسيم‌بندى شده‌اند که علاوه‌بر عرضه خدمات و کالاها به مشتريان جاذبه‌هاى حاشيه‌اى آن نيز ازجمله ويژگى‌هاى اين مراکز مى‌باشند. به‌گونه‌اى که متقاضيان خريد از اين مراکز از خريد online خود احساس رضايت نموده و از انتخاب هرآنچه که موردنظر آنهاست لذت ببرند. اين خدمات بصورت شبانه‌روزى و قابل دسترس از هر نقطه مى‌باشد.
واژه الکترونيک در اين مقوله درواقع به‌معناى امکانات استفاده از کارت‌هاى اعتبارى به‌عنوان روش پرداخت الکترونيکى مى‌باشد.
در اين مدل کوچکترين واحدى که در آن اجناس خريدوفروش مى‌گردند مغازه ناميده مى‌شوند و Mall مجموعه‌اى از اين واحدها را تشکيل مى‌دهد.
هزينه‌هاى پايين توسعه مراکز مجازي، (Mall)، قابليت جذب خريداران از سرتاسر جهان و نيز جاذبه‌هاى بيشتر خريد از اين مراکز مجازى در مقايسه با مراکز واقعى و همچنين تحقق آرمان ايجاد فضاى فروشگاه‌هاى جذاب و تماشايى ازجمله امتيازات اين‌چنين مراکزى مى‌باشد. هرچند مى‌توان کاهش آلودگى‌هاى زيست‌محيطى و کاهش هزينه‌هاى مربوطه و امکان بهره‌گيرى توسط تمامى اقشار ازجمله معلولين و سالمندان را به مجموعه امتيازات فوق افزود.
در ادامه مباحث حتى‌الامکان راهنمايى‌هاى لازم درخصوص تکنولوژى بهينه جهت تأسيس يک Mall با ويژگى‌هاى جاذب ارائه مى‌گردد.
  نقش وظايف نمايندگى‌ها در يک فروشگاه مجازى اينترنتى
ازآنجايى که بصورت روزافزونى خريدهاى اينترنتى بشدت معمول و گسترده مى‌گردد، لذا جستجو و يافتن کالا و خدمات در Mallهاى بزرگ براى اغلب مصرف‌کنندگان مشکل‌تر شده و لذا سيستم‌هايى به‌منظور ارائه خدمات مشاوره‌اى به خريداران موردنياز مى‌باشد تا جهت يافتن نيازمندى‌هاى خاص، آنها را کمک نمايد.
مواقعى را مى‌توان يافت که مشترى کالاى موردنظر خود را مى‌شناسد اما نمى‌تواند عرضه‌کننده آن را پيدا نمايند و يا اينکه مشترى به‌دنبال يک نوع مواد غذايى رژيمى و يا خاص مى‌باشد که نمى‌داند آنها را از کجا تهيه نمايد و يا نمى‌داند به چه نحوى هتل و يا قطار موردنظر خود را رزرو نمايد. در چنين مواقع نياز به مشاوره و راهنما مشخص‌تر مى‌گردد.
ازاين‌رو فروشگاه‌هاى بزرگ مى‌بايد داراى امکاناتى جهت پيداکردن و يا ارائه توصيه‌هاى لازم و خدمات به تک‌تک مشتريان خود باشند، اين وظايف درمجموع وظايف يک نماينده (Agent function) را تشکيل مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید